iSSi Trail: Platform-klikpedaal met talloze opties
Het iSSi Trail pedaal lijkt in eerste opzicht op de Shimano PD-M8020 en PD-M9020 ‘Trail’ pedalen, met aluminium kooi en Shimano SPD-compatibiliteit. De vorm van de kooi is ten opzichte van Shimano wel wat minder slank (lees: groter) en dat is niet per definitie nadelig. Bij de M8020/M9020 lijkt de kooi vooral te voorkomen dat de binding vol tegen een uitstekende steen klapt. De iSSi Trail doet je vermoeden dat je ook werkelijk wat ‘platform’ hebt.
De iSSi Trail pedalen lijken niet véél meer dan een Shimano SPD clone met de verplichte licht gewijzigde vormgeving. Zo kort door de bocht ga je met deze pedalen echter niet, want iSSi biedt met de Trail pedalen iets bijzonders: Acht verschillende kleuren om uit te kiezen, twee soorten lagering (drie kogellagers of twee kogellagers en een glijlager) en drie aslengtes. Het kortst door de bocht (zonder een pedaal te stoten) ga je met de 52,5 mm brede variant; iSSi levert de Trail ook met 6 en 12 mm langere assen. Ter vergelijking: een Time ATAC XC pedaal heeft het plaatje op 55 mm van de buitenkant van de crank zitten.
Het enige ‘nadeel’ van al die keuzes is dat mogelijk niet al je wensen te combineren zijn. Wil je een 6 of 12 mm langere as, dan heb je enkel de mogelijkheid van de glijlager-kogellager combinatie en de kleur uit Henry Ford’s optielijst: Zwart.
Brede as
Voor een testset viel mijn oog op de 58,5 mm variant van de iSSi Trail. Stealth zwart, dus. Waarom die extra breedte? Ik rij nogal ’toe out’, wat hetzelfde betekent als hiel in, richting frame en cranks. Zodoende trap ik al snel de lak van mijn achtervork en schuur met m’n schoenen de anodisatie van mijn cranks. Met bredere pedalen zijn mijn knieën blijer én heb ik wat meer beweegruimte voor mijn hielen. Bovendien leveren bredere assen een stabielere houding op, wat goed uitkomt op ruwe ondergrond (Fabien Barel is het met me eens). Dat je in theorie sneller in de bocht aan de grond zit neem ik dan maar voor lief.
On the Trail
Uit de doos ogen de iSSi Trail pedalen solide en net afgewerkt. De lagering loopt smeuïg en volledig zonder speling. De zwarte coating is overal egaal en daardoor netjes. De veervoorspanning van de bindingen is met een inbussleutel instelbaar. Onze weegschaal geeft 422 gram aan voor de twee pedalen; dat is 40 gram méér dan de eerder aangehaalde Shimano PD-M9020 ‘Trail’. Tot slot: de schoenplaatjes zijn net zoals Shimano SPD plaatjes relatief klein en nog circa 2 mm links/rechts te verschuiven op de schoen. Monteren is kinderspel…
… Correctie: Zou kinderspel moeten zijn. Ik wilde de iSSi Trail pedalen eigenlijk uitproberen met mijn Giro Chambers. Bij deze schoenen zit de opname voor het schoenplaatje relatief diep in de zool verzonken. Het goede nieuws: Hierdoor steun je met de rubberen buitenzool echt op de kooi van het iSSi pedaal. Het slechte nieuws: Het SPD plaatje ligt zo diep dat je niet fatsoenlijk in kan klikken. De binding kan het schoenplaatje net ‘omsluiten’. Sommige pedaalfabrikanten leveren voor dit euvel vulplaatjes die tussen de buitenzool en schoenplaatjes passen – wat mij betreft mag iSSi dat ook doen.
Op pad presteren de iSSi’s zoals verwacht. Ze klikken voorspelbaar en stabiel in en uit, en draaien soepel rond. De bredere assen bevallen mij enorm. Bij de meeste pedalen kan ik mijn voet niet eens zo toe-in draaien als ik wil (omdat de crank in de weg zit). De 6 mm langere iSSi assen voelen vanaf de eerste meters natuurlijk. Nu was het inklikken en volledig op m’n gemak door het bos rossen! In de lichtste stand vond ik de bindingen wat strak vergeleken met de Time en Mavic pedalen waar ik normaal op rij. Ook vergeleken met originele Shimano SPD pedalen is het mechanisme van de iSSi’s aan de strakke kant. Ze zijn dan ook een aanrader voor wie Shimano, zelfs met de bindingen op z’n strakst, te makkelijk uit vind klikken.
“Doordat SPD bindingen vrij groot zijn maken ze al snel contact met het midden van de schoenzool en dragen dus feitelijk de hele schoen. Het contactvlak tussen schoen en pedaal blijft daarmee dus vrij klein.”
Net zoals bij gelijkvormige pedalen van Shimano biedt de kooi uiteindelijk toch niet veel platform om op te staan. Doordat SPD-bindingen vrij groot zijn maken ze al snel contact met het midden van de schoenzool en dragen dus feitelijk de hele schoen. Het contactvlak tussen schoen en pedaal blijft daarmee dus vrij klein. Time/Mavic platform pedalen of Shimano DX zijn in dit opzicht functioneler. Waarschijnlijk bieden reeds genoemde vulplaatjes ook hier een oplossing, maar wederom: Ze zitten niet bij de pedalen.
Een andere mogelijkheid is misschien zachtere schoenen: Mijn schoenen, zelfs mijn Giro Chambers, zijn allemaal voorzien van stijve glasvezel- of carbonzolen. Een zachte schoen buigt meer door zodat je echt op het pedaalplatform kan steunen. Wat heb je dan aan de vergrootte kooi? Het biedt extra bescherming bij het keihard tegen stenen beuken en toch kunnen doortrappen. De vorm van de kooi voorkomt dat je (zoals bij Time/Mavic) stukken plastic achterlaat in het bos of meteen je bindingen sloopt.
Functionele optie en keuzestress
De iSSi Trail pedalen zijn een functionele optie naast het aanbod van die bekende Japanse onderdelengigant, voor iemand die wat robuusters zoekt dan een klassiek XC pedaal, maar nog geen behoefte heeft aan enorme platformpedalen. Of het platform écht meer ondersteuning biedt is echter nogal afhankelijk van je schoenzolen. De optie voor langere assen is niet per definitie een must voor iedereen, maar beslist een pré voor sommigen! Variaties zijn er verder legio: Genoeg om keuzestress van te krijgen.
De adviesprijs van de iSSi Trail pedalen bedraagt €94,90 voor de versie met 3 kogellagers en de standaard (52,5 mm) aslengte. Hierbij heb je de keuze uit 8 kleuren. De versie met bredere assen (58,5 mm en 64,5 mm) met één kogellager en glijlagers kost €99,90 en is alleen in het zwart verkrijgbaar. Met al deze opties is iSSi ietsje meer dan ‘gewoon een alternatief’: Ze bieden opties die er simpelweg elders niet zijn.
Meer info: rideissi.com
Distributie via: Cosmic Sports
Tekst & foto’s: Eric Wictor