Tekst: Arjan Kruik // Foto's: Jarno Schrugers
Kona Honzo ST: echte liefhebbersfiets
De Honzo ST van Kona is een echte liefhebbersfiets. Kan je de aluminium en de carbon Honzo’s als complete fiets bij de Kona-dealer halen, de stalen uitvoering werd tot vorig jaar alleen als los frame aangeboden. Dat betekende dat je óf zelf aan het klussen moet, óf dat je de dealer het laat opbouwen. In beide gevallen niks mis mee. Want zo je kun je zelf bepalen wat er aan de fiets gehangen wordt, passend bij jouw rijstijl en het terrein waarin je de fiets gaat gebruiken.
Opgebouwd voor de lastigste paadjes
In mijn geval is dat terrein de Alpen, waar ik graag lastige paadjes opzoek. En dus monteer ik in de Kona Honzo ST een set stevige wielen op basis van NoTubes Flow EX-velgen. Daaromheen een set 2.35 inch Fat Alberts van Schwalbe. Aan de voorkant hang ik niet een vork met de aanbevolen 120 mm veerweg, maar pak ik een RockShox Pike met twee centimeter méér. Beter mee verlegen dan om verlegen, zeg ik altijd maar. De remmerij komt bij Sram vandaan in de vorm van een set potente Guide-remmen, met twee paar zuigers in de remklauw en aan de voorkant een extra grote, 200 mm remschijf. Ook hier geldt weer: beter te veel dan te weinig! Icing-on-the-cake is een Fox Transfer dropper-post, in de bergen een wat mij betreft onmisbare accessoire!
In de bergen pakken mijn keuzes goed uit. Wat heet. De fiets rijdt briljant! Ik zal even uitleggen waarom. De Honzo heeft een lange voorkant met een luie stuurhoek. De achterkant is juist steil en kort. De zitbuishoek is 74 graden. De liggende achtervork meet in zijn kortste stand – Kona heeft de Honzo ST verschuifbare patten voor singlespeedgebruik meegegeven – slechts 415 millimeter. Het achterwiel zit dan zó dicht bij de zitbuis, dat er geen plek meer is voor een voorderailleur! Geen probleem overigens, dankzij een ovaal voorblad met maar 28 tandjes peddel ik vrijwel overal tamelijk relaxed omhoog.
Progressieve geometrie
Ook de cockpit is – voor een hardtail – nogal extreem. Het stuur meet 78 centimeter, de stuurpen slechts vijf. En die combinatie maakt dat je, mits je druk op het voorwiel houdt, de fiets loeisnel en snaarstrak door de bocht kunt dirigeren. Wham! En wie denkt dat alleen bikes met een lange achterbrug goed klimmen heeft het mis. Want dankzij de relatief steile zitbuishoek heeft de Honzo in beklimmingen altijd voldoende druk op het voorwiel. De voorkant gaat dus niet ‘zoeken’. Val je een klimmetje bovendien staand op de pedalen aan, dan is de tractie helemaal eindeloos. Ieder voordeel heeft echter zijn nadeel, want na verloop van tijd schuif ik daarom het achterwiel toch wat naar achteren. Maar daarover later meer.
"Je staat niet alleen ver achter de vooras, ook de combinatie van grote wielen en lage bracket doet de Honzo ST erg zeker aanvoelen."
Ook bergafwaarts werkt de progressieve geometrie die Kona de Honzo ST heeft gegeven erg goed. Want je staat niet alleen ver achter de vooras, ook de combinatie van grote wielen en lage bracket doet de Honzo ST erg zeker aanvoelen. Je zit namelijk meer ín dan óp de bike. Het over-de-kop gevoel – dat veel xc-hardtails in lastige afdalingen kenmerkt – komt bij de Honzo ST dus totaal niet voor.
Dankzij de korte achtertrein til je bovendien bij geulen of kleine drops makkelijk het voorwiel even op. Daarbij fungeren de benen vervolgens als schokdemper. Natuurlijk, je moet alerter zijn dan op een fully, want het is en blijft een hardtail en het achterwiel heeft bij grote keien zo nu en dan de neiging als een boemerang terug te slaan. Maar dat is natuurlijk relatief. Want bij kleine wielen is dat effect veel sterker en hinderlijker dan bij de grote hoepels van de Honzo.
Verstelbare achtervork
Terug naar de verstelbare achtervork. Ik ben een beetje gaan experimenteren met de positie van het achterwiel. Wat blijkt; met de patten in het midden van het verstelbereik rijdt de Honzo – ondanks de bovengenoemde voordelen van zo’n korte achterkant – wat mij betreft nét wat lekkerder. Je trekt het wiel nog steeds probleemloos omhoog, als dat is wat je graag doet, maar er komt ook wat meer rust in de achterkant. En bij klimmen in het zadel is er iets meer comfort.
Dikkere sloffen
Omdat ‘iets meer comfort’ nog altijd niet veel is, heb ik later de 2.35 inch Fat Alberts verruild voor een paar 2.6 inch Nobby Nics. En dat extra luchtvolume tussen velg en ondergrond levert niet alleen een flinke comfortwinst op, ook de tractie in steile en lastige beklimmingen verbetert. Maar door dat extra rubber wordt ook de roterende massa hoger. Op glad aangeharkte Nederlandse parkoersen is deze setup dan ook een beetje overkill is. En dat geldt overigens ook voor de lange vork; fijn in de bergen, teveel van het goede in Nederland. De 120 mm veerweg die Kona adviseert is dan passender.
Kona Honzo ST – Specificaties, geometrie en prijs
De Kona levert de Honzo ST als complete fiets in verschillende uitvoeringen. Je hebt de keuze uit een aluminium, carbon en stalen frame. Van zowel de carbon als de stalen uitvoeringen zijn de frames ook los leverbaar. De Honzo ST in deze review werd als los frame gekocht en zelf opgebouwd.
Onderdelen
Frame | Kona Cromoly Butted frame, Boost 148 mm inbouwbreedte met verschuifbare achterpatten |
Vork | RockShox Pike, 140 mm veerweg |
Achterderailleur | Sram X1-Horizon, 11-sped |
Shifter | Sram X1, trigger |
Crankset | Sram X1-1400, met 28t kettingblad |
Cassette | Sram XG-1180, 11-speed, 10-42t |
Remmen | Sram Guide |
Remschijven | Sram Centerline, 200/180 mm (v/a) |
Wielset | Stan’s Flow EX |
Banden | Schwalbe Fat Albert 29 x 2.35” / Schwalbe Nobby Nic 29×2.6” |
Stuur | Truvativ Boobar, 780 mm |
Stuurpen | Truvativ Holzfeller, 50 mm |
Zadel | Specialized Henge |
Zadelpen | Fox Transfer, 150 mm drop |
Gewicht | 13,1 kg |
Prijs | €699 (frame alleen) |
Geometrie
Framemaat | M | ||||
Zitbuislengte | ST | 43,2 cm | Offset | O | – |
Bovenbuis | TT | 62,6 cm | Trail | T | – |
Reach | R | 45,0 cm | Balhoofdlengte | HT | 10,0 cm |
Stack | S | 63,3 cm | BB drop | BBD | 65 cm |
Zitbuishoek | STA | 74,5° | Liggende vork | CS | 41,5 cm |
Balhoofdshoek | HTA | 68,0 ° | Wielbasis | WB | 113,9 cm |
Framemaat | M | |
Zitbuislengte | ST | 43,2 cm |
Bovenbuis | TT | 62,6 cm |
Reach | R | 45,0 cm |
Stack | S | 63,3 cm |
Zitbuishoek | STA | 74,5° |
Balhoofdshoek | HTA | 68,0 ° |
Offset | O | – |
Trail | T | – |
Balhoofdlengte | HT | 10,0 cm |
BB drop | BBD | 65 |
Liggende vork | CS | 41,5 cm |
Wielbasis | WB | 113,9 cm |
Website fabrikant: www.www.konaworld.com
Conclusie
Ik schreef het al eerder: de Kona Honzo ST is in al zijn eenvoud een geniale fiets. En de stalen, meest eenvoudige versie is misschien wel de meest geniale. Natuurlijk, het frame is niet bepaald licht. Maar wie zich daar niet aan stoort, haalt voor een zacht prijsje een hooligan in huis die altijd en overal zin heeft in keihard feesten. Natuurlijk, een all-mountain-fully is in de bergen veel comfortabeler, minder vermoeiend en uiteindelijk ook sneller. En op je wekelijkse rondje over de Heuvelrug zitten ‘KOMmetjes’ er niet echt in, zeker niet in de klimsecties. Maar wie om wat voor reden dan ook – prijs, complexiteit, onderhoudskosten – geen dubbelgeveerde bike wil rijden, maar wél spannende paadjes, die kan niet om deze stalen Canadees heen. De Honzo ST is nergens de beste in, maar hij kán wel alles. Van Appelscha tot Alpen, hij voelt zich echt overal thuis. O ja, mijn Kona Honzo ST is er eentje uit 2018, maar de 2019 uitvoering is, op de kleur van de lak na, onveranderd.