Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.
KTM Myroon Exonic 2022: is lichter ook beter?
Omdat KTM in Nederland nog niet de bekendheid heeft die het in thuisland Oostenrijk wel heeft, staat niet iedereen erbij stil dat KTM een fietsproducent van formaat is. De fabriek in het plaatsje Mattighofen produceert jaarlijks ruim 400 duizenden fietsen. In KTM’s mountainbikecollectie de hardtail Myroon al sinds 2009 een vaste waarde. Eerst nog met 26 inch wielen, vanaf 2012 als 29er. Het frame van die carbon 26er woog 1.050 gram en KTM had er, net als de meeste constructeurs, moeite mee dit gewicht met z’n 29er frames te overtroeven of zelfs te evenaren. Dat laatste lukte echter pas in 2017. Dat het met de carbontechnologie snel gaat bewijst KTM met nieuwe, 2022 Myroon Exonic. Met een gewicht van slechts 950 gram in framemaat L is dit KTM’s lichtste hardtail ooit, ongeacht de wielmaat.
KTM Myroon 2022: programma en prijzen
KTM brengt de Myroon in drie carbonconstructies. De lichtste, die van 920 gram, noemt KTM NanoPremium carbon. Je vindt deze alleen op het topmodel, de door ons gereden Myroon Exonic van € 8.199,-. De iets minder lichte Premium carbonconstructie is verkrijgbaar vanaf € 3.099,- (Myroon Glorious, Myroon Master en Myroon Prime). De Myroon Pro en Myroon Elite, respectievelijk € 2.099,- en € 2.599,-, zijn gemaakt op basis van de Performance carbonconstructie. Echter, deze frames zijn niet nieuw, maar gebaseerd op de vorige generatie van de Myroon, die in 2017 geïntroduceerd werd.
Meer info op ktm-bikes.at
Frame
Lichter en stijver
Met een prijs van € 8.199,- en een gewicht van slechts 8,59 kg (maat L) is de Exonic het topmodel van de Myroon-modelreeks. Een loepzuivere adrenalinemachine, vederlicht en supersnel. Natuurlijk, dat mag ook wel voor dat geld. Maar bedenk dat je tegenwoordig bij met name de Amerikaanse concurrentie voor een hardtail met een vergelijkbaar gering gewicht zomaar een duizendje of twee méér moet betalen. Als je het daarmee al redt. Ja, wie het beste van het beste wil moet tegenwoordig bijna obscene bedragen neertellen…
Opvallend: om gewicht te besparen loopt de onderbuis in een rechte lijn van trapas naar balhoofdbuis. Omdat de vork hierdoor niet meer vrij onder de onderbuis door kan draaien, is de Myroon uitgerust met een geïntegreerde stuuruitslagbegrenzer. Wat mij betreft een vooruitgang, want zo kan het stuur de dunwandige bovenbuis niet meer beschadigen als je ten val komt. Het nieuwe frame is volgens KTM overigens niet alleen lichter, maar ook stijver. Met name rond de trapas zou de stijfheid met ruim 10% toegenomen zijn. Fijn voor agressieve bosbeukers. En omdat hard trappen dorstig maakt, passen er makkelijk twee grote bidons in het frame.
Meer comfort
Als het om het comfort gaat wedt KTM niet op één paard; om flex te genereren is niet alleen de staande achtervork van de Myroon aan de bovenkant en de zitbuis aan de onderkant enigszins afgeplat, bovendien vind je ín die zitbuis een carbon zadelpen met een diameter van 27,2 mm. Zulke dunne pennen zijn in het algemeen inderdaad comfortabeler, maar het monteren van een dropperpost daarentegen wordt er niet makkelijker door. Immers, het aanbod aan verstelbare zadelpennen in 27,2 mm is beperkt.
Geometrie: actueel zonder extremiteiten
De KTM heeft de geometrie van de Myroon gemoderniseerd. Niet dat de cijfers schokkend zijn, in vergelijking tot bijvoorbeeld Cannondale of BMC zet KTM namelijk maar kleine stapjes. Zo is de veerweg aan de voorkant van alle Myroons ‘gewoon’ 100 mm en de balhoofdbuis is met 110 mm (in maat L) nog iets lager dan-ie al was. De balhoofdbuishoek vlakt met twee graden af tot 69 graden, de zitbuishoek is met 74,5 graden een halve graad steiler en de reach is gegroeid van 449 mm naar 460 mm (in maat L). De achterbrug is met 430 mm ongewijzigd, de wielbasis nam toe van 1.116 mm tot 1.134 mm. Hiermee is deze hardtail misschien geen koploper qua geometrie, maar gewoon helemaal bij de tijd. Nou ja, op het stuur na. Met een breedte van slechts een 72 cm is dat naar de huidige maatstaven ronduit smal. Meer weten? Onderin deze test vind je een overzicht van alle maten.
Voorkvork: mooi oranje is niet lelijk
Op een mountainbike in de prijsklasse van de KTM Myroon Exonic zijn er eigenlijk maar twee smaken. De RockShox SID Ultimate en de Fox 32 Step-Cast Factory. Natuurlijk, met Cannondale’s Lefty Ocho is ook niks mis en DT Swiss’ F232 One is eveneens ronduit goed. Maar die zie je in het wild natuurlijk een stuk minder dan de SID SL Ultimate en de 32 SC Factory. Die laatste vind je terug in de balhoofdbuis van de Myroon Exonic. Is-ie beter dan de SID SL Ultimate? Dat niet. Maar wel meer oranje. En dat kleurt mooi bij het logo van KTM. Geintje natuurlijk, maar het is voor wie van mooi op elkaar afgestemde kleurtjes houdt wel mooi meegenomen.
Maar los van z’n kleur is de Fox 32 SC Factory vooral licht en efficiënt. En relatief comfortabel. Althans, nadat ik de volumespacer uit de luchtkamer in de linker vorkbuis heb gehaald. Tijdens de eerste rit, met in de vork de door Fox voor mijn gewicht aanbevolen luchtdruk van 80 psi, merk ik namelijk dat kleine oneffenheden weliswaar redelijk goed worden opgevangen, maar dat de vering bij grote klappen snel verhard. En dat gaat ten koste van het comfort. Het verwijderen van de vulbus lost dat probleem deels op, maar ook dan is en blijft de Fox 32 SC een sportieve voorvork waarbij efficiëntie belangrijker is dan comfort.
Transmissie: champions league
KTM is op de Myroon Exonic helemaal losgegaan en heeft Srams draadloze XX1 Eagle AXS-transmissie gemonteerd. Subliem spul. De bediening is licht en intuïtief en met een app op je telefoon aan te passen aan je eigen voorkeur. En vooral: iedere schakelactie is raak, altijd en overal. Heb je zo’n schakelsysteem op batterijen écht nodig? Nou nee, óók bij de mechanische Sram XX1-schakelgroep komt missschakelen niet voor. Maar tof spul is het wel, dat XX1 Eagle AXS. Bovendien: de cockpit ziet er strakker uit en van het jaarlijks vernieuwen van vieze en versleten kabels ben je ook voorgoed af.
Remmen: luxe laaglandstoppers
Apart, die Shimano XTR-remmen in combinatie met een schakelsysteem van Sram. Maar waarom ook niet; die XTR remmen zijn krachtiger dan de lichtgewicht evenknieën van Sram; de Level Ultimate. Maar “krachtiger” is hier wel relatief, want met de kleine, 160 mm remschijfjes rondom houdt ook bij de XTR-remmen de stopkracht niet over. Natuurlijk, voor Nederland is het genoeg, maar wie met z’n Myroon ook buitenlandse trails gaat rijden, doet er verstandig aan een 180 mm voorremschijf te monteren. Zeker voor een bike in de maat L, waar toch meestal bikers op zitten van 80 kilo of meer, is de af fabriek gemonteerde 160 mm schijf aan de kleine kant.
Wielen en banden: lekker licht
Het is een bijzonder rijervaring: compleet met banden, remschijven en cassette wegen de wielen van de Myroon Exonic slechts 3,59 kg. Dat gaat dus als een malle vooruit! Die wielen zijn XRC 1200 Spline’s van DT Swiss, de lichtste carbon wielen uit het gamma van deze Zwitserse wielbouwer. In combinatie met de kleine, lichtgewicht remschijven, de super-de-luxe cassette en natuurlijk de lichte banden maakt dat de roterende massa absoluut wedstrijdwaardig. Overigens, de Schwabe Racing Ray en Racing Ralph zijn af fabriek niét tubeless gemaakt. Er is dus zelf nog wat ruimte om de roterende massa nóg verder omlaag te brengen.
Hoe rijdt de KTM Myroon Exonic?
Drieluik Dorst
De eerste kilometers op de KTM Myroon Exonic, op de routes tussen Oosterhout en Dorst in Brabant, vielen me eerlijk gezegd een beetje tegen. Dat komt omdat ik al een tijdje niet op een hardtail had gezeten. Afgelopen zomer heb ik bijna alleen maar op dikke trailbikes gereden en eenmaal terug in Nederland heb ik m’n offroad-kilometers voornamelijk gemaakt op een xc-fully. En dan is een hardtail, hoe licht en luxe ook, toch weer wennen. Klappen komen harder door, de grip is anders en er is minder ruimte voor fouten. Maar halverwege de eerste lus komt het gevoel weer terug. Wow, wat is dit een rap fietsje! Deze Oostenrijkse knalbak gaat ervandoor als de Millennium Falcon in hyperdrive.
“Halverwege de eerste lus komt het gevoel weer terug. Wow, wat is dit een rap fietsje! Deze Oostenrijkse knalbak gaat ervandoor als de Millennium Falcon in hyperdrive.”
Okay, de Myroon Exonic is iets minder snel dan de Millennium Falcon; nog nèt geen lichtsnelheid. Met z’n lage gewicht, effectieve zitpositie en lage rolweerstand daagt de Myroon Exonic je continu uit om steeds sneller te gaan. In het vlakke, maar zéker ook in geaccidenteerd terrein à la Dorst; doordat je extra snelheid mee omhoog kunt nemen, ben je eerder boven. Het laatste stukje even gaan staan – bam, bam, bam – en je bent er. En als het vervolgens weer omlaag gaat, ben je, doordat je meer snelheid hebt kunnen vasthouden, ook weer sneller op gang. Alleen de grip, die blijft toch echt ónder het niveau van een xc-fully. Niet zozeer tijdens het pedaalbeuken, maar juist op de momenten dat je even niet trapt, bijvoorbeeld in snelle bochten. Het achterwiel schuift dan makkelijker weg dan bij een fully. Dat is niet onoverkomelijk, maar wel iets waarmee je rekening moet houden.Het comfort dat de KTM Myroon Exonic biedt is overigens minder dan ik verwacht had. Aan het comfortniveau van de Cannondale Scalpel HT en de Trek Procaliber, twee concurrerende hardtails die op dat vlak bovengemiddeld goed zijn, komt de Myroon zeker niet. Hij lijkt meer op de Radon Jealous we vorig jaar reden. Die is ook zo stijf en direct. Toch is het opvallend dat kuilen en wortels bij de Myroon Exconic zo hard doorkomen, de frameconstructie beoogt immers het tegendeel te bewerkstelligen. Ter verdediging van KTM: de Myroon Exonic gaat gewoon altijd hard. Zo’n soort bike is het; hij heeft maar één stand en dat is volle bak. En hoe hoger de snelheid, hoe harder oneffenheden doorkomen. Maar goed, dat neemt niet weg dat deze Oostenrijkse hardtail op het vlak van comfort geen uitblinker is.
Leersum en Amerongen
Na een paar sessies in Brabant gaat de Myroon mee naar de Utrechtse Heuvelrug. Dat is heel andere koek; de beklimmingen zijn langer en steiler en de afdalingen langer en sneller. En dan zijn er nog de remknippen, die een extra dimensie toevoegen. Eerst maar even het klimmen; dat doet de Myroon echt heel goed. Hier betalen het lage gewicht en de sportieve houding zich uit. Maar zodra je wortels tegenkomt moet je opletten. Je gewicht teveel naar voren en je slipt achter door, je gewicht teveel naar achteren en je voelt hoe de band onder je moet vechten om de weerstand van de wortel te overwinnen. Uiteindelijk wint de band natuurlijk, maar je kunt ‘m helpen door even een klein hopje over de wortel te maken.
In de afdalingen hou ik me in eerste instantie in. Onbewust; mijn brein heeft schijnbaar moeite met het lage gewicht. Onterecht, want uiteraard blijft alles heel. En ook de geometrie legt geen beperkingen op. Dankzij de lange reach sta je fijn tussen de wielen in en kun je de Myroon lekker laten lopen. En ondanks dat de Fox 32 SC niet de stijfste voorvork is, laat het voorwiel zich redelijk nauwkeurig plaatsen. Een breder stuur zou meer controle bieden. Dan zouden de vele remknippen net voor en in de bochten ook minder hinderlijk zijn. Die dingen verpesten het feestje namelijk wel een beetje. Natuurlijk, wie er vól voor gaat komt er prima doorheen, maar soepel flowen is het bepaald niet. Hier blijkt dat ook een hardtail van € 8.199,- nog gewoon een, nou ja, een hardtail is. Licht en efficiënt, maar ook minder makkelijk te controleren en sowieso vermoeiender.
Conclusie
Laat ik voorop stellen, dat € 8.199,- voor een hardtail heel veel geld is. Even ter vergelijking: de aluminium Radon Jealous AL 9.0 die we afgelopen voorjaar getest hebben kost € 1.649,- en daarmee kom je ook heel leuk de Heuvelrug op en af. En dan hou je nog een flink bedrag over voor een paar weken vakantie met alles erop en eraan in een mooi buitenlands mountainbikegebied. Ik wil maar zeggen: een bike die vijf keer duurder is, is niet vijf keer beter. Of lichter. Of sneller.
Maar net zoals bij heel veel andere zaken gaat het niet alleen om de ratio, maar ook om de emotie. En lichtgewicht carbon bikes met een bling afmontage, zoals deze KTM Myroon Exonic, roepen veel emotie op. Of beter: veel wauw! Want wie ik ook op die Myroon zette, ze werden allemaal gek. Wauw, wat is dit licht! Wow, wat klimt dit makkelijk! Wauw, wat schakelt dit snel! Dat zijn een hoop ‘wauws’ in één alinea en dat lukt alleen als je als fabrikant álles uit de kast trekt. En alles uit de kast trekken, dat kost knaken.
“De KTM Myroon Exonic is niet bepaald een koopje. Maar kloppen doet deze carbon hardtail rondom: geometrie, afmontage, detaillering, rijeigenschappen. Zou iemand mij vragen of ik deze bike kan aanbevelen, dan zeg ik resoluut ja.”
Dus ja, de KTM Myroon Exonic is niet bepaald een koopje. Maar op het relatief beperkte comfort na, valt er niks op deze bike aan te merken. Alles klopt: geometrie, afmontage, detaillering en rijeigenschappen. Of ik ‘m zelf zou nemen? Denk het niet. Los van het feit dat ik m’n offroad-rondjes liever op een fully dan op een hardtail rij, ben ik gewoon teveel een pragmatische schraalhans. Zo is bijvoorbeeld Srams XX1 AXS niet aan mij besteed. Waarom zoveel geld neertellen voor elektrisch schakelen als het mechanisch net zo goed gaat? Maar goed, dat ben ik. Om je een beetje een idee te geven: ik heb ook nog een oude iPhone 7 en mijn televisie is niet smart. Maar laat je niet door mijn eigenaardigheden weerhouden. Ben jij wel een liefhebber van the latest and the greatest, dan stelt de KTM Myroon Exonic je zeker niet teleur.
KTM Myroon Exonic 2022 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | NanoPremium UDH-carbon |
Vork | Fox 32 Float SC, 100 mm veerweg |
Achterderailleur | Sram XX1 AXS Eagle, 12-speed |
Schakelaar | Sram XX1 AXS Eagle, 12-speed |
Crankset | Sram XX1, DUB, 32t |
Cassette | Sram XX1, 10/52t |
Remmen | Shimano XTR M9100 |
Remschijven | Shimano MT900 CL Freeza, 160/160 mm (v/a) |
Wielen | DT Swiss XRC 1200 Spline 25 |
Voorband | Schwalbe Racing Ray, SuperRace, Addix Speed, 29 x 2.25″ |
Achterband | Schwalbe Racing Ralph, SuperRace, Addix Speed, 29 x 2.25″ |
Stuur | KTM Prime Flat Carbon, 720 mm |
Stuurpen | KTM Prime, 80 mm |
Zadel | Selle Italia SLR Boost Flow Carbon |
Zadelpen | KTM Prime Carbon, Ø 27,2 mm |
Gewicht | 8,59 kg (framemaat 48/L) |
Prijs | € 8.199,- |
Garantie | 2 jaar op de fiets, 3 jaar op het frame |
Geometrie
Website fabrikant: ktm-bikes.at