Test | Lapierre Edge 7.9 2023: Budgetbewuste crosscountry-bike

Betaalbaar bike voor beginners en doorgroeiers

Er lijkt geen limiet meer te zitten op prijzen van mountainbikes. Vijfduizend euro of meer voor een hardtail? Geen probleem. Het dubbele daarvan? Kan ook. Dat hoge prijspeil roept vragen op ten aanzien van de kwaliteit van instapmodellen die minder dan duizend euro kosten. Immers, als de subtoppers en toppers zoveel kosten, kan zo’n betaalbaar beginnersmodel dan nog wel wat zijn? Of koop je daarmee een kat in de zak en kan je beter nog even doorsparen? Om dat uit te vinden, zijn Arjan, Frank en Sebastiaan op pad geweest met een een aluminium hardtail van 949 euro: de Lapierre Edge 7.9.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Lapierre Edge 7.9 2023

Een volwassen mountainbike voor minder dan duizend euro?

Nu mountainbikes steeds duurder worden, dient zich de vraag op, hoé laag je kunt gaan qua prijs zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties en vooral het fietsplezier. Om dat uit te vinden zijn we op pad geweest met een Edge 7.9, een aluminium hardtail van het Franse Lapierre die € 949,- moet opbrengen. De Edge-serie is de Lapierre’s instapreeks, onder de Prorace-modellen. Die laatste zijn er in aluminium en carbon en met beide hebben we al eerder gereden. Fijn, want zo kunnen een niet alleen kijken hoe de Edge 7.9 an sich bevalt, maar ook hoe deze zich verhoudt tot de duurdere stalgenoten Prorace AL en Prorace CF.

Om te beginnen is er natuurlijk het gewicht. Hoe duurder een mountainbike, hoe lichter. Althans, in het crosscountry-segment waarbinnen de Lapierre Edge valt. En lichter, dat rijdt lekkerder. De Edge 7.9 weegt 14,42 kilo. Is dat zwaar? Ja, best wel. De eerder door ons geteste aluminium Lapierre Prorace 4.9 doet 12,74 kilo en de carbon Prorace CF 6.9 weegt 11,59 kilo.  Aan de andere kant: deze bikes zijn met respectievelijk € 1.499,- en € 2.899,- ook duurder. Vooral de stap naar de Prorace met een carbon frame is erg groot, die kost ruim drie keer meer dan de Edge 7.9. Maar is die goedkope Lapierre Edge daarmee ook drie keer minder leuk? Zeker niet.

Lapierre Edge 7.9 2023: programma en prijzen

De Edge-serie van Lapierre omvat acht verschillende modellen, van de Edge 2.9 van € 649,- tot de Edge 9.9 die € 1.049,- kost. Onze testfiets, de Edge 7.9, is met € 949,- de op één na duurste Edge. Alle Lapierre Edge-modellen zijn van aluminium en staan op 29 inch wielen. Ze komen in vier verschillende maten, van S tot XL.

Naast de reguliere Edge-modellen brengt Lapierre onder dezelfde naam tevens een drietal damesmountainbikes. Deze bikes staan op kleinere 27.5 inch wielen en komen in de maten XS, S en M. Prijzen lopen van € 649,- voor de Edge 2.7 Women tot € 849,- voor de Edge 5.7 Women.

Meer info op lapierrebikes.com

Lapierre Edge

Typisch Lapierre: een Gallisch haantje op de bovenbuis.

Frame

De Edge 7.9 is gemaakt van een aluminiumlegering die Lapierre ‘Supreme 5’ noemt. Die naam maakt het er niet echt duidelijker op, maar het komt erop neer dat bij de productie van het frame buizen met variabele wanddikte zijn gebruikt. Dun waar het kan, dikker waar het moet. Zo kan het frame lichter gemaakt worden, zonder in te boeten op sterkte. Daarnaast is een procedé toegepast dat hydroforming heet. Hierbij worden de buizen onder zeer hoge vloeistofdruk vervormd. Zo ontstaan bijvoorbeeld de taps toelopende bovenbuis en de hoekige dwarsdoorsnede van de onderbuis.

Alhoewel Lapierre af fabriek relatief smalle 2.25 inch banden monteert, is achterbrug van de Edge ruim genoeg om ook dikke 2.4 inch banden te accommoderen. Moderne steekassen zoals je die op duurdere mountainbikes vindt, ontbreken op de Edge, je zult het met een ouderwetse quick-release moeten doen. Werkt ook prima, maar de kans dat je last krijgt van een aanlopende remschijf is wel wat groter. De remleiding en versnellingskabel lopen netjes door de onderbuis naar achteren en komen bij de trapas weer naar buiten. Vanaf dat punt is de loop van de versnellingskabel een beetje rommelig, met een kabellus die achter takken kan blijven haken.

Op de achterbrug vind je alle noodzakelijke nokjes voor het monteren van een spatbord, bagagedrager en achterstandaard. Wegens het ontbreken van een kabelpoort in de zitbuis is het helaas niet mogelijk om een vanaf het stuur verstelbare zadelpen, een zogenaamde dropperpost, te monteren.

Lapierre Edge

Frame van meervoudig bewerkte aluminium buizen.

Lapierre Edge

Kabels en leidingen door de onderbuis.

Lapierre Edge

Geen moderne 12 mm steekas, maar ‘ouderwetse’ 5 mm snelspanners.

Lapierre Edge

Ondanks dat de Lapierre Edge 7.9. vlot vooruit wil, moet je voor dezelfde snelheid wel iets harder trappen dan op duurdere en lichtere modellen.

Lapierre Edge

De achterbrug heeft plek zat voor brede banden: de testfiets is af fabriek helaas voorzien van relatief smalle 2.25 inch rubbers!

Lapierre Edge

Fijn voor thuissleutelaars: buitenboordlagers.

Lapierre Edge

Deze budgetfransoos voelt zich op Nederlandse mountainbikeroutes als een vis in het water.

In nokjes voor een bagagedrager is voorzien.

Waar is de bescherming van de liggende achtervork?

Geometrie en zitpositie

De Lapierre heeft het frame van de Edge in 2021 nog gemoderniseerd, dus de geometrie is redelijk actueel. Dat wil zeggen; voor de beoogde doelgroep en het veronderstelde inzetbereik: beginnende mountainbikers en relatief gematigd terrein. Zeg maar de routes zoals je die over het algemeen in Nederland vindt. Daarbij zijn de relatief traditionele framehoeken – 73,5 graden voor de zitbuishoek en 68 graden voor de balhoofdbuishoek – helemaal prima, alhoewel je wel enigszins het gevoel hebt ‘van achteren te trappen’, met name als je van een sportievere bike met meer sportieve, steilere zitbuishoek overstapt op de Lapierre Edge.

De zitpositie is relatief kort, dus met een geringe afstand tussen zadel en stuur, terwijl de fiets zelf juist redelijk lang is. Dat ligt voor een belangrijk deel aan de achterbrug, die met 440 millimeter flink wat lengte toevoegt aan de totale wielbasis. En dat resulteert weer in een voorspelbaar en stabiel rijgedrag. Voor sportieve offroad-piloten misschien iets té stabiel, maar voor beginnende mountainbikers is het fijn dat de Lapierre Edge makkelijk koers houdt. Zo kom je in snelle afdalingen niet voor verrassingen te staan.

Bij zittend klimmen is die lange achterbrug overigens ook voordelig. Z’n lengte veroorzaakt veel druk op het voorwiel, waardoor dat in steile secties goed blijft sporen. De keerzijde van de medaille is, dat je meer kracht moet zetten om het voorwiel op te tillen als je een tak of kuil wilt ontwijken.

De zitpositie op de Lapierre Edge 7.9 is ontspannen, maar zeker niet lui.

Lapierre Edge

Kort stuurpennetje en een vlak stuur.

Niet te diep voor ontspannen biken, maar toch sportief genoeg: de balhoofdbuis is in framemaat L 125 millimeter lang.

Lapierre Edge

Met een breedte van 740 millimeter is het stuur eigenlijk precies goed.

Onderdelen en afmontage

Voorkvork: inrijden noodzakelijk

Lapierre heeft een Suntour XCR 32 Air met 100 millimeter veerweg in de balhoofdbuis gestoken. Het woord air in de naam wil zeggen dat deze vork op lucht veert. Met een speciaal vorkpompje kun je de luchtdruk afstemmen op je lichaamsgewicht en dat is op dit prijspunt absoluut een pré. Dat je de vering met een hendeltje op het stuur ‘op slot’ kunt zetten wordt ook vaak als een voordeel gepresenteerd, maar als je geen wedstrijden rijdt is dat toch echt een overbodige feature die alleen maar extra kabels, hendels en complexiteit toevoegt.

Maar lock-out met remote of niet, veren is in eerste instantie niet de sterkste kant van de Suntour XCR 32 Air. Ook met de juist luchtdruk veert de vork moeizaam in en uit. Pas na een rit of vier begint de vork enigszins smeuïg aan te voelen en komen comfort en tractie op een acceptabel niveau te staan. Echter, met als kanttekening dat de demping van de uitgaande slag, de rebound, ook in de meest open stand toch nog iets te traag is, waardoor de vork op snel opeenvolgende oneffenheden – denk aan remknippen – verhard.

De Suntour XCR Air heeft een blokkeerknop op het stuur en een instelbare demping van de uitgaande slag.

Lapierre Edge

Met z’n relatief lange wielbasis biedt de Lapierre Edge in afdalingen voldoende vertrouwen.

Transmissie: instapgroep

Lapierre heeft de Edge 7.9 voorzien van een Shimano Deore-transmissie. Niet het lichtste dat Shimano in huis heeft, maar het schakelt wel snel en accuraat, keer op keer. En bovendien zijn die Deore-componenten behoorlijk degelijk, waardoor er van uit kan gaan dat de levensduur – afhankelijk van hoe vaak en met welk weer je fiets – behoorlijk lang zal zijn. De aandrijving bestaat uit een enkelvoudig, 32-tands kettingblad aan de voorkant en een cassette met elf kransen achteraan. Er zit dus géén voorderailleur op deze Lapierre. Niet nodig ook, want dankzij de brede spreiding van de cassette – het kleinste kransje heeft 11 tanden, de grootste 51 – kom je op Nederlandse routes zeker geen versnellingen tekort.

Remmen: prima voor Nederland

De stoppers komen eveneens bij Shimano vandaan. En ook hier geen lichtgewicht bling, maar wel alle functionaliteit die je nodig hebt. Het gaat om hydraulische Shimano MT200’s, met aan de achterkant een 160 millimeter remschijf en aan de voorkant een exemplaar van 180 millimeter. Zolang je niet de grens overgaat werkt deze remmerij verrassend goed, zelfs inremmen blijkt nauwelijks nodig. En het remgevoel is veel minder direct dan bij Shimano’s duurdere remmen. Zéker voor minder ervaren mountainbikers is dat een pré.

Maar let op: de goedkope remschijven zijn uitsluitend geschikt voor zogenaamde organic-remblokjes en niet voor metallic-blokjes. Terwijl je die laatste vanwege hun grotere slijtvastheid en betere hittebestendigheid in de bergen juist liefst wel zou monteren.

Lapierre Edge

De 11-speed transmissie bestaat geheel uit Shimano Deore-onderdelen, alleen de ketting is van KMC.

Lapierre Edge

Het stalen kettingblad gaat lekker lang mee.

Lapierre Edge

Stijf frame: efficiënt bij hard aanzetten, maar niet zo comfortabel.

Lapierre Edge

De goedkope Shimano MT200-remmen doen het helemaal niet slecht. Wel even de hendels flink naar binnen schuiven, zodat je met één vinger kunt remmen.

Lapierre Edge

Prima: vooraan een 180 millimeter schijf, aan de achterkant een exemplaar met een diameter van 160 millimeter.

Roterende massa: smalle rubbers

Lapierre gebruikt voor de Edge 7.9 wielen die zijn gevlochten rond 32-gaats Shimano-naven, met velgen uit eigen huis. Niet licht, wel degelijk. Rond die velgen liggen banden van Schwalbe; vooraan een gripvaste Tough Tom, achter een meer op snelheid geconcipieerde Rapid Rob. Wie al wat langer biked herkent in deze banden de oude Nobby Nic en Racing Ralph. Prima profielen dus, maar met de breedte is iets niet helemaal goed gegaan. Want ondanks dat op de wangen de maat 29 x 2.25 inch staat afgedrukt, meten we een breedte van  slechts 2.1 inch. En dat is naar moderne maatstaven héél erg smal.  Dat is jammer, want met bredere banden zou de Lapierre Edge 7.9 echt beter rijden. Beter als in comfortabeler, stabieler en gripvaster.

Het frame van de Lapierre Edge 7.9 is op zich behoorlijk stijf. Lees: niet zo comfortabel. En omdat de dikke zadelpen nauwelijks meebuigt en ook de voorvork geen wonder van souplesse is, moet al het comfort uit de banden komen. En dan is meer volume altijd beter. Plus; om uit de huidige smalle banden nog een béétje comfort te halen, zou je ze met een lage luchtdruk moeten rijden. Maar dan neemt echter niet alleen de kans op stootlek toe, maar knikken de banden tevens weg in snelle kuipbochten. Jammer dus dat niet af fabriek dikkere banden gemonteerd zijn, vooral ook omdat frame er volop ruimte voor heeft.

Schwalbe Tough Tom voor, Rapid Rob achter, beide in 2.25 inch. Na meting blijken ze echter nauwelijks breder dan 2.1 inch (bij 1,6 bar).

Naven van Shimano, velgen uit eigen huis.

Hoe rijdt de Lapierre Edge 7.9?

Eerlijk gezegd zijn de verwachtingen niet hoog gespannen als we de Lapierre Edge 7.9 voor het eerst uitlaten in het bos. Want al bij het uit de bus tillen serveren collega-testrijders Frank en Sebastiaan deze Fransoos al bij voorbaat af. “Zó, is-ie van steigerpijp gemaakt?”, wordt er geroepen. Overdreven, maar een lichtgewicht is de Edge 7.9 inderdaad niet. Echter, eenmaal op het parkoers speelt het gewicht een minder grote rol dan je zou verwachten. In eerste instantie is het gevoel wat te ver achter de trapas te zitten, het ‘van achteren trappen’, niet zo prettig. Maar nadat we het zadel iets meer naar voren en het stuur iets meer naar beneden geschoven hebben is de zit eigenlijk prima.

En eenmaal goed op het zadel blijkt de Edge tevens lekker te sturen. Nee, vanwege z’n lengte en massa is het geen bochtenflitser. Maar met de opeenvolgende kuipbochten die onze testroute bij het Brabantse Dorst sieren, heeft deze aluminium Fransoos geen enkel probleem. Daarbij valt op dat het gewicht mooi over beide wielen is verdeeld. Ook klimmen en dalen gaan ‘m goed af. Dat eerste bij voorkeur zittend op het zadel, dan profiteer je maximaal van de lange achterbrug, die het voorwiel als een bloedhond aan de grond houdt. En bij dalen merk je dat deze bike je met z’n lengte helpt om de ingezette lijn stoïcijns vast te houden.

“Eenmaal goed op het zadel blijkt de Lapierre Edge tevens lekker te sturen. Nee, vanwege z’n lengte en massa is het geen bochtenflitser. Maar met de opeenvolgende kuipbochten die onze testroute bij het Brabantse Dorst sieren, heeft deze aluminium Fransoos geen enkel probleem.”

Maar ondanks dat de Lapierre verrassend lekker rijdt, speelt z’n massa ‘m wel parten. Tijdens onze testsessies, die we met drie verschillende testrijders uitvoeren, moet de rijder op de Lapierre Edge de andere twee laten gaan, ongeacht wie er op de Lapierre rijdt. Het zijn niet zozeer de rechte stukken waarop deze budgetfransoos snelheid verliest, maar de vele korte maar steile klimmetjes. Telkens weer moet de berijder van de Edge nét iets harder aanzetten dan de andere rijders die op lichtere bikes zitten. En op den duur breekt dat op en moet je lossen.

En dan is er nog het comfort. Zoals we al schreven is de Suntour XCR 32 Air-voorvork in eerste instantie geen toppunt van smeuïgheid. Maar gelukkig, dat moet ook gezegd, gaat de vork met iedere rit iets beter werken, totdat-ie na een rit of vier eigenlijk best wel okay is. Blijkbaar moet deze vork eerst goed ingereden worden voordat-ie z’n daadwerkelijke potentieel ontplooid. Maar dan die smalle banden; die zijn allesbehalve comfortabel. Lapierre zou Edge 7.9 gewoon af fabriek met échte 2.25’s moeten leveren. Of liever nog 2.35’s. Wat ons betreft een no-brainer, want een iets bredere band kost hetzelfde en de winst die je daarmee op het vlak van comfort en tractie boekt kan niet overschat worden.

Lapierre Edge

De Lapierre Edge is een fijne klimmer.

Lapierre Edge

En gáán met die bike…

Conclusie

Kan je lol hebben op een mountainbike van nog geen duizend euro? Ja, dat kan. En de Lapierre Edge 7.9 is het bewijs. Deze aluminium Fransoos is namelijk ondanks z’n geringe prijs een serieus leuke mountainbike. De kwaliteit van Shimano’s 1 x 11 Deore-transmissie speelt hierin een belangrijke rol. Want ondanks dat dit een budgetgroep is, doen de schakelprestaties niet onder voor die van de duurdere groepen. Plus: het siert Lapierre dat ze op dit prijspunt kozen hebben voor een ‘sportief’ enkelvoudig voorblad, zonder gedoe met een voorderailleur.

En dan is er natuurlijk nog het aluminium frame zelf. Dat is niet alleen prettig licht, maar is ook gezegend met een vertrouwenwekkende geometrie waarop beginnende mountainbikers zich snel thuisvoelen, maar waarop ze niet snel uitgekeken zijn als de bikeskills beter worden. Wat dat betreft is de Lapierre Edge 7.9 een echte doorgroeifiets.

Maar de lage aanschafprijs van de Lapierre Edge 7.9 brengt helaas ook nadelen met zich mee. Zoals de trage rebound van de Suntour XCR-voorvork. Begrijp me niet verkeerd; voor een fiets van 949,- euro is die vork helemaal niet verkeerd. Maar het blijft schuren dat-ie met een iets minder gedempte uitgaande slag gewoon beter zou zijn. En dát heeft niks met prijs en alles met de instellingen te maken.

“Kan je lol hebben op een mountainbike van nog geen duizend euro? Ja, dat kan. En de Lapierre Edge 7.9 is het bewijs. Deze aluminium Fransoos is namelijk ondanks z’n geringe prijs een serieus leuke mountainbike.”

Het hoge gewicht van 14,42 kilo is natuurlijk wel echt een prijsding. Met name op de typische Nederlandse op-en-neer routes ga je die kilo’s voelen. Het is niet zozeer het aluminium frame dat deze obesitas veroorzaakt, als wel de gebruikte onderdelen. Wie lichtere onderdelen wil, moet meer betalen. Maar los van het feit dat de componenten zwaar zijn, functioneren ze allemaal wel goed. Op de banden na; die zijn met een gemeten breedte van 2.1 inch echt te smal. En dat is ronduit jammer, want waarom zou je voor smalle, oncomfortabele banden kiezen als je voor hetzelfde geld bredere kan hebben die meer comfort en grip bieden?

Maar goed, voor een paar tientjes leg je er zelf bredere rubbers om. Zo haal je nog steeds voor minder dan duizend euro een échte, volwaardige mountainbike in huis, waarmee je als beginnende mountainbiker járen vooruit kunt. En dat is toch knap gedaan van Lapierre.

Lapierre Edge 7.9 2023 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame ‘Supreme 5’ 6061 aluminium
Vork Suntour XCR 32 Air, 100 mm veerweg
Achterderailleur Shimano Deore, 11-speed
Schakelaar Shimano Deore, 11-speed
Crankset Shimano Deore, 175 mm, 32t
Cassette Shimano Deore, 11/51t
Ketting KMC X11
Remmen Shimano MT200
Remschijven (v/a) Shimano SM-RT30, 180/160 mm
Velgen Lapierre Disc 6222-21c
Naven Shimano HBTX505
Voorband Schwalbe Tough Tom, 29 x 2.25 inch
Achterband Schwalbe Rapid Rob, 29 x 2.25 inch
Stuur XLC Alloy 6061 Top Flat, 720 mm
Stuurpen XLC Alloy, 60 mm
Zadel XLC
Zadelpen Lapierre Alloy, Ø 31,6 mm
Gewicht 14,42 kg (framemaat L)
Prijs € 949,00
Garantie 5 jaar op het frame, 2 jaar op de onderdelen, 1 jaar op de lak

Geometrie

Lapierre Edge hardtail
Hardtail geometrie

Website fabrikant: lapierrebikes.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments