Tekst & foto’s: Arjan Kruik
Lazer Tonic-fietshelm: meer dan alleen Kineticore
De Lazer Tonic is natuurlijk méér dan alleen het Kineticore-systeem. Deze Belgische helm heeft genoeg toeters en bellen die ‘m ook lós van de toegepaste constructie interessant maken. Maar aangezien Lazer zo’n beetje z’n gehele collectie ophangt aan Kineticore, kan het geen kwaad deze constructie eerst even te belichten. Het valt op dat het Kineticore-systeem volledig in de binnenschaal van de helm is geïntegreerd. Er is dus in tegenstelling tot het veelgebruikte Mips-systeem geen sprake van een losse binnenschaal of voering. De EPS-schaal van de Lazer Tonic Kineticore is aan de binnenzijde voorzien van een grote hoeveelheid blokken en sleuven.
Die blokken en sleuven lijken tamelijk willekeurig aangebracht, maar het tegendeel is waar. Ze zijn met behulp van computermodellering zodanig gepositioneerd, dat de helm bij een impact gericht kan vervormen, om zodoende de valenergie te kunnen absorberen. In andere woorden: de binnenzijde van een Kineticore-helm fungeert als kreukelzone. Lazer claimt op deze manier óók rotatiekrachten te kunnen opvangen.
Over de veiligheid van deze helm: de Lazer Tonic Kineticore scoort vier sterren bij de testen van Viriginia Tech. Deze Amerikaanse universiteit doet al sinds jaar en dag uitgebreid onderzoek naar helmen en hun testmethode is inmiddels dé referentie voor alle sportieve helmen. Overigens; de schaal die Viriginia Tech hanteert loopt van een tot vijf sterren, waarbij het Engelse woord ‘star’ staat voor ‘Summation of Tests for the Analysis of Risk‘. De hier geteste Lazer Tonic haalt die maximale waarde dus niet, in tegenstelling tot de (duurdere) Lazer Jackal Kineticore die collega Jeroen vorig jaar probeerde.
Vier maten, zeven kleuren, mooie afwerking
Eerst even wat algemene informatie. De Lazer Tonic is er in vier maten en zeven kleuren. De kans dat er geen Tonic is die jou qua maat en kleur past is dus redelijk klein. De prijs is met € 69,99 ronduit scherp en het gewicht is laag; 240 gram bij onze testhelm in maat M. Een laag gewicht is bij een fietshelm altijd fijn. En hetzelfde geldt voor een goede ventilatie. Lazer meldt expliciet dat de Tonic maar liefst 28 openingen heeft, maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het aantal gaten in een helm op zich een goede maatstaf is voor de mate van ventilatie. Het gaat er namelijk ook om, hoé en waar die openingen zijn aangebracht. Maar links om of rechtsom, de ventilatie van de Tonic is dik in orde, waarbij volgens Lazer de open Kineticore-structuur ook een belangrijke rol speelt.
Fijne pasvorm
Maar alhoewel gewicht en ventilatie bij mij bij het uitkiezen van een helm een belangrijke rol spelen, staat uiteindelijk de pasvorm toch op de eerste plaats. Maar ook op dat punt komt de Lazer Tonic met de beste mee. Ik heb in mijn garage inmiddels een aardige verzameling fietshelmen en tot voor kort pakte ik voor een rit op de gravel- of crosscountrybike eigenlijk altijd een model van POC of Specialized. Die zitten bij mij, zo is m’n ervaring, het fijnst. Echter, de Lazer Tonic heb ik inmiddels aan dat rijtje toegevoegd. De vorm van mijn hoofd speelt hier ongetwijfeld een belangrijke rol in, maar ook het prettige en gebruiksvriendelijke fixatiesysteem dat Lazer bij de Tonic toepast, doet een duit in het zakje.
De basis van het fixatiesysteem is een smalle kunststof strip die het gehele hoofd omvat. Hierdoor blijft de helm goed op z’n plaats, zónder dat er drukpunten ontstaan. Althans, bij mijn hoofd. Het bandje is met een draaispanner in de nek losser of vaster te zetten. Het spansysteem is ook in hoogte verstelbaar, maar hier laat Lazer wel steken vallen. De klemkracht van deze hoogteversteller is namelijk zo gering, dat deze regelmatig spontaan verschuift.
Conclusie
Fietshelmen zijn net mensen; ze zijn allemaal anders. Daarom kunnen merken en modellen die mij als gegoten zitten, bij jou juist minder lekker zitten. Heeft de Lazer Jackal die collega Jeroen onlangs probeerde een nogal specifieke pasvorm die niet bij iedereen even goed in de smaak valt, bij de nieuwe Lazer Tonic Kineticore lijkt de pasvorm veel generieker. Tenminste, de positieve reacties van de Velozine-collega’s die deze helm ook geprobeerd hebben, duiden in die richting. De Lazer Tonic zit dus lekker, weegt weinig, is goed geventileerd en kost maar weinig. Nou kan je over dat laatste altijd discussiëren, maar ik vind € 69,99 voor een helm met de kwaliteiten uitrusting van de Lazer Tonic echt zeer schappelijk. Op de matige klemming van de hoogteversteller na, valt er namelijk helemaal niets ten nadele van deze Belgische helm te melden.
“De Lazer Tonic zit dus lekker, weegt weinig, is goed geventileerd en kost maar weinig. Op de matige klemming van de hoogteversteller na, valt er namelijk helemaal niets ten nadele van deze Belgische helm te vermelden. ”
Rest de vraag, wat nu exact de toegevoerde waarde is van Kineticore. Dat deze constructie een lager gewicht mogelijk maakt neem ik graag aan, de weegschaal spreekt immers boekdelen. En dat de open structuur de ventilatie verbetert, trek ik evenmin in twijfel. Echter, voor wat betreft de veiligheidsclaims moet ik het oordeel aan het Amerikaanse Virginia Tech laten. De vier sterren waarmee zij de Lazer Tonic Kineticore beoordelen geven aan dat deze helm veilig is, maar niet dé veiligste uit het gamma van Lazer. Wil je beslist een Lazer met een vijfsterrenwaardering? Dan is de Lazer Strada Kineticore een optie. Maar met een adviesprijs € 109,99 moet je dan wel wat dieper in de buidel tasten…
Lazer Tonic Kineticore gravel- en crosscountryhelm | Prijzen en specificaties
Lazer brengt de Tonic Kineticore in zeven kleuren en maar liefst vier maten. Alle uitvoeringen zijn uitgerust met Kineticore. De helm weegt 240 gram in maat M, de prijs is € 69,99. Naast de wettelijke garantie biedt Lazer ook een zogenaamde crash-replacement aan. Als je binnen drie jaar na aankoop de helm bij een val beschadigt, dan kan de dealer een vervangende Lazer Tonic aanbieden tegen 50 procent van de nieuwwaarde. De beoordeling van de beschadigde helm ligt bij de individuele Lazer-dealer.
Meer informatie: lazersport.com