Waarom andere inlegzolen?
De inlegzolen zijn vaak een ondergewaardeerd onderdeel van fietsschoenen. Goede inlegzolen ondersteunen de voeten en verspreiden zo de druk die je met je voeten uitoefent op de pedalen. Bovendien helpen ze bij het creëren van stabiliteit bij het staan op de pedalen.
Geen twee paar voeten is hetzelfde en vaak geven de standaard met de fietsschoenen meegeleverde zooltjes onvoldoende ondersteuning. Dat kan allerlei problemen veroorzaken, van simpelweg een broeierige plek of een specifiek pijnpunt tot chronisch koude en/of slapende voeten. Maar ook problemen met de enkels, knieën of de onderrug kunnen soms herleid worden naar onvoldoende ondersteuning van de voeten in de fietsschoenen.
Het ontbreken van die ondersteuning voel je misschien niet meteen bij het aantrekken of tijdens een korte rit. Maar hiervan niet meteen bewust zijn, wil nog niet zeggen dat je die ondersteuning mist. Veel bikers proberen het ontbreken van ondersteuning – lees: stabiliteit – op te vangen door de schoenen simpelweg strakker te trekken. Dit lost het probleem niet op, maar verergert het juist! Want wat je bij te strak aansnoeren van fietsschoenen – zónder passende inlegzolen – namelijk doet, is de voetboog platdrukken. En daarmee dus ook de natuurlijke welving aan onderzijde van je voet, waardoor die zijn stabiliserende functie niet meer kan uitoefenen. Daarnaast veroorzaakt een te strakke vetering drukpunten, verkramping en/of slapende voeten.
Grote correcties?
Heb je echt veel last van je voeten, knieën of zelfs onderrug tijdens het fietsen, dan kunnen inlegzolen beslist een oplossing zijn. Maar het is in dat soort gevallen altijd aan te bevelen toch een specialist op te zoeken, voordat je zelf gaat experimenteren en nóg meer blessures oploopt.
Hiel- of voetboogstabilisatie?
Het grote aanbod aan inlegzolen op de markt volgt een van twee globale gedachtes ten aanzien van het geven van méér steun. Sommige merken gaan uit van het ondersteunen van de hiel. Dit werkt bij loopschoenen erg goed, omdat de loopafwikkeling vanuit de hiel begint. Bij fietssschoenen voor gebruik op flat pedals, waarbij je veel minder met de bal van je voet trapt, levert dit type inlegzool beduidend méér stabiliteit, zo ondervond ook collega Arjan. De andere methode is het meer nauwgezet ondersteunen van de voetboog.
Lintaman Adapt inlegzolen
Chris Lintaman volgt die laatste methode met zijn Adapt inlegzolen. Hij mikt daarmee op gebruikers van fietsschoenen met een relatief stijve zool voor gebruik op klikpedalen. In tegenstelling tot thermoplastische inlegzolen, waarbij warmte nodig is om ze te vervormen, zijn de Lintaman Adapt inlegzolen modulair opgebouwd. Met € 54,95 kosten ze nauwelijks meer dan veel niet-aanpasbare inlegzolen en zijn goedkoper dan menig heat-moldable inlegzolen. Bijkomend zijn ze met zo’n 45-55 gram per set (afhankelijk van de schoenmaat) ook nog eens erg licht.
De Adapt inlegzolen bestaan uit drie componenten. Een 3 mm dikke schuimrubber inlegzool met gaatjes voor ventilatie, een carbon voetboog en een losse meta pad die ondersteuning biedt aan de middenvoetsbeentjes. De schuimrubber zool knip of snij je simpelweg op maat door de contouren van de originele inlegzool te volgen. Vervolgens positioneer je de carbon voetboog naar wens onderop de inlegzool, waar-ie met klittenband op allerlei posities geplaatst kan worden. Op de uitloper van de carbon voetboog plaats je optioneel – eveneens op een stukje klittenband – de meta pad toe.
Lintaman levert de Adapt inlegzolen in een meerdere maatseries, waarbij de carbon voetboog ook een andere afmeting heeft. Volgens Lintaman blijkt uit studies dat binnen de maatserie één voetboogafmeting voor het merendeel van de consumenten werkt. Mocht je hierin net op de grens zitten, dan staat Lintaman met een 30-dagen-fit-garantie voor je paraat om je helpen alsnog een passende oplossing te vinden. Heeft het allemaal niet het gewenste resultaat binnen die 30 dagen, dan krijg je gewoon je geld terug.
Sinds begin van de zomer zijn collega Mark en ikzelf op pad gegaan met de Lintaman Adapt inlegzolen. En beide hebben toch wel aanzienlijk andere ervaringen opgedaan.
Lintaman Adapt inlegzolen: de ervaring van Mark
Op langere ritten op met name de gravelbike heb ik vaak last van slapende voeten. Ik heb al met veel verschillende schoenen gebiked, maar nooit was het een pasklare oplossing. Met de Comfort inlegzolen van Sidi kwam ik verder, maar 100% opgelost was het verre van.
Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn voeten vooraan vrij breed zijn, terwijl de onderzijde wat doorgezakt is. Ze neigen zelfs naar platvoeten. Om die reden kies ik mijn fietsschoenen een maat groter dan mijn reguliere loopschoenen. Dan zitten mijn voeten in de breedte niet té strak, maar het gevolg is dat ze in de lengte dan wel aan de ruime kant zitten. Ook ik snoer soms mijn schoenen dan wat harder aan dan me lief is, om niet te veel te schuiven in de schoenen tijdens het rijden. Nee, een echt goed huwelijk tussen mijn voeten en fietsschoenen heb ik tot dusver nog niet kunnen sluiten.
Sinds een tijdje rij ik met de nieuwe Bontrager GR2 schoenen ter test. Die passen me qua breedte en lengte erg goed. Maar de standaard inlegzolen van die schoenen zijn flinterdun en bieden mij te weinig ondersteuning. Een perfecte kandidaat voor de Lintaman Adapt inlegzolen dus.
Snel gewend
Een goede positie van de voetboogondersteuning was snel gevonden. Na het opmaat knippen van de schuimrubber inlegzool vond ik in slechts een paar keer monteren en verplaatsen een fijne positie van de carbon voetboogondersteuning. De truc hierbij is dat de druk zo egaal mogelijk wordt verdeeld. En aangezien de voetboogondersteuning toch wel redelijk is uitgesproken qua formaat, merk je dat snel genoeg. Er moet ondersteuning zijn en de voet moet op zijn plek worden gehouden, zonder dat het té geforceerd aanvoelt of ergens anders in de schoen drukpunten oplevert.
Maar ook al vond ik de beste positie voor de ondersteuning vrij snel, het ging wél gepaard met het duidelijk voelen van de rand aan de voorzijde van de carbon boog. Ruggespraak met Lintaman resulteerde in de conclusie dat de standaard meegeleverde voetboog voor mijn voeten aan de lange kant was. Al een dag later had ik een maat korter in de brievenbus.
“Sinds de meta pad ondersteuning geven in dit gebied, zijn mijn voeten namelijk zelfs op de langste ritten wakker gebleven!”
Toegegeven, ook de kleinere voetboog viel nogal op. Het gevoel ín de schoen is namelijk nogal prominent, vooral omdat mijn voeten beduidend meer gefixeerd staan, terwijl ik ze beduidend minder hard aansnoer dan voorheen. En dat ben ik nu eenmaal niet gewend. Maar zonder meteen (nog meer) conclusies te trekken ben ik op pad gegaan. De gewenning kwam echter zeer snel en heb geen andere aanpassingen meer hoeven doen.
Na een aantal lange ritten blijkt vooral de extra ondersteuning van de meta pad dé grote truc voor mij te zijn. Want die geeft merkbaar meer ondersteuning aan de middenvoetbeentjes. Want met name het doorzakken van het middelste deel van mijn voorvoet blijkt de grootste bron van mijn slapende voeten. Sinds de meta pad ondersteuning geven in dit gebied, zijn mijn voeten namelijk zelfs op de langste ritten wakker gebleven!
Na ruim 4 maanden met enorm veel kilometers – ik rij ook dagelijks op de gravelbike naar mijn werk – blijken de Lintaman Adapts voor mij ideale huwelijksbemiddelaars. Nog niet eerder heb ik me zo comfortabel gevoeld in fietsschoenen. Mijn voeten zitten veel beter gefixeerd in de schoenen en dankzij de ondersteuning staan ze ook nog eens een stuk stabieler. Dit alles maakt dat ik beduidend meer comfortabel op de pedalen duw.
Lintaman Adapt inlegzolen: de ervaring van Jeroen
Slapende of koude voeten heb ik nooit. Ook niet op langere ritten. En in tegenstelling tot Mark heb ik ook niet zo’n uitgesproken voeten en in de regel past het meeste me wel zonder echte problemen. Ervaring met specifiek op mijn voete afgestemde inlegzolen had ik tot dusver dus ook niet, want er was niets ‘om op te lossen’, of er viel niets te winnen. Althans, dat dacht ik.
Ik monteerde ze in de kneiterstijve S-Works Recon schoenen. Specialized levert die schoenen standaard met Body Geometry inlegzolen die al meer dan gemiddeld goede ondersteuning geven. Dat gezegd hebbende; ik rij ook met andere schoenen met minder uitgesproken inlegzolen en ook daarmee heb ik zelden tot nooit echt last van mijn voeten.
Ook bij mij was een de positie van de voetboog onder de inlegzool vrij snel gevonden. Maar na de eerste paar ritten mét de meta pad geëxperimenteerd te hebben, was voor mij de conclusie dat ik die niet nodig heb, of in elk geval niet als prettig ervaar. Het gaf bij mij een té scherp drukpunt in het midden onder de voorkant van beide voeten.
In iets mindere mate gaat voor mij dat ook op voor de voetboog. Nog steeds ‘merk’ ik de voetboog wanneer ik de schoenen aantrek. De overgang tussen de relatief harde carbon voetboogondersteuning en de schuimrubber inlegzool blijft bij mij nadrukkelijk aanwezig. Vooral bij het lopen. Maar daar zijn de carbon-fietsmuiltjes van Specialized sowieso niet voor bedoeld. Ingeklikt en malend is het minder extreem, maar echt helemaal verdwijnen in de perceptie doen de Lintaman Adapt inlegzolen bij mij niet.
Minder strak dichttrekken
Wat ik echter ook opmerk is dat ik de Boa-sluitingen op mijn S-Works Recon schoenen minder strak dichttrek, terwijl mijn voeten prima op hun plek bleven en het geheel stabiel aanvoelt. Bij wijze van experiment heb ik in de rechter schoen de Lintaman zool vervangen voor de originele die bij de Recon schoenen kwamen. En inderdaad; om dezelfde stabiliteit te krijgen en de hiel niet los te trekken uit de hielcup, moest ik de sluitingen rechts marginaal strakker trekker. Waar de voetboog door de Lintaman Adapt inlegzool meer ondersteund wordt en de wreef wat meer tegen de bovenzijde van de schoen gedrukt wordt, is dat dus in mijn geval bij de origineel S-Works Body Geometry inlegzolen dus wat minder prominent.
“Toegegeven; dat is niet veel. Maar zoals ik eerder al zei: ik heb nooit echt problemen met mijn voeten. Dus het zegt meer over mijn voeten dan over de Lintaman zolen.”
Het heeft echter ook als gevolg dat de tong en de randen rond de tong van de S-Works Recon’s weer wat harder aan de voorkant van mijn enkel duwen. Dat gaf me voorheen bij bij langere ritten eerder ook al wat irritatie. En met de Lintaman Adapt inlegzolen is voor mij hier dus winst te halen.
Toegegeven; dat is niet veel. Maar zoals ik eerder al zei: ik heb nooit echt problemen met mijn voeten. Dus het zegt meer over mijn voeten dan over de Lintaman zolen.
Conclusie
Twee rijders, twee sets Lintaman Adapt inlegzolen, twee verschillende ervaringen. Geen paar voeten is hetzelfde en dus is er eigenlijk maar één conclusie mogelijk. Namelijk dat het nut van de Lintaman zolen simpelweg – en geheel logisch – afhangt van jouw voeten. Voor mij was er nauwelijks winst te behalen, voor Mark is het juist een wereld van verschil.
Beide zijn we het eens over hetzelfde: de modulariteit van de Lintaman Adapt inlegzolen is beslist interessant. Met thermisch vervormbare inlegzolen kom je misschien net zo ver, maar de Adept’s zijn een goed alternatief met zelfs wat meer vrijheid. Of je die nodig hebt, is natuurlijk maar de vraag. Ze zijn in elk geval ook qua prijs een goed alternatief, want ze kosten nauwelijks meer dan een setje niet-verstelbare inlegzolen. En kom je er niet uit? Lintaman geeft een 30 dagen fit-garantie en staat je met raad en daad bij om tot een passende set te komen.
Meer informatie: www.lintaman.eu
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Mark ten Napel en Jeroen van den Brand