Magura remt al heel wat jaren grote motoren af – BMW en KTM bijvoorbeeld. Voor hun moet een e-bike rem dus een koud kunstje zijn. De MT5 eStop is het meest high-end model van Magura specifiek afgestemd op de mountainbike met trapondersteuning. We zochten uit wát er zo specifiek aan is en gingen er mee op pad.
Méér remmen
Dankzij trapondersteuning met speels gemak snelheid maken op een klim, waar je normaal met alleen trapkracht als een slak omhoog kruipt, kan erg verslavend werken. Met trapondersteuning rij je vervolgens ook nog eens technische klimmen op die zonder een hulpmotor onmogelijk blijken. Nou ja, tenzij je Ludo May heet. Maar met speels gemak afdalen met een e-MTB… dat is lastiger. Een e-MTB weegt namelijk al snel het dubbele van een reguliere bike. En massa betekent potentieel méér snelheid in afdalingen. Des te zwaarder het geheel, des te beter je momentum behoudt. Je hebt simpelweg méér remkracht nodig om die massa in bedwang te houden.
Mijn ervaring is daarbij dat je sowieso méér remt op een e-MTB. Juist omdat je gemakkelijker snelheid maakt. Steker nog: op korte, steile en zéker op extreem technische klimmen gebruik je de rem zelfs bergop! Dit om te voorkomen dat het achterwiel doorslipt, als je de potentie van trapondersteuning maximaal wil benutten.
Magura eStop
De Duitse remmenfabrikant levert met de MT4E een 2-zuigerrem en met de MT5E een 4-zuigerrem voor speed-pedelecs. Er is zelfs een HS33E velgrem. Deze drie remmen hebben allemaal een schakelaar in de remgreep, waarmee de trapondersteuning wordt onderbroken zodra je remt. Een wettelijke verplichting bij speed-pedelecs en gelukkig dus niet voor e-(mountain)bikes. Daarnaast levert Magura de MT4 eStop en MT5 eStop. Die hebben die schakelaar niet. Het enige verschil met de reguliere MT4 en MT5 is de specifieke ‘Sport’ remblokken.
Op onze 2020 Merida eOne-Forty 8000 duurtester monteerden we voor- én achteraan de 4-zuiger MT5 eStop remmen van Magura, samen met de eveneens ‘erg e-bike geschikte’ nieuwe MDP-R remschijven.
Specificaties Magura MT5 eStop schijfremmenset
Magura MT5 eStop
• Gewicht: 277 gram per rem (zelf gewogen, inclusief 2.200 mm remleiding);
• Adviesverkoopprijs: € 112,00 (per rem).
Magura MDP-R remschijf
• Gewicht: 203 mm schijf, 215 gram (zonder boutjes, zonder magneet voor snelheidssensor);
• Adviesverkoopprijs: € 55,00.
Website fabrikant: www.magura.com
MDP-R schijven
Op e-MTB’s zijn 203 mm schijven absoluut geen uitzondering. Grotere schijven geven namelijk meer remkracht. Maar grote schijven wegen ook meer. Onder andere om die reden ontwikkelde Magura de MDP-R remschijven, waarbij het centrale deel van aluminium in plaats van staal is.
De MDP-R remschijf lijkt op een ‘floating disc’, maar is dat beslist niet. De stalen ‘remrand’ kan namelijk niet zijdelings bewegen ten opzichte van de aluminium kern. De remrand en de kern zijn verbonden met 6 grote klinknagels. Tussen die nagels zijn ook zwaluwstaart-verbindingen gemaakt. Zodra de remrand uitzet door de hitte die ontstaat bij het remmen, maken de randen van de zwaluwstaart óók verbinding met de aluminium kern. Daardoor zou de remrand véél stabieler blijven, minder krom trekken en zou ‘ie dus stukken minder vibreren tijdens het remmen, aldus Magura.
‘E-bike’ remblokken
En dat ze stil zijn, kan ik beamen. Of dat nu op bij koud, warm, droog of nat weer was of met hoge of lage snelheid. In samenspraak met de MT5 eStop remklauwen en verschillende remblokken van Magura: nooit piepten ze. Maar om nu te zeggen dat alles prima was vanaf de eerste rit? Nee, Dat niet. Ik heb deze remmenset begin deze zomer gemonteerd en gebruikt in binnen- en buitenland. Veruit het merendeel wel binnen landsgrenzen.
In feite is de MT5 eStop niets anders dan de reguliere MT5 van Magura maar dan af-fabriek voorzien van de nieuwe ‘Sport’ remblokken, te herkennen aan hun groene basisplaat. Die beloven een uitmuntende remkracht en dosering. Bovendien zijn ze zeer bestendig tegen slijtage. Ze zouden daarmee dé perfecte blokken zijn voor e-bikes, aldus Magura.
Eerste indruk: Hard knijpen
Maar om echt hard te vertragen, was ook echt hard knijpen in de remgreep nodig. Veel harder dan je op basis van die gigantische schijven zou verwachten. Ze misten bij de eerste ritten naast ‘bite’ dus ook gewoon absoluut remvermogen. Grotere schijven moet je in de regel langer inremmen. Dat is dankzij trapondersteuning gelukkig iets minder vermoeiend… Maar ondanks in achtneming van een langere inremprocedure, bleven de prestaties van deze Magura MT5 eStop remmen wat achter bij de eerste ritten. Maar gelukkig…
Transformatie in de Alpen
… veranderde dat tijdens een trip naar de Alpen. Tijdens een dagje spelen in een bikepark transformeerden de MT5 eStops binnen één rit letterlijk onder mijn vingers. Het werden prompt heel erg fijne remmen. De absolute remkracht was groot en de typische Magura-modulatie erg fijn. Ook tijdens langdurig remmen, bleven de remmen voorspelbaar en consistent. Teken dat het met de hitteafvoer dus goed moet zitten.
Gelukkig waren bij thuiskomst die remprestaties niet weg. Ze grijpen niet overdreven abrupt aan, maar hadden beduidend méér bite dan voorheen. Dat komt het remmen op lagere snelheid, in bijvoorbeeld technische secties, absoluut ten goede. De absolute remkracht is hoog en de dosering bij lagere snelheden is ook erg gebalanceerd. Nu pas remmen deze Magura MT5 eStop remmen zoals bedoeld…!
Je moet ze dus écht een keer flink op hun donder geven (of beter gezegd: flink warm laten worden), om ze écht goed ingeremd te krijgen. En dat is inderdaad in de Alpen een stuk gemakkelijker te doen, dan in Nederland…
MT5 greep
Ik zei het al eerder: in de basis is de MT5 eStop gewoon een Magura MT5 rem. Het zijn de Sport-remblokken die hem iets meer e-specifiek maken, maar qua technische details wijken zowel remgreep als remklauw niet af.
Dat betekent dus ook dat de remgrepen Maguras Carbotecture body hebben. Dat is een iets eenvoudigere versie dan de Carbotecture SL body die je op de lichtgewicht MT7 en MT8 modellen tegenkomt. Standaard komen ze met de aluminium 2-vinger HC remhendels. Je kan daarbij enkel de reikwijdte aan de voorzijde van de hendel verstellen middels een torx T25 sleutel. Binnen Maguras ‘Customize your brake’-programma kun je ook nog kiezen voor de 1-vinger HC Loïc Bruni hendels, of modellen bedoeld voor 3 of zelfs 4 vingers. Die laatste maken het welhaast motorcrossremgrepen. Ik vond de standaard 2-vinger HC remhendels overigens prima. Ze zijn aan de grote kant, maar hun lengte draagt absoluut bij aan de goede modulatie en ze zijn ook met één vinger prima te bedienen.
Remgevoel: typisch Magura
Het remgevoel is typisch Magura. Dat wil zeggen dat je dus niet een superhard drukpunt hebt. Ik heb inmiddels in de loop der jaren met verschillende Magura remmen gereden en ben aan dat gevoel gewend en gaan waarderen. Maar het is toch een beetje een ‘acquired taste’. Ergo: het zal niet iedereen even goed bevallen. En alleen al om die reden is het jammer dat deze Carbotecture remgrepen – in tegenstelling tot de duurdere Carbotecture SL exemplaren – niet geüpgrade kunnen worden met de HC3 hendels, waarmee het remgevoel behoorlijk mee veranderd kan worden, zoals we zelf ondervonden.
MT5 remklauw
Ook de remklauw is ‘gewoon’ die van de reguliere MT5, of elke andere 4-zuigerrem uit Maguras programma. Hij is dus uit één stuk gesmeed. En hoewel relatief compact voor zo’n ‘dikke’ rem, de montage op de achtervork van onze test-Merida vergde extra aandacht. De remklauw loopt nauwelijks vrij ten opzichte van de staande achtervork. Dat ligt dus ook (deels) aan het ontwerp van het eOne-Forty frame van Merida, maar de origineel gemonteerde Shimano SLX 4-zuiger rem had beduidend meer ruimte rondom dan de Magura. Met wat kunst-en-vliegwerk lukte het me om de remzuigers iets asymmetrisch in de remklauw uit te laten komen, zodat de remklauw in zijn geheel wat meer naar het wiel kon worden gemonteerd. Dat werkt nu prima en zowel voor- als achterrem hebben dezelfde werking én gevoel.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat deze remmen minder vrij lopen dan ik gewend ben van Magura’s 2-zuigerremmen. Voor- en achteraan slepen ze soms lichtjes. Maar omdat een e-MTB toch alles behalve stil is, hoor je het amper. Bovendien heb je ondersteuning, dus over het minimale wrijvingsverlies dat dat geeft, heb ik me nog geen seconde druk gemaakt.
Veiligheid
Remmen zijn er om je veilig tot stoppen te brengen. Ze zijn daarmee cruciaal op je bike en niet slechts een accessoire waar je nooit naar om hoeft te kijken. Hoewel wij misschien bovengemiddeld bezig zijn met bikes en hun onderdelen, ook wij zijn menselijk. Zo kwam ik er pas bij het maken van de voorgaande detailfoto’s achter dat ik een montagepen van de voorste remblokken uit de achterrem kwijt ben… Juist ja, de remblokken hangen nog slechts dankzij de magneten in de remzuigers in de remklauw. De achterste montagepen is óók al losgetrild, al wordt die uiteindelijk nog tegen gehouden door de achtervork van het frame.
Toegegeven: ik draai deze stalen montagepennen niet overdreven hard aan. Bij aluminium versies die je bij de lichtere Magura remmen tegenkomt, heb ik namelijk de boutkop tot twee keer toe afgebroken bij de montage. Dat gezegd hebbende; ze zaten echt wel meer dan ‘handvast’. Maar links of rechtsom: ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat Magura geen extra borgclip toepast op deze montagepennen… Precies zoals al hun concurrenten dat doen. De huidige constructie is ronduit tricky én teveel overgeleverd aan het gepruts sleutelwerk van de gebruiker. Waarvan akte…
Conclusie
203 mm remschijven en 4-zuigerremmen lijken overkill voor Nederland. Maar met een bike, die dubbel zoveel weegt als je normale mountainbike, zijn ze niet misplaatst op routes met enig hoogteverschil. En die hebben we in Nederland zéker. Temeer ook omdat je met trapondersteuning harder kunt rijden op plekken waar dat op beenkracht een pak minder evident is, en dus vaker remt. Oók bergop (!).
De MT5 eStop is in de kern niet anders dan de reguliere MT5. De eStops komen echter met de ‘Sport’ remblokken. En die staan voor een groot deel in voor de specifieke remprestaties van deze remmenset. Als ze tenminste eenmaal goed zijn ingeremd. Maar dat behoeft dus toch wel extra aandacht. Net als de montage, overigens. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Magura geen extra borgclip toepast op de montagepennen, zoals de concurrenten dat doen.
Terug naar dat inremmen. Het gaat (letterlijk) wat ver om een Alpentrip aan te bevelen om ze goed in te remmen… Maar in ons geval kwamen de MT5 eStop’s pas écht tot hun recht na een flinke, lange afdaling. Eenmaal goed ingeremd, komt het allemaal erg gebalanceerd over.
In samenspel met de MDP-R remschijven zijn ze goed opgewassen tegen langdurig afremmen van een zware e-MTB. Ik heb de remmen niet aan de kook kunnen brengen. Dat Magura de MDP-R remschijven dan óók als alternatief voor je dikke enduro of downhillracer aanbeveelt, lijkt me dan ook niet meer dan logisch.
Magura is er in mijn optiek erg goed in geslaagd om een remmenset te maken, die zowel bij lage als hoge snelheid goed te doseren is én ruim voldoende remkracht heeft om ook met een zware e-MTB hard, maar vooral gecontroleerd af te dalen. En dat doen ze zonder meteen je gezicht los te trekken van je hoofd, als je vinger ook maar in de buurt van de remhendel komt. En dat kunnen ze op het thuisfront ook waarderen.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Arjan Kruik & Jeroen van den Brand
Okay, nu geleerd, niet overdreven aandraaien, helaas te laat :-) Maar ik heb dus ook mijn alu boutkop afgebroken. Hoe heb jij de bout er uiteindelijk weer uitgekregen? Of heb je de hele rem vervangen?
Dag Jaap, het is al eventjes geleden dat ik dit euvel had. Maar volgens mij heb ik met een tang de overgebleven bout tussen de remblokophanging door kunnen vastpakken en kon er voldoende kracht op kwijt om hem los te krijgen. Als dat niet zou lukken wegens te weinig ruimte, zou ik overwegen oogjes van de remblokken door te slijpen, de remblokken te verwijderen en dan met een grotere tang de bout proberen vast te grijpen. Hopelijk lukt het je! Een nieuwe klauw kopen zou wel erg zuur zijn.