Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Jeroen van den Brand, Marleen Mescher, Arjan Kruik
Shimano I-Spec
Al heel wat jaren biedt Shimano twee montage-opties aan voor de shifters vanaf Deore-niveau. Je kunt ze kopen met een eigen klemband voor rechtstreekse montage op je stuur, óf volgens haar I-Spec montage. Je bespaart dan dus een klemband. En dat is op complete bikes steeds vaker dé standaard.
Die integratie maakt het alleen wel lastig om andere remmen te monteren. Meer bepaald niet-Shimano remmen. Shimano levert namelijk geen beugel of ombouwset om je I-Spec-shifter alsnog rechtstreeks op het stuur te monteren. Je zou haast denken dat ze het er om doen (…).
Magura Shiftmix
Het is dus aan de remmenfabrikant om daar iets passends voor te bieden. Zo heeft Magura de Shiftmix. Daarbij vervang je de losse klem van de Magura remgreep voor een versie waaraan je adapters kunt monteren. En aangezien Shimano’s huidige I-Spec EV constructie al de vierde (…) generatie is, brengt Magura nu de Shiftmix 4. Die ‘4’ refereert overigens niet het aantal Shimano-iteraties.
Zie verderop in het artikel een overzicht van de verschillende Shiftmix’en die Magura momenteel aanbiedt.
Ik kreeg van Magura de Shiftmix 4 opgestuurd om op onze langetermijntestbike, de Merida eOne-Forty, de MT5 eStop-remmen te kunnen monteren. De Shimano Deore XT 12-speed shifter en de mechanische dropperhendel waarmee deze bike is uitgerust, zijn net als de SLX remgrepen I-Spec EV modellen en hangen dus aan elkaar.
Montage
De Shiftmix 4 set bestaat uit twee remgreepklemmen, twee specifieke I-Spec EV-adapters en twee torx-bouten om de adapters in de klemmen vast te zetten. Zowel de klem als de adapter heb je in twee uitvoeringen. In Magura’s handleiding wordt er van uitgegaan dat je het de klemmen dusdanig oriënteert, dat de adapter aan de binnenkant van je stuur gepositioneerd wordt – dus tussen remgreep en stuurpen. Maar omdat het allemaal universeel is vormgegeven, kun je het ook andersom doen.
De remgrepen van Magura’s MT5 eStop remgrepen zijn namelijk aan de lange kant. En aangezien ik ze als 1-vinger greep gebruik, zoals je in de foto hierboven kunt zien, heb ik ze vrij ver naar binnen gemonteerd. Om de shifter op de juiste plek te krijgen heb ik dus de linker en rechter klem van de remgrepen ten opzichte van wat Magura voorschrijft omgewisseld. De specifieke I-Spec EV-adapters heb ik uiteraard wel gemonteerd zoals voorgeschreven. Ze hebben namelijk ook een lichte buiging, zodat de shifter en dropperhendel iets naar je toe gedraaid komen te staan.
Verstellingen
Vóór de montage was ik wat sceptisch. Vaak lopen dit soort combinaties van remmen en shifters van andere merken uit op grote praktische en ergonomische compromissen. Bij de originele I-Spec EV-setup kun je bijvoorbeeld de shifter ten opzichte van de remgreep 20 graden kantelen (bij de XTR M9100 remgrepen 60 graden). Je hebt ook nog eens 14 mm zijdelings verstellen. Bij Magura’s Shiftmix 4 is de hoekverdraaiing 15 graden en zijdelings is er 11 mm verstelweg.
De verstelopties zijn dus wat meer beperkt, maar de vraag is vooral of het ook een praktische beperking voor je is. In mijn geval kan ik simpelweg stellen: nee. Ik had vrij snel de shifter op een plek die voor mij perfect werkt. Maar dat betekende wel dat de shifter met zijn montagelip strak tegen de body van de remgreep aan zit. Dat komt namelijk omdat de body van de Magura remgreep dikker is dan de Shimano, die juist daar méér ruimte geeft aan de shifter. Tja; als je beide onderdelen ontwikkelt, kun je op dat soort punten de boel perfect afgestemmen. Dat gezegd hebbende; ik had bij de volledige I-Spec EV-setup de shifter nooit volledig ‘onderuit’ tegen de remgreep aan. De maximale stand die de Shiftmix 4 mij dus gaf, werkt prima voor me.
Ook de breedteverstelling nutte ik compleet uit. Dat wil zeggen; bij zowel de shifter als de dropperhendel heb ik ze maximaal naar binnen geschoven tot het einde van de sleuven. En dit komt omdat ik de relatief lange 2-vinger remgrepen van de Magura MT5 eStop remmen dusdanig ver naar binnen heb staan, dat ik ze als 1-vinger grepen bedien. Daaruit volgde ook mijn omgedraaide montageposities van de klemmen. Onder de streep zit ik dus bij beide verstellingen precies op de limieten. Maar als het werkt, werkt het, toch?
Conclusie
Ik heb niet de grootste handen, maar ook zeker niet extreem kleine, toch zit ik aan de uitstersten van het verstelbereik. Moet je dan concluderen dat het verstelbereik van de adaptertjes te klein is? Niet per se, want ik heb ondanks mijn extreem naar binnen geschoven remgreep toch gewoon een perfecte setup gevonden. Onder de streep hangt het dus vooral af van het formaat van je handen en de remhendel in jouw Magura remgrepen.
De kleinere hoekverdraaiing betekent vooral dat je de shifter niet zo dicht tegen bij je remhendel kunt zetten als bij de volledige I-Spec EV-setup. Buiten dat gegeven is mijn inschatting dat de Shiftmix 4 voldoende praktische verstellingen biedt om voor veel mensen een ergonomisch goed werkbare setup te kunnen maken. Mocht de breedteverstelling toch nog te beperkt zijn, dan is wat huisvlijt met een vijl misschien de oplossing. De adapterdelen waaraan je de shifter en dropperhendel monteert, hebben ‘vlees genoeg’ om er nog wat van af te halen zonder dat dit de sterkte te veel vermindert.
Specificaties en overzicht Shiftmix opties
Magura biedt momenteel 4 versies van de Shiftmix. Omdat Shimano nogal eens z’n I-Spec heeft herzien, zijn er in totaal 3 Shiftmix varianten. Let wel: Shimano had voorafgaande aan de I-Spec B ook nog een I-Spec A. Daarvoor heeft Magura geen passende Shiftmix meer voor in het programma.
Sram heeft maar één variant. Met de Shiftmix 3 kun je dus alle Sram trigger shifters monteren.
Je kan de Shiftmix adapters individueel (dus per kant) of per set kopen, vanaf € 20,90.
Meer informatie: www.magura.com