Test | Marzocchi Z2 voorvork: De terugkeer van een legende?


Ondanks z’n glorieuze geschiedenis slaagde het Italiaanse Marzocchi er de afgelopen twee decennia niet in de successen uit het verleden te evenaren, met een reeks nieuwe eigenaren en investeerders tot gevolg. Het Amerikaanse Fox is de laatste in dit rijtje. Slagen zij er wel in, waar anderen faalden?

Als het aan de vorig jaar geïntroduceerde Marzocchi Z2 voorvork ligt zeker wel. “Zoveel vork voor zo’n scherpe prijs vind je nergens anders”, meent testrijder Arjan Kruik. Lees verder voor zijn rijimpressie.

Marzocchi Z2 voorvork

Okay, het toonaangevende Marzocchi van weleer bestaat niet écht meer. Wie de mountainbikemedia een beetje volgt, weet dat veringgigant Fox sinds 2015 eigenaar is van deze legendarische Italiaanse merknaam. Maar waar Fox de makkelijke weg had kunnen bewandelen door onder de Marzocchi-naam goedkope Fox-modellen op de markt te zetten, daar krijgt het merk binnen Fox de ruimte om een eigen identiteit te creëren. Niet duur, wel goed. Was de in 2018 gelanceerde Marzocchi Bomber Z1 nog in hoofdzaak een gerebrande Fox 36 voorvork, de afgelopen jaar geïntroduceerde Bomber Z2 voovork is veel meer een échte Marzocchi. Okay, met als basis de Fox 34, maar ook met technische oplossingen die je absoluut niet op voorvorken van Fox vindt.

Marzocchi Z2 overview

Natuurlijk is de Marzocchi Bomber Z2 voorvork rood, net als vroeger. Maar als je zwart mooier vindt: die kleur is er ook.

Fox-kwaliteit voor een lagere prijs

Dat de Marzocchi Bomber Z2 géén Fox 34 voorvork is met andere stickers, wil niet zeggen dat de makers niet geprofiteerd hebben van al het goede dat het moederbedrijf te bieden heeft. Denk daarbij aan zaken als glijlagers, keerringen, knoppen en luchtveer. Maar de wanddikte van de binnenste vorkpoten is dikker dan die bij een Fox 34, wat volgens de constructeurs zou resulteren in een hogere stijfheid. En natuurlijk zijn de twee onderste vorkpoten zijn met elkaar verbonden door de karakteristieke M-vormige brug. Maar het échte verschil maakt de Rail-demper in de rechter vorkbuis. Geen blaas die olie en lucht gescheiden houdt, maar (ongeveer) net als bij de originele Bomber een open oliebadje en een stapeltje shims. Simpel maar effectief. En met een lange onderhoudsinterval. Je stelt de demping van de ingaande slag, de compressie-demping, traploos in. Klikjes zijn handiger, maar zonder is ook goed te doen. Aparte knoppen voor de high speed- en de low speed-demping? Die zitten er niet op.

Marzocchi Z2 voorvork

Typisch Marzocchi, die M-vormige brug. En met voldoende plek voor dikke banden, zoals de Schwalbe Magic Mary in 2.6 inch op deze foto.

Specificaties Marzocchi Z2 voorvork

  • Veerweg: 100, 120, 130, 140 en 150 mm (getest)
  • Wielmaat: 27.5 en 29 inch (getest)
  • Diameter binnenpoten: 34 mm
  • Offset: 44 mm (getest) en 51 mm
  • Luchtveer: Fox 34
  • Demper: Rail
  • Instelmogelijkheden:
    • Luchtdruk
    • Luchtvolume (met spacers)
    • Demping ingaande slag (traploos)
    • Demping uitgaande slag (15 klikjes)
  • Voornaaf: 110 x 15 mm
  • Gewicht: 2.020 gram (vorkbuis nog niet ingekort)
  • Kleuren: mat zwart of glanzend rood
  • Prijs: € 699,-

Website fabrikant: www.marzocchi.com

De Marzocchi Z2 voorvork heeft een luchtveer zoals bij de Fox 34

In de linker vorkbuis zit dezelfde luchtveer als in een Fox 34 Rhythm. Ik kwam met mijn gewicht van 70 kilo uiteindelijk uit op 5 bar en 1 volume-spacer.

Plastic in plaats van aluminium

Alle waar naar z'n geld: vanwege de lage prijs konden aluminium dopjes er niet meer vanaf en moet je het met plastic doen.

Verstelling ingaande demping

Met de verstelknop op de rechter vorkpoot stel je de Rail-demper traploos in – dus zonder gedefinieerde klikjes. Pas op zo'n twee derde van het beschikbare instelbereik resulteert het draaien aan de knop in een merkbaar stuggere ingaande demping.

15 klikjes voor de rebound

De uitgaande demping, de rebound, is in 15 stapjes te verstellen. Ik heb de vork voornamelijk met 8 klikjes vanaf volledig dicht gereden.

Rijden met de Bomber Z2

Mijn testvork heeft 150 mm veerweg. Marzocchi biedt de Z2 voorvork aan met 44 en 51 mm vorksprong. Ik heb voor de kortste van de twee gekozen. Reden: ik heb het laatste decennium voornamelijk met vorken met 51 mm vorksprong gereden. Maar nu dubbelgeveerde 29ers langer en luier worden, komt de vooras bij een voorvork met 51 mm vorksprong wel erg ver weg te staan. Een kortere offset, zoals de vorksprong in het Engels genoemd wordt, brengt die as weer wat meer naar achteren en verkort de wielbasis. Omdat de naloop langer wordt gaat dat niet ten koste van de stabiliteit. Integendeel: die verbetert juist.

Ik heb afgelopen zomer met de Bomber Z2 trails gereden in het Oostenrijkse Nauders, het Zwitserse St. Moritz en het Italiaanse Lago di Como. De geadviseerde luchtdruk blijkt in de praktijk behoorlijk accuraat: 72 psi (5 bar) luchtdruk bij een lichaamsgewicht van 70 kg. In de linker vorkpoot is af fabriek één volumespacer gemonteerd. Dat blijkt in de praktijk precies goed, met volop ondersteuning in het midden van de veerweg. Zonder spacer schiet de vork te snel door z’n veerweg, met twee spacers vind ik ’m te stug. De vork is er sowieso eentje van het stuggere soort en pas als je flink snelheid maakt komt-ie echt tot leven. Vering en demping werken dan goed samen, houden de controle bij de berijder en gaan vroegtijdige vermoeidheid tegen. Best knap, aangezien de Bomber Z2 de plaats ingenomen heeft van een veel duurdere RockShox Pike Ultimate. Waarbij ik gelijk moet melden, dat die Pike op lagere snelheden wel comfortabeler is.

Basissettings af te lezen op de vorkpoot

De geadviseerde druk- en dempingswaarden zijn goed bruikbaar. Vanaf de adviesstand kun je de vork vervolgens fine-tunen naar je eigen voorkeur en rijstijl.

Zonder toeters en bellen

De instelknop van de compressiedemping van de Rail-demper heeft zoals gezegd een traploos verstelbereik van slechts een halve slag. Ik rij in eerste instantie met de compressie geheel open. De vork biedt dan in het midden van de veerweg voldoende tegendruk en gebruikt als het nodig is de beschikbare veerweg. Maar in steile, langzame secties duikt de vork met name bij grote treden té diep in. Door de demper ongeveer driekwart dicht te draaien, biedt ‘ie in dit soort technische secties meer ondersteuning. Echter, omdat ik na zulke stukken telkens vergeet om ‘m weer open te draaien, kies ik er uiteindelijk voor om de knop permanent nét geen kwartslag dichtgedraaid te houden. Een compromis waarmee ik in bijna alle gevallen goed wegkom. Mis ik hier een separate high speed- en low speed-demping? Eerlijk gezegd niet. Easy does it.

En die losse demperolie dan? Mengt die op lange afdalingen niet met lucht, waardoor de demperkarakteristiek verandert? Ja, er zal zeker enige vermenging plaatsvinden, maar daar is in het ontwerp rekening mee gehouden. De rebound-demper zit vrij laag in de vork, met veel olievolume daarboven. Als er al luchtbelletjes in de olie voorkomen, dan komen deze niet snel bij de demper terecht. In de praktijk heb ik er in ieder geval niets van gemerkt, zelfs niet tijdens de 1.800 (!) ruige hoogtemeters die tussen de Italiaanse Passo San Jorio en het Lago di Como liggen.

Ook de stijfheid ervaar ik als goed. Okay, afgelopen zomer woog ik maar 70 kilo, dus dan is een vork al snel stijf genoeg. Maar ondanks de grote wielen en ondanks de voor een 34 mm vork relatief grote veerweg (150 mm) heb ik in geen enkele situatie het gevoel gehad dat de stijfheid tekortschiet.

Kabelgeleiding

Netjes: dankzij de slim geplaatste geleiding raakt de remkabel nergens de vork en blijf de lak mooi.

200 mm schijf alleen met adapter

Wie een 200 mm remschijf wil monteren — en wie wil dat niet in de Alpen? — die moet een 20 mm adapter gebruiken.

Conclusie

Zoals ik al schreef is de voorvork die plaats moest maken voor de Marzocchi Bomber Z2 een RockShox Pike Ultimate. En ja, die is gewoon beter. Maar niet € 300,- beter, het prijsverschil tussen beide vorken. Niet dat die Pike te duur is. Integendeel: de Marzocchi Bomber Z2 is gewoon een véél betere vork dan z’n prijs veronderstelt. Sterker: ik vermoed dat het in z’n prijsklasse de beste vork die je kunt krijgen. Functioneel, degelijk en onderhoudsvriendelijk. De adviesprijs is € 699,-, maar handige shoppers halen ’m zo voor € 100,- minder in huis.

Marzocchi Z2 voorvork

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
4 jaren geleden

Goeie review… verwacht binnenkort mijn Bomber Z2, ben benieuwd.

Michiel
Michiel
2 jaren geleden

Ik lees schrikbarend veel verhalen over problemen met deze vork, er zou al snel speling ontstaan op de poten door kapotte bushings, veroorzaakt door een ontwerpfout…