Test | Ortlieb Bikepacking Fuel-Pack: watervaste bovenbuistas

… met magneetsluiting

Ortliebs vorige bovenbuistas, de Cockpit-Pack, was redelijk onpraktisch in het gebruik en niet zo makkelijk te monteren. Althans dat vonden wij afgelopen jaar, nadat we dit tasje samen met een hele zwik andere speciale bikepacking-tassen van Ortlieb getest hadden. Blijkbaar waren we niet de enige met negatief commentaar, want inmiddels is er een compleet nieuwe bovenbuistas: de Ortlieb Fuel-Pack. Deze zou korte metten maken met alle kritiek. Om dat te verifiëren is Arjan er drie dagen mee door de Achterhoek gereden.

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Getest: Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistas.

Ortlieb Bikepacking: gemaakt in Duitsland

Naast de bekende waterdichte tassen van glimmend dekzeildoek in opvallende kleuren, maakt Ortlieb ook lichtgewicht bikepacking-tassen. Afgelopen jaar hebben Sebastiaan en ik er een hele zwik getest. Eigenlijk bevielen alle tassen goed, met uitzondering van de bovenbuistas Cockpit-Pack. De montage was omslachtig, de knieën raakten tijdens het fietsen de zijkanten en bovendien liet de Cockpit-Pack zich niet monteren op bovenbuizen met speciale nokjes voor dit soort tasjes. Daarnaast was het vanwege de horizontaal geplaatste, stroeve waterdichte rits ondoenlijk om er tijdens het fietsen iets uit te halen. Áls je het er al in kreeg, want vanwege z’n vreemde, welvende vorm paste niet alles er even goed in.

De Ortieb Fuel-Pack, die ik afgelopen maand heb meegenomen op een driedaagse bikepacking-tocht door de Achterhoek, zou aan al deze bezwaren tegemoet komen. Maar voordat ik je vertel hoe de Fuel-Pack is bevallen, eerst even wat over Ortlieb. Die tassen van vrachtwagenzeil maken ze al sinds 1982. En dat “maken” moet je letterlijk nemen; alle Ortliebs worden in Duitsland gemaakt. En dat niet alleen: ook de materialen die Ortlieb gebruikt komen zoveel mogelijk uit eigen land. Het merkt claimt meer dan 70 procent.

Daarnaast probeert Ortlieb tassen die versleten of beschadigd zijn zo veel mogelijk te repareren. Dat gaat op jaarbasis, zo zegt Ortlieb, om meer dan 18.000 reparaties. En dat is nog los van de reparaties die uitgevoerd worden door de verschillende distributeurs van Ortlieb en hun dealers. Die worden door Ortlieb getraind in het uitvoeren van reparaties, zodat jouw kapotte tas niet helemaal naar Duitsland hoeft, maar bij jou in de buurt gemaakt kan worden. Goed bezig!

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Met de Fuel-Pack (en een hoop andere Ortlieb-tassen) hebben we drie dagen door de Achterhoek gereden.

Ortieb Fuel-Pack: 1 liter inhoud

De Ortlieb Fuel-Pack is een flink ding. De inhoud is 1 liter, de lengte is 18 centimeter, de breedte 8/5 centimeter en de hoogte 11/9 centimeter. Die laatste twee waarden staan tussen een schuine streep. Reden: de Fuel-Pack aan de voorzijde breder dan aan de achterzijde. En aan de bovenkant loopt het tasje een beetje schuin af. Net als de meeste andere tassen uit Ortliebs Bikepacking-collectie is de Fuel-Pack gemaakt van een combinatie van sterk nylonweefsel en lichtgewicht ripstop-materiaal. Stevig waar het moet, licht waar het kan. De verschillende panelen zijn aan elkaar gelast en aan de binnenkant voorzien van een waterdichte PU-coating.

Even over die waterdichtheid: de IP-beschermingsklasse van de Fuel-Pack is IP 53. Dat betekent dat de Fuel-Pack niét honderd procent waterdicht is, maar wel bestand tegen stof, regen en opspattend water. Deze IP-waarde is een logisch gevolg van de constructie met een scharnierde klep die sluit door middel van twee magneten. Die is supermakkelijk te openen – ook met één hand tijdens het fietsen – maar biedt onder extreme omstandigheden ook vocht de gelegenheid naar binnen te komen. Dat betekent niet dat je in paniek moet raken als het regent; ondanks heftige regenbuien en kletsnatte wegen en paden is de binnenkant van mijn Fuel-Pack nooit nat geworden, met dank aan de ruim 6 centimeter lange overlap tussen tas en klep.

De Fuel-Pack heeft een inhoud van 1 liter.

Ondanks z’n forse volume zit de Fuel-Pack bij het fietsen niet in de weg.

Dat komt omdat de tas taps toeloopt: aan de stuurkant is de tas 3 centimeter breder dan aan de zadelkant.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Kenmerkend voor de bikepacking-tassen van Ortlieb: sterk nylonweefsel in combinatie met lichtgewicht ripstop-nylon.

De praktische magneetsluiting is met één hand te openen en te sluiten, óók tijdens het fietsen.

Montage: snel, makkelijk en stabiel

In tegenstelling tot z’n voorganger kun je de Ortlieb Fuel-Pack snel en makkelijk monteren op bovenbuizen met speciaal daarvoor aanwezige nokjes. Wat heet: ik ben nog geen enkele bovenbuistas tegengekomen dat zich zó goed en stabiel laat vastmaken. Ortlieb levert twee kunststof onderlegplaatjes mee die de tas effectief op de bovenbuis klemmen. Verdraaien, verschuiven of kantelen zijn uitgesloten. Dat laatste komt ook omdat het tasjes aan de binnenkant is voorzien van een kunststof raamwerk dat voor stevigheid en vormvastheid zorgt. Zitten op jouw bovenbuis geen speciale montagenokjes? Geen probleem, Ortlieb levert twee klembandjes mee waarmee je de Fuel-Pack snel en stevig kunt vastzetten.

Feitelijk bestaat de Fuel-Pack uit twéé tasjes: de waterdichte buitentas en een zacht gevoerde binnentas. Deze laatste bevat het bovengenoemde kunststof raamwerk. Check de foto’s even, dan zie je gelijk wat ik bedoel. Het tasje bestaat uit één groot hoofdvak en een klein, elastisch gaasvak aan de binnenzijde, dat je kunt gebruiken om zaken als een telefoon of pasjes rammelvrij op te bergen.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Twee kunststof onderlegplaatjes garanderen een stabiele montage.

Een voering van fleece dekt de plaatjes af. De lichte kleur is erg praktisch: daardoor zie je de inhoud niet snel over het hoofd.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Een kunststof raamwerk rond het binnentasje zorgt voor stabiliteit en vormvastheid. Hier ook goed zichtbaar: de waterdichte PU-coating op het ripstop-nylon.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Geen speciale nokjes voor het monteren van een tasje? Geen probleem.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

De zachte kunststof bandjes zijn snel te monteren en praktisch in het gebruik.

Zelfs zo’n supergrote Samsung Galaxy Ultra-telefoon past er makkelijk in.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistasje

Elastisch gaasvakje voor kleine en platte voorwerpen.

Conclusie

Ortlieb heeft niks teveel beloofd: hun bovenbuistas Fuel-Pack is in alle opzichten beter dan z’n voorganger, de Cockpit-Pack. Met één hand te openen tijdens het fietsen? Check. Montage op speciale nokjes? Check? Montage zónder die nokjes? Dubbelcheck. Vrijheid voor de knieën? Check. Veel opbergruimte? Check. En alles dat wél goed was aan de Cockpit-Pack – de mix van slijtvast nylonweefsel in combinatie met lichtgewicht ripstop-nylon, de gelaste naden, de waterdichte PU-coating aan de binnenkant – vind je óók op de Fuel-Pack. Ook heeft de Fuel-Pack, ondanks z’n véél betere toegankelijkheid, dezelfde IP-waarde als z’n voorganger: IP 53.

Nee, IP 53 is niet honderd procent waterdicht. Maar dat kán ook niet. Óf een tas is volledig waterdicht en niet makkelijk en snel open te maken óf een tas is minder waterdicht en wél snel en makkelijk te openen. Dat Ortlieb bij z’n Fuel-Pack voor dat laatste heeft gekozen is een uitstekende beslissing, want juíst het gemak waarmee je tijdens het fietsen bij de inhoud kunt maakt van deze tas een echte aanrader. Oké, de prijs is stevig. Maar eenmaal op de bovenbuis van een gravelbike blijkt de Fuel-Pack die dubbel en dwars waard.

Ortlieb Fuel-Pack bovenbuistas: prijs en specificaties

  • Volume: 1 l
  • Afmetingen (l x b x h): 18 x 8/5 x 11/9 cm
  • Maximale belading: 1 kg
  • Gewicht: 160 g
  • Materiaal: (ripstop-)nylon met enkelzijdige PU-coating
  • Waterdichtheid stof en naden: 100.000 mm
  • Sluiting: magneetsluiting
  • IP-beschermingsklasse: IP 53
  • Kleur(en): zwart en bruin
  • Prijs: € 70,00

Meer informatie: ortlieb.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments