Test | Overzicht crosscountry fullsuspension mountainbikes 2024

Getest: XC-fullies van Conway, Cube, Lapierre, Origine, Specialized en Trek

Op het gebied van crosscountry-mountainbikes zagen we de voorbije jaren een flinke evolutie. Niet zozeer bij de klassieke hardtail – die veranderde slechts mondjesmaat – maar vooral bij crosscountry-fullsuspensions. Méér veerweg en een moderne geometrie maken dat xc-fullies als de Origine Théorème FS 120 GTR en Cube One11 C:68X niet eens een flater slaan als lichte trailbike. Maar een capabele geometrie werkt ook met weinig veerweg, zoals we ervoeren bij de bijzondere Supercaliber van Trek, die het achteraan moet stellen met maar 80 millimeter veerweg. We zetten de xc-fullies die we in 2024 hebben getest nog eens op een rijtje.
Test overzicht xc-fullies, crosscountry fullsuspension mountainbikes 2024

Niet zes, maar zeven crosscountry fullsuspension-mountainbikes gaven we in 2024 een test. In dit plaatje mist de Trek Top Fuel, niet omdat-ie geen vermelding waard is – verre van zelfs, maar zeven stuks paste niet mooi in dit plaatje…

2024 crosscounty fullsuspension-mountainbikes: veelzijdigheid troef

De voorbije jaren zagen we flinke evoluties bij vrijwel alle mountainbikes, met een zwaartepunt bij de geometrie. Langere frames met een luiere stuurhoek en een steilere zitbuis bleken dé truc om zowat elke mountainbike méér capabel te maken. De categorie waar dit effect zich misschien het meest duidelijk openbaart is het segment van de crosscountry-fullsuspensions. Want waar deze categorie voorheen vooral fietsen bevatte met een sterke focus op pure snelheid, zien we nu dat dat niet langer ten kosten hoeft te gaan van comfort én controle.

In 2024 gaven we een brede selectie crosscountry-fullsuspensions een test, waarbij bikes als de Origine Théorème FS 120 GTR en Cube One11 C:68X ons duidelijk lieten zien dat méér veerweg de definitie van het genre oprekt. Betere trailcapaciteit hoeft niet ten koste te gaan van de pure snelheidssensatie die xc-fullies traditioneel zo populair maken. En dat méér veerweg – rondom 120 millimeter – stilaan de norm wordt, bewees onder meer Specialized met de introductie van de nieuwe Epic 8. De Epic is vanwege z’n efficiënte vering steevast een een succesnummer in de Lage Landen. Maar vanaf nu is-ie er alleen met 120 millimeter veerweg. Die boost in veerweg betekende echter niet dat de kern van de Epic verloren ging; de Epic 8 wist onze bosbeuker van de oude stempel, Arjo, zelfs te overtuigen.

In een categorie die breder wordt, ontstaat er aan de randen ook ruimte voor meer uitgesproken bikes. Trek draait zijn handen niet om voor dergelijke uithoeken. Met de introductie van de Supercaliber met de Isostrut-vering, met minder veerweg dan traditionele xc-fullies, verliet het merk de klassieke definitie. Met 80 millimeter veerweg achteraan bij z’n nieuwste generatie, zet Trek iets zeer unieks neer voor een specifiek publiek. Anderzijds ontwikkelde Trek de Top Fuel de voorbije jaren steeds verder richting een trailbike. Maar met een slimme onderdelenselectie is het misschien wel de meest veelzijdige mountainbike van het moment.


Conway RLC FS 6.9

Conway RLC FS 6.8 crosscountry fullsuspension 2024 test


“De vraag die ik mezelf vaak stel bij het schrijven van een test is: zou ik mijn vrienden de testbike aanbevelen? In het geval van de Conway RLC FS 6.9 hoef ik daar niet lang over na te denken: doen!”

Met z’n dubbelgeveerde RLC FS doet Conway niet mee met de trend om crosscountry-fullsuspensions alsmaar langer en luier te maken. Maar een op dat vlak behoudende geometrie hoeft op Nederlandse mountainbikeroutes helemaal geen nadeel te zijn. “Deze dubbelgeveerde Duitser rijdt superlekker”, vindt testrijder Arjan. “Hij klimt geweldig, biedt volop tractie en stuurt zeer precies. En de prijs is ronduit scherp: de gemonteerde onderdelen vindt je voor die prijs verder alleen maar bij de Duitse online merken. Terwijl Conway toch gewoon een dealernetwerk heeft.”

De volledige test van de Conway RLC FS 6.9 2024 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Cube AMS One11 C:68X Pro

Cube AMS One11 C68X Pro 2024 crosscountry fullsuspension


“Los van z’n rijeigenschappen overtuigt de Cube AMS One11 Pro ook door z’n prijs-kwaliteitverhouding. Oké, vanwege het superlichte – lees: dure – frame is deze fullsuspension op het vlak van onderdelen minder overtuigend dan sommige andere Cube’s, maar dat wil niet zeggen dat het behelpen is.”

Het is een trend die al wat langer aan de gang is: je neemt een crosscountry-fully, gooit daar een langere voorvork in, monteert een wat hoger stuur en een set grover genopte banden en voilà, je bent klaar voor het ruigere bergwerk. Ruwweg is dat ook wat Cube gedaan heeft met z’n AMS One11 C:68X Pro, die immers gebaseerd is op de hardcore crosscountry-knaller AMS Zero99. Toch is dat te kort door de bocht, want de AMS One11 heeft een langere achterbrug en dankzij verstelbare lagerschalen een vlakkere balhoofdbuishoek. Hierdoor líjkt de AMS One11 weliswaar nog steeds sprekend op de AMS Zero99, maar is het qua geometrie toch écht een andere bike. Dat wil zeggen: dat is de ervaring van Arjan nadat hij een paar weken op de AMS One11 heeft gereden.

De volledige test van de Cube AMS One11 C:68X Pro 2024 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Lapierre XRM 6.9

Lapierre XRM 6.9 crosscountry fullsuspension, xc-fully 2024 test

“Ja, de Lapierre XRM is iets minder scherp dan z’n kleine broertje. Maar ‘iets minder scherp’ is toch echt iets anders dan ‘sloom’. Wat heet: de Lapierre XRM is ondanks z’n extra veerweg en (nog) luiere balhoofdbuishoek absoluut nog pittig genoeg. Maar met als bonus dat-ie voor een bike met wat in de basis toch een crosscountry-frame is, schandalig snel en gecontroleerd kan afdalen. ”

Crosscountry-fullsuspensions op basis van Lapierre’s XR-platform zijn er in twee smaken: de snelle XR met 100 millimeter veerweg rondom en de meer capabele XRM met respectievelijk 120 millimeter voor en 110 achter. Met de Lapierre XR hebben we in 2022 al uitgebreid gereden, de Lapierre XRM was het afgelopen jaar aan de beurt. Heeft die extra veerweg toegevoegde waarde? Arjan denkt van wel. “Maar niet altijd en overal. Want de extra veerweg heeft niet alleen voordelen, maar ook wat nadelen.”

De volledige test van de Lapierre XRM 6.9 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Origine Théorème FS 120 GTR 2024

Origine Theoreme FS 120 GTR

“…voor bikers die van de typische crosscountry-headrush houden óók buiten wedstrijdlinten om, biedt de Théorème FS 120 GTR je extreem veel joie de tout terrain vivre.

Meer en meer merken rekken het begrip ‘crosscountry’ op en geven hun fullies tegenwoordig 120 in plaats van 100 millimeter veerweg. Daarbij doen ze er alles aan om je te doen geloven dat een xc-fully met net wat meer veerweg het beste verenigt van een rappe xc-knalkar en een capabele trailbike. Origine levert z’n Théorème FS naar keuze met 100 en 120 millimeter veerweg. Jeroen trapte z’n xc-rondjes én meer uitdagende trails op en af met de Théorème FS 120 GTR. “Origine weet me behoorlijk te overtuigen van de lol van méér veerweg, met een speelse, lichtvoetige bike die z’n crosscountry-race-afkomst maar moeilijk kan verbergen. En daar hoeft-ie zich allerminst voor te schamen.”

De volledige test van de Origine Théorème FS 120 GTR 2024 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Specialized S-Works Epic 8

Test Specialized S-Works Epic 8 crosscountry fullsuspension – XC fully test 2024

“Ik vind het bijzonder dat een bike die er uitziet als een minitrailbike en over dito capaciteiten lijkt te beschikken, tegelijkertijd weet te overtuigen als volbloed crosscountry-bike. Want dat is namelijk wat Specialized met de nieuwe Epic 8 gerealiseerd heeft. Ja, z’n lange en luie uiterlijk zal de klassieke boswielrenner waarschijnlijk afschrikken. Ik spreek uit ervaring. Maar meer dan een rondje over het parkoers van Schaarsbergen heb ik niet nodig gehad om m’n vooroordelen overboord te gooien en overtuigd te raken van de kwaliteiten van dit nieuwe crosscountryplatform van Specialized.”

Toen bekend werd dat de nieuwe Specialized Epic 8 het voortaan moet stellen zonder Brain-vering schoot het vaderlandse bosbeukersgilde collectief in de stress. Immers: mountainbiken zonder systeem dat de vering in gladde secties verhard, dat kán toch niet? No worries, Specialized is de Nederlandse boswielrenner écht niet vergeten. Ja, de Brain-vering is definitief verleden tijd. Maar in plaats daarvan is er Rockshox’ Flight Attendant. En dat is beter dan Brain, zo vindt testrijder Arjo na een eerste rit op de nieuwe S-Works Epic 8. En Arjo kan het weten, want z’n huidige fiets van dienst is een S-Works Epic met Brain.

De volledige test van de Specialized S-Works Epic 8 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS

Trek Supercaliber 2024 test xc-fully, crosscountry fullsuspension

“Ik durf dan ook te stellen dat de Supercaliber als niche-bike misschien wel dé beste keuze is voor Nederlandse bosbeukers die efficiëntie en snelheid boven alles verkiezen. En dat is in Nederland volgens mij niet bepaald een niche doelgroep.”

De voorbije zomer vernieuwde Trek z’n crosscountry-fullsuspension Supercaliber. Deze nogal uitgesproken fully met z’n bijzondere IsoStrut-vering kreeg méér veerweg rondom. Vooraan 110 millimeter en achteraan 80 millimeter. Nee, de 2024 Supercaliber is daarmee nog steeds geen doorsnee crosscountry-fully. Maar dat maakt deze bike juist zo uniek én interessant, aldus Jeroen die er de afgelopen maanden mee reed. “De Supercaliber is absoluut geen alleskunner zoals sommige andere crosscountry-fullsuspensions dat tegenwoordig zijn. Maar deze bike is juist enorm goed in z’n specialisme: enorm efficiënt en daardoor erg hard over crosscountry-trails denderen.”

De volledige test van de Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS lees je hier.

Terug naar het overzicht

Trek Top Fuel 9.8 2024

Trek Top Fuel Gen 4 trailbike test

“Als het gaat om veelzijdigheid is de Trek Top Fuel Gen 4 wat mij betreft de referentie. Géén ander merk slaagt erin de tegengestelde eisen van crosscountry- en trailgebruik in één bike te verenigen.”

Treks Top Fuel evolueerde de afgelopen decennia van compromisloze crosscountry-racer tot veelzijdige trailbike. Leuk in de Bergen, maar wat heb je er in Nederland aan? Heel veel, zo blijkt. De vierde generatie Top Fuel heeft ondanks z’n dikke uiterlijk z’n crosscountry-veren nog niet afgeschud. Strava op stelten zetten? Met de Top Fuel Gen 4 kan dat gewoon. Dat wil zeggen: als je ‘m een klein beetje verbouwd…

De volledige test van de Trek Top Fuel 9.8 Gen 4 2024 lees je hier.

Trek Top Fuel Gen 4 2024 trailbike crosscountry full suspension

Terug naar het overzicht

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments