2022: veelzijdige crosscountry fullsuspensions
“Voeg vering toe voor net wat meer mogelijkheden”. Het zou zomaar een zinnetje kunnen zijn in een recept voor het samenstellen van een crosscountrymountainbike. In het crosscountrysegment zijn de voorbije jaren de grootste sprongen gemaakt bij de fullsuspensions. Nieuwe inzichten op het gebied van geometrie en ook zeker nóg verder verfijnde veersystemen maken dit soort dubbel geveerde machines ongekend capabel. Het volgt nauwgezet de trend naar steeds technisch uitdagendere parcoursen bij de wereldbeker. Het resultaat voor jou en mij? Lichtgewicht fullsuspensions waarmee je lekker door kunt jakkeren op de vlakkere paden in de Lage Landen, maar eveneens flink ver komt wanneer het alles behalve vlak en egaal is.
In 2022 konden we met een mooie doorsnijding van het hedendaagse crosscountry fullsuspensions-segment op pad voor uitvoerige tests. Zo stelde Santa Cruz – het merk vooral bekend van z’n dikkere bikes – z’n nieuwste, lichtgewicht Blur CC ter beschikking. Een bike waarmee ze afstapten van hun befaamde VPP-vering en voor een ogenschijnlijk eenvoudig veersysteem kozen. Volgens tester Eric laat Santa Cruz echter zien hóe efficiënt en verfijnd een ‘eenvoudig’ veersysteem tegenwoordig kan zijn. Giant doet er nog een flinke technische schep boven op. Zij koppelen een eveneens eenvoudiger veersysteem bij hun nieuwste Anthem met Fox Live Valve computer gestuurde dempers.
En waar we het traditioneel over 100 mm veerweg hebben bij crosscountry, is óók die grens aan het veranderen. Want, zo blijkt, met nét wat meer veerweg tover je een lichtgewicht crosscountry fullsuspension om in een meer speelse, meer capabele trailraket, zoals Cannodale bewijst met z’n Scalpel SE LTD.
Santa Cruz Blur CC 2022
De Blur, dé cross-country fullsuspension van Santa Cruz, ging onlangs op de schop. Het meest markante verschil is de verandering van veerconcept. Santa Cruz zwaaide zijn befaamde VPP-veersysteem uit en gaf de 2022 Blur flex-stays, om er een lichtgewicht, wereldbekerwedstrijd-waardige crosscountryracer van te maken. Daarin is het merk goed geslaagd, maar het speelse Santa Cruz-DNA is bij de nieuwe Blur zeker niet verloren gegaan, aldus Eric, die op pad ging met de Santa Cruz Blur CC X01 AXS RSV.
De volledige test van de Santa Cruz Blur CC X01 AXS RSV 2022 lees je hier.
Cannondale Scalpel SE LTD
De mountainbike-industrie heeft sinds een paar seizoenen wat nieuws: de tot lichtgewicht trailbike gepimte xc-bolide. Iets meer veerweg, een iets solidere afmontage en klaar is de alleskunner. Althans, dat is de gedachte achter deze zogenaamde downcoutry-bikes. Maar werkt dat, een hardcore xc-frame tunen tot lichtgewicht trailtijger? De Scalpel SE van Cannondale bewijst van wel, vindt Arjan: “In deze bike gaan snelheid, rijdynamiek, klimeigenschappen en afdaalkwaliteiten moeiteloos samen.”
De volledige test van de Cannondale Scalpel SE LTD 2022 fullsuspension lees je hier.
Giant Anthem Advanced Pro 1
Het is lastig de nieuwe Giant Anthem Advanced Pro 1 los te zien van de Live Valve-vering van Fox. Is deze elektronisch aangestuurde vering en demping allesbepalend voor de rijeigenschappen van deze carbon xc-bolide? Of staat deze snelle Taiwanees ook zijn mannetje zónder elektronica? Onze testrijders zijn unaniem: “Fox Live Valve maakt de Giant Anthem Advanced Pro van een erg goede xc-racer tot een héél erg goede xc-racer. Terwijl-ie bovendien flink veelzijdiger en capabeler is dan z’n voorganger…”
De volledige test van de Giant Anthem Advanced Pro 1 2022 lees je hier.
Lapierre XR 7.9
Had Lapierre’s vorige xc-fully een – zeg maar – nogal Frans uiterlijk, het silhouet van de nieuwste uitvoering van de XR is veel minder polariserend. Weg zijn de wulps gewelfde framebuizen en de karakteristieke kooi rond de demper. In plaats daarvan brengt de Franse fietsenbouwer een rechttoe rechtaan fullsuspension-frame, inclusief een achterbrug met flex-stays. Niks mis mee, want inmiddels bouwt de halve industrie z’n dubbelgeveerde xc-racers op deze manier. Maar Lapierre zou natuurlijk Lapierre niet zijn als ze toch niet een eigen draai zouden geven aan dit frameconcept. Hoe eigen? Om dat uit te vinden stapte Arjan op de XR 7.9, de middelste van de drie XR-modellen die Lapierre momenteel op de markt brengt.
De volledige test van de 2022 Lapierre XR 7.9 crosscountry fullsuspension lees je hier.