2023: crosscountry hardtails waren nog nooit zo divers
Gravelbikes mogen dan nog steeds dé grootste trend zijn in de fietsindustrie, voor écht offroad-werk is een mountainbike nog steeds onklopbaar. En dat hoeft echt niet altijd een fullsuspension te zijn; de hardtail blijft nog altijd een zeer geschikt apparaat voor onze lokale trails. Ook in 2023 gaven we diverse crosscountry hardtails een test. Van Cervelo’s eerste mountainbike, de ZHT-5 met z’n astronomisch prijskaartje, tot de Edge 7.9 van Lapierre. Kan je lol hebben op een mountainbike van nog geen duizend euro? Ja, dat kan!
En terwijl de Cervelo ZHT-5 misschien qua geometrie ietwat conservatief is, maar daarmee nog steeds (of zelfs juist!) erg goed past bij onze trails, liet Rose ons met hun nieuwe PDQ ervaren dat een hardtail óók meer in z’n mars kán hebben. En dan is er nog de tamelijk bizarre Rapid Rohler, die volgens ontwerper Gerrit Gaastra met z’n korte bouw en steile balhoofdbuishoek specifiek is ontwikkeld voor de Nederlandse knikkerbanen.
Crosscountry hardtails
Cervelo ZHT-5 2023
Cervélo positioneert zich als een merk voor racers, alles wat ze produceren is toegespitst op snelheid. In eerste instantie kon je alleen voor fietsen met gladde banden bij ze terecht, gravelbikes brengen ze pas sinds kort. Maar nu Cervélo het Jumbo-Visma-team sponsort is de scope nóg verder verbreed. Eerst met de R5-CX cyclocrosser en sinds kort zelfs een mountainbike in de vorm van de ZHT-5. Een carbon hardtail-mountainbike, waarbij Cervélo er qua geometrie een conservatieve inslag op na houdt. Is dat erg? “Nee,” aldus Jeroen die er de voorbij maanden mee op pad was, “want als je de ZHT-5 wegzet tegen z’n beoogde toepassing, rap crosscountry-racen, dan klopt alles. Alleen die prijs… daar klopt vooral m’n hoofd van.”
De volledige test van de 2023 Cervelo ZHT-5 lees je hier.
Lapierre Edge 7.9 2023
Er lijkt geen limiet meer te zitten op prijzen van mountainbikes. Vijfduizend euro of meer voor een hardtail? Geen probleem. Het dubbele daarvan? Kan ook. Dat hoge prijspeil roept vragen op ten aanzien van de kwaliteit van instapmodellen die minder dan duizend euro kosten. Immers, als de subtoppers en toppers zoveel kosten, kan zo’n betaalbaar beginnersmodel dan nog wel wat zijn? Of koop je daarmee een kat in de zak en kan je beter nog even doorsparen? Om dat uit te vinden, zijn Arjan, Frank en Sebastiaan op pad geweest met een een aluminium hardtail van 949 euro: de Lapierre Edge 7.9.
De volledige test van de 2023 Lapierre Edge 7.9 lees je hier.
Rose PDQ 2 2024
“De hardtail is wel zo’n beetje uitontwikkeld”, zo horen we regelmatig. Maar het tegendeel is waar. Natuurlijk, veel nieuwe hardtails zijn oude wijn in nieuwe zakken. Maar zo nu en dan komen fabrikanten met modellen die toch echt anders zijn. Zoals Cannondale met de Scalpel HT. Of Rose Bikes, dat recentelijk de PDQ lanceerde. Deze carbon lichtgewicht wordt gesierd door een 120 millimeter voorvork, brede 2.4 inch banden en een dropperpost. Crosscountryracer, trailbike of allebei? Arjan en Remco zijn er mee het bos in geweest om dat uit te vinden.
De volledige test van de Rose PDQ 2 2024 lees je hier.
Idworx Rapid Rohler 2023
Idworx heeft wat nieuws: de Rapid Rohler, een bike die speciaal is ontwikkeld voor de bochtige Nederlandse knikkerbanen. Waar bijna alle bikes langer en luier worden, gaat Idworx met de Rapid Rohler helemaal de andere kant op! De balhoofdbuishoek is namelijk extreem steil (72,5 graden!), de achterbrug kort en de trapas laag. Dus als je denkt dat deze bike eruit ziet alsof-ie tegen een muur is gereden… dat hoort zo. De rest van de Rapid Rohler is uiteraard helemaal Idworx: Rohloffnaaf, stuuruitslagbegrenzer, gehard stalen kettingblad, titanium zadelpen… de lijst slimmigheden is eindeloos. Rest de vraag: hoe rijdt dat, zo’n gespecialiseerde achtbaanbike?
De volledige test van de Idworx Rapid Rohler 2023 lees je hier.