2023 e-Mountainbikes getest: meer veerweg is meer fun
Net als de gewone mountainbike komt ook de mtb met trapondersteuning in allerlei soorten en maten. Wij hebben ons beperkt tot dubbelgeveerde e-mountainbikes, aangezien dát het type is dat in de bergen het best tot z’n recht komt. Daarbij, zo is de consensus binnen de redactie, mag de veerweg gerust iets meer zijn dan bij een reguliere fullsuspension zonder motortje in het frame. Want dankzij de trapondersteuning heb je geen last van die extra veerweg, terwijl het in afdalingen wel van pas komt.
Qua vering is méér dus beter. Of dat eveneens opgaat voor de ondersteuning van de motor en de capaciteit van de accu is veel minder een uitgemaakte zaak. Ja, een kleinere motor en accu resulteren in een lager totaalgewicht, waardoor de rij-eigenschappen van zo’n ‘geknepen’ e-mtb veel dichter tegen die van een spierfiets liggen. Maar de beperktere actieradius ten opzichte van full-power e-mountainbikes kan een serieus probleem zijn.
Veel verschil door motor en accu
Samen met de Trek Fuel EXe heeft de Cube Stereo Hybrid 140 HPC met 140/150 millimeter de minste veerweg van het sextet aan e-mountainbikes die we in 2023 hebben getest. Maar wat deze elektrische Duitser mist aan veerweg, maakt-ie weer goed met z’n grensverleggende ABS-remsysteem. Cube maakt uitsluitend gebruik van motoren en accu’s van Bosch en de Stereo Hybrid 140 is daarop geen uitzondering. De CX-motor is echt superfijn en de 750 wattuur accu garandeert heel veel hoogtemeters.
Precies hetzelfde spul van Bosch komen we ook tegen op de 2023 Radon Render en de Trek Rail en bovendien hebben beide e-mountainbikes dezelfde hoeveelheid veerweg: 150/160 millimeter. Toch zijn het totaal verschillende e-mtb’s. De Rail is een brute bergbeul die in gematigd terrein wat saai kan overkomen, terwijl de Render veel meer een allrounder is. Dat laatste geldt ook voor de Specialized Turbo Levo. Deze e-mountainbike, die wordt aangedreven door een motor van Brose, voelt zich echt overal thuis. Maar, en dat is het bijzondere, z’n capaciteiten in extreem terrein zijn absoluut de referentie in z’n klasse.
De Giant Trance en de Trek Fuel EXe e-mountainbikes tot slot, hebben niet alleen hun 140/150 millimeter veerweg gemeen, maar ook hun geringere motor- en accucapaciteit. Dat maakt beide e-mountainbikes lichter en levendiger dan hun maximaal gemotoriseerde pendanten. Of de gereduceerde actieradius die inherent is aan dit soort lichtgewicht e-mtb’s al dan niet een probleem is, is een afweging die je zelf moet maken.
Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS
Vind je een e-mountainbike met 140/150 millimeter veerweg te ‘dik’? Daar denken ze buiten Nederland anders over. De Stereo Hybrid 140 HPC is een van de meest verkocht fullsuspensions met trapondersteuning die de Duitse fabrikant Cube in huis heeft. Arjan en Sebastiaan gingen ermee naar de Noord-Italiaanse Alpen om uit te vinden waarom. Opvallend aan de uitvoering die zij meekregen: er zit behalve een Bosch-motor zit ook een elektronisch aangestuurd anti-blokkeersysteem op. Ook van Bosch.
De volledige test van de 2023 Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS e-mountainbike lees je hier.
Giant Trance X Advanced E+ Elite 1
Met de Trance X Advanced E+ Elite gaat ook Giant mee met de trend om e-mountainbikes steeds lichter te maken. Maar daarbij gaan de Taiwanezen hun eigen weg. Waar de meeste merken in hun lichtgewicht e-mtb’s niet alleen een kleinere accu monteren, maar tevens een lichtere motor, daar lever je bij deze Giant niet in op de hoeveelheid trapondersteuning. Werkt dit concept? Sebastiaan is het in de Italiaanse en Oostenrijkse Alpen gaan beproeven.
De volledige test van de Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 e-mtb 2023 lees je hier.
Radon Render 9.0
Hoe ze het doen weten we niet, maar de online aanbieder Radon lijkt zich weinig aan te trekken van alle prijsstijgingen. De spierfietsen van dit Duitse merk die we al eerder probeerden blinken uit door hun zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Of dat ook op gaat voor hun e-mountainbikes hebben we afgelopen zomermaanden geprobeerd. Arjan en Henk zijn namelijk op pad geweest met de Radon Render 9.0, met Bosch CX-motor en een geïntegreerde Power Tube-accu met een inhoud van 750 Wattuur. De resultaten stellen absoluut niet teleur.
De volledige test van de Radon Render 9.0 2023 lees je hier.
Specialized Turbo Levo Expert
Is mountainbiken op een e-mountainbike wel écht mountainbiken? Als je net als wij een paar Alpentochten hebt gemaakt met de Specialized Turbo Levo is het antwoord op die vraag waarschijnlijk een “ja”. Natuurlijk is deze in Zwitserland (!) ontwikkelde e-mtb zwaarder dan een gewone dubbelgeveerde mountainbike. Maar dankzij z’n natuurlijk aanvoelende trapondersteuning en z’n fijne klim- en daaleigenschappen, vergeet je al snel dat je met een motortje onderweg bent. “Puur genieten”, vindt Arjan. “Dat ik met deze e-bike een véél betere klimmer ben is logisch. Maar dat ik óók beter zou afdalen had ik echt nooit verwacht.”
De volledige test van de Specialized Turbo Levo Expert 2023 lees je hier.
Trek Rail 9.8 GX AXS
In berggebieden domineert de e-mountainbike. Niet zo gek dus, dat mountainbikemerken hun kaarten op de geëlektrificeerde mountainbike zetten. Zo ook Trek, dat afgelopen najaar met alweer de vierde generatie van de Rail kwam, een trailbike met 150/160 millimeter veerweg, Bosch CX-motor en een grote accu met 750 wattuur. Arjan en Frank hebben er de afgelopen maanden mee gereden: “Superdikke bak, die Rail! Hiermee kan je alles aan dat je voor je wielen krijgt.”
De volledige test van de Trek Rail 9.8 GX AXS 2023 lees je hier.
Trek Fuel EXe
Het meest opvallende is eigenlijk wat níet opvalt: de motor en de accu. Want werp een snelle blik op de nieuwe 2023 Fuel EXe e-mountainbike en je ziet op het eerste gezicht niet eens dat het een mountainbike is mét trapondersteuning. Het idee achter de motorisering van de Fuel EXe: een compacte motor en kleine accu leveren een lichtere bike op, die daardoor ook minder ondersteuning hóeft. De Harmonic Pin Ring (HPR) motor en accu van het Duitse bedrijf TQ hebben samen een systeemgewicht van 3.900 gram. Ter referentie: Shimano’s EP8-motor weegt alleen al 2.600 gram. De Bosch Performance Line CX-motor weegt zelfs 2.900 gram. Trek claimt voor het topmodel van de Fuel EXe een gewicht van 18,4 kg. En dat is inderdaad een pak lichter dan ‘high power’ e-mountainbikes. En… dat merk je.
De volledige test van de 2023 Trek Fuel EXe e-mountainbike lees je hier.