2024 e-Mountainbikes: lichter is trend
Opvallend: van de vijf e-mountainbikes waarmee we afgelopen haar hebben gereden, vallen er vier in de categorie e-bike-light. En als we de nieuwe Trek Slash+, waarvan de test later deze maand verschijnt, óók meetellen, dan is het aantal lichtgewicht e-mountainbikes waarmee in 2024 gereden hebben zelfs vijf! Wil dat zeggen dat dit type e-mountainbike populairder is dan z’n meer krachtige maar ook zwaardere soortgenoten?
We denken van niet. Een meer logische verklaring van de royale hoeveelheid tests van lichtgewicht e-mountainbikes op deze site ligt eerder aan het feit, dat afgelopen jaar de eerste bikes met Bosch’ nieuwe SX-motor werden uitgeleverd. En als grootmacht Bosch iets nieuws brengt, dan heeft dat impact. Niet voor niets is de helft van het aantal geteste e-bikes uitgerust met de lichte SX-motor en dito accu. De allerlichtste is de Cube AMS Hybrid One44, die slechts 17,45 weegt.
Dat wil niet zeggen dat andere motorfabrikanten er niet toe doen als het gaat om lichtgewicht aandrijvingen, zo bewijst Specialized met z’n eigen 1.2 SL-motor. Je vindt deze minimotor in het frame van de Turbo Levo SL, een e-mountainbike die slechts 17,5 kilo schoon aan de haak weegt.
Is lichter ook leuker?
Of iets leuk of niet leuk is, is nogal subjectief. Maar toch durven we wel de uitspraak aan dat lichtgewicht e-mountainbikes leuker zijn. Door hun geringere massa voelen ze speelser en levendiger aan. Als berijder voel je je meer actieve bestuurder dan passieve passagier. Maar dat gevoel heeft wel een prijs: de ondersteuning is geringer en vanwege de kleinere accu is de actieradius kleiner.
Maar gewicht is naast een getal op de weegschaal ook een mindset. Dat blijkt als we op pad gaan met de Merida eOne-Sixty 875. Met ruim 26 kilo is die zelfs voor een full-power e-mountainbike aan de zware kant. En toch: als we onszelf even de tijd geven om aan het rijgevoel van deze zwaargewicht te wennen, dan blijkt ook dit gewoon een hele leuke e-bike. Ja, anders dan lichtgewichten als de AMS Hybrid One44 of de Turbo Levo SL. Maar de smile na een dag door de bergen knallen is er niet minder om.
Conway Ryvon ST 4.0
De SX-motor van Bosch is een hit, dat kan je een jaar na de introductie toch wel zeggen. De combinatie van een laag gewicht en een desondanks stevige trapondersteuning lijkt bij veel e-mountainbikers doel te treffen. Toch is er een intrinsiek nadeel aan Bosch SX: de 400 wattuur van de accu staat op gespannen voet met de actieradius. De oplossing die Conway met z’n nieuwe Ryvon propageert: gewoon een extra accu meenemen in je rugzak. Arjan heeft het tijdens een trip naar de Italiaanse Alpen uitgezocht in hoeverre dit een realistisch concept is.
De volledige test van de 2024 Conway Ryvon ST 4.0 e-mountainbike lees je hier.
Cube AMS Hybrid One44 SLX
The latest & greatest op e-mountainbikegebied is Bosch’ nieuwe lichtgewicht SX-motor. Althans, dat is de indruk die je krijgt als je de stortvloed aan Bosch SX-bikes ziet die fietsfabrikanten voor ons in de pijplijn hebben zitten. Met de AMS Hybrid One44 is Cube een van de eerste merken die een mountainbike met Bosch SX-motor bij z’n dealers heeft staan. Arjan heeft er voor die tijd al een rondje op kunnen trappen. Z’n eerste indruk: “De prestaties van dat kleine motortje is echt indrukwekkend, qua pure kracht én voor wat betreft de dosering daarvan. Daarnaast laat Cube zien dat het precies weet hoe je een goede trailbike in elkaar zet.”
De volledige test van de Cube AMS Hybrid One44 SLX 2024 lees je hier.
KTM Macina Scarp SX Master
Met z’n nieuwe SX-motor gooit Bosch de e-mountainbikemarkt flink overhoop. De ene na de andere fabrikant haast zich om een e-mtb met deze lichtgewicht motor en dito accu te brengen. Ook het Oostenrijkse KTM heeft inmiddels een fully met Bosch SX in huis: de Macina Scarp SX met rondom 140 millimeter veerweg. De duurste weegt slechts 16,5 kilo, de goedkoopste doet 18,1 kilo. Met deze laatste is testrijder Frank op pad geweest. Zijn indruk: “Heerlijke e-bike voor de Nederlandse parkoersen. Duidelijk lichter en levendiger dan reguliere e-mountainbikes. En desondanks kom je geen ondersteuning tekort.”
De volledige test van de KTM Macina Scarp SX Master lees je hier.
Merida eOne-Sixty 875
Met ruim 26 kilo is de Merida eOne-Sixty 875 zelfs voor een e-mountainbike aan de zware kant. Maar wat wil je? Met 170 millimeter veerweg rondom, brede banden met een stevig karkas, een slijtvaste Linkglide-transmissie én een grote, 750 wattuur accu in de onderbuis, is deze aluminium e-enduro overal klaar voor. Bovendien: dankzij de krachtige Shimano EP801-motor blijkt het hoge gewicht in de praktijk veel minder storend dan je zou verwachten. Sterker, testrijder Robby had het uitstekend naar zijn zin op deze brute bergbeul: “Alles wat ik aan rijtechniek tekort kom, vult deze supercapabele e-enduro moeiteloos voor me aan.”
De volledige test van de Merida eOne-Sixty 875 lees je hier.
Specialized S-Works Turbo Levo SL
De Specialized S-Works Turbo Levo SL weegt dankzij z’n compacte motor slechts 17,5 kilo. Dat is vijf kilo minder dan een full-power S-Works Turbo Levo. Maar niet alleen het gewicht van de Levo SL is geringer, ook de ondersteuning en de inhoud van de accu zijn dat. Kan je de voor- en nadelen tegen elkaar wegstrepen? Of loop je tegen beperkingen aan. Sebastiaan heeft het tijdens een trip naar de Italiaanse Alpen voor je uitgezocht.
De volledige test van de Specialized S-Works Turbo Levo SL lees je hier.