2024: test gravelbikes en e-gravelbikes
Dat het met de fietsindustrie niet denderend gaat zou je niet zeggen als je kijkt naar de gravelbike. In dit segment wordt veruit het meeste nieuws gepresenteerd en de verkoopgetallen liegen er ook niet om. Gravelbiken is simpelweg hot. Niet alleen racefietsers zien de genopte tegenhanger van hun racefiets zitten, ook nieuwkomers in de wielersport grijpen eerder naar de gravelbike dan naar de racefiets.
Nee, dé gravelbike bestaat al lang niet meer. Er zijn inmiddels talloze subcategorieën ontstaan; van snelle gravelracers tot de gravelbikes die al af fabriek met een geveerde voorvork geleverd worden en die ruimte bieden aan banden van 50 millimeter of zelfs breder. Bij die trend naar breder rubber zien we overigens wel dat de 27.5 inch/650b-wielmaat bij gravelbikes langzaam aan het verdwijnen is. Waar die kleinere wieldiameter in veel frames je ook al de mogelijkheid gaf tot breder rubber, is de 700c-diameter veruit dominant en simpelweg de gouden standaard.
Toch zijn 650b-gravelbikes nog niet uitgestorven. Zo konden we in het begin van 2024 je onze ervaringen delen met de eigenwijze Bombtrack. Die is niet alleen eigenwijs vanwege z’n wieldiameter, ook het stalen frame vormt een uitzondering in een markt waar carbon domineert. Op het gebied van vering gingen we onder meer op pad met de Specialized Diverge STR met z’n bijzondere zitbuis/zadelpen-constructie. Ook de Trek Checkmate SLR met z’n Isospeed-comfortconstructie kregen we onder ons achterwerk.
We zetten al deze gravelbikes nog eens onder elkaar in dit overzicht van gravelbikes die we in 2024 aan een test onderworpen, inclusief twee gravelbikes met elektrische trapondersteuning. Wat is jouw favoriet?
Bombtrack Hook EXT 2024
De volledige test van de 2024 Bombtrack Hook EXT gravelbike lees je hier.
Radon Regard 8.0 FE 2024
Hoeveel moet je uitgeven aan een gravelbike die dubbelt als forenzen- en vakantiefiets? Volgens Radon niet meer dan 1.599 euro. Dat is namelijk wat dit Duitse merk vraagt voor z’n Regard 8.0 FE, een lichte aluminium gravelfiets met Shimano GRX 400, een carbon voorvork én een uitgebreid pakket accessoires. Maar een complete uitrusting is geen garantie voor goede rijeigenschappen. Om dat laatste uit te vinden, ging Arjan ermee op pad.
De volledige test van de 2024 Radon Regard 8.0 FE lees je hier.
Bergamont Grandurance Expert gravelbike
Nooit geweten dat Hamburg zo’n fietsstad is. Maar naast het redelijk bekende Stevens Bikes is deze Duitse havenstad ook de uitvalsbasis van het wat minder bekende merk Bergamont. Ze maken vooral stadsfietsen met en zonder trapondersteuning, maar het merk heeft ook een kleine collectie gravelbikes van carbon en aluminium met de naam Grandurance. Joris is op pad geweest met de Grandurance Expert, het goedkoopste model met carbon frame.
De volledige test van de Van Nicholas Rowtag titanium gravelbike lees je hier.
Specialized Diverge STR Comp 2024
Moet je het bij de gewone Diverge doen met uitsluitend vering aan de voorkant, bij de Diverge STR gaat Specialized een stap verder: dit model heeft eveneens achtervering. Nou ja, vering… het gaat om een verende zadelpen die is uitgerust met een demper. Zo kunnen volgens Specialized comfort en efficiëntie elkaar niet in de weg zitten. Een concept dat werkt? Om dat uit te vinden heeft Mark een Diverge STR Comp een paar dagen lang over de paden en gravelwegen van het Duitse Saarland gedirigeerd. Hij kwam enthousiast weer terug.
De volledige test van de Specialized Diverge STR lees je hier.
Merida Silex 8000 2024
Met de introductie van z’n tweede generatie van de Silex, kwam Merida na vijf jaar met een volledig nieuw frame op de proppen. Dat biedt frame meer ruimte voor breder rubber. Met een flauwere balhoofdhoek pakt de nieuwe Silex door op de progressieve insteek die Merida er al op na hield bij de eerste generatie. Jeroen ging met de Merida Silex 8000 op pad: “De nieuwe Silex is een progressieve gravelbike. Het carbon frame is behoorlijk stijf en direct. Dankzij de geometrie is het een stabiele, snelle bike en bovendien off road een van de meest capabele in z’n soort. Maar tegelijkertijd vraagt de geometrie bij het afwegen van de juiste maat wel wat extra van jouw flexibiliteit.”
Lees de volledige test van de gravelbike Merida Silex 8000 hier.
KTM X-Strada 2024
KTM maakt erg fijne mountainbikes, zo is onze ervaring. Heeft dit Oostenrijkse merk ook zo’n gelukkige hand in het maken van gravelbikes? Om dat uit de vinden is Sebastiaan op pad geweest met de KTM X-Strada Master, het op één na duurste carbon model uit KTM’s gravelbikecollectie. “Die X-Strada is nogal racy, daar hou je wel of daar hou je niet van. En let op met de maatvoering, die loopt een beetje uit de pas met die van de andere fabrikanten. Zo is de S die ik gereden heb lánger dan de M van veel andere merken!”
Lees de volledige test van de gravelbike KTM X-Strada 2024 hier.
Specialized Diverge Comp 2024
Afgelopen voorjaar en zomer waren onze testrijders met verschillende gravelbikes van Specialized onderweg. Mark reed met een dubbelgeveerde Diverge STR door het Duitse Saarland, Henk stuurde een ‘gewone’ Diverge Carbon over de zand- en gravelwegen van onze eigen Achterhoek. “Erg fijne gravelbike”, vertelt Henk na afloop over die Diverge. “Een gravelbike volgens het boekje, alles klopt gewoon. Alleen twee keer spaakbreuk; dat zou toch niet moeten kunnen.”
Lees de volledige test van de 2024 gravelbike Specialized Diverge Comp hier.
Cube Nuroad C:62 SLT 2024
Afgelopen september kregen we een telefoontje van Cube: of we al eens gereden hadden met Srams draadloze 13-speed-groep Red XPLR AXS. Na een ontkennend antwoord pakte de spreker aan de andere kant van de lijn gelijk door: “Wij hebben zo’n groep voor je. Hij zit op onze gloednieuwe carbon Nuroad. Interesse in een test?” Lang verhaal kort: in oktober brachten we onze rij-impressie van Srams spraakmakende draadloze 13-speed gravelgroep, nu is het de beurt aan de fiets die dat mogelijk maakte: de 2025 Cube Nuroad C:62 SLT.
Lees de volledige test van de gravelbike Cube Nuroad C:62 SLT 2024 hier.
Trek Checkmate SLR 7 2024
Met de lancering van de Checkmate SLR verbreekt Trek de familiebanden met de Checkpoint om hem meer expliciet als gravelracer in de markt te zetten. De Checkmate SLR heeft nu een lichter en stijver frame. Bovendien is-ie qua reach iets korter dan z’n voorganger en staat de trapas extreem laag. En daarmee is het een uiterst doeltreffende gravelbike, aldus Jeroen. “De Trek Checkmate SLR 7 laat geen twijfel bestaan over z’n bestaansrecht: trap hem op z’n staart en het is een zeer rappe, doeltreffende gravelracer. Toch beklijft mij het gevoel dat Trek kansen laat liggen, want het comfort van de Isospeed-constructie laat te wensen over…”
Lees de volledige test van de gravelracer Trek Checkmate SLR 7 2024 hier.
Testoverzicht e-gravelbikes 2024
Specialized Turbo Creo 2 2024
Je kan erop wachten: gravelbikes met elektrische trapondersteuning. Ook Specialized maakt ze. Die van hun heet Turbo Creo 2, waarbij de 2 aangeeft dat het hier alweer de tweede generatie betreft, met een nieuwe motor. Die levert meer koppel en meer vermogen dan z’n voorganger. Is dat zinvol? Of wordt je er alleen maar lui van? Arjan heeft uitgebreid met de Specialized Turbo Creo 2 gereden om dat uit te vinden.
Lees de volledige test van de e-gravelbike Specialized Turbo Creo 2 2024 hier.
Cube Nuroad Hybrid C:62 SLT 2024
Met z’n SX-motor schudt grootmacht Bosch de e-bikemarkt flink op. De ene na de andere fabrikant haast zich om e-bikes met deze lichtgewicht motor en dito accu te brengen. Ook het Duitse Cube heeft inmiddels diverse modellen met Bosch SX in huis. Eén van de populairste daarvan is de Nuroad Hybrid, een carbon gravelbike die in de goedkoopste uitvoering slechts 14,3 kilo weegt en in de duurste zelfs maar 12,9 kilo. Met deze laatste, de Nuroad Hybrid SLT, is Arjan op pad geweest.
Lees de volledige test van de e-gravelbike Cube Nuroad Hybrid C:62 SLT 2024 hier.