Test | Overzicht hardtails 2024

Getest: hardtails van Cube, Merida, Rose, Trek en Van Nicholas

Hardtails blijven een vaste waarde bij het mountainbiken. Dat wil zeggen: in Nederland. Internationaal is dat anders. Dat heeft als gevolg dat de meest klassieke mountainbike aan veranderingen onderhevig is, met onder andere méér veerweg. Heeft dat op de Nederlandse trails toegevoegde waarde? Of gaat daarmee het wendbare en dynamische karakter van de klassieke knalkar juist verloren? Dat het antwoord op die vraag vele nuances kent, blijkt uit de diversiteit aan hardtails die we in 2024 hebben getest.
Crosscountry Hardtail 2024 – test overzicht xc hardtails

2024 was wederom een jaar van uitersten wat de test van hardtails betreft. Enerzijds loepzuivere knalbakken als de Cube Phenix en anderzijds de trailgeoriënteerde PDQ van Rose. En als bikepacker blijft de hardtail ook zéér geschikt.

2024: hardtails: singletrackknaller, trailtijger, bikepacker

Als er één type mountainbike is dat last heeft van de opkomst van de gravelbike, dan is het de hardtail wel. Maar om te stellen dat de gravelbike werkelijk wedijvert met de hardtail als volwaardige offroader, gaat nog een paar stappen te ver. Wanneer paadjes smaller en meer uitdagend worden, kom je met een xc-hardtail nog steeds beter beslagen ten ijs. Eén ding hebben beide soorten noppenbandenfietsen wél gemeen: de directheid bij het aanzetten en sturen. Je voelt duidelijk meer wat er gebeurd. En dat alleen al maakt dat de hardtail voor ons nog altijd een zeer aantrekkelijke propositie op Nederlandse trails.

Als het om de pure snelheidssensatie gaat, bracht Cube in 2024 met de Phenix een nieuwe optie naar de markt. In feite een klassieke, lichtgewicht en directe xc-knalkar in een modern jasje. En geheel des Cubes met een scherpe prijs. Maar dat je voor minder euro’s óók van dit recept kunt proeven, bewees Cube eveneens toen we de Reaction C:62 Race aan een uitgebreide test onderwierpen.

Langzaam de nieuwe norm: 120 millimeter veerweg

Maar zoals altijd wordt er altijd gesleuteld aan de grenzen van een categorie. Inmiddels is 100 millimeter veerweg bij een crosscountry-hardtail niet meer de norm en zien we een trend naar voorvorken met 120 millimeter veerweg. Combineer deze vervolgens met een luiere stuurhoek, grover rubber rond robuustere wielen én een dropper-zadelpen en je hebt een trailbike. Althans, dat is wat sommige merken beloven.

De Rose PDQ volgt precies dit recept. En óók Merida claimt met de de Big Nine TR 8000 een meer trailwaardige hardtail te hebben. Het compromis bij de onderdelenkeuze blijkt echter een groter effect te hebben dan 20 millimeter méér veerweg.

Dan is er nog de vernieuwde Trek Procaliber. Treks crosscountry-hardtail mét extra comfort aan de achterzijde. Sinds het merk voor xc-wedstrijden inzet op z’n Supercaliber met 80 millimeter veerweg achteraan, leek de aandacht voor de hardtail wat verslapt. Met de introductie van de nieuwe Procaliber mét een nieuwe comfortconstructie, zet Trek dat recht. Of de nieuwe Procaliber met Isobow-comfortcontructie zich kan meten met z’n voorganger konden we in 2024 óók uitproberen.

Oók als ultieme bikepacker

Bikepacken is populairder dan ooit, grotendeels dankzij de opmars van de gravelbike. In de eerste dagen van gravelbike-hype werd deze vooral neergezet als dé nieuwe bikepacker. Vooral ook omdat men (lees: fietsfabrikanten) ook nog niet zo goed wist waar het heen moest met de mix tussen racefiets en crosscountry-hardtail. Inmiddels is bikepacken een onderdeel van het genre, maar definieert het allerminst. En hoewel de relatief dunbandige gravelbike prima dienst kan doen als bikepacker met lichte bepaking; als je écht epische tochten wilt ondernemen, gaat er toch weinig boven een ‘echte’ bikepacker, zo bewees Van Nicholas ons onlangs nog met hun nieuwe Nootau.


Cube Phenix SLX 2024

Test Cube Phenix SLX crosscountry hardtail 2024

“Het frame van de Cube Phenix is niet alleen lichter is dan z’n voorganger, maar tevens comfortabeler en actueler qua geometrie. Tegelijkertijd is de Phenix als het gaat om de rijeigenschappen nog steeds een echte Cube, met de nadruk op wendbaarheid en dynamiek boven controle en stabiliteit.”

Wie z’n geld wilde stukslaan op een luxe en lichte carbon hardtail kon tot voor kort niet bij Cube terecht. De duurste hardtail van deze Duitse fabrikant was namelijk de Reaction Race van ‘slechts’ 2.199 euro. En de duurdere Elite-modellen daarboven dan? Die werden door de Nederlandse importeur niet gevoerd. Gelukkig voor de liefhebbers van licht, snel en luxe komt de nieuwe Cube Phenix wél naar Nederland. Sebastiaan heeft er al mee gereden.

De volledige test van de 2024 Cube Phenix SLX lees je hier.

Test Cube Phenix SLX 2024 xc hardtail

Terug naar het overzicht

Cube Reaction C:62 Race 2024

Test Cube Reaction C:62 Race 2024 hardtail

“Naast een hoop fun haal je met de Reaction C:62 Race ook waar voor je geld in huis. Natuurlijk, ook Cube kan tegenwoordig niet meer toveren en dus zie je her en der de gevolgen van de besparingen die de product-manager heeft moeten doorvoeren. Maar op de punten die er in mijn optiek écht toe doen – frame, voorvork, wielen en remmen – is niet beknibbeld.”

Als je gaat turven bij de start van een toertocht vliegen de hardtails van Cube je om de oren. Deels komt dat door de scherpe prijzen die dit Duitse merk weet te realiseren. En ook de fijnmazige distributie speelt een rol in het verkoopsucces. Maar daarnaast zijn ook gewoon fijne no-nonsense bikes die een groot publiek aanspreken. De carbon Cube Reaction C:62 is daarop geen uitzondering, vindt Arjan: “Deze lichte en compacte hardtail is vanwege z’n wendbare karakter helemaal op z’n plek op de Nederlandse mtb-routes.”

De volledige test van Cube’s 2024 carbon hardtail Reaction C:62 Race lees je hier.

Terug naar het overzicht

Merida Big Nine TR 8000 2024

Merida Big Nine TR 8000 test

“Als crosscountry-hardtail sluit de Big Nine TR géén compromissen. Ondanks z’n lengte, luie balhoofdbuishoek en 120 millimeter voorvork doet-ie qua snelheid niet onder voor meer conventionele concurrenten.”

Sinds afgelopen najaar rijdt er een nieuwe uitvoering rond van Merida’s hardtail Big Nine. De Taiwanese fabrikant maakt ‘m niet alleen in aluminium en carbon, maar brengt ook nog ’s twee verschillende versie’s: een crosscountry-versie met 100 millimeter voorvork en een trail-variant met 20 millimeter veerweg meer. Lars is op pad geweest met het topmodel uit deze laatste reeks, de Big Nine TR 8000.

De volledige test van de Merida Big Nine TR 8000 2024 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Rose PDQ 2 2024

Rose PDQ carbon hardtail 2023 2024

“Als crosscountry-hardtail sluit de PDQ géén compromissen. Ondanks z’n lengte en luie balhoofdbuishoek doet-ie niet onder voor meer conventionele concurrenten.”

“De hardtail is wel zo’n beetje uitontwikkeld”, zo horen we regelmatig. Maar het tegendeel is waar. Natuurlijk, veel nieuwe hardtails zijn oude wijn in nieuwe zakken. Maar zo nu en dan komen fabrikanten met modellen die toch echt anders zijn. Zoals Cannondale met de Scalpel HT. Of Rose Bikes, dat recentelijk de PDQ lanceerde. Deze carbon lichtgewicht wordt gesierd door een 120 millimeter voorvork, brede 2.4 inch banden en een dropperpost. Crosscountryracer, trailbike of allebei? Arjan en Remco zijn er mee het bos in geweest om dat uit te vinden.

De volledige test van de Rose PDQ 2 2024 lees je hier.

Rose PDQ 2 trail of crosscountry hardtail 2023 2024

Terug naar het overzicht

Trek Procaliber 7.9 2024

“Het frame van de Trek Procaliber Gen 3 is veel capabeler dan dat van z’n voorganger en bovendien iets lichter. Maar de voor een hardtail grensverleggende comfortbeleving die Trek met het Isospeed-systeem wist te realiseren, blijft bij de Isobow-constructie achterwege.”

Hoe maak je iets dat al goed is nog beter? Met de nieuwe, derde generatie van de Procaliber waagt Trek een poging de voorganger van deze carbon hardtail te overtreffen. Opvallend: de befaamde, comfortverhogende Isospeed-technologie wordt opgevolgd door een nieuwe constructie met de naam ‘Isobow’. Voordeel volgens Trek: minder gewicht, maar niet minder comfortabel. Testrijder Arjo nam de Procaliber 9.7 Gen 3 mee naar de Belgische Eifel om uit te vinden of die claim klopt.

De volledige test van de Trek Procaliber 7.9 2024 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Van Nicholas Nootau

Van Nicholas Nootau titanium hardtail

“Ik heb ik zwak voor fietsen waarmee je lekker buiten de lijntjes kunt kleuren, die zich niks aantrekken van labels. De titanium Nootau van Van Nicholas is zo’n fiets. Mountainbiken, gravelen, toeren en reizen, het kan allemaal.”

Alhoewel de overgrote meerderheid van de high-end bikes inmiddels frames van carboncomposiet heeft – lees: kunststof –, blijft een klein aantal fabrikanten stug vasthouden aan frames van metaal. Aluminium, staal, titanium. In die laatste categorie is het Nederlandse Van Nicholas al ruim twee decennia een vaste waarde. Hun collectie omvat niet alleen gravelbikes, mountainbikes en reisfietsen, maar ook een model dat het allemaal tegelijk claimt te zijn: de Nootau. Arjan is ermee op pad geweest.

De volledige test van de Van Nicholas Nootau lees je hier.

Terug naar het overzicht

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments