En dat betekende ook voor ons dat er maar weinig testbikes beschikbaar waren. Toch konden we in 2020 op pad met een paar interessante – uitgesproken – gravelbikes voor een test. We zetten ze nog eens overzichtelijk op een rijtje.
Giant Revolt Advanced 2 2021
Giant introduceerde de Revolt gravelbike in aluminium en carbon versies in 2018.
Inmiddels is de markt voor gravelbikes almaar groter geworden en wordt op alle vlakken aan de offroaders-met-racefietsgenen gesleuteld om ze meer aero, meer ‘racey’ en/of meer van dat alles te maken… Leuk, die differentiaties, maar in de praktijk vaak toch limiterend.
En limiterend… dat is de Revolt beslist niet. Het is namelijk al vanaf dag één een uitgebalanceerde allrounder. Een gravelbike waar je alles mee kunt wat je van er van mag verwachten.
Bovendien is de carbon versie, zoals de Giant Revolt Advanced 2 waarmee wij op pad gingen, ook nog eens erg comfortabel. En… voor een carbon gravelbike opvallend scherp geprijsd.
De volledige review van de Giant Revolt Advanced 2 2021 lees je hier.
Cube Nuroad Pro 2020
"Ben je er nog niet over uit of gravelen iets voor je is, dan is Cube’s Nuroad Pro met zijn prijs van € 999 vooral een slimme, rationele keuze. Tenzij je heel erg van groen houdt, natuurlijk."
Als je alle social media moet geloven, heeft je gravelbike op zijn minst wielen en liefst ook een frame van carbon. Een frame uit staal of titanium mag ook, bij voorkeur op maat gebouwd. Maar niet iedereen die een gravelbike als leuke aanvulling ziet aan zijn arsenaal tweewielers, heeft zin om meteen organen ter donatie te overwegen om die ‘rare racefiets met dikke banden’ aan te schaffen.
Gelukkig hoeft dat ook niet. Je kunt zelfs voor minder dan € 1.000 de ‘gravel experience’ beleven met de Cube Nuroad Pro. Zelf is onze redactie-chef Jeroen gewend aan lichtgewicht carbon fietsen en vroeg zich af of de Nuroad Pro hem óók kon bekoren. Hij gaf de budget gravelbike een test.
De volledige review van de Cube Nuroad Pro 2020 lees je hier.
Cervelo Aspero GRX 1 Disc
Stellen dat een gravelbike simpelweg een racefiets met dikke banden is, is te kort door de bocht. Er zijn namelijk behoorlijk verschillende soorten gravelbikes. Sommige zijn eerder mountainbikes uit de jaren ’90 voorzien van een racefietsstuur en anderen zijn overduidelijk racers waar breder rubber in past.
De Aspero van Cervelo is één van de meest uitgesproken gravelbikes van die laatste soort. En die gaat letterlijk kort door de bocht, zo bleek uit onze test van Cervelo's gravelbike.
Het is een machine gemaakt voor snelheid — ongeacht het type ondergrond.
De volledige review van de Cervelo Aspero GRX 1 Disc 2020 lees je hier.
Trek Domane+ LT
Je ziet het niet op het eerste gezicht, maar de Trek Domane+ LT is een endurance- annex gravelracer met elektrische trapondersteuning. Dat is voor wielerpuristen vloeken in de kerk, maar desondanks in sommige situaties wel praktisch.
Vooral als je bedenkt dat de elektrische aandrijflijn in de Trek Domane+ LT veel minder weegt dan de systemen die op gewone e-bikes toegepast worden. Dat zou volgens de makers het beste uit twee werelden opleveren. Hij rijgevoel van een gewone gravelracer, maar met een elektrisch windje in de rug als de omstandigheden daarom vragen. Tijdens Gravel Innbruck hebben we de proef op de som genomen.
De volledige review van de Trek Domane+ LT lees je hier.