2022: trailbikes zijn populair
In 2022 konden we een diverse mix aan trailbikes voor modeljaren 2022 en 2023 uitproberen. Van scherpgeprijste ‘buitenlandbikes’ zoals de Radon Slide Trail AL 8.0 tot de S-Works Stumpjumper uit de buitencategorie. Een verrassing was er in de vorm van Treks Fuel EXe, een trailbike met trapondersteuning. Je ziet ‘m hier (nog) niet veel, maar internationaal is de Fuel EXe een belangrijke bike voor Trek. Dat geldt uiteraard ook voor de eveneens nieuwe gewóne Fuel EX. We konden de voorbije zomer met beide uitvoeringen op pad. De test van de Fuel EX publiceren we later deze maand. En dat het in het highend segment écht niet allemaal carbon móet zijn, bewijst RAAW met z’n Jibb die collega’s Arjan en Sebastiaan grondig aan een test onderwierp.
Trail-hardtails
Naast volledig geveerde trailbikes gaven we in 2022 ook twee hardtails voor ruigere trails een uitgebreide test. Deze bikes combineren het vermogen om dikkere trails te rijden met de eenvoud van een hardtail. Vooraan hebben ze dan ook méér veerweg dan de doorsnee crosscountryracer en daarom worden ze ook wel eens long travel hardtails (LHTH) genoemd. In 2022 gingen we met twee van zulke LTHT’s op pad; de Rose Bonero en Trek Roscoe.
Fullsuspension trailbikes
- Radon Slide Trail AL 8.0 2023
- RAAW Jibb 2022
- Specialized S-Works Stumpjumper 2022
- Trek Fuel EXe 2023
Long travel hardtails / Trail hardtails
Radon Slide Trail AL 8.0 2023
Mooi, al die mountainbikes met carbon frames. Maar wel duur. Terwijl er tegenwoordig bij veel mountainbikers aan het eind van de maand steeds minder overblijft. Prima dus dat de Duitse internetaanbieder Radon z’n dubbelgeveerde succesnummer Slide Trail nu ook met een aluminium frame kan leveren. De geometrie van deze trailbike is identiek aan die van de carbon pendanten, maar de prijs is veel gunstiger. De instapprijs voor de Slide Trail AL is € 2.199, Arjan nam de uitvoering van € 2.699 mee naar de Alpen: de Slide Trail AL 8.0. “Prima frame, ronduit goede onderdelen en fijne rijeigenschappen. Hoe doen ze dat bij Radon voor dat geld?”
De volledige test van de 2023 Radon Slide Trail AL 8.0 lees je hier.
RAAW Jibb 2022
Grote kans dat je nooit van het Duitse mountainbikemerk Raaw hebt gehoord. En al helemaal niet van de in Nederland geboren eigenaar en ontwerper Ruben Torenbeek. Niet zo gek, want Raaw heeft maar twee modellen; een dikke endurobak met de naam Madonna en een trailbike die Jibb heet. En dat zijn in Nederland nou niet bepaald de populairste mountainbikecategorieën. Bovendien: geheel tegen de trend in worden beide modellen niet van carbon gemaakt, maar van ‘ouderwets’ aluminium. Ja, een beetje eigenzinnig is Ruben Torenbeek wel. Maar capabele bikes bouwen, dát kan-ie absoluut. Althans, dat vindt Arjan, nadat hij de afgelopen zomer in de Alpen de Raaw Jibb aan de tand heeft gevoeld.
De volledige test van de 2022 RAAW Jibb lees je hier.
Specialized S-Works Stumpjumper 2022
De Stumpjumper van Specialized is al dik veertig jaar een icoon. Ooit gewoon ‘mountainbike’, nu gecategoriseerd als ’trailbike’. Wat natuurlijk niets anders is dan een synoniem voor ‘mountainbike’. Immers, van alle bike-categorieën zijn trailbikes het meest veelzijdig. Dus échte mountainbikes, alleskunners zonder specialisatie. Althans: dat zouden ze moeten zijn. Of dat in het geval van de nieuwste Stumpjumper ook opgaat probeerde Arjan uit te vinden. Hij nam de peperdure S-Works uitvoering mee naar de Italiaanse Alpen.
De volledige test van de Specialized S-Works Stumpjumper 2022 lees je hier.
Trek Fuel EXe 2023
Het meest opvallende is eigenlijk wat níet opvalt: de motor en de accu. Want werp een snelle blik op de nieuwe Fuel EXe en je ziet op het eerste gezicht niet eens dat het een mountainbike is mét trapondersteuning. Het idee achter de motorisering van de Fuel EXe: een compacte motor en kleine accu leveren een lichtere bike op, die daardoor ook minder ondersteuning hóeft. De Harmonic Pin Ring (HPR) motor en accu van het Duitse bedrijf TQ hebben samen een systeemgewicht van 3.900 gram. Ter referentie: Shimano’s EP8-motor weegt alleen al 2.600 gram. De Bosch Performance Line CX-motor weegt zelfs 2.900 gram. Trek claimt voor het topmodel van de Fuel EXe een gewicht van 18,4 kg. En dat is inderdaad een pak lichter dan ‘high power’ e-mountainbikes. En… dat merk je.
De volledige test van de 2023 Trek Fuel EXe lees je hier.
Trek Roscoe 2022
Wie vooral pret wil maken op lastige paadjes koopt waarschijnlijk een dikke fully, toch? Niks mis mee, maar wel kostbaar en onderhoudsgevoelig. Gelukkig brengen veel merken ook zogenaamde trailhardtails. Dus spannende paadjes rijden zónder achtervering. De nieuwe Roscoe van Trek is zo’n hardtail. “Ongehoord veelzijdig”, vindt Arjan. “En daarbij vriendelijk voor je banksaldo.”
De volledige test van de Trek Roscoe trail hardtail uit 2022 lees je hier.
Rose Bonero 3 2022
Een beperkt budget kan een reden zijn om voor een trailhardtail te gaan. Of purisme. Of allebei. Wat je motivatie ook is, je kunt voor zo’n long travel hardtail nu ook bij Rose Bikes terecht. Deze fabrikant uit het Duitse Bocholt, net even over de grens bij Arnhem, brengt onder de naam Bonero namelijk een drietal rasechte trailtijgers. Arjan nam het topmodel, de Rose Bonero 3, mee naar de uitdagende paadjes op de Kitzsteinhorn en Maiskogel bij het Oostenrijkse Kaprun.
De volledige test van de Rose Bonero 3 long travel hardtail uit 2022 lees je hier.