2023: vier veelzijdige trailbikes getest
We hebben het al eens eerder benoemd, maar internationaal zijn trailbikes wat worstenbroodjes voor Brabanders zijn: een vaste waarde die als warme…. uh ja, worstenbroodjes over de toonbank gaan. Logisch ook, want in veel van de landen om ons heen zijn de trails alles behalve vlak. En zodra trails wat meer natuurlijke elementen bevatten en daarbij net wat meer omhoog en omlaag gaan, is wat veerweg rondom snel een sleutel tot véél lol.
‘Wat veerweg’ hoeft daarbij niet eens extreem veel te zijn, zo ondervonden we met de Giant Trance met respectievelijk 130 en 120 millimeter veerweg voor en achter. Teveel om mee te doen met de crosscountrybrigade en te weinig om als volwaardige trailbike gecategoriseerd te worden. Tenminste, zo kán je het zien. Maar júist omdat de Trance zich niet in een hokje laat plaatsen, past-ie overál in, zo bleek na een uitvoerige test.
Het trailbike-segment met trailbikes bevat echter ook bikes met beduidend veel méér veerweg. Maar wie in de markt is voor één bike voor alles, heeft daar snel veel te veel aan in Nederland. Toch? De Cube Stereo One55 TM, met z’n 155 millimeter aan de achterkant en 160 millimeter vooraan, deed ons twijfelen aan dat soort uitspraken. Want in combinatie met z’n lage gewicht en efficiënte onderstel heeft die extra veerweg vooral voordelen en nauwelijks nadelen.
Naast de Giant en Cube hebben we in de afgelopen periode ook de 2023 Trek Fuel EX getest. Een bike die Trek aan alle kanten heeft letterlijk en figuur heeft uitgerekt. Daarnaast vindt je in ons test overzicht van 2023 trailbikes de Radon Slide. Een aluminium trailbike die anno 2023 misschien niet de meest vooruitstrevende geometrie heeft, maar misschien wel juist daardoor in de smaak valt bij een breed publiek. En dat nog los van de extreem scherpe prijs.
Cube Stereo One55 TM
Alhoewel we inmiddels al héél veel verschillende mountainbikes hebben gereden, is onze ervaring met dubbelgeveerde bikes met meer dan 150 millimeter veerweg beperkt. Dat is niet zo gek: zulke dikke bakken gaan hier in de Lage Landen namelijk niet bepaald als warme broodjes over de toonbank. Want, zo is de consensus, teveel veerweg. De Cube Stereo One55 TM, met z’n 155 millimeter aan de achterkant en 160 millimeter vooraan, is daarom een enorme verrassing. Want in combinatie met z’n lage gewicht en efficiënte onderstel heeft het surplus aan veerweg vooral voordelen en nauwelijks nadelen. Klinkt ongeloofwaardig? Onze trailexpert Sebastiaan weet het toch echt zeker.
De volledige test van de Cube Stereo One55 TM 2023 lees je hier.
Giant Trance 29 2
Op zoek naar een bike waarmee je op Nederlandse mountainbikeroutes vlot vooruit komt, maar waarmee je tegelijkertijd uitdagende buitenlandse trails niet uit de weg hoeft te gaan? Dan kom je al snel uit op een fullsuspension met zo’n 120 millimeter veerweg. Op een bike als de 2023 Giant Trance 29 2. “Maar zoals-ie uit de winkel komt, is het toch vooral een buitenlandbike”, zo ervaart testrijder Arjan. “Wie z’n Trance ook in Nederland wil gebruiken moet echt lichtere banden omleggen. Of beter nog: lichtere banden én lichtere wielen.”
De volledige test van de Giant Trance 29 2 2023 lees je hier.
Radon Slide Trail AL 8.0
Mooi, al die mountainbikes met carbon frames. Maar wel duur. Terwijl er tegenwoordig bij veel mountainbikers aan het eind van de maand steeds minder overblijft. Prima dus dat de Duitse internetaanbieder Radon z’n dubbelgeveerde succesnummer Slide Trail nu ook met een aluminium frame kan leveren. De geometrie van deze trailbike is identiek aan die van de carbon pendanten, maar de prijs is veel gunstiger. De instapprijs voor de Slide Trail AL is € 2.199, Arjan nam de uitvoering van € 2.699 mee naar de Alpen: de Slide Trail AL 8.0. “Prima frame, ronduit goede onderdelen en fijne rijeigenschappen. Hoe doen ze dat bij Radon voor dat geld?”
De volledige test van de 2023 Radon Slide Al 8.0 lees je hier.
Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS
Afgelopen najaar lanceerde Trek nieuwste versie van z’n Trek Fuel EX. De zesde generatie alweer en wederom dikker en ruiger dan z’n voorganger, nu met 140 mm veerweg achter, 150 mm aan de voorkant en een balhoofdbuishoek van slechts 65 graden. Of nóg vlakker als je dat zou willen, want met een optionele balhoofdlageradapter kun je de 2023 Fuel EX nóg langer en luier maken. Daarnaast is ook de progressie van de vering in te stellen. Evenals de hoogte van de trapas. “Dit is de meest capabele Fuel EX ooit,” vindt Arjan na een week trails rijden in de Italiaanse Alpen, “maar wat een prijs…”
De volledige test van de 2023 Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS lees je hier.