2024: zes veelzijdige trailbikes getest
Wat de essentie van mountainbiken betreft, omvat het trailbike-segment misschien wel dé echte mountainbike. Een bike waarmee je eigenlijk alles kunt. Goed, in de Nederlandse en Belgische context is dat natuurlijk heel wat anders dan in de ons omringende landen waar ze véél meer hoogteverschil kennen. Maar waar wij vooral geld uitgeven aan crosscountry-mountainbikes, is dat wereldwijd toch echt anders. Voor veel merken zijn juist trailbikes dé verkoopknallers.
Hoe serieus je dat moet nemen kun je eigenlijk aflezen aan het feit dat het best verkochte model van Specialized de Stumpjumper is. Die typenaam voert het merk al vanaf z’n oprichting in 1981 toen het z’n eerste mountainbike uitkwam. Van segmenteren was toen allerminst sprake; de mountainbike was in die tijd al het tweewielige equivalent van het Zwitserse zakmes. Decennia later is de sport extreem verbreed met allerlei gespecialiseerde modellen aan de randen van het mountainbikespectrum. En in het midden? Daar bevindt zich een breed scala aan trailbikes.
Die breedte blijkt ook wel uit de trailbikes die we in 2024 hebben getest. Met een opgedikte crosscountry-fully als de Origine Théorème FS 120 GTR en Cube AMS One11 kom je goed uit de voeten op gemiddelde trails in het buitenland, maar is het ook meer dan prima toeven op Neerlands kombochtenbonanza. De Trek Top Fuel is misschien wel het breedst inzetbaar. Van Apeldoorn tot Alpen, deze dubbelgeveerde bike is overal voor in.
Bij trailbikes zoals de in 2024 volledig nieuw geïntroduceerde Stumpjumper 15, Scott Genius én zeker de Radon Jab MX wordt het nut in Nederland wat meer discutabel. Ga de grens over en deze trailbikes komen pas écht tot recht. Waarbij zowel de Genius als Stumpjumper 15 klimmen daarbij bovengemiddeld goed, zonder dat je inlevert op de daalcapaciteiten. De Radon Jab MX mikt vooral op het betere daalwerk. En wederom weet Radon te verbazen met de hoeveelheid bike die ze weten neer te zetten voor een scherpe prijs.
Cube AMS One11 C:68X Pro 2024
Het is een trend die al wat langer aan de gang is: je neemt een crosscountry-fully, gooit daar een langere voorvork in, monteert een wat hoger stuur en een set grover genopte banden en voilà, je bent klaar voor het ruigere bergwerk. Ruwweg is dat ook wat Cube gedaan heeft met z’n AMS One11 C:68X Pro, die immers gebaseerd is op de hardcore crosscountry-knaller AMS Zero99. Toch is dat te kort door de bocht, want de AMS One11 heeft een langere achterbrug en dankzij verstelbare lagerschalen een vlakkere balhoofdbuishoek. Hierdoor líjkt de AMS One11 weliswaar nog steeds sprekend op de AMS Zero99, maar is het qua geometrie toch écht een andere bike. Dat wil zeggen: dat is de ervaring van Arjan nadat hij een paar weken op de AMS One11 heeft gereden.
De volledige test van de CubeAMS One11 C:68 Pro 2024 lees je hier.
Origine Théorème FS 120 GTR 2024
Meer en meer merken rekken het begrip ‘crosscountry’ op en geven hun fullies tegenwoordig 120 in plaats van 100 millimeter veerweg. Daarbij doen ze er alles aan om je te doen geloven dat een xc-fully met net wat meer veerweg het beste verenigt van een rappe xc-knalkar en een capabele trailbike. Origine levert z’n Théorème FS naar keuze met 100 en 120 millimeter veerweg. Jeroen trapte z’n xc-rondjes én meer uitdagende trails op en af met de Théorème FS 120 GTR. “Origine weet me behoorlijk te overtuigen van de lol van méér veerweg, met een speelse, lichtvoetige bike die z’n crosscountry-race-afkomst maar moeilijk kan verbergen. En daar hoeft-ie zich allerminst voor te schamen.”
De volledige test van de Origine Théorème FS 120 GTR 2024 lees je hier.
Radon Jab MX 10.0 2024
Hoewel wij hier bij Velozine de afgelopen jaren op vele tientallen mountainbikes hebben gereden, is onze ervaring met trailbikes met meer dan 150 millimeter veerweg beperkt. Een van de redenen: zo’n 130 tot 150 millimeter rondom leek ons genoeg om iedere berg de baas te kunnen. En dat ís ook zo. Maar dat neemt niet weg, dat méér veerweg ook méér mogelijkheden biedt. En ook: meer fun. Althans, dat is de conclusie die Sebastiaan trekt na drie dagen vlammen over de trails van Dolomiti Paganella. De mountainbike van dienst: de nieuwe Radon Jab MX met rondom 160 millimeter veerweg en een mullet-configuratie.
De volledige test van de Radon Jab MX 10.0 2024 lees je hier.
Scott Genius 900 2024
Scott doet alles graag anders dan anders. De huidige uitvoering van de Genius, die afgelopen jaar gelanceerd werd, is daar een sprekend voorbeeld van. De achterdemper van deze 150/160 millimeter trailbike zit namelijk in de zitbuis verstopt. Toegegeven: dat ziet er retestrak uit. Maar brengt het verder nog voordelen? Velozinevriend Robby reed met het topmodel, de Scott Genius 900 Ultimate, over de trails rond het Zuid-Tiroolse Olang om dat uit te vinden.
De volledige test van de Scott Genius 900 2024 lees je hier.
Specialized S-Works Stumpjumper 15 2024
Dat aan de naam van de nieuwe Specialized Stumpjumper het getal ‘15’ is vastgeplakt heeft een reden: het gaat om alweer de vijftiende generatie van deze legendarische mountainbike, waarvan de eerste al in 1981 het licht zag. Specialized belooft in een stortvloed aan superlatieven dat de nieuwste uitvoering “the one bike to rule all trails” is. Gelukkig is onze testrijder Sebastiaan van het nuchtere type; hij laat zich niet zo snel gek maken. Maar na een paar dagen spelen met het topmodel, de 13 duizend euro kostende S-Works met de Genie-demper, kan óók hij zich niet meer beheersen. “Wat een superlekkere fiets, doe mij er maar eentje!”
De volledige test van de Specialized S-Works Stumpjumper 15 2024 lees je hier.
Trek Top Fuel 9.8 2024
Treks Top Fuel evolueerde de afgelopen decennia van compromisloze crosscountry-racer tot veelzijdige trailbike. Leuk in de Bergen, maar wat heb je er in Nederland aan? Heel veel, zo blijkt. De vierde generatie Top Fuel heeft ondanks z’n dikke uiterlijk z’n crosscountry-veren nog niet afgeschud. Strava op stelten zetten? Met de Top Fuel Gen 4 kan dat gewoon. Dat wil zeggen: als je ‘m een klein beetje verbouwd…
De volledige test van de Trek Top Fuel 9.8 Gen 4 2024 lees je hier.