Tekst: Sebastiaan Kruik. Foto’s: Arjan Kruik
Poc Kortal-mountainbikehelm: meer dan Mips
Heel raar, maar de Poc Kortal Race kwam me telkens zo bekend voor. Terwijl je deze mountainbikehelm toch niet heel veel ziet op de Nederlandse mountainbikeparkoersen. In de file onderweg naar de Utrechtse Heuvelrug, toen links van me een Hyundai Ioniq 5 voorbij kroop, zag ik ineens waar dat gevoel van herkenning vandaan kwam. Deze Koreaanse elektrische auto en ‘mijn’ Zweedse mountainbikehelm spreken dezelfde vormtaal! Strak, met hele scherpe vouwen en knikken, en toch rond genoeg voor een niet al te blokkerige uitstraling.
Ja, ik geef het toe, ik ben in eerste instantie vooral gevallen voor de Poc Kortal vanwege z’n kleur en uiterlijk. Immers, als het gaat om pasvorm en draagcomfort is mijn wat oudere Poc Tectal ook gewoon goed. Sterker, dat is een helm die ik nog steeds regelmatig draag. Terwijl er op de redactie van Velozine toch echt genoeg andere helmen beschikbaar zijn. Maar de Kortal zit bijna net zo fijn. En is bovendien uitgerust met een enorme batterij veiligheidsvoorzieningen. Ik vertel je daar hieronder meer over.
Mips Integra, Recco, NFC Medical ID…
Wie een Poc Kortal Race aanschaft moet wel even de tijd nemen om alle features in kaart te brengen. Dat zijn er namelijk nogal wat. Sommige zijn ronduit functioneel, bij andere heb ik zo m’n twijfels. Ik loop ze even met je door. Als eerste Mips. Je kent deze beveiliging tegen rotatiekrachten waarschijnlijk wel van de gele kunststof tussenschaal die je in veel Mips-helmen ziet. Echter, bij de Poc Kortal ontbreekt die tussenliggende glijlaag. In plaats daarvan de met een speciale gel gevulde kussentjes die de rotatiekrachten opvangen. Poc noemt dit systeem Mips Integra. Oude wijn in nieuwe zakken? Mips Integra lijkt heel sterk op het Spin-systeem (Spin = Shearing Pad INside) dat Poc hiervoor gebruikte. Sterker: ik zou niet weten wat het verschil is…
Dan is er de Recco-reflector. Hiermee zou je sneller te lokaliseren zijn door reddingsdiensten. Je vindt Recco’s ook veel in skischoenen en wintersportkleding. Reden: dit – alweer – Zweedse systeem is ontwikkeld om wintersporters die onder een lawine zijn beland snel te kunnen vinden. Echter, om de Recco-reflector te laten functioneren is tevens een Recco-zender nodig. En dan moet de reddingsdienst die jou uit een penibele situatie komt redden maar net zo’n ding bij zich hebben. Ter geruststelling: veel reddingshelicopters in de Alpen hebben standaard een Reflector-zender aan boord.
Ook de NFC Medial ID valt binnen de categorie baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet. Dit systeem van het bedrijf twICEme – uit Zweden, uiteraard! – geeft reddingswerkers via hun smartphone direct toegang tot je medische gegevens. De chip die dit mogelijk maakt is onder het NFC Medial ID-logo in de schaal van de helm geplaatst.
… aramidebrug, NTA 8776…
Al sinds de allereerste fietshelmen van Poc is de toepassing van aramide een onderscheidend kenmerk. Aramide is de generieke naam van het materiaal Kevlar. En daar heb je vast wel eens van gehoord, want dat wordt vanwege z’n enorme sterkte en taaiheid onder andere toegepast in kogelwerende vesten. En natuurlijk in de hieldraden van vouwbanden. Ook Poc gebruikt dit materiaal, dat is aangebracht tussen de eps-binnenschaal en de polycarbonaat-buitenschaal, om de helm weerbaarder te maken tegen de impact van scherpe objecten.
Dat klinkt veilig. Of dat ook écht zo is heb ik in de praktijk gelukkig nog niet hoeven ervaren, maar het feit dat de Poc Kortal Race voldoet aan de Nederlandse norm voor snelle e-bikes – de NTA 8776-norm – geeft wel vertrouwen. Deze norm gaat namelijk vérder dan de norm die normaal gesproken voor mountainbikehelmen geldt.
Fijn fixatiesysteem
Je kan veiligheidsgimmicks toevoegen tot je een ons weegt, als een helm niet lekker zit dan is dat allemaal niks waard. Gelukkig zit de Poc Kortal bij mij erg goed. Dat heeft, zo is mijn inschatting, niet alleen te maken met het feit dat de vorm die Poc gebruikt goed overeenkomt met de vorm en maat van mijn hoofd, maar ook met de manier waarom de helm aan het hoofd wordt aangepast.
Prima ventilatie
Over de ventilatie van een mountainbikehelm wordt altijd heel ingewikkeld gedaan, maar eerlijk gezegd kom ik niet zoveel helmen tegen die slecht ventileren. Sommige, zoals de Bontrager Blaze met Wavecell-honingraatstructuur, ventileren wellicht iets mínder goed, maar zelfs dan raakt mijn hoofd niet oververhit. Maar goed, ik ben absoluut geen zweter, dus aan mij moet je eigenlijk niet vragen of een helm goed ventileert.
Aan de constructie van de Poc Kortal zal het in ieder geval niet liggen, met aan de voorkant negen gaten en achteraan vijf. Die laatste zijn heel groot, zodat de lucht die aan de voorkant binnenkomt aan de achterkant ongehinderd weer naar buiten kan.
Zonneopbergklep?
Heel hip zit de zonneklep nogal hoog. We zagen het in nog extremere mate ook al bij de Specialized Tactic. De gedachte daarachter is dat je je bril – of beter nog: je goggle – ónder de klep kunt parkeren. Goéd kunt parkeren zelfs, want ik heb brillen van meerdere merken geprobeerd en ze blijven allemaal stevig zitten. Op zich geen slecht idee dus, alleen gaat het wel ten koste van de primaire functie van de zonneklep: het weren van zon. Gelukkig doet de klep van de Poc Kortal het op dat vlak beter dan die die op de Specialized Tactic. Maar optimaal is anders. Overigens, Poc benadrukt dat de klep bij een eventuele val dankzij een gepatenteerd systeem supersnel losbreekt, om zodoende de kans op letsel te verkleinen.
Conclusie
Je voelt ‘m al aankomen natuurlijk; ik ben best wel enthousiast over de Poc Kortal Race Mips. Wat wil je, er is gewoon veel goed aan deze helm. Z’n uiterlijk, z’n solide constructie, z’n veiligheidsvoorzieningen, z’n ventilatie. En dan natuurlijk z’n pasvorm, maar dat is altijd een persoonlijk dingetje. Want bij mij zit deze helm lekker, maar bij jou misschien niet. Trouwens, als ik zou gaan voor de fijnst zittende helm, dan zou ik m’n ouwe trouwe Poc Tectal pakken. Die zit mij nog nét wat lekkerder dan de Poc Kortal. Het enige waar je misschien wat van kunt vinden is die hoge zonneklep. Maar goed, dat is hartstikke hip en – eerlijk is eerlijk – ondanks z’n hoge plaatsing is-ie nog best wel functioneel.
“Je voelt ‘m al aankomen natuurlijk; ik ben best wel enthousiast over de Poc Kortal Race Mips. Wat wil je, er is gewoon veel goed aan deze helm. Z’n uiterlijk, z’n solide constructie, z’n veiligheidsvoorzieningen, z’n ventilatie. En dan natuurlijk z’n pasvorm, maar dat is altijd een persoonlijk dingetje.”
Tsja, en dan is er natuurlijk nog de prijs. 250 euro is een hoop geld voor een helm en Poc zit met deze prijs echt in de top van de markt. Aan de andere kant: de tophelmen van veel andere merken kosten ook rond de 200 euro. En die hebben geen Recco of NFC Medical ID-chip. Dat maakt de Poc Kortal Race Mips niet ineens tot een koopje, maar het biedt wel een verklaring voor de meerprijs die Poc vraagt. Lang verhaal kort: als je 250 euro kunt missen, dan zou ik niet weten waarom ik je deze helm niet zou aanbevelen.
Poc Kortal Race Mips mountainbikehelm | Prijzen en specificaties
Poc brengt de Kortal Race Mips in elf kleuren en drie maten. De helm weegt 398 gram in maat M, de prijs is € 250,-. Daarnaast brengt Poc ook nog een gewone Kortal, dus zónder Mips. Deze uitvoering komt in zeven kleuren en kost € 200,-.
Poc biedt één jaar garantie op fabricagefouten. In tegenstelling tot een aantal concurrenten heeft Poc géén crash-replacement regeling. Dat is wel iets dat je in je aanschafoverweging kunt meenemen.
Meer informatie: pocsports.com