Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Opvallend kort
“De Stealth Offroad is een superlicht, offroad-specifiek zadel dat ontworpen is voor een agressieve racehouding”, zegt Pro Bikegear op z’n website. En licht is dit zadel zeker: ons testexemplaar weegt net geen 200 gram. Ik heb de smalste versie van de Stealth Offroad geprobeerd, die van 142 millimeter. Er is ook nog een versie van 152 millimeter. In beide breedtematen is de lengte een zeer geringe 236 millimeter, zo’n 30 tot 40 millimeter korter dan een regulier zadel.
Op de een of andere manier zijn dit soort korte zadels the latest and the greatest, óók voor offroad-toepassingen. Over het wáárom breek ik me al een tijdje het hoofd. Ja, voor gebruik op tijdrit- en triatlonfietsen snap ik het concept wel; op dit soort specialistische fietsen zit de berijder gedurende lange tijd extreem diep, met een maximaal gekanteld bekken. En om de druk op de voorkant van het bekken te reduceren helpt het om de neus van het zadel korter te maken.
Laurens ten Dam
Maar op een mountain- of gravelbike, het soort fiets waar volgens Pro Bikegear de Stealth Offroad voor bedoeld is? Daarop is de zit toch veel minder diep? “Onze ambassadeur Laurens ten Dam gebruikt de Stealth Offroad op z’n gravelbike en hij is er zeer positief over”, zo meldt Pro Bikegear. Klopt, maar wie de moeite neemt deze gravelfiets te bekijken, ziet dat Ten Dam – je bent een ex-wielerprof of je bent het niet – ook op z’n gravelbike kneiterdiep zit.
Zo diep zit de doorsnee gravel- of mountainbiker natuurlijk niet. En dus is de vraag: is een kort zadel in het algemeen en de Pro Stealth Offroad in het bijzonder uitsluitend geschikt voor de kin-op-de-band-bosbeukers? Of kom je er ook goed mee weg als je een minder aanvallende houding hebt? Om dat uit te vinden heb ik de Stealth Offroad op m’n gravelbike én op m’n mountainbike geschroefd. Voordat ik je ga vertellen hoe dat is bevallen, neem ik eerst even het zadel zelf met je door. Behalve z’n geringe lengte zijn er ook namelijk nog een hoop andere kenmerken die dit zadel onderscheiden van de grijze massa.
Gesloten uitsparing
Naast de lengte is de brede en diepe uitsparing hét onderscheidende kenmerk van de Pro Stealth Offroad. Die uitsparing moet bij een voorovergebogen houding de gevoelige delen ontzien. Is bij de Stealth-racefietszadels van Pro Bikegear deze uitsparing geheel open – een gat dus – bij de offroad-variant is deze gesloten. Helemaal goed, want zo blijft je zitvlak tenminste droog als je over een nat parkoers aan het boenderen bent. Om zo min mogelijk druk te veroorzaken is de schaal van het zadel aan de onderkant wel opengewerkt. Er zit op die plek dus niet meer dan een dun vlies van elastisch PU-materiaal.
Onder de rest van het zadeldek heeft Pro Bikegear een dun laagje EVA-schuim aangebracht. Dat is hetzelfde spul dat je in de tussenzool van hardloopschoenen vindt. Het materiaal beschikt over een snellere rebound dat het PU-schuim dat op veel andere zadels gebruikt wordt. Onder het EVA-schuim vind je een zadelschaal van een met carbonvezels versterkte kunststof. Het onderstel is van roestvast staal. Opvallend: aan de achterkant zijn de rails zwevend opgehangen. ‘C-Tech’ noemt Pro Bikegear deze constructie, die als doel heeft het comfort te vergroten.
Hoe zit en rijdt-ie?
Ik heb het Pro Stealth Offroad-zadel op m’n gravelbike geschroefd en ben gaan rijden. Al de eerste meters vallen twee zaken op: het zadel is kort en het zadel is stevig. Eerst maar even dat laatste. Ondanks dat Pro Bikegear claimt dat het om een “offroad-specifieke” schuimvulling gaat, is het zadel bepaald geen sofa. Gelukkig niet, zeg ik er gelijk bij. Want ik heb de padding van mijn zadels graag een beetje stevig, zodat m’n zitbotjes er niet te diep in wegzakken. Dat biedt uiteindelijk, zo is mijn ervaring, méér comfort dan een zacht zadel.
Dan die geringe lengte. Ik had vooraf verwacht dat er geen ruimte zou zijn om überhaupt te spelen met de positie van m’n zitvlak, maar dat valt niet tegen. Dat wil zeggen: voor zo’n kort zadel. Op de weg en op gravelstroken valt er prima mee te leven. Eerder dan de geringe lengte ervaar ik het ontbreken van een geprononceerde welving aan de achterkant als een nadeel. De opwaartse curve is dermate subtiel dat deze zich voor mij niet vertaalt in een significante ondersteuning.
O ja, ik heb het nog niet gehad over het effect van de C-Tech-constructie, de min of meer zwevend opgehangen rails. Als je hard op het zadeldek boven de ophanging drukt zie je het systeem licht meegeven. C-Tech doet dus zeker wat. Het is in het terrein echter lastig dit effect te isoleren van alle andere zaken die invloed hebben op het zitcomfort.
Pijnlijk perineum
Later, op een lange rechte weg en met een harde wind op kop, waardoor ik noodgedwongen langdurig onderin de beugels zit, ontstaat ondanks de uitsparing in het zadel toch een doof gevoel in m’n perineum, zeg maar m’n gevoelige delen. Hey, dát is niet de bedoeling! Op zoek naar een oplossing kantel ik het zadel een klein beetje naar voren. En wel zodanig dat alleen de voorste helft van het zadel horizontaal staat. Dat lijkt de oplossing te zijn, het dove gevoel verdwijnt en komt niet meer terug.
Na meer tochten en meer kilometers raken de Pro Stealth Offroad en ik steeds meer aan elkaar gewend. Maar tijdens iedere rit valt weer op dat ik het fijnst zit met m’n handen onderin de beugels. Natuurlijk, met m’n handen bovenop het stuur is het geen straf om op het het Pro Stealth Offroad-zadel te zitten. Maar voor deze zitpositie zou dit zadel niet mijn eerste keus zijn, dan zijn er – voor mij – betere alternatieven. Wat dat betreft is Pro Bikegear met z’n aanbeveling dat dit een zadel is voor rijders met een “agressieve racehouding” zeker niet overdreven. Sterker: ze zeggen hiermee precies waar het op staat.
En op de mountainbike?
Voor de Pro Stealth Offroad als mountainbikezadel loop ik minder warm. Daarbij spelen zowel de vorm van het zadel als de zitpositie op mijn mountainbike een rol. Eerst maar even dat laatste. Ondanks dat ik denk dat ik er een redelijk sportieve zitpositie op na hou, ben ik geen kin-op-de-band-beuker. En dat moet je eigenlijk wel zijn om optimaal van de voordelen van de de Pro Stealth Offroad te profiteren. Z’n korte bouw maakt het niet alleen mógelijk om relatief comfortabel diep te zitten, het is eigenlijk zelfs een vóórwaarde om lekker op dit zadel te zitten.
Daarnaast ervaar ik de korte bouw in steile beklimmingen echt als een nadeel. Het zadel biedt letterlijk te weinig ruimte om m’n gewicht naar voren te verschuiven om daarmee het voorwiel aan de grond te houden. In beklimmingen is ook het langsprofiel te vlak naar mijn smaak . Zoals ik hierboven al schreef: het zadel loopt weliswaar aan de achterkant omhoog, maar wat mij betreft te subtiel, waardoor ik minder ondersteuning ervaar dan ik zou willen. Disclaimer: al bijna twee jaar is op mijn eigen mountainbike het zadel van dienst een 6OX Infinergy Ergowave Active 2.1 van SQlab. En dit zadel onderscheid zich onder andere door z’n radicaal hoge achterkant. Dat speelt ongetwijfeld een rol in mijn beoordeling van de meer conventioneel geprofileerde Pro Stealth Offroad.
Enorme bewegingsvrijheid
Wat in positieve zin opvalt is de enorme bewegingsvrijheid die het Pro Stealth Offroad-zadel biedt. Nee, niet vanwege de extreem korte neus, maar juist vanwege de tamelijk spitse en – daar is-ie weer – vlakke achterkant. Daardoor is het supermakkelijk je zitvlak achter het zadel te laten zakken. Nou heb ik zelf een dropperpost, dus in afdalingen zit bij mij een zadel sowieso niet in de weg. Maar wie met een vaste zadelpen rijd zal zeker enthousiast zijn over het gemak waarmee je je zwaartepunt kunt verplaatsen.
Conclusie
Kopen, dit zadel? Niet als je een ontspannen toerder bent die z’n zadel en z’n stuur op min of meer dezelfde hoogte heeft staan. Voor de relatief rechte zithouding die dat oplevert is het Pro Stealth Offroad-zadel gewoon niet gemaakt. Niet alleen vanwege de geringe lengte, maar ook het relatief vlakke langsprofiel en het naar rond neigende dwarsprofiel vragen om een diepe zit met een flink gekanteld bekken.
“Ben jij een fanatieke diepzitter, dan is de het Pro Stealth Offroad-zadel een goede koop. Het zadel is licht, gemaakt van goede materialen en erg netjes in elkaar gezet. En dat alles voor een schappelijke prijs.”
Dus als jij zo’n rijder bent die z’n stuurpen bij voorkeur omdraait en alle spacers eronder vandaan haalt, dan is de het Pro Stealth Offroad-zadel een goede koop. Het zadel is licht, gemaakt van goede materialen en erg netjes in elkaar gezet. En dat alles voor een schappelijke prijs. En niet onbelangrijk: zolang je maar lekker diep blijft zitten, is het prima toeven op de Pro Stealth Offroad.Pro Stealth Offroad-zadel: prijzen en specificaties
Het Pro Stealth Offroad-zadel komt in de breedtematen 142 en 152 millimeter. Bij beide uitvoeringen is de lengte slechts 236 millimeter. Het gewicht is respectievelijk 195 en 215 gram. Het onderstel is van roestvast staal, de zadelschaal van een met carbonvezels versterkte polymeer. De vulling en het zadeldek zijn respectievelijk van EVA en PU. De adviesprijs ligt rond 160 euro, maar momenteel liggen de actuele winkelprijzen veel lager. Naast het door ons geprobeerde Stealth Offroad-zadel brengt Pro Bikegear ook nog het iets zwaardere Stealth Offroad Sport-zadel. In plaats van roestvast stalen rails en een vulling van EVA-schuim heeft deze versie chromo-stalen rails en een vulling van PU-schuim. De Pro Stealth Offroad Sport kost 90 euro.
Pro Bikegear heeft naast de Stealth-reeks ook een hoop andere zadelmodellen. Voor wie zich online wil oriënteren kan Pro’s saddle-selector een goed vertrekpunt zijn. Alhoewel een goede zadelfit en/of praktijktest natuurlijk altijd nog de beste manier is om een nieuw zadel uit te zoeken. Sommige Pro-dealers bieden daarom de mogelijkheid een Pro-zadel dertig dagen te proberen. Bevalt het zadel niet, dan kun je het gewoon weer terugsturen.
Meer info: pro-bikegear.com