Test | Radon Regard 8.0 FE: Aluminium gravelbike met drager en spatborden

Hoeveel moet je uitgeven aan een gravelbike die dubbelt als forenzen- en vakantiefiets? Volgens Radon niet meer dan 1.599 euro. Dat is namelijk wat dit Duitse merk vraagt voor z’n Regard 8.0 FE, een lichte aluminium gravelfiets met Shimano GRX 400, een carbon voorvork én een uitgebreid pakket accessoires. Maar een complete uitrusting is geen garantie voor goede rijeigenschappen. Om dat laatste uit te vinden, ging Arjan ermee op pad.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Radon Regard 8.0 FE: fully equipped prijsknaller

Schrikken de spatborden en de bagagedrager van de Radon Regard 8.0 FE je af? Ik zou tóch gewoon verder lezen, want Radon biedt exact dezelfde fiets ook kaal aan. Hij heet dan Regard 7.0 en kost dan geen 1.599 euro zoals onze testfiets, maar slechts 1.299 euro. De letters FE in de naam van de Radon Regard 8.0 staan voor fully equipped, wat marketingtaal is voor een pakket accessoires bestaande uit een bagagedrager, spatborden, dynamo-verlichting, een achterstandaard en als kers op de taart een fraaie bel van Knog. Snelle rekenaars weten nu gelijk wat deze extra uitrusting kost: 300 euro. Goede deal? Denk het wel. Alleen al de naafdynamo, een lichtgewicht en vooral lichtlopend exemplaar van Shutter Precision, kost los in de winkel 175 euro.

Maar waarom zou je een gravelfiets à la Radon Regard 8.0 FE nemen, met al die toeters en bellen? Ik kan wel wat verzinnen. Als je met de fiets naar je werk wilt bijvoorbeeld. Dankzij de spatborden kom je dan niet iedere keer nat en vies aan. Of als je op fietsvakantie wilt. Natuurlijk, je kunt je spullen ook met allerlei ingewikkelde tassen op en aan het frame hangen – een fietsvakantie heet dan ineens bikepacking – , maar ik prefereer nog steeds de combinatie van een stevige bagagedrager en een paar waterdichte zijtassen. Niet hip, wel praktisch. Maar goed, er zijn genoeg die-hard racefietsers die nog niet dood gevonden willen worden met spatborden of een bagagedrager aan hun karretje. Dat moeten ze natuurlijk zelf weten. Mij is de Radon Regard 8.0 FE met alles dat er op en aan zit erg goed bevallen. Waarom dat is vertel ik je hieronder.


Radon Regard 2024: programma en prijzen

In 2024 brengt Radon vier uitvoeringen van z’n gravelbike Regard, allemaal met aluminium frame. De reeks start met de Regard 7.0 van 1.299 euro met Shimano GRX 400 2×10-speed en eindigt met de Regard 10.0 van 1.999 euro met GRX 820 met 1×12-speed. Fijn voor forenzen en vakantiefietsers: de Regard 8.0 FE – onze testfiets – en Regard 9.0 FE van respectievelijk 1.599 en 1.799 euro komen met spatborden, bagagedrager en dynamo-verlichting. Alle modellen komen in vijf framematen, van 50 tot 61 centimeter.

Meer info op radon-bikes.de

Niks mis met lichtgewicht aluminium. Maar waar zijn de klinkers gblvn?

Staat ‘m eigenlijk best goed, die spatborden.

En het hele spul zit tijdens het fietsen niet in de weg.

Frame

Robuust aluminium

Veel fietsmerken die we spreken geven aan dat ze meer carbon gravelbikes verkopen dan aluminium gravelbikes. Zélfs als deze laatsten voor hetzelfde geld betere onderdelen hebben. Een beetje vreemd is dat wel, want er is nog steeds niks mis met een goed aluminium frame. En deze kwalificatie kan je zeker aan het frame van de Radon Regard 8.0 FE geven. Het in glanzend grijs gelakte kader weegt volgens Radon net iets minder dan 1.800 gram. Dat is niet superlicht, maar je tilt je er zeker ook geen breuk aan. En bovendien – ik loop nu vast wat vooruit op m’n rij-impressie – is het frame rondom stijf genoeg voor het fietsen met bepakking. Niet onbelangrijk, want niemand zit te tijdens het afdalen van een onverharde bergpas te wachten op een zwabberende fiets.

Het frame zelf is verder no-nonsense. Rechte lijnen, spaarzaam gebruik van hydroforming. De enige frivoliteit die Radon zich gepermitteerd heeft, is de overgang van de staande achtervork naar de bovenbuis. Die, vind ik, best goed gelukt is. De versnellingskabel en de remleiding lopen door de onderbuis naar achteren en komen vlak voor de trapas weer naar buiten. Ook de voorste remleiding gaat binnendoor naar de remklauw. De stroomdraad tussen de naafdynamo en de verlichting volgt dezelfde route, maar dan in de rechter vorkpoot. Rondom zitten nokjes voor het monteren van bidons, bagagedragers en tassen, alhoewel Radon op dit punt minder tot het gaatje is gegaan dan sommige andere merken.

Bandbreedte en bescherming

Nog even over gaatjes: het frame van de Radon Regard heeft montagepunten die expliciet bedoeld zijn voor bagagedragers van het merk Acid. Frame en drager vormen daardoor een strak geheel, maar die specifieke montagepunten maken het wel lastig om bijvoorbeeld een stalen Tubus-drager aan het frame te schroeven. Dan het puntje bandbreedte: op de testfiets zijn af fabriek banden van 40 millimeter gemonteerd. Dat is dus ínclusief de spatborden. Haal je de spatborden eraf, wat echt zó gebeurd is, dan passen er volgens Radon banden tot 45 millimeter in frame en vork.

De bescherming van het frame is redelijk minimalistisch. De robuuste kunststof beschermers die andere fabrikanten soms toepassen om de onderbuis en de liggende achtervork te beschermen tegen steen- en kettingslag, ontbreken op de Radon Regard.

“For roads less travelled.” Het is maar dat je het weet.

Ondanks de spatborden is er zowel voor als achter ruimte voor 40 millimeter banden.

Klassiek: kabeldoorvoer via de onderbuis.

Nokjes voor een bovenbuistasje.

Ondanks z’n scherpe prijs is de Radon Regard 8.0 FE verrassend vlot.

Speciale montagepunten voor spatborden en achterdragers van het merk Acid.

Presfit-trapaslagers in alu frames geven meestal weinig problemen.

Mooie overgang van staande achtervork naar bovenbuis.

Karige bescherming van de liggende achtervork.

Maatvoering, geometrie en zitpositie

Bij het online kopen van een fiets kan het kiezen van de juiste maat soms lastig zijn. Ook bij Radon gaat dat op; met mijn 1.80 meter zou ik volgens het schema op de website van Radon framemaat 56 moeten hebben. Echter; gezien de maten van mijn eigen gravelbike én het gegeven dat je op een dagelijkse fiets slash vakantiefiets niet té gestrekt moet zitten, ben ik toch voor maat 53 gegaan. Het is een keuze die ik niet betreur; tijdens lange ritten spaart de relatief compacte zitpositie op de 53 m’n rug, schouders en polsen, terwijl ik toch niet het gevoel heb op een slome omafiets onderweg te zijn.

Dan de geometrie. Inmiddels is er voor iedere doelgroep, hoe niche ook, wel een specifieke gravelfiets, van gravelracers die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte racefietsen tot ruige dikbanders die je meer associeert met een mountainbike dan met een gravelfiets. De Radon Regard valt daar een beetje tussenin. Geen nerveuze gravelracer, maar zéker ook geen stoïcijnse offroad-machine. Niet alleen voor wat betreft het terrein en de ondergronden waar deze fiets zich thuis voelt – daarover straks meer – , maar ook als het gaat om de geometrie. Ik bedoel: de balhoofdbuishoek van 70 graden is redelijk middle-of-the-road, evenals de zitbuishoek van 74,7 graden. En een liggende achtervork van 440 millimeter zien we ook vaker. Terecht, want een wat langere achterbrug verleent stabiliteit. En, ook niet onbelangrijk, houdt fietstassen die aan de bagagedrager hangen op gepaste afstand van de hielen van je schoenen.

Qua geometrie is de Radon Regard eerder allround dan extreem.

In framemaat 53 meet de balhoofdbuis een comfortabele 135 millimeter.

Fijne cockpit. In framemaat 53 is het stuur 420 millimeter breed. De buiging naar buiten (‘flare’) bedraagt 12 graden.

Het Levelnine-stuur is bovendien relatief kort (78 millimeter) en ondiep (122 millimeter).

De stuurpen, ook van Levelnine, is 75 millimeter kort.

Het SDG-zadel is aan de zachte kant.

Ook op zand gaat de Radon Regard lekker vooruit.

Onderdelen

Shimano GRX 400 2×10

De Radon Regard 8.0 FE is rondom uitgerust met Shimano GRX 400, Shimano’s goedkoopste gravelgroep. Behalve dat je het moet stellen met een 2×10-systeem is er verder niet veel op GRX 400 aan te merken. Zoals ik gewend ben van deze Shimano-groep schakelt het prima. Wel een opmerking over de verzetten op zich: ondanks dat het lichtste verzet met 30 voor en 36 achter niet bepaald zwaar is, kan het op hele steile hellingen en met volle bepakking toch nog een hele kluif zijn om boven te komen. Ter vergelijking: met de nieuwe 1×12-speed GRX 820-groep gaan de Japanners zo licht als 40-51. En bij 12-speed GRX RX610 zelfs 38-51! Maar goed, daar heb je natuurlijk niks aan als je in de Alpen met je Regard tegen een muur geparkeerd staat…

De Shimano GRX 400-remmen en remgrepen zijn een no-brainer. Je kunt zowel van vanaf de hoods als vanuit de beugels goed bij de remgrepen en de stopkracht en doseerbaarheid zijn prima. Radon heeft rondom 160 millimeter remschijven gemonteerd. Prima in de polder, niks meer aan doen. Maar als je in de Alpen onderweg bent en de afdalingen zijn lang en steil, dan kan met name de achterste remschijf flink heet worden, zo is onze ervaring, al helemaal als je tassen aan je fiets hebt hangen.

Wielen en banden: Radon en Continental

Radon heeft in het frame van de Regard 8.0 FE een paar wielen uit eigen keuken gehangen op basis van Alex-velgen, een VP-achternaaf en de al eerder genoemde Shutter Precision-naafdynamo als voornaaf. De wielen die deze onderdelen opleveren zijn niet superlicht, maar wel stevig en bovendien redelijk comfortabel. De hoogte van de velg bedraagt 26 millimeter, de binnenbreedte 23 millimeter. Niet de grootste breedte in de huidige markt, maar breed genoeg om ook rubbers met meer volume mooi te laten vallen. Zoals de gemonteerde 40 millimeter brede Terra Trails van Continental. Maar alhoewel dit op zich fijne banden zijn, zou ik voor tochten door Nederland, met weinig lastig terrein en veel asfaltsecties, eerder kiezen voor de snellere, minder grof genopte Terra Speed van dit Duitse bandenhuis. Of zelfs de Terra Hardpack.

Een Shimano GRX 400-derailleur verplaatst de ketting over de 10 kransen van de bijpassende GRX 400-cassette. Bereik: van 11 tot 36 tanden.

Shimano GRX 400-dubbel met 30/46-vertanding.

Shimano GRX 400-remmen met rondom 160 millimeter remschijven.

Rond de aluminium velgen van Alexrims, die een binnenbreedte hebben van 23 millimeter, liggen Continental Terra Trail-banden van 40 millimeter.

Fijne banden in het terrein…

… maar voor asfalt en fijne gravel aan de grove kant.

Naafdynamo van Shutter Precision.

Het koplampje kun je aan- en uitzetten…

… maar het achterlichtje gaat altijd aan zodra je gaat fietsen. Wel zo veilig.

De letters FE in de naam van de Radon Render 8.0 staan voor ‘fully equipped’. Daaronder valt naast verlichting ook een bagagedrager…

… een standaard…

… en een bel.

Hoe rijdt-ie?

Fijne mix van road en offroad

Omdat gravelbikes toch een soort van kruising zijn tussen racefiets en mountainbike, is het altijd maar de vraag hoe het DNA verdeeld is. Plus: stap je over van een racefiets, dan is de kans groot dat je de Radon Regard een lompe fiets vindt. En maak je de overstap van een mountainbike naar de Regard, dan komt-ie juist nogal racefietsachtig over. Allebei perceptie, want in realiteit is deze Duitse gravelbike, zoals iedere kruising, natuurlijk een beetje van allebei. Waarbij, maar dat is weer mijn eigen perceptie, de racefietsgenen dominant zijn.

Dat wil niet zeggen dat de mountainbikegenen van deze Duitser inactief zijn. Zéker niet, zo heb ik op m’n ritten – zónder tassen of bagage – op en rond de Brabanste Wal en de Kalmthoutse Heide in West-Brabant kunnen ervaren. De mountainbikeroutes in deze regio zijn nogal oldskool en juist daarom erg geschikt voor een gravelbike. Wat saai is op een moderne mountainbike, wordt weer uitdagend met een krom stuur en 40 millimeter bandjes. Maar alhoewel de Conti-banden verrassend veel grip in huis hebben en de zitpositie en de geometrie voor veel controle en stabiliteit zorgen, is in lastige afdalingen de grens tussen “uitdagend” en “zat ik maar op een mountainbike” toch wel wel redelijk dun.

Snel, efficiënt en stabiel

Maar goed, dat gaat dus over mountainbiketerrein van het soort dat je in Nederland ook op de mountainbike maar weinig tegenkomt. Bovendien: beperk je je tot een meer klassieke gravelbike-omgeving – afwisselend asfalt, gravel en aangereden aarde of zand – dan is het op de Radon Regard heerlijk kilometers maken. De zitpositie is efficiënt zonder oncomfortabel te zijn. De banden rollen vanwege hun relatief grote noppen weliswaar wat rumoerig, maar dankzij hun soepele karkas en relatief grote volume bieden ze wel veel comfort. Gelukkig, want uit het frame komt dat niet echt. Niet dat het kader bokstijf is, maar supercomfortabel is het zeker niet.

Maar ieder nadeel heeft een voordeel en in dit geval is het de koersvastheid waarin de Radon Regard. Zelfs met bepakking kun je probleemloos volle bak afdalen. Enerzijds komt die kwaliteit op het conto van het stijve frame, anderzijds speelt de lange achterkant een belangrijke rol. Bij gebrek aan heuvels in West-Brabant heb ik voor wat betreft dit punt de proef op de som genomen in het Limburgse Heuvelland. In de afdalingen alhier komt onherroepelijk de waardering voor deze gravelbike van Radon. Stabiliteit? Check! Koersvastheid? Dubbelcheck! Fijne eigenschappen, want zeker aan het eind van een dag heuvel op, heuvel af trappen is een foutje snel gemaakt. De Regard helpt je er dan doorheen.

Radon Bikes: online kopen zonder nadelen?

De laatste jaren heeft het kopen van bikes via het internet nogal een vlucht genomen. Begrijpelijk, want vaak zijn de prijzen scherp. De maatkeuze is nog wel een dingetje, alhoewel slimme applicaties ook daar een mouw aan weten te passen. Maar hoé geavanceerd sommige webshops op dat vlak ook zijn, proefrijden is meestal niét mogelijk. En ook het aanpassen van een nieuwe bike aan je persoonlijke wensen is gecompliceerder. Hetzelfde geldt voor onderhoud en reparatie.

Het Duitse Radon Bikes zegt hiervoor een oplossing te bieden in de vorm van zogenaamde servicepartners. Dat zijn fietswinkels waar je terecht kunt voor onderhoud, reparaties en eventuele modificaties. Je kunt je nieuwe Radon desgewenst laten afleveren bij zo’n servicepartner, zodat deze de bike voor jou rijklaar kan maken. Sterker nog; je kunt een Radon servicepartners zelfs vragen of híj een bike voor jou bij Radon besteld. Niet Radon, maar de servicepartner verzorgt dan de assemblage. Ook draagt hij zorg voor eventuele garantieclaims. Proefrijden is bij de Radon servicepartners (nog) niet mogelijk.

De Radon Regard 8.0 FE voelt zich echt óveral thuis, van asfalt…

… tot zand en gravel.

Conclusie

Alhoewel de Radon Regard al in 2022 werd geïntroduceerd, konden we pas dit jaar de hand leggen op een testexemplaar. Reden: de fiets was voortdurend uitverkocht. Nu ik een tijdje op de Regard 8.0 FE gereden heb, snap ik waarom: alles klopt aan deze fiets. Hij rijdt fijn, zit goed in elkaar, is voorzien van kwalitatief hoogwaardige onderdelen én is bovendien uitgerust met een compleet pakket accessoires dat de veelzijdigheid naar ongekende hoogten stuwt. En dat alles voor een nagenoeg onverslaanbare prijs.

“Op fietsfora wordt vaak schertsend de formule N+1 genoemd om de aankoop van alwéér een nieuwe fiets te verantwoorden. De Regard 8.0 FE ondergraaft de validiteit van deze formule.”

Natuurlijk, een carbon frame is lichter. En het lakwerk is wellicht wat saai. En duurdere groepen van Shimano of Sram hebben een breder schakelbereik. Maar heb ik daarom minder plezier op de Radon Regard 8.0 FE gehad? Eigenlijk niet. Op fietsfora wordt vaak schertsend de formule N+1 genoemd om de aankoop van alwéér een nieuwe fiets te verantwoorden. De Regard 8.0 FE ondergraaft de validiteit van deze formule. Want als N+1 staat voor het ideale aantal fietsen dat je zou moeten bezitten, wat moet je als eigenaar van een Regard 8.0 FE dan met die +1? Want wat je ook wilt, meer dan deze Radon heb je niet nodig.

Zo nu en dan een singletrackje is ook lekker.

Radon Regard 8.0 FE 2024 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame Aluminium
Vork Carbon
Achterderailleur Shimano GRX 400, 10-speed
Schakelaars Shimano GRX 400, 2×10-speed
Crankset Shimano GRX 400, 46-30t, 172,5 mm
Cassette Shimano Deore, 10-speed, 11-36t
Ketting Shimano HG54
Remmen Shimano GRX 400
Remschijven Shimano RT10, 160/160 mm (v/a)
Velgen Alexrims GX26P, 26 mm hoog, 23 mm breed (intern)
Voornaaf Shutter Precision PL-7-naafdynamo
Achternaaf VP Modus CLK-252R-X12
Banden Continental Terra Trail, 700 x 40
Stuur Levelnine Gravel Bar, 420 mm
Stuurpen Levelnine Race, 75 mm
Zadel SDG Bel Air V3 Overland
Zadelpen Levelnine Race, Ø 27,2 mm
Voorlamp Büchel Shiny 50
Achterlamp Acid Dynamo PRO-D
Spatborden Acid 50
Standaard Acid FM Pure
Bel Knog Oi
Gewicht 11,55 kg (framemaat 53)
Prijs € 1.599,00
Garantie Zes jaar op het frame, drie jaar op de vork en twee jaar op de onderdelen. Niet overdraagbaar.
Extra Zes jaar crash-replacement. Frame à € 399, vork à € 199.

Geometrie

Website fabrikant: radon-bikes.de

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments