Test | Radon Slide Trail AL 8.0 2023: Betaalbare buitenlandbike

Capabele fullsuspension met onverslaanbaar prijskaartje

Mooi, al die mountainbikes met carbon frames. Maar wel duur. Terwijl er tegenwoordig bij veel mountainbikers aan het eind van de maand steeds minder overblijft. Prima dus dat de Duitse internetaanbieder Radon z’n dubbelgeveerde succesnummer Slide Trail nu ook met een aluminium frame kan leveren. De geometrie van deze trailbike is identiek aan die van de carbon pendanten, maar de prijs is veel gunstiger. De instapprijs voor de Slide Trail AL is € 2.199, Arjan nam de uitvoering van € 2.699 mee naar de Alpen: de Slide Trail AL 8.0. “Prima frame, ronduit goede onderdelen en fijne rijeigenschappen. Hoe doen ze dat bij Radon voor dat geld?”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets en BikeHotels Südtirol voor hun gastvrijheid

Radon Slide Trail AL: minder duur dan carbon, dus ook minder prestaties?

Toen ik de afgelopen najaar de gelegenheid had om een paar dagen door te brengen in de Zuid-Tiroolse Vinschgau had ik natuurlijk een passende bike nodig. Een bike waarmee het snel en prettig klimmen is, maar waarmee ik ook in de downhills geen slechte figuur zou slaan. Die kunnen namelijk nogal pittig zijn, in Zuid-Tirol. Ik was dus op zoek naar een trailbike. Geen trailbike-light, maar een echte, met dertien tot veertien centimeter veerweg aan de achterkant en aan de voorkant liefst nog een centimeter meer.

De Duitse internetaanbieder Radon had ’m staan, zo’n bike. De Slide Trail AL 8.0, hun duurste uitvoering in aluminium. Nou ja, duur… je krijgt deze bike voor € 2.699 toegestuurd, terwijl het qua frame én afmontage toch echt allesbehalve behelpen is. Okay, licht is de Slide Trail AL 8.0 niet echt, 15,60 kilo weegt-ie. Maar daar staat tegenover dat de stijfheid dik in orde is. Bovendien – en nu loop ik een beetje op de zaken vooruit – gezien de capaciteiten van de Slide Trail AL is het een geruststellende gedachte dat deze Duitser wat extra vlees op de botten heeft.

Radon Slide Trail 2023: programma en prijzen

Radon biedt z’n Slide Trail AL in twee uitvoeringen aan. De Slide Trail AL 7.0 komt op € 2.199,- en komt met een RockShox Pike Select aan de voorkant en een Deluxe Select+ demper achteraan. De transmissie op deze 140/150 mm trailbike is een mix van Shimano Deore en Shimano SLX. De door ons geteste Slide Trail AL 8.0 kost € 2.699,- en staat op een RockShox Performance-onderstel met Fox 36 vooraan en een Float DPS aan de achterkant. Sram levert de GX Eagle-transmissie.

Naast deze twee aluminium modellen heeft Radon ook een serie Slide Trails met carbon voorframe en aluminium achterbrug. De geometrie van deze CF-modellen is nagenoeg identiek. Het zijn er wel een stuk meer dan de aluminium modellen, vijf stuks maar liefst. De goedkoopste Slide Trail CF begint bij € 2.699,-, voor de duurste moet je € 4.599,- neertellen. Je krijgt dan Fox Factory rondom, een Sram GX/X01 Eagle-transmissie en lichte carbon wielen van Newmen.

Meer info op radon-bikes.de

Radon Slide Trail AL trailbike

Radon Slide Trail AL. Zelfde geometrie als z’n carbon naamgenoot, maar dan nóg betaalbaarder.

Frame

Waarom aluminium?

Bikes met een aluminium frame zijn, als de afmontage gelijk is, over het algemeen minder duur dan bikes met een carbon frame. Terwijl aluminium, op een hoger gewicht na, functioneel niet of nauwelijks onderdoet voor carbon. Als ik moest kiezen tussen een aluminium frame met een hoogwaardige afmontage of een carbon frame met minder hoogwaardige onderdelen, dan zou ik, als beide bikes ongeveer hetzelfde zouden kosten, áltijd voor de aluminium variant gaan. Immers, goede en hoogwaardige onderdelen verhogen het rijplezier in een veel grotere mate dan een carbon frame dat doet.

Pragmatische detaillering

Aluminium dus. De hoekige vorm van de hydroformed framebuizen is onderscheidend, het laswerk en de lak zijn behoorlijk netjes en de kabelvoering is pragmatisch. Geen kabels door de balhoofdbuis, maar ‘ouderwets’ via een kabelpoort aan de zijkant van het frame. En om gepriegel en gecompliceerde constructies te vermijden, komen alle kabels, voordat ze weer verder lopen, net boven de trapas even naar buiten. Zelfs de dropperkabel verlaat het frame even. Dat is minder fraai, maar wel functioneel. Immers: hoe ruimer de bochten in de buitenkabel, hoe soepeler de binnenkabel loopt. Hier gaat de functie dus vóór de vorm en dat is goed, want ik heb al genoeg bikes meegemaakt met dropperkabels die volledig binnendoor lopen en waarbij de bediening stroef gaat vanwege de scherpe knik in de kabel ter hoogte van de trapas.

Vriendelijke geometrie

Radon brengt de Slide Trail AL in 4 verschillende maten, van 16 inch tot 22 inch. De maataanduiding komt hierbij overigens niét overeen met de feitelijke lengte van de zitbuizen: die is bij alle maten korter. Als het gaat om de hoeken en afmetingen neemt Radon geen risico. Zowel de stuur- als de zithoek is tamelijk gemiddeld voor een trailbike: 65,5 graden voor de balhoofdbuis, 75,5 graden voor de zitbuis. Met een flipchip tussen de staande achtervork en de wip, kunnen beide ongeveer een graad steiler gezet worden. Daarbij komt ook de trapas wat hoger te staan.

Meer maten: bij onze testbike in maat 20″ is de reach 464 mm, de stack 623 mm, meet de liggende achtervork 435 mm en is de wielbasis 1.226 cm. Ook allemaal tamelijk doorsnee, maar daar is niks mis mee en het is bovendien begrijpelijk: Radon verkoopt z’n fietsen via het internet, dus proefrijden is er niet bij. En dan is het fijn als de geometrie zoveel mogelijk kopers aanspreekt. Je vindt onderaan deze test een compleet geometrieoverzicht van alle framematen.

Ziet er strak uit, die hoekige framebuizen.

Radon Slide Trail AL trailbike

Dikke lasrupsen en extra versterkingen.

Radon Slide Trail AL trailbike

Met een flipchip kan je de balhoofdbuis en zitbuis plusminus 1 graad steiler zetten.

Radon Slide Trail AL trailbike

Royale bescherming op de onderbuis.

Radon Slide Trail AL trailbike

En wat minder royaal op de liggende achtervork.

Radon Slide Trail AL trailbike

Met de Radon Slide Trail AL kan je bijna alles aan dat je voor je wielen krijgt.

Radon Slide Trail AL trailbike

Oók als het pad omhoog gaat.

Radon Slide Trail AL trailbike

Go with the flow.

De kabels gaan bij deze aluminium trailbike aan de zijkant van het frame naar binnen…

… en komen, voordat ze de liggende achtervork induiken, bij de trapas even naar buiten. Prima verzamelplek voor modder ook…

Radon Slide Trail AL trailbike

Ook de dropper kabel verlaat het frame eventjes. Optisch niet heel fraai, maar omdat de bocht mooi vloeiend is het wel functioneel.

Radon Slide Trail AL trailbike

De dikke 2.4 rubbers passen nét…

Radon Slide Trail AL trailbike

Pressfit-trapaslager.

Vering en onderstel

Als het gaat om het veersysteem kiest Radon voor de klassieke Horst-link in de liggende achtervork, waarbij de beweging van het achterwiel via een wip wordt overgebracht op een rechtop staande demper. Nou is het toepassen van zo’n beproefde configuratie natuurlijk geen garantie voor een goed functionerend onderstel, maar Radon heeft het prima voor elkaar. Aan de achterkant van de Radon Slide Trail is 140 mm veerweg beschikbaar. De luchtveer is een Fox Float DPS Performance met instelbare uitgaande demping en een ingaande demping in drie standen: open, klimstand en gesloten. De 150 mm veerweg aan de voorkant wordt geleverd door een dikke Fox 36 Performance-voorvork met relatief eenvoudige FIT GRIP-demper. Die laatste werkt zonder gedefinieerde klikjes en je moet ‘m minstens voorbij het midden draaien om meer demping te ervaren, maar de demping op zich is dan gewoon prima.

Zo, even de vering testen…

Radon Slide Trail AL trailbike

Fox 36 met GRIP-demper én een steekas met praktische snelsluiting. Zat die maar op iedere bike, zoals vroeger…

Radon past in de achterbrug van de Slide Trail AL een klassieke Horst-link toe. En ja, die zwarte plekken zijn van langsschurende schoenzolen.

Radon Slide Trail AL trailbike

Werkt prima, zo’n Fox Float DPS. Maar in verband met de warmteontwikkeling in lange afdalingen zou een extern oliereservoir geen overbodige luxe zijn.

Radon Slide Trail trailbike

De progressiviteit van het onderstel van de Slide Trail AL komt deels voort uit de grote volumespacer die Radon in de luchtkamer monteert. Wie de vering in het midden van de ingaande slag wil versoepelen, kan dus een kleinere vulbus monteren. Dat is nog geen tien minuten werk.

Onderdelen

Transmissie

Het versnellingsgebeuren is een een-twee-drietje: Sram GX Eagle rondom. Twaalf versnellingen, 520% bereik en soepel en betrouwbaar schakelen. De ketting komt uit een goedkopere groep en ook daar is over nagedacht. De gebruikte Sram SX-ketting heeft namelijk een langere levensduur dan de redelijk slijtgevoelige GX-ketting. Over levensduur gesproken: het voorblad is niet van aluminium, maar van staal. Ja, dat is zwaarder. Maar een stalen kettingblad gaat ook langer mee. Het blad heeft 30 tandjes, dus in combinatie met de 10/52-cassette zijn er maar weinig helling waar je niét fietsend kunt bovenkomen. En ook de crank is niet zomaar een crank: Radon monteert een exemplaar van 170 mm kort, waardoor de kans een stuk kleiner is dat je met je pedaal blijft hangen achter een rots of wortel.

Radon Slide Trail AL trailbike

Rondom Sram GX Eagle: cassette, derailleur, schakelaar. Alleen de ketting is een goedkoper SX-model.

Radon Slide Trail AL trailbike

Het stalen Sram X-Sync-kettingblad gaat langer mee dan een aluminium exemplaar. En omdat-ie maar 30 tandjes heeft, kom je overal boven.

Met 170 mm zijn deze cranks lekker kort. Radon monteert ze op alle framematen.

Radon Slide Trail AL trailbike

Had ik al gezegd dat de Radon Slide Trail AL een behoorlijk efficiënte klimmer is?

Remmen

Ook hier neemt Radon geen risico; je vindt op de Radon Slide Trail AL een set MT5’s. Deze vierzuigerremmen van Magura beschikken over een enorme stopkracht. Het gevoel van deze Duitse remmen is echter op de een of andere manier niet altijd hetzelfde; rept Jeroen in zijn review van de MT5’s over een redelijk zacht drukpunt, op de Slide Trail AL voelen deze remmen juist nogal direct aan. Op zich prima, want ik vind dat prettig, maar vreemd is het wel. Aan de voorkant zit een remschijf van 203 mm, achter een exemplaar met een diameter van 180 mm. Qua remkracht werkt die combinatie prima, maar als het om hitteafvoer gaat, zou ook aan de achterkant een 203 mm schijf geen kwaad kunnen. Althans, in het terrein waar ik met de Radon Slide Trail AL gereden heb; de lange en soms zware afdalingen van de Zuid-Tiroolse Vinschgau.

Radon Slide Trail AL trailbike

Fijne remmen, die MT5’s van Magura. Krachtig en met een verrassend hard drukpunt.

Radon Slide Trail AL trailbike

Alleen zou in lange afdalingen een grotere achterschijf niet verkeerd zijn; de 180 mm heeft regelmatig moeite met het afvoeren van de hitte die in lange en steile afdalingen ontstaat.

Radon Slide Trail AL trailbike

Hier moet je op je remmen, banden en vering kunnen vertrouwen.

Wielen en banden

De roterende massa, dat is waar het bij iedere mountainbike letterlijk en figuurlijk om draait. En dat is bij de Slide Trail AL natuurlijk niet anders. Radon heeft Düroc 35 Expert-wielen van SUNringlé in het frame gehangen. Geen fancy lichtgewicht wielen, wel goed en stevig. De velgen hebben een gelaste verbindingsnaad, de binnenbreedte is maar liefst 31 mm en ze worden af fabriek tubeless-ready geleverd. Jammer genoeg legt Radon er wel binnenbanden in, want na wat sprongen resulteerde in een stootlek.

Rond de wielen is een paar Schwalbe-banden getrokken. Aan de voorkant een Magic Mary, achteraan een Big Betty, beide in 2.4 inch en beide met Schwalbe’s gripvaste Addix Soft-rubbermengsel en Super Trail-karkas. Dat is niet Schwalbe’s sterkste en stijfste karkas, maar zo blijft wel het gewicht binnen de perken. Nou ja, een beetje: beide banden wegen elk uiteindelijk toch nog ruimschoots een kilo, dus je moet wel wat extra massa naar boven trappen. We reden al eerder met deze combinatie en we waren daar toen ondanks het hoge gewicht zeer enthousiast over. En dat is deze keer niet anders, want op de soms ronduit spannende Vinschgauer trails is de controle omlaag belangrijker dan de rolweerstand omhoog.

Radon Slide Trail AL trailbike

De Düroc-wielen van SUNringlé hebben alle afdalingen probleemloos overleefd.

Schwalve levert de rubbers: Magic Mary voor, Big Betty achter. Uiteraard in de gripvaste Addix Soft-compound.

Hier zijn Mary en Betty helemaal in hun element.

Hoe rijdt de Radon Slide Trail AL?

Klimmen: comfortabel en efficiënt

De wegen en paden in de Vinschgau gaan maar twee kanten op: omhoog of omlaag. Ondanks een totaalgewicht van 15,60 kg gaat de Radon Slide Trail AL over de schotterwege prima omhoog. Ketting naar links en trappen maar. Okay, het is geen xc-kanon. Hoeft ook niet. De zitpositie op de Slide is namelijk veel comfortabeler. Bij zittend klimmen en met de luchtveer afgesteld op zo’n 30% negatieve veerweg, is er nauwelijks sprake van deinen. En als je het type rijder bent dat tijdens beklimmingen zelfs de geringste beweging van de vering als hinderlijk ervaart, dan is er altijd nog het blauwe hendeltje aan de demper, waarmee je de ingaande demping kunt vergroten of zelfs bijna geheel kunt sluiten.

Op steile stukken merk je wel dat je een beetje ‘van achteren’ trapt. Hier helpt het het zadel iets naar voren te schuiven, zodat je positie ten opzichte van de trapas nog wat gunstiger wordt. De tractie is in technische klimsecties beslist goed, maar niet op het niveau van bijvoorbeeld de Raaw Jibb die we onlangs ook getest hebben. Vanwege de relatief korte liggende achtervork moet je op de steilste stukken wel naar de voorkant van het zadel schuiven om het voorwiel aan de grond te houden. Bij staand klimmen is die korte achtertrein juist weer een voordeel. Want: meer tractie.

Dalen: liever actieve bestuurder dan passieve passagier

Dan het dalen. Op zoek naar een mountainbike die als het omlaag gaat al het werk voor je doet? Waarop je meer passagier dan bestuurder bent? Dan moet je deze bike niet hebben. De vering bouwt tijdens de ingaande slag al redelijk snel tegendruk op, wat betekent dat de Radon Slide Trail AL een voorkeur heeft voor rijders met een actieve rijstijl. Wie daarover beschikt wordt beloond, want dan openbaart het speelse en dynamische karakter van de Slide Trail AL zich in volle glorie. In snelle kuipbochten ben je verzekerd van van volop tegendruk en dankzij de royale hoeveelheid pop volstaat het kleinste schansje of randje om het luchtruim te kiezen.

Dat lichtvoetige, dynamische karakter komt overigens niet alleen op het conto van het onderstel, maar is ook te danken aan de geometrie. Omdat de Slide Trail AL niet zo lang en lui is als sommige concurrenten, zit dat speelse gevoel als het ware ingebouwd. En ja, dat betekent óók dat je in snelle en ruige secties wat minder soeverein afdaalt dan op sommige andere, nog meer downhill georiëntreerde trailbikes. Maar goed, dat is een nuanceverschil, want uiteindelijk is de Slide Trail AL een ronduit capabele daler. Onderschat bovendien de rol niet die de wielen en vooral de banden in dit spel spelen. En qua rubbers is de Slide Trail AL goed bedeeld; de mate van grip en demping die het Schwalbe-duo Magic Mary en Big Betty biedt is namelijk heel erg goed, met dank aan de relatief zachte en gripzekere rubbersamenstelling en het stevige karkas.

Radon Bikes: online kopen zonder nadelen?

De laatste jaren heeft het kopen van bikes via het internet nogal een vlucht genomen. Begrijpelijk, want vaak zijn de prijzen scherp. De maatkeuze is nog wel een dingetje, alhoewel slimme applicaties ook daar een mouw aan weten te passen. Maar hoé geavanceerd sommige webshops op dat vlak ook zijn, proefrijden is meestal niét mogelijk. En ook het aanpassen van een nieuwe bike aan je persoonlijke wensen is gecompliceerder. Hetzelfde geldt voor onderhoud en reparatie.

Het Duitse Radon Bikes zegt hiervoor een oplossing te bieden in de vorm van zogenaamde servicepartners. Dat zijn fietswinkels waar je terecht kunt voor onderhoud, reparaties en eventuele modificaties. Je kunt je nieuwe Radon desgewenst laten afleveren bij zo’n servicepartner, zodat deze de bike voor jou rijklaar kan maken. Sterker nog; je kunt een Radon servicepartners zelfs vragen of híj een bike voor jou bij Radon besteld. Niet Radon, maar de servicepartner verzorgt dan de assemblage. Ook draagt hij zorg voor eventuele garantieclaims. Proefrijden is bij de Radon servicepartners (nog) niet mogelijk.

Radon Slide Trail AL trailbike

De geometrie van de Radon Slide Trail AL is redelijk gemiddeld. En dat maakt deze Duitser tot een echte allemansvriend.

Bovenop de 120 mm lange balhoofdbuis zit een dikke conische spacer. Daardoor staat het stuur op een prettige hoogte, maar wordt wel de reach korter.

Fijne cockpit. Niet te hoog, niet te laag en niet te breed.

Radon Slide Trail AL trailbike

Prima dropper uit eigen huis met 150 mm verstelbereik. Het SDG Bel Air V3-zadel heeft een subtiel Radon-logootje.

Radon Slide Trail AL trailbike

De Radon Slide Trail AL gaat probleemloos snel.

Conclusie

Waar met name de Amerikaanse merken hun trailbikes steeds meer laten evolueren richting mini-enduro’s, daar is de Radon Slide Trail AL 8.0 meer geworteld in de Duitse traditie van de zogenaamde toermountainbikes. Dat wil niet zeggen dat de Slide Trail AL geen capabele daler is – dat is-ie absoluut wel – maar dat betekent tevens dat Radon de levendigheid niet uit het oog heeft verloren. Of dat een voor- of nadeel is hangt van je rijstijl en -voorkeur af. Als je op zoek bent naar een bike die alles dat onder z’n wielen komt platwalst, moet je misschien verder kijken. Maar hou je meer van bikes die feedback geven en uitnodigen tot spelen, dan is de Radon Slide Trail AL een serieus goede optie.

“Neem je naast de fijne rijeigenschappen ook nog de zeer goede prijs-kwaliteitverhouding mee in je afwegingen, dan is de Radon Slide Trail AL 8.0 onweerstaanbaar goed.”

Neem je naast de fijne rijeigenschappen ook nog de zeer goede prijs-kwaliteitverhouding mee in je afwegingen, dan is de Radon Slide Trail AL 8.0 onweerstaanbaar goed. Okay, natuurlijk zijn er nóg betere en lichtere componenten te verzinnen dan het spul dat Radon aan de Slide Trail AL 8.0 heeft gehangen. Maar ondanks dat deze trailbike maar € 2.699,- kost, zit er werkelijk geen énkel onderdeel op dat op wat van manier ook niet voldoet. Alles werkt en alles werkt bovendien bovengemiddeld goed. Anders gezegd: onderdelen upgraden kan altijd, maar is absoluut niet nodig, op eventueel de achterste remschijf na, die ik voor gebruik in de Alpen zou vervangen voor een grotere, 203 mm schijf. Oftewel: zoek je een capabele en speelse buitenlandbike, maar wil je daarvoor geen tweede hypotheek op je huis nemen, dan is de Radon Slide Trail AL 8.0 absoluut een aanrader.

Radon Slide Trail AL trailbike

De laatste run van de dag zit erop. Morgen weer een dag trails rijden!

Radon Slide Trail AL 8.0 2023 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame Aluminium
Vork Fox 36 Performance, FIT GRIP 3-Pos., 150 mm veerweg
Achterdemper Fox Float DPS Performance, 3-Pos., 140 mm veerweg
Achterderailleur Sram GX Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram GX Eagle, 12-speed
Crankset Sram X1 Eagle, 30t
Cassette Sram GX Eagle, 10/52t
Remmen Magura MT5
Remschijven Magura Storm HC, 203/180 mm (v/a)
Wielen SUNringlé Düroc 35 Expert
Voorband Schwalbe Magic Mary, Addix Soft, Super Trail, 29″ x 2.4″
Achterband Schwalbe Big Betty, Addix Soft, Super Trail, 29″ x 2.4″
Stuur Race Face Æffect R, 780 mm breed
Stuurpen Race Face Æffect R, 50 mm
Zadel SDG Bel Air V3
Zadelpen Radon Competition Dropper, 150 mm drop
Gewicht compleet 15,60 kg (framemaat 20″)
Prijs € 2.699,-
Garantie 2 jaar garantie, 6 jaar lang crash-replacement à € 599,- (frame)

Geometrie

Geometrie

Website fabrikant:  radon-bikes.de

Radon Slide Trail AL trailbike

Een van de mooiste trails van Zuid-Tirol: de Propain Trail in het Vinschgau-dal.

Voor de test van deze trailbike gereden routes

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. De routes die we voor het fotograferen van deze test gereden hebben vind je hieronder.



Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Sendit
Sendit
1 jaar geleden

Goede review; enige wat me op het eerste gezicht tegenvalt aan deze bike is dat de dropper niet helemaal in het frame past.

Thomas
Thomas
1 jaar geleden

Nice review!! Please tell us, how tall is the rider from the test? Maybe you can also tell us inner feed lenght?