Test | Santa Cruz Hightower CC X01 2021: Uitgebalanceerde Alpenallrounder

De Hightower is Santa Cruz’ allmountain-model. In de afdalingen capabeler dan een trailbike, zonder de reserves van een enduro-racebak, maar met betere klimeigenschappen dan deze laatste. Testrijder Frank is er het afgelopen jaar mee op pad geweest. In het buitenland, maar óók op de Nederlandse mountainbikeroutes. “Voor mij is de Hightower de ultieme mountainbike: in de Alpen kan ik hiermee echt álles aan en in Nederland sla ik er ook geen slecht figuur mee.”

Tekst: Frank Germann // Foto's: Arjan Kruik

Met speciale dank aan BikeHotels Südtirol voor de ondersteuning op de testlocaties en Haasjebiker voor het leveren van de testfiets.

Santa Cruz Hightower

Santa Cruz Hightower: te veel van alles of juist precies goed?

Wie de Santa Cruz Hightower ziet zal in eerste instantie denken dat deze bike té veel van alles heeft. Te veel veerweg, te veel gewicht, te veel rubber en te veel geld. Om even met dat laatste te beginnen; ja, bikes van Santa Cruz zijn niet goedkoop en de Hightower CC X01 is daarop geen uitzondering. € 7.399,- kost-ie en dat is ronduit veel. Of het ook té veel is moet ieder voor zich beoordelen. Ik geef je even mee dat het Hightower-frame echt tot in de kleinste details klopt en dat Santa Cruz levenslange garantie op frame, lagers en hardware geeft.

“Of € 7.399,- ook té veel is moet ieder voor zich beoordelen. Ik geef je even mee dat het Hightower-frame echt tot in de kleinste details klopt. En daarnaast geeft Santa Cruz levenslange garantie op het frame en de hardware.”

Kan je over de value-for-money nog discussiëren, op de andere vlakken is de Hightower echt niet te veel van het goede. Sterker, persoonlijk vind ik ’m juist precies goed. Ik moet hierbij wel even melden, dat ik beroepshalve veel in de bergen verkeer en dat ik graag in alpine terrein rijd. En met 150 mm veerweg aan de voorkant en 140 mm achteraan is de Hightower een echte bergfiets. Maar óók in Nederland rijd ik er gewoon alles mee. Logisch, zal je zeggen, als het je enige bike is. Klopt, maar de Hightower is ook daadwérkelijk mijn enige mountainbike. En ik heb geen enkele behoefte aan nóg een bike erbij. Een setje lichtrollende xc-banden en een iets andere demperafstelling volstaan wat mij betreft om ook op Laaglandse routes van deze bike te genieten.

De Santa Cruz Hightower is een échte bergfiets: geen Alp is te hoog of te steil. Zoals hier, op de flanken van de Speikboden in Zuid-Tirol.

Hightower CC, het lichtste (en duurste) Hightower-frame. Santa Cruz geeft levenslange garantie op het frame, de lagers en de hevels.
Santa Cruz Hightower


Bergfiets met VPP-vering

Zoals ik net al schreef is de Hightower met 150 mm voor en 140 mm achteraan een echte bergfiets. Santa Cruz zegt er zelf het volgende over: “The Hightower has been a does-it-all-well trail bike since its inception. More maneuverable than its longer-travel sibling, the Megatower, and more at home in the steep-and-chunky than its snappy cousin Tallboy, Hightower excels when the route covers ‘all points in between’ and descents come courtesy of some big-ass climbs.” Ik heb de Hightower gereden in de Franse en Italiaanse Alpen en kan op basis van mijn ervaringen daar niet anders doen dan beamen dat Santa Cruz z’n claims waarmaakt.

“Ik heb de Hightower gereden in de Franse en Italiaanse Alpen en kan op basis van mijn ervaringen daar niet anders doen dan beamen dat Santa Cruz z’n claims absoluut waarmaakt.”

De basis van de Hightower is een licht maar vooral stijf frame van carbon met het voor Santa Cruz-bikes karakteristieke VPP-veersysteem (= Virtual Pivot Point). Hierbij zijn de voor- en achterframe door middel van twee korte aluminium hevels met elkaar verbonden. Die achterdriehoek is zeg maar ‘zwevend’, waarbij de achteras tijdens het inveren niet rondom één vast punt draait, maar een s-vormig pad beschrijft. De demper, die door een gat in de zitbuis loopt, wordt aangestuurd door de onderste link. Santa Cruz gebruikt dit systeem al twee decennia, dus ze weten inmiddels prima hoe ze er het beste uit kunnen halen als het gaat om schokdemping, tractie en trapefficiëntie. Daarnaast is het VPP-systeem Santa Cruz ook stijf en degelijk, met lagers die niet in het carbon voor- en achterframe zitten, maar in de aluminium links. Hierdoor zijn hoge productietoleranties gewaarborgd. En impliciet dus ook een lange levensduur.

Santa Cruz Hightower

Het karakteristieke VPP-veersysteem van Santa Cruz, met een ééndelige achterbrug die door middel van twee hevels met de voordriehoek is verbonden.

Santa Cruz Hightower

Een mini-spatbordje houdt blubber min of meer weg bij de demper.

Santa Cruz Hightower

De geometrie is enigszins verstelbaar. Heel veel maakt het niet uit, maar desondanks kies ik in Nederland voor de iets steilere instelling.

Keurige kabeldoorvoer.
Santa Cruz Hightower

Actuele berggeometrie

Zoals bijna alle bikes worden ook de modellen van Santa Cruz bij iedere modelwissel wat langer, luier en lager. Dat levert in het geval van mijn 2021 Hightower in maat L een balhoofdbuishoek op van zo’n 66 graden. En een wielbasis van maar liefst 1.231 cm. De zitbuis is met 430 mm juist erg kort. Hierdoor past er makkelijk een dropper in met 175 mm verstelbereik. De zitbuishoek is, ook geheel volgens de huidige trend, juist erg steil: 77 graden. Ook de reach en de stack zijn met respectievelijk 473 mm en 619 mm heel modern, maar zonder hierin te overdrijven. Misschien had ik zelfs wel wat méér stack willen hebben, ik heb nu een stapeltje vulringen onder de stuurnok geplaatst om de gewenste stuurhoogte te realiseren. De achterbrug is met 433 mm relatief kort. En in alle maten hetzelfde, alleen maat XL krijgt een langere achterbrug.

“Vanwege die steile zitbuis en de korte stuurnok is de zit op de Hightower behoorlijk rechtop. Voor wie van een xc-bolide komt is dat wellicht wennen, maar mij bevalt deze zithouding erg goed.”

Vanwege die steile zitbuis en de korte stuurpen is de zit op de Hightower behoorlijk rechtop. Voor wie van een xc-bolide komt is dat wellicht wennen, maar mij bevalt deze zithouding goed. Ik heb namelijk prima overzicht en spaar mijn rug, nek en schouders, terwijl ik toch m’n kracht goed op de pedalen kwijt kan. En in beklimmingen en afdalingen is m’n gewicht mooi tussen beide wielen verdeeld. Dat levert niet alleen grip en controle op, maar het betekent tevens dat ik in steile beklimmingen en dito afdalingen mijn zwaartepunt niet overdreven naar voren of naar achteren hoef te verplaatsen.

Santa Cruz Hightower

Korte stuurpen, breed stuur. Vanwege de relatief korte balhoofdbuis heb ik een flinke stapel vulringen tussen balhoofd en stuurpen geplaatst.

Santa Cruz Hightower

Berggeometrie van nu: lange wielbasis, flauwe balhoofdbuishoek, steile zitbuishoek, lange reach en korte zitbuis voor maximale zadel-drop.
Santa Cruz Hightower

Klimmen: comfortabel en doeltreffend

Zoals ik al schreef heeft de Hightower een behoorlijk rechte zit. Maar dat wil niet zeggen dat het een luie stoel is. Integendeel; vanwege de steile zitbuishoek zit je op deze Santa Cruz namelijk veel minder boven het achterwiel dan je zou denken. En dankzij de lange reach kan je, ondanks de korte stuurpen, behoorlijk wat druk op het voorwiel geven. In combinatie met de efficiënte VPP-vering resulteert dat in klimkwaliteiten die tien jaar terug bij een fiets van dit kaliber nog ondenkbaar waren. De vering houdt zich in het vlakke of onderweg omhoog heerlijk rustig, zodat je ondanks de dikke, bepaald niet lichtrollende banden, tóch lekker opschiet.

“In combinatie met de efficiënte vering resulteert dat in klimkwaliteiten die tien jaar terug bij een fiets van dit kaliber nog ondenkbaar waren. De vering houdt zich daarbij ongekend rustig, zodat je ondanks de dikke, bepaald niet lichtrollende banden tóch lekker opschiet.”

Okay, dat wordt op deze website regelmatig gezegd over moderne fietsen die getest zijn. Maar bij de Hightower lijkt, wellicht met uitzondering van lange en steile asfaltpassages die je met een hoge trapfrequentie overmeestert, de blokkeerknop op de demper echt overbodig. Terwijl de VPP-achtervering in klimsecties met stenen en wortels tóch voor volop tractie en controle zorgt. Ook de lengte van de fiets is in beklimmingen zelden een probleem. Natuurlijk, de Hightower is allesbehalve kort en in krappe en/of technische secties moet je met meer nadruk sturen. Maar vanwege de goede balans, het brede stuur en de immense tractie die het onderstel en de sticky banden verzorgen, kom je eigenlijk overal door- en overheen.

Santa Cruz Hightower

De RockShox Super Deluxe Ultimate kan in beklimmingen over gladde ondergronden op slot gezet worden.

Santa Cruz Hightower

Dankzij de steile zitbuis blijft de zitpositie ook als het steil omhoog gaat prettig neutraal.

De 10-52-tands Sram GX-cassette heeft een zeer breed bereik. Gezien de prijs van deze bike zou een lichtere en vooral meer slijtvaste X01-uitvoering passender zijn geweest.

Perfect, zo'n Sram X01-versteller.

Het af fabriek gemonteerde 30-tands kettingblad heb ik vervangen door een exemplaar met 34 tanden. Dat rijdt prettiger in Nederland en is voor mij in de Alpen niet te groot.
Santa Cruz Hightower

Dalen: een klasse apart

Is de Hightower in het vlakke en in beklimmingen gewoon goed, als het om afdalen gaat is deze dubbelgeveerde Amerikaan echt een klasse apart. Les Getz, Kronplatz, Canazei; you name it en de Hightower is er in z’n element, van genadeloze wortel- en rotspaden tot eindeloze kuipbochtorgieën. Dat ligt in de eerste plaats natuurlijk aan de lange en luie geometrie en het op alle fronten voortreffelijke onderstel. Maar ook de banden spelen een niet te onderschatten rol. De Maxxis Minions zijn niet alleen erg dik en stevig, maar ook voorzien van Maxxis’ MaxGrip-rubbersamenstelling. De grip die dit zachte rubber genereert is werkelijk immens.

“Is de Hightower in het vlakke en in beklimmingen gewoon goed, als het om afdalen gaat is deze dubbelgeveerde Amerikaan echt een klasse apart. Les Getz, Kronplatz, Canazei; you name it en de Hightower is er in z’n element.”

Ook het brede stuur, de dropper met een verstelbereik van 175 mm en de krachtige maar desondanks goed doseerbare Sram Code RSC-remmen leveren hun bijdrage aan de bovengemiddeld goede downhill-eigenschappen van de Hightower. Je verwacht niet anders van een bike met zoveel veerweg? Ik snap de opmerking, zeker als je de Hightower vergelijkt met de dubbelgeveerde xc- en trailbikes die we in Nederland rijden. Maar ook vergeleken met andere bikes met dezelfde hoeveelheid veerweg is de Hightower als het om dalen gaat een uitblinker. En dan heb ik het niet eens zozeer over de pure snelheid die je kunt bereiken, maar vooral over de controle en de relatieve rust die de Hightower biedt. Omdat ik minder snel tegen m’n grenzen aanloop, voel ik me op deze mountainbike een betere biker.

Hoe ruiger de trail, zoals hier in het Zuid-tiroolse Eggental, hoe meer de Hightower in z'n element is.

Niet voor niets is de Fox 36 Factory de referentie in z'n klasse: soepel onderin en lekker stevig aan het eind van de slag. Zelfs lange hoog-alpine afdalingen brengen deze vork niet van slag.

Santa Cruz Hightower

Licht rollen, dat doen deze dikke Maxxis Minions niet. Maar wat een grip!

Brede en asymmetrische ARC 30-velgen van RaceFace. Problemen? Tot dusverre nul-komma-nul.

Santa Cruz Hightower

Zeer effectieve bescherming van de liggende achtervork.

Santa Cruz Hightower

Sram Code RSC-vierzuigerremmen: krachtig, goed doseerbaar en zeer betrouwbaar, ook in lange afdalingen...

... echter, voor meer controle en hittebestendigheid aan de voorkant, heb ik de 180 mm remschijf vervangen door een groter exemplaar met een diameter van 200 mm.

Ik heb de originele handvatten vervangen door een een stel dunnere Burgtecs. Ook de dropper-hendel en de dropper zelf zijn niet meer standaard. Reden: na twee keer panne met de RockShox Reverb heb ik deze vervangen door een Fox Transfer.
Santa Cruz Hightower

Conclusie

Kost wat, zo’n Santa Cruz Hightower CC X01. Maar, geheel in lijn met het cliché, dan heb je ook wat. Een hoogwaardig frame met levenslange garantie, een subliem VPP-onderstel en functionele componenten. Desondanks; bij een aantal merken krijg je er voor een veel lager aankoopbedrag ook een set lichtgewicht carbon wielen bij. En een cassette uit te topklasse. En… nou ja, je snapt het wel; als het gaat om het leveren van waar voor je geld spelen sommige andere fabrikanten gewoon een betere wedstrijd.

“Toch kan ik deze bike, als je het geld kunt missen, van harte aanbevelen. Want veel allrounder dan de Hightower CC wordt het niet snel. Tenminste, binnen de groep van de Alpenbikes.”

Toch kan ik deze bike, als je het geld kunt missen, van harte aanbevelen. Want veel allrounder dan de Hightower CC wordt het niet snel. Tenminste, binnen de groep van de Alpenbikes. Ja, een full-on endurobike gaat minstens zo rap naar beneden. Maar komt lastiger omhoog. En een afgetrainde trailbike is wellicht lichtvoetiger en dynamischer. Maar komt minder makkelijk beneden. De Santa Cruz Hightower CC kan het allemaal, van meerdaagse Alpentochten met veel klimwerk tot weekendjes knallen in een bikepark of trailcenter. En met ‘allemaal’ bedoel ik dan niet dat het op zich wel gaat, maar eigenlijk niet echt overhoudt. Nee, ik bedoel dat deze bike in al deze situaties nagenoeg compromisloze topprestaties levert. Van toer en trail tot enduro, de Hightower CC dekt het gehele spectrum probleemloos af. Zó goed is deze bike.


Santa Cruz Hightower CC | Prijs, specificaties en geometrie

Santa Cruz Hightower CC: programma en prijzen

De Santa Cruz Hightower is er in aluminium en in carbon. Frames van dat laatste materiaal brengen de Amerikanen in twee versies; ‘gewoon’ carbon C en extra licht carbon CC. Die laatste variant heeft Frank getest in de X01-uitvoering van € 7.399,-. De Hightower C-modellen beginnen bij € 4.699,-, een Hightower AL haal je vanaf € 3.399,- in huis.

Santa Cruz Hightower CC X01: onderdelen en gewicht

Frame Carbon CC
Vork RockShox Super Deluxe Ultimate, 145 mm veerweg
Demper Fox 36 Float Factory, 150 mm veerweg
Derailleur Sram X01 Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram X01 Eagle, 12-speed
Crankset X1 Carbon, 30-tands kettingblad
Cassette Sram XG1295, 12-speed, 10/52t
Remmen Sram Code RSC
Remschijven Avid Centerline, 180/180 mm (v/a)
Velgen RaceFace ARC Offset 30
Naven DT Swiss 350
Voorband Maxxis Minion DHR II 3C MaxxGrip EXO TR 29×2.4″
Achterband Maxxis Minion DHR II 3C MaxxGrip EXO TR 29×2.4″
Stuur Santa Cruz AM Carbon, 800 mm
Stuurpen Burgtec Enduro MK3, 50 mm
Zadel WTB Silverado Team
Zadelpen RockShox Reverb Stealth, 170 mm drop
Gewicht 13,75 kg (framemaat L)
Prijs € 7.399,-

Santa Cruz Hightower CC: geometrie

vz_geometry_transparent_v2
Framemaat L
Zitbuislengte ST 430 mm Offset O 44 mm
Bovenbuislengte TT 618 mm Trail T
Reach R 473 mm Balhoofdbuislengte HT 110 mm
Stack S 619 mm BB drop BBD 29 mm
Zitbuishoek STA 76,8° Liggende achtervork CS 433 mm
Balhoofdbuishoek HTA 65,8° Wielbasis WB 1.231 mm
Framemaat L
Zitbuislengte ST 430 mm
Bovenbuislengte TT 618 mm
Reach R 473 mm
Stack S 619 mm
Zitbuishoek STA 76,8°
Balhoofdbuishoek HTA 65,5°
Offset O 44 mm
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 110 mm
BB drop BBD 29 mm
Liggende achtervork CS 433 mm
Wielbasis WB 1.231 mm

Website fabrikant: www. santacruzbicycles.com


Met een set lichtere en vooral snellere xc-banden en minder vulringen onder de stuurnok (zie ook de foto hieronder) is de Hightower ook op de Nederlandse mtb-parkoersen een fijne bike. Rij je er KOMmetjes mee? Waarschijnlijk niet. Is-ie leuk? Zeker weten!
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Raymond
Raymond
3 jaren geleden

Mag ik vragen wat jouw lengte is dat je op een L rijdt? Ik zit met 1.84m net tussen een L en XL..

Frank
Frank
3 jaren geleden
Reply to  Raymond

Hoi Raymond, Ik ben 1.86m. voel me helemaal 1 met deze maat.