Sebastiaan nam een de Big Betty en Magic Mary met Super Trail-karkassen afgelopen nazomer mee voor een test in Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk.
Het zal de regelmatige bezoeker van deze website niet ontgaan zijn, dat Schwalbe z’n mountainbikebandengamma flink opgefrist heeft. Je moet als je er het fijne van wilt weten het introductiebericht dat we er over maakten maar even lezen. Wat mij in dat artikel trof, was dat er van één van mijn favoriete voorbanden, de Magic Mary, er nu een extra karkasvariant geplaatst is tussen de lichte maar kwetsbare SnakeSkin-versie (die nu Super Ground genoemd wordt) en de onverwoestbare maar zware Super Gravity-uitvoering: de Magic Mary Super Trail. Niet zwaar, wel sterk, zo is de pay-off.
De opbouw van het Super Trail-karkas:
Om het nog een beetje ingewikkelder te maken: een Magic Mary met een karkas dat heel erg lijkt op het nieuwe Super Trail-karkas bestónd eigenlijk al wel – onder de naam Magic Mary SnakeSkin Apex – maar deze constructie werd uitsluitend in de extra brede 2.6-uitvoering toegepast. Voor komend seizoen is deze SnakeSkin Apex- annex Super Trail-constructie óók in de nieuwe maat 2.4 inch verkrijgbaar. En laat ik dat nou de perfecte bandenmaat vinden! Niet te dik, maar zeker ook niet te dun. Gelijk dus besteld, die band, samen met een Big Betty voor het achterwiel. Die Big Betty is een oude Schwalbe-klassieker die, voorzien van een nieuw profiel, opnieuw tot leven is gewekt en die door Schwalbe expliciet bestempelt wordt als voorkeurspartner van de Magic Mary.
Specificaties
Schwalbe Big Betty 29 x 2,4″
- Karkas: Super Trail;
- Compound: Addix Soft;
- Gewicht (gewogen): 1215 gram;
- Prijs: € 59,90.
Schwalbe Magic Mary 29 x 2,4″
- Karkas: Super Trail;
- Compound: Addix Soft;
- Gewicht (gewogen): 1205 gram;
- Prijs: € 59,90.
Website fabrikant: www.schwalbe.com
Makkelijk monteren
Origineel had ik op mijn 29er achter een Hans Dampf SnakeSkin Addix Soft in 2.35 inch en voor een Magic Mary Super Gravity Addix Soft, ook in 2.35 inch. Achterin lag bovendien een tire-insert om de stootlekken tegen te gaan die bij het SnakeSkin-karkas zo nu en dan helaas optraden. En om diezelfde reden zat voor inmiddels geen SnakeSkin-model meer, maar een zwaarder en steviger Super Gravity-model.
Breedtes: Magic Mary mager, Big Betty breed
In de nieuwe set-up, waarmee ik de afgelopen nazomer heb gereden in bikeparken en trailcenters in Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk, hebben beide banden hetzelfde karkas (Super Trail), dezelfde compound (Addix Soft) en dezelfde maat (2.4 inch). Alleen de profielen verschillen van elkaar: voorband Magic Mary en achterband Big Betty. Omleggen, laten ploppen en luchtdicht maken met Doc Blue is een werkje van niks. Na een nachtje staan op 3 bar heb ik in beide banden de luchtdruk gehalveerd en de breedte gemeten. Op een 30 mm velg blijkt de Magic Mary met 2.38 inch iets dunner dan aangegeven, de Big Betty met 2.45 inch juist wat dikker. Geen probleem, ik ben wel grotere afwijkingen op de gespecificeerde breedtematen gewend en Schwalbe zit er bij deze afwijkingen niet heel veel naast. Het gewicht van de banden is niet gering: 1205 gram voor de Magic Mary, de Big Betty doet zijn naam eer aan en komt op 1215 gram. Niks aan te doen, dat is de prijs die je betaalt voor de betere lekbestendigheid.
Wel tubeless, maar zonder insert
Zoals ik hierboven schreef, zat er in mijn oude SnakeSkin-achterband noodgedwongen een insert om stootlekken tegen te gaan. Aangezien het nieuwe Super Trail-karkas daar beter tegen bestand moet zijn, laat ik deze insert achterwege. Een goede keuze, want ik heb nul keer lek gereden. Als het op de rijeigenschappen en –kwaliteiten aankomt, zijn de verschillen met mijn oude banden gering, maar wel merkbaar.
Het grotere volume van de nieuwe banden bevalt me goed, vooral achter. Het achterwielspecifieke profiel van de Big Betty is bovendien nog wat potenter dan dat van de Hans Dampf die hij vervangen heeft, met meer tractie bij remmen en in steile klimsecties. De bochtengrip staat gevoelsmatig op min of meer hetzelfde niveau en dat is in beide gevallen minder dan de grip waarover de Magic Mary aan de voorkant beschikt. En dat is wat mij betreft positief, want zo kan ik de achterband indien nodig zelfs zonder te remmen laten uitbreken. En dat trucje is met een Magic Mary aan de achterkant echt veel lastiger.
Queen Magic Mary
Met haar kenmerkende profiel is en blijft de Magic Mary toch wel de koningin van de trails. Ik verwonder me telkens weer over de enorm grip waarover deze band onder bijna alle omstandigheden beschikt. Rotsen en keien, wortels, modder, steengruis, you name it en Mary heeft het er naar haar zin. Maar toch mis ik mijn ‘oude’ Super Gravity Magic Mary wel een klein beetje. Begrijp me goed, het nieuwe Super Trail-karkas is absoluut erg goed, maar met het Super Gravity-karkas kan je met een nog nét iets lagere druk rijden, zonder dat de band wegknikt of aan stuurprecisie inboet. Eerlijk is eerlijk, de verschillen zijn klein. Maar als je vraagt wat mijn voorkeur heeft, dan zeg ik toch Super Gravity, vooral omdat het gewichtsverschil tussen beide versies maar zo’n 150 gram is.
Aan de andere kant, als je niet zoals ik afgelopen nazomer bij driekwart van je afdalingen gebruik maakt van liften om boven te komen, dan is gewicht natuurlijk wel een issue. En dan is het Super Trail-karkas zeker een aanrader, want absoluut sterker en responsiever dan de oude SnakeSkin-karkassen.
Sta er trouwens ook bij stil dat gewicht niet alles is. De rubbersamenstelling is minstens zo belangrijk voor rol- en rijeigenschappen. Beide testbanden zijn berubbererd met de Addix Soft-compound. Die biedt bovengemiddeld veel grip, maar rolt in schotter- en asfaltbeklimmingen wel minder snel dan Schwalbe’s Addix SpeedGrip-compound. Zoek je rubbers die sneller klimmen maar toch behoorlijk potent zijn, dan moet je verder shoppen binnen het Schwalbe assortiment – denk Hans Dampf of vooral Nobby Nic – want de SpeedGrip-compound wordt niet gebruikt voor de Magic Mary en de Big Betty.
Conclusie
Ik heb in de bovenstaande impressie al een hoop weggegeven en ik wil niet in herhaling vallen. Dus laat ik het zo zeggen: met het structureel toepassen van het Super Trail-karkas in de wat meer potente banden binnen z’n assortiment heeft Schwalbe een erg goede zet gedaan. De stap tussen de oude SnakeSkin- en Super Gravity-karkassen was namelijk veel te groot. Ook de nieuwe Big Betty is absoluut een aanvulling. Dit achterbandspecifieke model vult precies het gat op, dat er nog zat tussen de allrounde Hans Dampf en de extreme Magic Mary.
Tekst: Sebastiaan Kruik
Foto’s: Arjan Kruik