Tekst: Remco van den Heuvel // Foto’s: Arjan Kruik
Schwalbe: “G-One Overland 365 gravelbikeband voor het hele jaar”
Kort na de introductie van de nieuwe G-One Overland 365 in het najaar van 2023 stuurde Schwalbe me een twee testparen toe. Eentje van 40 en een van 45 millimeter breed. Voordat ik je vertel hoe deze banden zijn bevallen, eerst even wat achtergrondinfo. Want: wat zijn die Overland 365’s eigenlijk voor banden? Ik citeer Schwalbe even, aangezien zij natuurlijk zelf het best weten voor wie hun banden bedoeld zijn. “De G-One Overland 365 is een gravelband voor het hele jaar”, aldus de makers. “De Addix 4-Season-compound biedt bij alle temperaturen een lage rolweerstand en zorgt ervoor dat er ook bij lage temperaturen veel grip is. Dankzij een Raceguard anti-leklaag en een versterkt karkas scoort deze band ook op dat punt bovengemiddeld goed. Een visueel hoogtepunt dat zorgt voor extra veiligheid in het verkeer, is de zwarte reflecterende strip.”
Tot zover de marketingtaal. Ik vat het even samen: de gebruikte rubbermix zou ook bij lage temperaturen licht rollen en tegelijkertijd over veel grip beschikken, het 50 tpi karkas is versterkt en bovendien uitgerust met een anti-leklaag. Een donkergrijze, reflecterende bies op de wangen moet de zichtbaarheid verbeteren. Daar voeg ik zelf aan toe dat de band redelijk veel profiel heeft. Niet zoals de los staande nopjes op een reguliere gravelband als bijvoorbeeld de G-One Allround, maar bijna als groeven.
Naast de hier geteste G-One Overland 365 is er ook een gewone G-One Overland, dus zonder de toevoeging ‘365’. Deze variant heeft hetzelfde profiel, maar is opgebouwd rond een dichter geweven, soepeler 67 tpi karkas met Schwalbe’s Speedgrip-rubbermix. Ik heb nog niet met deze ‘gewone’ Overland gereden en ik kan je dus helaas niet vertellen wat het verschil in rij-eigenschappen is tussen beide uitvoeringen.
De hele winter gebruikt
Ik heb de G-One Overland 365 ’s in december 2023 ontvangen en ik heb er af en aan gedurende een kleine vier maanden mee rondgereden. Eerst zo’n duizend kilometer met de 45ers, daarna nog een kleine vijftienhonderd met de smallere 40ers. Op mijn eigen gravelbike, een Trek Checkpoint, rijd ik het liefst met Schwalbe G-One RS in 40 millimeter. Ja, dat is een relatief gladde en kwetsbare band, maar ik hou van het gevoel van snelheid en lichtheid dat deze band biedt. Bovendien is de grip onder de meeste omstandigheden veel beter dan het gladde profiel doet vermoeden. En ook als het gaat om lekrijden slaat de G-One RS helemaal geen slechte figuur. En dan is er nog het comfort. Ja, ik geef het toe, ik ben een fan van deze band.
Natuurlijk, een allrounder als de G-One Overland 365 vergelijken met een wedstrijdband als de G-One RS is een als appels met peren vergelijken. Maar toch ga ik dat hieronder doen, want omdat ik ze allebei inmiddels heel goed ken, kan ik ze nauwkeurig ten opzichte van elkaar positioneren en dus ook aangeven wat je wel en wat je niet van een band als de G-One Overland 365 kan en mag verwachten.
Specificaties
Schwalbe G-One Overland 365
- Maten: 40-622, 44-622 en 50-622 (niet getest)
- Karkas: 50 tpi
- Rubbersamenstelling: Addix 4Season
- Lekbescherming: Raceguard
- Gewicht: 557 gram (40 mm, gewogen), 602 gram (45 mm, gewogen), 665 gram (50 mm)
- Prijs: € 49,90
Website fabrikant: schwalbe.com
Hoe zijn de G-One Overland 365’s bevallen?
Monteren: soms makkelijk en soms moeilijk
De 40 millimeter versies van de Overland 365 heb ik rond een paar Scope S4.A-wielen met een binnenbreedte van 21 millimeter gelegd. De 45 millimeter exemplaren zijn voornamelijk gebruikt in combinatie met een paar Ere Research Tenaci GA40-gravelwielen met een binnenbreedte van 26 millimeter. Echter, de eerste achthonderd kilometer met de 45ers zijn ook op de Scope-wielen afgelegd, aangezien ik aanvankelijk nog niet beschik over de bredere Ere-wielen. Het omleggen rond de Scope-velgen is appeltje-eitje, het luchtdicht krijgen echter niet. Op de een of andere manier is de passing te ruim. Of dat aan de velg of aan de band ligt – of aan allebei tegelijk – is lastig te zeggen. Het gevolg is in ieder geval dat er een compressor aan te pas moet komen om de band te laten ploppen.
Als ik in januari over de bredere Ere Tenaci GA40’s kan beschikken, leg ik de 45 millimeter Overland 365’s daar op. Op deze wielen doet zich precies het omgekeerde voor: er moeten vier handen en een paar bandenlichter aan te pas komen om de banden rond de velgen te krijgen. Opvallend: met de 40 millimeter Overland 365’s rond de Scope S4.A-wielen doet zich, als het gaat om het omleggen en tubeless maken, geen enkel probleem voor.
Rijden: meer grip, minder licht rollen
Zoals iedereen zich waarschijnlijk nog wel herinnert, was de afgelopen winter uitzonderlijk nat. De Overland 365’s weten daar wel raad mee. Met name op nat asfalt en natte klinkers bieden de banden in de bocht veel vertrouwen. En ook op grindwegen is de grip ronduit goed. Anders wordt het als de route modderig is; vanwege de geringe ruimte tussen de nopjes loopt het profiel relatief snel vol en wordt de modder bovendien minder snel gelost. Dat doen profielen met meer ruimte tussen de nopjes beter.
Een ander punt dat me is opgevallen is het gedrag van de Overland 365 op vochtige zandwegen. Iedere gravelfietser kent dat wel, van dat natte zand dat op het eerste gezicht stevig lijkt, maar waarin je banden uiteindelijk toch wegzakken. De Overland 365 is op dit soort wegen erg happerig en heeft de neiging van de gekozen lijn weg te draaien. Daardoor moet je soms flink aanpoten om de vaart er in te houden.
Het comfort is goed, maar staat niet op het niveau van mijn eigen G-One RS’en; op dit punt is het stuggere karkas van de Overland 365 duidelijk in het nadeel. Ook als het gaat om de rolweerstand moet de G-One Overland 365 mijn G-One RS voor zich dulden. Oké, dat is logisch gezien de grote verschillen in constructie, rubbersamenstelling en profiel tussen beide banden. Maar het geeft wel aan, dat én én in de bandenwereld niet bestaat. De bovengemiddelde grip waarover de Overland 365 beschikt is niet gratis, maar kost extra energie.
Verschillende breedtes: voorkeur voor de veertig
Ik ben deze test begonnen op een paar 45ers en heb ‘m afgesloten op de 40ers. Welke breedtemaat is het best bevallen? Zonder twijfel de 40 millimeter uitvoering. De reden is dat ik het gevoel heb dat deze maat het beste compromis is op de routes die ik normaal gesproken rij. Routes met gravel-, zand- en boswegen, maar ook met redelijk veel asfalt en zo nu en dan ook een stukje klinkers. Zeg maar het type route dat de meeste Nederlandse gravelbikers over het algemeen rijden. Met name op een verhard wegdek is de bredere 45 millimeter Overland 365 naar mijn smaak te rumoerig en is de rolweerstand te hoog.
Zeker; de 40 millimeter Overland 365 is iets minder comfortabel en rijdt minder lekker op losse en zachte ondergronden dan z’n bredere broertje. Maar kijk je naar het complete plaatje, dan is de 40er wel het meest allround. Even ten overvloede: dat geldt voor het soort routes dat ík overwegend rij. Rij jij voornamelijk over onverharde wegen en pak je zo nu en dan ook een mountainbikeparkoertje mee met stenen en wortels, dan zou het zomaar kunnen dat jij de 45ers fijner vindt. Niks zo persoonlijk als banden.
Lekbestendigheid: gemengde ervaringen
Met een versterkt karkas en een speciale anti-leklaag van twee lagen nylon weefsel, is de Overland 365 op papier Schwalbe’s meest lekbestendige gravelband. Desondanks rijd ik de 45 millimeter uitvoering tot twee keer toe lek. De eerste keer is een stuk glas de boosdoener. De snee is dermate groot, dat de vloeibare latex het gat niet dicht. En erger nog: vanwege de (te) ruime passing rond de Scope-wielen schieten de hieldraden van de velgranden af. Resultaat: kledderbende met overal latex. Gelukkig heb ik een binnenbandje bij me om daarmee de rit voort te zetten. Een rit later is het wéér raak. Geen glas deze keer, maar een doorn. Het gaatje is zo klein dat latex deze keer wel zou werken. Met nadruk op ‘zou’, want omdat ik het binnenbandje er nog in heb zitten, is dat ook lek.
Ook nu weer is de smallere 40er mijn lucky tire, want ondanks dat ik met deze rubbers uiteindelijk een grotere hoeveelheid kilometers afleg dan met de 45ers, rijd ik geen enkele keer lek.
Conclusie
Normaal gesproken rij ik het hele jaar door op dezelfde band: de Schwalbe G-One RS. En ondanks dat het geringe profiel van deze band op gladde en natte ondergronden zeker z’n tekortkomingen kent, wogen die voor mij tot nu toe niet zwaar genoeg om deze snelle gravelband gedurende de natte wintermaanden te vervangen voor grover genopt rubber. Dat wil zeggen: tot afgelopen winter. Want die heb ik ‘doorgebracht’ op de G-One Overland 365, de allseason van Schwalbe. En dat is goed bevallen.
De Overland 365 doet wat Schwalbe belooft: grip bieden onder koude en natte omstandigheden. Maar zoals iedereen weet: geen voordeel zonder nadelen. En bij de Overland 365 zijn dat een hogere rolweerstand, een hoger gewicht en – in mindere mate – een geringer comfort. Welke van die kenmerken ik persoonlijk het belangrijkst vind hangt af van de omstandigheden. Rij ik in een groepje, dan heb ik het liefst een band die zo licht mogelijk rolt. Immers, net als jij vind ik het niet leuk om te moeten lossen. Maar als ik alleen of met z’n tweeën een toertje rij en er minder druk ligt om zo snel mogelijk te gaan, dan is de extra grip van een band als de Overland 365 helemaal niet verkeerd. Immers: als het om grip gaat is meer altijd beter.
“De Overland 365 doet wat Schwalbe belooft: grip bieden onder koude en natte omstandigheden. Maar zoals iedereen weet: geen voordeel zonder nadelen. En bij de Overland 365 zijn dat een hogere rolweerstand, een hoger gewicht en – in mindere mate – een geringer comfort.”
Dus ja, voor wat betreft het toepassingsbereik dat Schwalbe voor ogen staat bij de G-One Overland 365, bent ik best wel enthousiast over deze band. Blijven natuurlijk wel de puntjes ‘passing’ en ‘lekbestendigheid’. Gek genoeg scoort de 45 millimeter brede uitvoering van de Overland 365 in deze test op beide punten niet zo best, terwijl de smallere 40 millimeter variant totaal probleemloos is. Wat de gedachte in me oproept, dat die 45er wel eens het spreekwoordelijke ‘maandagochtendexemplaar’ kan zijn. Dat klinkt als een dooddoener, maar daardoor hoeft het niet minder waar te zijn. Of het nu gaat om banden, snowboards, stoeptegels of – om nog maar wat geks te noemen – behangplaksel; er glipt altijd wel eens iets door de kwaliteitscontrole heen dat beter in de fabriek had kunnen blijven. Persoonlijk neig ik er dus toe om Schwalbe het voordeel van de twijfel te geven.Zoals gezegd; in tegenstelling tot wat het getal in de naam suggereert, is de toepassing van de van de G-One Overland 365 nogal specifiek: nat en koud weer. Maar binnen die specifieke toepassing is het een goede band, met name op het vlak van grip en tractie op harde oppervlakken. Met als toegevoegde waarde een veilige reflectiestrip op de wangen. Dus rij jij ongeacht het weer de hele winter door en bestaan jouw routes uit een mix van verhard en onverhard, dan kan de G-One Overland 365 precies zijn wat je zoekt.
Reactie van Schwalbe
De passing tussen velgen en band is altijd een huwelijk dat meestal goed gaat, maar soms niet lekker werkt in verband met verschillende normeringen voor velg- en bandfabrikanten. Dat gezegd hebbende: we hebben met Scope Cycling een innige samenwerking, dus dat zou eigenlijk altijd goed moeten gaan. Voor wat betreft het tot twee keer toe lek rijden, denken we toch dat jullie gewoon pech hebt gehad. We snappen dat dit als een makkelijk antwoord klinkt, maar de Overland 365 is wat betreft lekbestendigheid de zwaarst uitgevoerde versie, met zowel een versterkt karkas als extra lekbescherming. De rolweerstand van de Overland 365 is inderdaad een stukje hoger dan van de G-One RS. Maar dat is niet zo gek, want het zijn totaal verschillende banden. De RS is een band voor gravelwedstrijden, de Overland 365 is onze alleskunner voor mensen die overal en altijd willen kunnen rijden.