Iconisch
De mountainbike-industrie heeft de afgelopen decennia een aantal ronduit iconische producten voortgebracht. Producten die bijna iedere mountainbiker wel eens gebruikt heeft of in ieder geval kent. Denk aan de opeenvolgende generaties Shimano XT-derailleurs, de RockShox Reverb-dropperpost of de Ergon GA-handvatten. Maar misschien wel het meest iconische product is de Nobby Nic van Schwalbe. Deze band is zó bekend en wordt zóveel gemonteerd, dat-ie bijna synoniem is voor de mountainbikeband in het algemeen.
Ook ik ben met de Nobby Nic opgegroeid. De eerste 26 inch bike waar ik op paste had voor en achter Nobbies. Hele dikke, in 2.4 inch. Nee, die rolden niet bepaald snel, maar xc-rijden is toch nooit zo mijn ding geweest. Ik ben mijn fietscarrière begonnen op een street-bmx, vandaar dat springen, bochten en afdalen meer mijn voorkeur hebben. Een modelgeneratie verder, ik zat zelf inmiddels op een 29er, bleek het met een setje 2.6 inch Nobbies trouwens nóg dikker te kunnen!
Vierde generatie
En dan ligt nu de vierde generatie Nobby Nic in de winkels. Met niet alleen een nieuw profiel, maar ook nieuwe karkassen en een opgeschoonde maatreeks. Wie er het fijne van wil weten moet het introductiebericht dat we er over maakten maar even lezen. Voor nu beperk ik me tot de constatering dat de Nobby Nic nog wat meer opgeschoven is naar trailbike-hoek. Immers; de lichte maar ook relatief stootlekgevoelige SnakeSkin-constructie heeft plaatsgemaakt voor het sterkere Super Ground-karkas en de nóg sterkere Super Trail-constructie. Sterker, maar ook minder licht. Ook in de maatvoering zie je de verschuiving in de richting van het blijkbaar commercieel interessante trail-segment. Kan ik me van vroeger nog een Nobby Nic in 2.1 inch herinneren, de smalste maat is nu 2.25 inch. En daar is maar één uitvoering van, terwijl er wel vier verschillende 2.35 varianten zijn!
De opbouw van het Super Ground-karkas (niet getest):
En het sterkere maar ook zwaardere Super Trail-karkas (hier getest):
Ik had zelf afgelopen nazomer tijdens een tripje naar Duitsland en Tsjechië een paar Nobbies mee in de Super Trail-constructie. Beide 2.35 inch breed, maar met twee verschillende rubbermengsels. Aan de voorkant de relatief zachte Addix Soft-compound. Om het achterwiel de hardere SpeedGrip-rubbermix. De reden om voor de zwaardere maar sterkere SuperTrail-constructie en twee verschillende compounds te kiezen, was dat ik een zo allround mogelijk set wilde hebben. In het vlakke en onderweg naar boven niet al te zwaar rollend. Tegelijkertijd met voldoende grip, ondersteuning en (stoot)lekbestendigheid om me op ruige paadjes naar beneden niet beperk te voelen.
Het bovenstaande klinkt wellicht wat wijsneuzerig, maar deze specifieke keuze was niet uit de lucht gegrepen, maar kwam voort uit het feit dat mijn fiets, een 2020 Cube Stereo 120 TM 29, af fabriek uitgerust was met de vorige generatie Nobbies. Die bevielen niet slecht, maar lieten op het vlak van stootlekbestendigheid en grip wel steken vallen.
Maten, gewichten en prijzen
Alleen al in de Evolution Line brengt Schwalbe 17 verschillende Nobbies, dus check voor een gedetailleerd overzicht van alle maten, karkassen en compounds de website van Schwalbe even. De prijzen van de geteste uitvoeringen vind je hieronder.
- Schwalbe Nobby Nic Super Trail Addix SpeedGrip 29 x 2.35″: € 59,90
- Schwalbe Nobby Nic Super Trail Addix Soft 29 x 2.35″: € 59,90
Website fabrikant: www.schwalbe.com
Probleemloos omleggen
Het omleggen, laten ploppen en luchtdicht maken van de nieuwe Nobbies is een werkje van niks. Na een nachtje staan op de maximaal toegestane druk van 3,5 bar heb ik in beide banden de luchtdruk gehalveerd en de breedte gemeten. De waarden op de schuifmaat komen behoorlijk goed overheen met wat Schwalbe specificeert. Op de 32 mm Fulcrum-velgen van de Stereo meet de Nobby Nic in de SpeedGrip-uitvoering namelijk 58,55 mm/2,30 inch. De versie met Soft-compound komt op 59,45 mm/2,34 inch. Het verschil tussen beide uitvoering zou te maken kunnen hebben met de verschillen in rubbersamenstelling, waarbij het hardste, meest stugge rubber klaarblijkelijk het minst rekt.
Ook als het gaat om het gewicht komen de door mij gemeten waarden redelijk goed overeen met wat Schwalbe zelf opgeeft: 1.098 gram voor de Nobby Nic met Soft-compound, 1.108 gram voor de SpeedGrip-uitvoering. Dat is bij beide banden plusminus 50 gram meer dan wat Schwalbe vermeldt. Daar valt mee te leven, lijkt mij.
Belangrijker is dat ze bijna 300 gram meer wegen dan de vorige generatie Nobbies in dezelfde maat. Dat is de prijs die je blijkbaar moet betalen voor extra lekbestendigheid en ondersteuning. Overigens, de niet door mij geteste Nobby Nic met Super Ground-karkas zou nog geen 900 gram wegen. En dat is niet veel meer dan het gewicht van de oude Nobby, terwijl Schwalbe ook bij dit nieuwe karkas een betere lekbestendigheid claimt.
De Nobby Nic in het terrein
Maar goed, omdat ik er nog niet mee heb gereden kan ik je niks vertellen over de Nobby Nic Super Ground. Maar gelukkig wel over z’n broertje Nobby Nic Super Trail. Alhoewel het nieuwe profiel op het eerste gezicht niet heel anders lijkt dan dat van de vorige generatie, is het dat zeker wel. De nu ononderbroken noppenrij aan de zijkanten van het loopvlak bijt zich in bochten stevig vast in de ondergrond, terwijl het harmonieuze, ‘ronde’ kantelgevoel dat de oude Nobby kenmerkte niet verloren is gegaan.
Gelukkig wel verdwenen is het vage gevoel dat de oude Nobby gaf als je je bike hard door een kuipbocht drukte. Om dit wegknikken (en soms zelfs burpen) tegen te gaan moest de vorige generatie Nobbies stevig opgepompt te worden. De stevigere wangen van het huidige model maken een lagere luchtdruk mogelijk, zonder in te leveren op stuurprecisie. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je gewicht, je rijstijl en het terrein, maar ik kon met mijn gewicht van net iets meer dan 65 kg bij de achterband probleemloos zo’n 0,3 bar zakken, naar 1,5 bar. Met alle voordelen die dat biedt op het gebied van bochtengrip en tractie bij remmen en klimmen. Overigens, ondanks dat de wangen van de Nobby Nic Super Trail stugger zijn, zijn ze niet té stug. De band plooit zich nog goed op de ondergrond, met een hoog rijcomfort als resultaat.
Addix SpeedGrip- en Soft-compounds: de rubbermix maakt het verschil
Zoals ik hierboven al schreef heb ik twee verschillende rubbersamenstellingen gereden: aan de voorkant de grippy Soft-compound, achter de lichter rollende maar iets minder grippy SpeedGrip-uitvoering. Ik zou het liefst altijd en overal voor maximale grip gaan, maar ik weet ook dat je dan echt veel inlevert op het vlak van rolweerstand. En omdat je na een afdaling toch ook weer omhoog moet, is er niks mis mee om aan de achterkant, waar zo’n 70 procent van je gewicht op rust, te kiezen voor een rubbersamenstelling die licht rolt. En aan de voorkant, daar waar het er het meest toe doet als het om grip gaat, een zachtere compound. Tenzij je een hardcore endurotijger bent biedt zo’n mixsetje het beste van twee werelden.
Overigens, grip en tractie komen natuurlijk niet alleen op het conto van het karkas en de rubbersamenstelling, maar ook van de noppen. En ook van de mate, waarin die noppen blubber kunnen lossen. Ook op dat vlak stelt de nieuwe Nobby Nic niet teleur. De afstand tussen de noppen is groot genoeg om te voorkomen dat het profiel dichtloopt. Tot op zekere hoogte natuurlijk, want natte leem en klei krijgen het profiel op den duur wel klein.
Conclusie: Nobby Nic ‘versie 4.0’ is nóg veelzijdiger dan-ie al was
Achteroverleunen is nooit goed, maar ik vind dat de technici van Schwalbe dat nu best wel even mogen doen. Tenminste, als het gaat om de nieuwe Nobby Nic. Die is in de nieuwste uitvoerig nóg veelzijdiger dan-ie al was. Een echte allemansvriend die zich overal thuisvoelt. Met wat mij betreft als enige nadeel het relatief hoge gewicht in de door mij gereden uitvoering met Super Trail-karkas.
Maar goed, daar staat tegenover dat ik geen enkele keer lek heb gereden, terwijl ik wel met een lagere bandenspanning ben gaan rijden. Hoe de lichtere Super Ground-uitvoering zich op dat vlak houdt kan ik niet zeggen, maar wie zelf de proef op de som durft te nemen, kan hiermee een dikke 250 gram per band besparen. Als je voornamelijk over de gladde bosachtbanen van trailbouwer Patrick Jansen rijdt, ben je daar waarschijnlijk dus beter mee af. Want wanneer heb jij voor het laatst een stootlek op de Utrechtse Heuvelrug gereden?
Maar vind jij net als ik gewicht minder belangrijk en fiets je ook regelmatig over de grens, dan haal je met de Nobby Nic Super Trail extreem veel band in huis. De nieuwe Nobby Nic Super Trail is waarschijnlijk de meest veelzijdige band die Schwalbe ooit heeft gemaakt. Van Appelscha tot Alpe d’Huez, hij misstaat echt nergens.
Tekst: Sebastiaan Kruik
Foto’s: Arjan Kruik