Met de ARX Plus mikt Scott op alle sportieve bikers – of die nu op de wegfiets, gravelbike of xc-bike rijden – en bieden hen een lichtgewicht helm met MIPS voor een relatief scherpe prijs.
Scherpe prijs? Ja, dat was wel mijn reactie toen ik helm voor het eerst in mijn handen had en pas daarna de prijs hoorde. Want ik schatte de prijs véél hoger in dan de € 100 (min een duppie) die hij werkelijk kost. De ARX plus van Scott oogt namelijk dankzij een goede afwerking erg strak. Scott claimt een gewicht van 250 gram. Op mijn weegschaal weegt mijn maatje M 260 gram. Iets zwaarder dus, maar nog altijd lichtgewicht.
Strak
Wat vooral opvalt is de sublieme afwerking. Alle overgangen tussen het EPS-binnenwerk en de ABS-buitenschaal zijn uiterst strak. Nergens puilt iets uit of zit er een randje van het vormproces. Overigens valt het óók op dat in vergelijking met andere helmen er vooral veel EPS is toegepast en relatief weinig ABS.
De matte kleur met een aantal subtiele glimmende accenten – waarbij de Scott-letters reflecterend zijn – dragen in mijn optiek alleen maar bij aan het strakke voorkomen. Scott levert de ARX Plus overigens ook in meer fleurige kleuren. Maar een goede uitstraling is natuurlijk niet de primaire taak van een helm. Hij moet vooral bescherming bieden en dat kan alleen als-ie goed past. En helmen zijn – net als schoenen – uiteraard erg persoonlijk.
Passing
In mijn geval had ik niet veel tijd nodig om de Scott ARX Plus helm snel goed en comfortabel op mijn hoofd te zetten. Ik ging op pad met een maat M, bedoeld voor een hoofdomtrek van 55 – 59 cm. Mijn hoofdomtrek is nét 55 cm. Maar ik draag ook vaak een buff. De M past me in elk geval perfect met, maar ook zónder die buff. Zoals bij veel helmen vind je ook bij dit exemplaar een spansysteem voor het achterhoofd met een draaiknop. MRAS, noemt Scott dat, waarbij die letters staan voor ‘Micro Rotary Adjustment System’. Klinkt indrukwekkend, maar het wijkt in feite niet echt af van andere systemen op de markt.
Het bereik van die verstelling in omtrek is dus meer dan voldoende en de bediening voelt degelijk. Bij het op- en afzetten span en ontspan ik dit systeem telkens en daarmee heeft het systeem gedurende het krappe jaar dat ik de Scott ARX Plus gebruik al heel wat draaiingen voor de kiezen gekregen. Het werkt echter nog als op dag één.
Kussentjes
Het spansysteem loopt bij deze helm door tot net voorbij de slaap. Daar is de MIPS-liner vervolgens voorzien van kussentjes. Horizontaal zijn dat twee losse exemplaren, die elkaar helemaal vooraan niet raken. Daar zit vervolgens wel het derde, verticaal georiënteerde kussentje. Maar ook die ligt ter hoogte van de helmrand net niet aan. Er zit namelijk ook een opening in de helmschaal. Dit soort overgangen zijn vaak notoir omdat daar dan zweet uit de kussentjes druppelt. De druk op het voorhoofd wordt niettemin goed en egaal verdeeld en ik had nooit last van zweet dat op mijn bril druppelde.
Uiteraard is het spansysteem ook in hoogte te verstellen. Er zijn 3 posities waar je de pootjes – voorzien van een bolle kop – in kunt klikken. Daar is wel wat kracht bij nodig, overigens. Meer zelfs dan misschien goed voelt wanneer je dit voor het eerst doet. Daar staat tegenover dat deze bevestiging vervolgens ook goed vast zit. En uiteindelijk zul je die na het vinden van een goede passing, niet meer verstellen.
Kinband en homeopathische klep
Over verstellen gesproken: de kinband positioneer je simpelweg door de gesp die op je wangen ligt, te verplaatsen. Het verstelbereik is ruim toereikend en het concept werkt – zoals op zoveel helmen – doeltreffend. De kinbandsluiting is een eenvoudige gesp.
Als je goed kijkt, zie je vooraan ook nog een visor, of klep. Ja, dat subtiele randje voorop mag eigenlijk die naam amper hebben. Hij is zo klein dat je over de functie beslist mag twijfelen. Bij laagstaande zon helpt-ie iets, maar het behoeft weinig uitleg dat het marginaal is. Hij is overigens niet verstelbaar; wel afneembaar.
Tot slot
Ik heb de Scott ARX Plus helm inmiddels ruim 10 maanden in gebruik. Zodoende droeg ik hem dus ook tijdens de warme dagen in het voorjaar en bloedhete zomerdagen. Ik kan niet anders concluderen dan dat de 17 ventilatiegaten prima in staat zijn het hoofd koel te houden. Onder de streep vind ik de compacte helm mooi en strak. Het relatief ‘blootliggen’ van het EPS aan de achterzijde betekent wel dat je op moet letten wanneer je de helm ‘zomaar’ weglegt.
Verder is hij licht van gewicht, maar meer nog: ik ervaar nergens drukpunten wanneer ik hem ‘vastsnoer’. En dus vind ik hem erg comfortabel. Netto is dát – naast zijn beschermingsgraad – nog altijd het belangrijkste bij een helm. Met € 99,90 is-ie relatief scherp geprijsd voor een helm met een MIPS-liner. Er zijn nog wel goedkopere modellen met MIPS te vinden, maar eerste die kan tippen aan de kwalitatief hoogstaande afwerking van de ARX Plus helm van Scott, moet ik nog tegenkomen.
Specificaties Scott ARX Plus helm
- Constructie: EPS-kern, ABS-schaal, MIPS-liner;
- Maten: S, M, L;
- Gewicht: 250 gram (260 gram in maat M, gewogen);
- Kleuren: ‘Stealth Black’, ‘White/Black’, ‘Surf Blue’, ‘Fiery Red’, ‘Vogue Silver/Reflective Grey’, ‘Dark Grey/Radium Yellow’, ‘Nitro Purple’,
- ‘Komodo Green’;
- Prijs: € 99,90.
Fabrikant: www.scott-sports.com
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Marleen Mescher, Jeroen van den Brand, Coen de Jongh