Shimano RX8: licht en stijf
Wat hebben Shimano’s vernieuwde RX8-gravelschoen en ex-wielerprof Laurens ten Dam met elkaar te maken? Eigenlijk alles. Want omdat gravelgoeroe Ten Dam in 2021 met de vorige generatie RX8’s tweede werd in de Unbound, een gravelrace over 200 mijl (= 321 km) in Kansas, zijn de nieuwe RX8-modellen qua kleur en grafisch ontwerp geïnspireerd op het landschap van deze Amerikaanse staat. Klinkt tof, maar legt ook de lat hoog. Niet voor Shimano, maar voor mij als doorsnee recreant. Want zijn deze wedstrijdgravelschoenen voor mij geen overkill? 321 kilometer vind ik namelijk al met de auto een eind en de wattages van Ten Dam trap ik bij lange na niet weg.
“Met 265 gram in maat 42, de testmaat, is de RX8 Shimano’s lichtste offroad-schoen. Lichter zelfs nog dan de XC9, Shimano’s top-of-the-bill xc-wedstrijdschoen.”
Met 285 gram in maat 43, de testmaat, is de RX8 Shimano’s lichtste offroad-schoen. Lichter zelfs nog dan de XC9, Shimano’s top-of-the-bill xc-wedstrijdschoen. Die weegt namelijk 316 gram. Dat (geringe) gewichtsverschil komt voornamelijk voort uit de nog meer minimalistische constructie van de RX8. Zo zijn de noppen niet van rubber, maar van polyurethaan. Dat materiaal biedt minder grip, maar is wel lichter en harder. En terwijl de carbon zool van de XC9 geheel bedekt is met rubber, is deze bij de RX8 voor een groot deel kaal. En wat er niet is, dat weegt ook niks. Ook ontbreken bij de RX8 de twee schroefnoppen aan de voorkant die je bij de XC9 en andere mtb-schoenen van Shimano vindt. Logisch, want die hebben op een gravelschoen geen toegevoegde waarde.
Geperforeerd bovenwerk uit één stuk
Het bovenwerk van de Shimano RX8 is gemaakt uit één stuk synthetisch leer, met uitsluitend een stiknaad aan de achterkant van de schoen, bij de hielkuip. Om druk- en schuurpunten tegen te gaan is die naad bovendien diagonaal geplaast. Overigens, aan de binnenkant van de wreef zit ook nog een naadje. Dat is echter niet gestikt, maar ultrasoon gelast. Dientengevolge voel je het helemaal niet. Een belangrijk punt, want om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen is Shimano namelijk uitermate karig geweest met polstering aan de binnenkant van de schoen. Gelukkig staat ‘weinig’ hier niet gelijk aan té weinig, want de pasvorm, snit en sluiting zijn dermate goed, dat ondanks die dunne, lichtgewicht polstering nergens drukpunten ontstaan. Ook de hiel blijft goed op z’n plaats.
“Op het syntetische bovenwerk hebben water en vuil namelijk nauwelijks houvast, waardoor ze zeer snel drogen en ook snel weer schoon zijn. Datzelfde geldt voor de polstering aan de binnenzijde, die ook geen vocht opneemt.”
Het bovenwerk is rondom voorzien van kleine, lasergesneden ventilatiegaatjes. Goed om op warme dagen een verkoelende luchtstroom door te laten, maar niet ideaal op koude en/of natte dagen. Een overschoen is dan zeker geen overbodige luxe. Overigens, je hoeft vanwege die vele gaatjes heus niet met een ruime boog om plassen heen te rijden. Op het synthetische bovenwerk hebben water en vuil namelijk nauwelijks houvast, waardoor de het snel droogt en ook snel weer schoon is. Datzelfde geldt voor de polstering aan de binnenzijde, die ook geen vocht opneemt.
En hoe zitten ze?
De RX8 sluit op de wreef met een Boa-ratelsluiting en boven op de voorvoet met een klittenbandje. Die laatste doet eerlijk gezegd niet zoveel, de Boa-sluiting des te meer. Shimano heeft de sluiting slim geconstrueerd: met maar één Boa-ratelaar worden namelijk twee flappen simultaan strakker gezet. Snel, effectief en lichtgewicht, want één Boa weegt altijd minder dan twee. De sluiting houdt – in combinatie met de effectieve hielkuip – de voet goed op zijn plaats. Naden en overlappingen zijn niet voelbaar. Waarbij ik gelijk opmerk dat ik altijd – zomer én winter – sokken van merinowol draag. En die zijn altijd wat dikker dan wielersokken van lichtgewicht polystester of polyamide.
“De RX8 in maat 43 valt bij mij – ik heb brede voeten in schoenmaat 42,5 – wat aan de smalle kant. Testrijder Sebastiaan, die een wat smallere voet heeft heeft in dezelfde maat, past er juist prima in.”
Schoenen van Shimano staan bekend om hun vriendelijke leest. Daarmee bedoel ik, dat ze bij heel veel verschillende voetvormen goed zitten, tenzij de voet qua breedte of smalte extreem afwijkt van het gemiddelde. Dat is bij de RX8 niet anders. En dus valt de RX8 in maat 43 bij mij – ik heb brede voeten in schoenmaat 42,5 – wat aan de smalle kant. Testrijder Sebastiaan, die een wat smallere voet heeft heeft in dezelfde maat, past er juist prima in. Vooraf passen kan dus ook bij deze schoenen geen kwaad. Overigens, ondanks dat ik “aan de smalle kant” schrijf zitten de RX8’s ook bij mijn brede voeten goed genoeg om zonder vervelende drukpunten lange dagen op het zadel te maken. Desondanks zou het fijn zijn als Shimano de RX8 ook in een bredere uitvoering zou aanbieden.
Aanpasbare inlegzooltjes
De inlegzooltjes in de RX8’s zijn beter dan gemiddeld. Het bovenmateriaal van de zooltjes is zool antibacterieel behandeld, waardoor nare geurtje minder snel optreden. Maar belangrijker voor fietsbeleving zijn de hielkuip en de voetboogondersteuning. De voor een confectiezooltje redelijk geprononceerde hielkuip houdt de hiel op zijn plaats en stabiliseert daarmee de rest van de voet. En de door middel van klittenband afneembare voetboogondersteuning komt in twee soorten: geel voor normale voeten en rood voor voeten die meer voetboogondersteuning nodig hebben. Hiermee komen de Shimano-zooltjes in de buurt van losse after-market inlegzolen.
“Alles bij elkaar heeft Shimano met de RX8 een fijne schoen neergezet. Wil bij sommige schoenen de kleine teen van mijn rechtervoet nog al eens ‘in slaap vallen’, bij de RX8 heb ik daar geen last van.”
Alles bij elkaar heeft Shimano met de RX8 een fijne schoen neergezet. Wil bij sommige schoenen de kleine teen van mijn rechtervoet soms ‘in slaap vallen’, bij de RX8 heb ik daar geen last van. Evenmin als ik last heb van drukpunten, schuurplekken en ander ongemak. Het geperforeerde bovenwerk levert op warmere dagen voldoende verkoeling. En dankzij de stijve zool heb ik geen moment het idee dat er trapkracht verloren gaat. Zoals ik al eerder aangaf zegt dat in mijn geval niet zoveel, maar je kunt van me aannemen dat de zolen van de RX8 echt kneiterstijf zijn.
Lopen: niet top, maar het terras haal je wel. Makkelijk!
Die stijfheid is fijn bij fietsen, maar wat minder prettig als je moet lopen. Gewoon je voet laten afrollen is er namelijk absoluut niet bij. Gelukkig is de zool onder de voorvoet rond van vorm, zodat het kluungevoel dat je bij veel racefietsschoenen hebt, achterwege blijft. Maar goed, een wandelschoen is de Shimano RX8 natuurlijk niet, ook al omdat de polyurethaan noppen over minder grip en demping beschikken dan zolen van rubber. Erg? Ik denk dat het past bij dit type schoen. In tegenstelling tot mountainbiken of veldrijden hoef je tijdens een graveltocht zelden grote stukken te lopen. En van je fiets naar een terras wandelen en weer terug is met deze schoenen geen enkel probleem.
Conclusie
Fijne gravelschoenen, die RX8’s van Shimano. Superlicht, superstijf en – ondanks hun focus op competitief gebruik – ook comfortabel. Heb ik zulke super-de-luxe schoenen nodig? Natuurlijk niet. Met de afstanden die ik afleg en de wattages die ik wegtrap, zou een goedkopere, minder lichte en minder stijve schoen ook gewoon dikke prima zijn. Maar aan de andere kant: ondanks dat de schoenen op alle vlakken meer bieden dan ik eruit kan halen, heb ik geen nadelen ervaren. Zelfs de extreem stijve zool hindert niet. Althans, tijdens het fietsen. Als het gaat om lopen is een wat meer soepele zool natuurlijk altijd fijner.
“Met 265 gram in maat 42, de testmaat, is de RX8 Shimano’s lichtste offroad-schoen. Lichter zelfs nog dan de XC9, Shimano’s top-of-the-bill xc-wedstrijdschoen.”
Rest de vraag: voegt deze schoen wat toe aan het bestaande assortiment van Shimano, met daarin een paar mountainbikeschoenen voor spd-pedalen die zich als het gaat om gewicht en stijfheid prima kunnen meten met de RX8? Het antwoord op deze vraag is niet zo makkelijk te geven. Want nee, alles wat de RX8 kan, kunnen Shimano’s eigen XC9 en ook de XC7 natuurlijk net zo goed. Aan de andere kant: de RX8 is wel Koning Lichtgewicht. Dus als jij de meeste offroad-kilometers niet aflegt op de mountainbike, maar op een gravelbike, dan kan ik deze gravelschoen van Shimano zeker aanraden, zéker als je je tijdens je graveltochten altijd met één oog je fietscomputer in de gaten houdt om te kijken of er weer een KOMmetje valt te scoren.
Shimano RX8 gravelschoenen | Prijzen en specificaties
Shimano brengt de RX8 in de maten 38 tot 50. De damesmodellen zijn is leverbaar in de maten 36-44. De herenmodellen komen in de kleuren brons, zilver en zwart, het damesmodel in yellow-gold. De prijs is € 229,00.
Meer informatie: www.bike.shimano.com
Tekst en foto’s: Arjan Kruik