Test | SKS Compit telefoonhouder en powerbank

Waarom een gps-apparaat kopen als je hetzelfde en (veel) meer óók met je telefoon kunt doen? Voor fietsers die deze redenering volgen is er een groot aanbod aan houders om een telefoon op of aan het stuur te monteren. Ook het Duitse SKS brengt onder de naam Compit een uitgebreide reeks van die dingen. Met daarbij – als de slagroom op de taart – een bijpassende, draadloze powerbank met een inhoud van 10.000 milliampère-uur. Arjan heeft ermee gereden.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

SKS Compit telefoonhouder met bajonetsluiting…

SKS Compit telefoonhouder

… en een draadloze oplader met zo’n zelfde koppelmechanisme.

SKS Compit telefoonhouder

Je telefoon is niets meer en minder dan een krachtige computer met een ongekend scala aan functies. Eén van de meest gebruikte is de mogelijkheid te navigeren. Meestal in de auto, maar zéker ook op de fiets, met Google Maps of met Apple Kaarten. Of met een speciale navigatie-app als Komoot, Alltrails of Outdooractive, om er maar een paar te noemen. In die zin kan een telefoon een speciaal navigatieapparaat à la Garmin of Wahoo vervangen. Kán, want aan een telefoon als fietsnavigatieapparaat kleven wel wat nadelen. Zo is een telefoon minder goed beschermd tegen water en stof. En bovendien is de batterijduur aanzienlijk minder dan bij een fietscomputer met gps-functie.

Voor dat laatste probleem heeft de Duitse accessoiremaker SKS een oplossing bedacht: de +Com Charger. Deze oplader maakt deel uit van SKS’ Compit-collectie, een reeks praktische telefoonaccessoires. Met drie verschillende Compit-houders is er nauwelijks een stuur te bedenken waar géén telefoon op zou passen. We hebben ze alle drie geprobeerd: een houder die je op de stuurnok schroeft, een houder die aan het stuur bevestigd wordt en een universele houder die je met behulp van een siliconengecoat klittenbandje eigenlijk overal op je fiets kan vastmaken.

Om van de Compit-houders gebruik te maken heb je wel een speciaal telefoonhoesje nodig, dat aan de achterkant is voorzien van een passende koppelmodule. SKS heeft hoesjes voor bijna alle gangbare telefoons. Zit jouw telefoon daar niet bij, dat is er ook nog een losse koppelmodule verkrijgbaar, die je met krachtig dubbelzijdig kleefband op je eigen hoesje plakt.

SKS Compit telefoonhouder

Een SKS Compit telefoonhouder voor op de vorkbuis.

SKS Compit telefoonhouder

En voor op het stuur.

Plus een SKS Compit telefoonhouder die dankzij een klittenbandje bijna óveral past.

Alle drie goed

Ik heb alle drie de Compit-telefoonhouders gebruikt op m’n gravelbike, de vorkbuishouder heb ik aanvullend ook op m’n mountainbike geprobeerd. In alle gevallen zijn de telefoonhouders goed bevallen, waarbij de vorkbuishouder het snelst is te (de)monteren. Ook de klittenbandhouder zit er razendsnel op, alhoewel het bandje wat lang is, waardoor je met een los uiteinde blijft zitten. Dat kán je natuurlijk afknippen, maar dan is de houder niet meer bruikbaar op buizen met een grotere diameter.

Het monteren van de stuurhouder is wat meer werk, maar als je de instructies volgt is ook dat te overzien. Plus: ik vind dat m’n telefoon op de stuurhouder het best is gepositioneerd, met het toestel vóór het stuur. Zo kun je de het beeldscherm in de gaten houden zónder je ogen al te lang van de weg te halen. Daarnaast is de afstand ten opzichte van de ogen het grootst, iets dat voor fietsers die aan een leesbril toe zijn absoluut een voordeel is.

SKS Compit telefoonhouder

De SKS Compit telefoonhouder die je met twee beugels aan het stuur monteert biedt de beste positie.

SKS Compit telefoonhouder

De Compit telefoonhouder die je op de vorkbuis schroeft brengt het beeldscherm wat dichterbij, waardoor je meer naar beneden moet kijken.

SKS +Com Charger: vaak opladen, maar ook zwaar

Met een formaat van 140 bij 71 millimeter is de SKS Compit +Com Charger niet veel groter of kleiner dan de meeste courante telefoons. Dikker is-ie wel, bijna 20 millimeter. En zwaarder ook: de telefoonoplader weegt 250 gram. De inhoud is 10.000 milliampère-uur, wat in het geval van mijn iPhone 11 Pro goed is voor ruim drie keer laden. De powerbank heeft aan de achterkant een klein venstertje dat de inhoud in procenten aangeeft.

Aan beide kanten van de powerbank zit een bajonetsluiting. Een negatieve onderop om de lader op de houder te klikken, een positieve bovenop om de telefoon vervolgens aan de lader te klikken. Het opladen verloopt draadloos. Althans, als je telefoon die functionaliteit heeft. En zo niet, dan kun je ‘m ook met één van de meegeleverde kabeltjes laden. Ik heb de lader erg veel gebruikt, bij lange tochten is het kunnen bijladen echt een uitkomst. Trouwens, niet alleen tijdens lange tochten. Ook bij het bezoeken van vakbeurzen – iets waar fietsjournalisten niet onderuit kunnen – blijkt de powerbank erg praktisch.

SKS Compit telefoonhouder

De SKS Compit +Com Charger is niet groter dan je telefoon, maar wel dikker en flink zwaarder (250 gram).

SKS Compit telefoonhouder

De +Com Charger heeft een inhoud van 10.000 milliampère-uur, wat in het geval van mijn iPhone 11 Pro goed is voor ruim drie keer laden.

Muurvaste montage

“Je dure telefoon op het stuur, zou je dan nou wel doen?” Als ik ze vertel over m’n stuurhouder zijn aantal van m’n fietsmaatjes zijn niet overtuigd. Maar gelukkig kan ik ze geruststellen: de telefoon zit als een huis op het stuur. Op m’n racer, m’n gravelbike én m’n mountainbike. Terwijl ik met die laatste lastige afdaling absoluut niet uit de weg ben gegaan.

Met de combinatie van telefoon plus powerbank moet je dat wél doen, ruige paden vermijden. De gezamenlijke massa is namelijk té groot, waardoor de combinatie letterlijk kan losbreken van de houder. Je kunt het hieronder aan de foto van de klittenbandhouder zien; van de vier rechthoekige nokjes die de houder met de oplader verbindt is er nog maar ééntje over. De rest is afgebroken tijdens een afdaling over een ruig keienpad met m’n gravelbike. Vervelend, zeker als je daar pas achterkomt na een paar honderd meter dalen. De Find My iPhone-functie is dan echt geen overbodige luxe!

Voor de goede orde: op de weg of op gravel- en zandpaden is de powerbank altijd wél gewoon blijven zitten.

Het gewicht van de powerbank stelt grenzen aan het terrein waar je kunt rijden. Op dit keienpad is de bajonetsluiting afgebroken. Zónder powerbank eronder blijft de telefoon overigens wél goed zitten, zelfs op ruige paden.

Afgebroken klemnokjes.

Conclusie

Sinds ik de Compit-telefoonhouders van SKS in huis heb, gebruik ik ze heel erg veel. Ik ben heel veel onderweg op allerlei soorten fietsen, waarbij de snel en makkelijk te monteren klittenbandhouder en de vorkbuishouder regelmatig van pas komen. Maar op m’n eigen gravelbike zit de stuurhouder. Die monteer je minder snel, maar positioneert naar mijn mening de telefoon het best ten opzichte van de rijder. Welke SKS Compit telefoonhouder je ook neemt, de kwaliteit van de materialen is boven alle twijfel verheven. Dat geldt trouwens ook voor het bijbehorende telefoonhoesje, dat al menige val keurig geabsorbeerd heeft.

Wie geen lange tochten rijdt kan prima zonder de SKS Compit +Com Charger, maar doe je dat wel, dan is het een superpraktisch ding waarmee je de gebruiksduur van je telefoon makkelijk kunt verdrievoudigen. Daarbij is de mogelijkheid om draadloos te kunnen opladen buitengewoon praktisch.

Mountainbikers die lange tochten willen rijden moet ik teleurstellen: de combinatie van powerbank en telefoon is zodanig zwaar, dat in ruw terrein de bajonetsluiting kan afbreken. Zonder zware powerbank blijft de houder in het terrein wel heel, zo is mijn persoonlijke ervaring.

Reactie van SKS:

“Helaas is het gewicht niet noodzakelijkerwijs de doorslaggevende factor. Op onze testfaciliteit hebben we alle mogelijke combinaties getest. Zelfs met een mobiele telefoon van ongeveer 350 gram en een gesimuleerde kasseistrook met een onafgeveerde fiets ging er niets kapot.”

SKS Compit | Prijzen en specificaties

Aangezien het Compit-programma van SKS enorm uitgebreid is, voert het te ver om alle items hier te benoemen. Daarom alleen de producten die ik heb gebruikt. De SKS Compit vorkbuishouder, stuurhouder en klittenbandhouder kosten respectievelijk 24,99 euro, 29,99 euro en 24,99 euro. De SKS Compit +Com Charger kost 59,99 euro, weegt 250 gram en heeft een inhoud van 10.000 milliampère-uur.

Meer informatie: sks-germany.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments