Tekst & foto’s: Arjan Kruik
Wie is Smith? En wat is Koroyd?
Jawel, achter het brillen- en helmenmerk Smith gaat een echte persoon schuil. Het merk is namelijk genoemd naar z’n oprichter Bob Smith, een Californische orthodontist en skifreak die in 1965 de skibril met dubbele lens bedacht, waardoor deze niet meer zo snel besloeg. Nog bedankt Bob! Vanwege die uitvinding en het daaropvolgende wereldwijde succes is de kans groot dat je Smith vooral kent van de ski- en zonnebrillen. Maar ze maken tevens helmen. En omdat Smith daarmee minstens zo onderscheidend en innovatief wil zijn als met de revolutionaire goggles, gebruikt het merk voor z’n fietshelmen het materiaal Koroyd.
Koroyd is een honingraat-achtig materiaal dat bestaat uit dunne, met elkaar verbonden kunststof buisjes. Alsof iemand creatief is geweest met een pak rietjes. Bij een botsing vervormen deze buisjes, waardoor ze volgens Smith de energie van een impact gelijkmatig en gecontroleerd absorberen. Zeg maar zoals de kreukelzone van een auto. Bedekte Koroyd bij de eerste fietshelmen van Smith, de Forefront uit 2013, bijna het gehele hoofd, bij de huidige xc-modellen wordt het materiaal omwille van de ventilatie wat spaarzamer gebruikt. Want dat is een nadeel van Koroyd: de lucht stroomt er wat minder makkelijk doorheen.
Er zit ook Mips in
De basis van de Smith helmen is, zoals ook bij vrijwel alle andere helmenmerken, een binnenschaal van EPS-schuim met een buitenschaal van stevig ABS. Deze ABS-schaal bedekt vrijwel al het zichtbare EPS-schuim. Dat garandeert een lange levensduur, maar gaat ook ten koste van het gewicht. Om de valbescherming te optimaliseren past Smith in vrijwel al z’n fietshelmen naast EPS en Koroyd tevens Mips toe, het succesvolle Zweedse systeem dat de rotatiekrachten die tijdens een val kunnen optreden moet opvangen. Ook de Smith-helm die ik geprobeerd heb, het crosscountry-model Network, is uitgerust met Mips.
Drie maten, vijftien kleuren, mooie afwerking
Eerst even wat algemene informatie. De Smith Network is er in drie maten en vijftien (!) kleuren. De prijs is 170 euro, het gewicht van onze testhelm in maat M is 300 gram. De Network heeft twintig openingen, maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het aantal gaten in een helm op zich een goede maatstaf is voor de mate van ventilatie. Het gaat er namelijk ook om, hoé en waar die openingen zijn aangebracht. Bij de Smith Network lijkt het erop, dat de luchtstroom zeer effectief over het hoofd gedirigeerd wordt.
Als je het over Smith-fietshelmen hebt, ontkom je er niet aan om het ook te hebben over de openingen aan de zijkanten waarin je de pootjes van je bril kunt klemmen. Je hebt daarbij de keuze om de bril aan de voorkant óf aan de achterkant van de helm te ‘parkeren’. Brillen van Smith zijn sowieso compatibel met dit klemsysteem, maar veel brillen van andere merken passen ook.
Fijne pasvorm
Maar alhoewel gewicht en ventilatie bij mij bij het uitkiezen van een helm een belangrijke rol spelen, staat uiteindelijk de pasvorm toch op de eerste plaats. Maar ook op dat punt komt de Smith Network met de beste mee. Ik heb in mijn garage inmiddels een aardige verzameling fietshelmen en tot voor kort pakte ik voor een rit op de gravel- of xc-bike eigenlijk altijd een model van POC of Specialized. Die zitten bij mij, zo is m’n ervaring, het fijnst. Echter, de Smith Network heb ik inmiddels aan dat rijtje toegevoegd. De vorm van mijn hoofd speelt hier ongetwijfeld een rol in, maar ook het gebruiksvriendelijke en comfortabele fixatiesysteem levert een bijdrage.
Dat het fixatiesysteem van Smith is, net als dat van de twee hierboven genoemde merken, gebaseerd op een smalle kunststof strip die het hoofd rondom omsluit. Hierdoor blijft de helm goed op z’n plaats, zónder dat er drukpunten ontstaan. Althans, bij mijn hoofd. Het bandje is met een draaispanner in de nek losser of vaster te zetten. Het spansysteem is tevens in hoogte verstelbaar.
Conclusie
Een fietshelm kopen is niet heel anders dan een paar schoenen aanschaffen: eerst passen is cruciaal. Maar op basis van mijn ervaring met de Smith Network durf ik wel te beweren dat dragers van xc-helmen van Lazer, POC en Specialized gerust de Smith Network kunnen bestellen in een overeenkomende maat. De pasvorm van de Network lijkt namelijk sterk op die van deze drie merken.
Los van de fijne fit zijn er ook een hoop andere redenen om voor de Smith Network te gaan. De ventilatie is ronduit top, de afwerking staat op een hoog niveau en kenmerken als de afneembare zonneklep en het klemsysteem voor brillenpootjes voegen echt wat toe. Natuurlijk, met 300 gram is de Network geen echte lichtgewicht, maar doordat vrijwel al het kwetsbare EPS-schuim is afgedekt met stevig ABS weet je zeker dat deze helm lang mee zal gaan. Sommige ultralichtgewicht helmen deuken al in als je er naar kijkt. Niet de Smith Network.
En dan is er nog het hele Mips- en Koroyd-gebeuren. Ja, het hoge marketinggehalte van dit soort termen is mij ook niet ontgaan. Maar zowel de bescherming tegen rotatiekrachten die Mips biedt als de schokabsorberende eigenschappen van het Koroyd-materiaal, leveren op het vlak van veiligheid beslist toegevoegde waarde. Alhoewel ik hier wel moet opmerken dat er in de Smith Network, omwille van het optimaliseren van de ventilatie, maar spaarzaam gebruik is gemaakt van Koroyd. Anders gezegd: je moet de toegevoegde waarde van dit materiaal ook zeker niet overschatten.
Smith Network: crosscountry- en gravelhelm | Prijzen en specificaties
Smith brengt de Network in maar liefst vijftien (!) kleuren en drie maten. Alle uitvoeringen zijn uitgerust met Koroyd en Mips. De helm weegt 300 gram in maat M, de prijs is 170 euro. De garantie is twee jaar.
Meer informatie: smithoptics.com