Tekst: Henk Boorsma // Foto’s: Arjan Kruik
Specialized: “Simpelweg de meest veelzijdige gravelbike die we ooit hebben gemaakt hebben.”
Hoe meer de gravelbike evolueert, hoe lastig het lijkt te worden om het kaf van het koren te scheiden. Neem nou Specialized: voer op hun website de term ‘gravelbike’ in en je krijgt ruim dertig zoekresultaten. Creo, Crux, Diverge, Diverge STR, allemaal lonken ze naar de kooplustige websitebezoeker. Maar wat in eerste instantie veel lijkt, valt bij nadere beschouwing wel mee. De Creo heeft een accu en motortje, de Crux is een harcore gravelracer annex crosser, de Diverge is een allrounder voor bos en buitenwijk en de Diverge STR is een dubbelgeveerde offroad-machine. Zo valt er vanzelf het een en ander af, afhankelijk van je interesse, fitheid en budget.
Met de Creo en de Diverge STR hebben inmiddels al ervaring opgedaan, met de Diverge nog niet. En dat terwijl dit model toch al sinds 2020 in z’n huidige vorm te koop is. Gelukkig kregen we afgelopen voorjaar de gelegenheid een Diverge Comp Carbon uitgebreid aan de tand te voelen. “De Diverge is simpelweg de meest veelzijdige gravelbike die we ooit hebben gemaakt hebben”, zegt Specialized er zelf over. Daarmee is Specialized het zoveelste merk dat claimt dat ze de ultieme offroad-allrounder in het schap hebben staan.
Om dat uit te vinden of dat ook daadwerkelijk zo is, ben ik gewoon lekker gaan fietsen met de Specialized Diverge Comp Carbon. Dichtbij huis en ver weg, over verhard en onverhard, kaal of rondom volgehangen met tassen. Alles bij elkaar zo’n duizend kilometer. De testfiets is inmiddels weer terug bij Specialized, maar ik denk nog regelmatig met veel plezier terug aan de tochten die we samen gemaakt hebben. Waarom? Dat lees je hieronder.
Specialized Diverge 2024: programma en prijzen
Specialized brengt drie verschillende uitvoeringen van de Diverge Carbon, allemaal met Future Shock-voorvering. Kun je het normaal gesproken bij dit Amerikaanse merk zo gek maken als je wilt, bij de Diverge hebben ze zich als het om de prijzen gaat redelijk ingehouden. Zo staat de duurste Diverge Carbon, de Expert, voor ‘maar’ 6.300 euro in de prijslijst. Natuurlijk, dat is veel geld. Maar lang niet zoveel als sommige exorbitante S-Works uitvoeringen die soms van andere modellen in de markt gezet worden. ‘Onze’ Diverge Comp Carbon is met 4.500 euro het middelste model, gevolgd door de Diverge Comp carbon van 3.500 euro. Alle carbon Diverge modellen komen in zes maten, van 40 tot 61.
Naast de carbon uitvoeringen van de Diverge is er ook nog één aluminium model, de Diverge Comp E5. Dit exemplaar, dat eveneens is uitgerust met Future Shock, moet 2.700 euro kosten. De maatreeks bestaat hier uit zeven maten, beginnend bij 49 en eindigend bij 64.
Naast de Diverge brengt Specialized ook nog de Diverge STR. Die heeft niet alleen Future Shock-vering aan de voorkant, maar ook aan de achterkant. De Diverge STR-modellen beginnen zo’n beetje waar de ‘gewone’ Diverge eindigt, met prijzen die uiteindelijk oplopen toto 14.000 euro.
Meer info op specialized.com
Lichtgewicht carbon frame
Het frame van de Specialized Diverge is gemaakt van Fact 9r-carbon. Niet het duurste en lichtste carbon dat de Amerikaanse constructeur in huis heeft, maar altijd nog goed genoeg om een frame op te leveren dat volgens Specialized rond 1.100 gram weegt. Onze testfiets, de Diverge Comp Comp in maat 56, heeft een totaalgewicht van 9,46 kilo. Frame en vork zijn rondom royaal uitgerust met nokjes voor het monteren van bidonhouders, bagagedragers, spatborden en tasjes. In de onderbuis is een bagageluikje aangebracht, zoals je dat ook ziet op een aantal mountainbikes van Specialized.
Frame en vork bieden volgens Specialized plaats aan banden tot 47 millimeter, maar af fabriek hangt er 42 millimeter breed rubber in de Diverge. Om zoveel mogelijk ruimte te creëren is de liggende achtervork is ter hoogte van de kettingbladen zeer smal. Opmerkelijk: om toch voldoende sterkte te waarborgen is deze sectie niet hol, maar van massief carbon. Framebescherming is ruimschoots voorhanden, zowel op de liggende achtervork als op de onderbuis. De kabels lopen voor de verandering niét door het bovenste balhoofdlager, maar gaan ‘ouderwets’ via een kabelpoort aan de zijkant van de balhoofdbuis het frame in. Het vernieuwen van de kabels is dankzij de voor Specialized-frames kenmerkende interne kabelgoten kinderspel.
Future Shock-voorvering
Cruciaal voor hoe de Diverge rijdt en voelt is de Future Shock-vering aan de voorkant. Het gaat hier niet om een verende voorvork, maar om een verende stuurpen. Volgens Specialized is het bij gravelfietsen namelijk niet nodig om de gehele fiets af te veren, alleen het afveren van de berijder zou volstaan. Daartoe kunnen de stuurpen en het daaraan gemonteerde stuur veren op een in de stuurbuis ondergebrachte spiraalveer. Specialized brengt deze veer in drie hardheden, af fabriek is op framemaat 56 de middelste hardheid gemonteerd. De Future Shock-vering levert twee centimeter veerweg, waarbij een hydraulische demper de veerbeweging in toom houdt. Met een draaiknop bovenop de vorkbuis is het mogelijk de compressiedemping tijdens het fietsen te verstellen van supersoepel tot knalhard.
In tegenstelling tot z’n dubbelgeveerde broertje Diverge STR, heeft de gewone Diverge geen Future Shock aan de achterkant. Maar dat wil niet zeggen dat op stuiterpaden een bont en blauw zitvlak is voorgeprogrammeerd. Integendeel. Specialized heeft een Roval Terra-zadelpen in de zitbuis gestoken. Door te spelen met verschillende vezelsoorten, de vezelrichting en de laagdikte, heeft Specialized deze carbon zadelpen zodanig kunnen tunen dat deze meegeeft zodra het achterwiel een oneffenheid raakt. Marketing? Je zou denken van wel, maar in de praktijk fungeert de Roval Terra-zadelpen verrassend goed. Bijzonder: Specialized geeft levenslang garantie op deze zadelpen.
Geometrie: wel stabiel, niet log
Bij de Diverge hebben de ontwerpers gepoogd een aantal lastig te verenigen eigenschappen tóch samen te brengen. Zaken als controle en comfort aan de ene kant en levendigheid en efficiëntie aan de andere. De relatief lange bovenbuis – 589 millimeter bij framemaat 56 – in combinatie met een stuur met een korte reach, zorgt ervoor dat het zwaartepunt centraal in de fiets ligt. Met 80 millimeter staat de trapas bovendien ongeveer een centimeter lager dan bij veel andere gravelbikes, wat betekent het zwaartepunt wat meer tussen de wielen zit. Ook dat komt de stabiliteit ten goede. Onder andere dankzij de relatief steile balhoofdhoek, de korte achterbrug en de ook niet echte lange wielbasis – respectievelijk 71,25 graden, 425 millimeter en 1.042 millimeter – biedt Diverge toch een scherp stuurgedrag.
De balhoofdbuis lijkt met 130 millimeter sportief kort, maar bedenk wel dat de 20 millimeter van de Future Shock-vering plus de rubber afsluitkap daar nog bovenop komen. En het omhoog gebogen stuur brengt de handen nog verder omhoog. Als je een beuker bent die z’n rug horizontaal wil hebben, dan kan je dus beter naar een andere fiets kijken. Voor ieder ander geldt dat de zitpositie van de Diverge een prettige mix biedt van comfort en effectiviteit. Oftewel: dit is een gravelfiets waarop je het lang kunt uithouden.
Onderdelen
Aandrijving en remmen: Shimano GRX 2×11
De 2×11-transmissie is een mix van Shimano GRX 600 en het wat luxere en lichtere GRX 810. Dat lijkt een prijskwestie, maar er is meer aan de hand! De GRX 800-crank levert Shimano namelijk uitsluitend met 48/31-vertanding. En GRX 600 komt standaard met 46/30. Het scheelt niet veel, maar met GRX 600 rijdt je dus zowel op het grote als op het kleine blad nét iets lichter. Voor een gravelbike die zo nu en dan mee mag naar het buitenland en daar bovendien een paar tassen moet meetorsen, kan dat geen kwaad. Vandaar ook de 11/34-tands Shimano Ultegra-cassette.
Maar ondanks dat een lichtste verzet van 31 voor en 34 achter niet bepaald zwaar is en ondanks dat ik mezelf zéker niet als een matige klimmer kwalificeer, loop ik bij een paar lange en vooral uitzonderlijk steile offroad-beklimmingen toch tegen m’n grenzen aan. Maar goed, als je je gravelrondjes voornamelijk in Nederland trapt, is de kans dat je tegen dat probleem aanloopt extreem klein.
De gemonteerde Shimano GRX 810-remmen en -remgrepen zijn inmiddels beproefde klassiekers. Je kunt zowel van vanaf de kappen als vanuit de beugels goed bij de remgrepen en de stopkracht en doseerbaarheid zijn prima. Met een tweetal 160 millimeter Ice Tech-schijven heeft Specialized ook op de remschijven niet bezuinigd. Dat is fijn, want deze speciale remschijven van Shimano, waarbij een laagje aluminium is ingebed tussen twee laagjes staal, zijn beter in het reguleren van de warmte dan remschijven massief staal, zo is mijn ervaring.
Wielen en banden: DT Swiss en huismerk
Die wielen van de Diverge Comp Carbon zijn opgebouwd met aluminium velgen van DT Swiss rond huismerk naven. De hoogte van de velg bedraagt 25 millimeter, de binnenbreedte 24. Bredere gravelwielen zijn tegenwoordig geen uitzondering meer, maar de breedte is groot genoeg om de 42 millimeter brede banden mooi te laten vallen. Hier gaat hier om de Pathfinder Pro van Specializeds huismerk. Deze band onderscheidt zich door een smalle, ongeprofileerde strook in het centrum van het loopvlak, met aan weerszijden fijne, dicht op elkaar staande nopjes.
Alhoewel in het frame ook 47 millimeter banden passen, kiest Specialized bewust voor een maatje smaller. Ja, brede banden zijn comfortabeler. En ja, brede banden rollen lichter in het terrein. Maar op asfalt hebben smallere banden weer een streepje voor. En omdat de Future Shock-voorvering en de speciale carbon zadelpen van Roval een deel van de comforttaken van de banden hebben overgenomen, denkt Specialized met 42 millimeter rubbers een beter compromis te kunnen bereiken. Dat wil zeggen: snel op asfalt, comfortabel offroad.
Alhoewel de wielen toch niet superlicht zijn, valt de sterkte toch een beetje tegen. Tot twee keer toe breekt er een spaak in het achterwiel. De eerste keer tijdens een gewoon rondje door het bos, de tweede keer tijdens een meerdaagse tocht met bepakking.
Hoe rijdt-ie?
Comfortabel zitten
Als ik voor het eerst m’n been over het zadel slinger is het gelijk genieten. De zitpositie is me op het lijf geschreven; niet te diep, niet te rechtop. Zo kan ik tijdens m’n ritten lekker om me heen kijken en tegelijkertijd de pedalen redelijk efficiënt laten rondgaan. De fiets voelt daarbij licht en levendig aan en nodigt uit tot tempo maken. De licht rollende semi-slick-banden dragen zeker bij aan dat gevoel.
Oké, die relatief rechte zit is niet ideaal als je wilt wegduiken voor een straffe wind op kop. En ook klimmen zou nog iets efficiënter gaan met het stuur wat lager. Maar boven kom je altijd en eenmaal op de top merk je dat de Diverge bij het weer naar beneden rollen stabiel en vertrouwenwekkend aanvoelt. Dat wil zeggen, zonder tassen aan de fiets. Mét tassen kan er als je een bocht inzet aan de voorkant wat vaagheid ontstaan, met name op zachte en losse ondergronden. Ik vermoed dat vervorming van het frame hier debet aan is. Mijn eigen gewicht plus dat van m’n bagage is waarschijnlijk nét iets teveel van het goede.
Flexibele zadelpen
Ja, dat de Future Shock een verklaring zou kunnen zijn kwam ook even bij me op. Maar die verende voorkant is dusdanig rigide, dat me dat toch niet het geval lijkt. Als je er in een klim flink aan trekt en sleurt, geeft het stuur namelijk geen krimp. Het is net alsof je op een conventionele, starre gravelbike zit. Maar ondertussen is die Future Shock wel gewoon voor je aan het werk. En dat doet ook nog ’s ronduit goed. Oneffenheden in de ondergrond worden soepel glad gestreken. Hoé glad, dat merk je pas als je weer overstapt op een gravelbike zónder Future Shock en alle oneffenheden ineens ongefilterd je handen bereiken.
Op de Diverge worden niet alleen je handen, polsen en schouders ontzien, maar ook je zitvlak. De lange, dunne Roval Terra-zadelpen geeft dankzij de speciale carbonconstructie voelbaar mee als het achterwiel een obstakel raakt. Niet dat de oneffenheden geheel worden weggenomen – het is zeker geen vering –, maar de scherpe randjes worden er wél afgehaald. En aan het eind van een lange dag fietsen zijn m’n zitvlak en rug daar blij mee.
Diverge versus Diverge STR
Alhoewel de Diverge en de Diverge STR hun naam delen, beide zijn uitgerust met Future Shock-voorvering en er ook qua geometrie en zitpositie overeenkomsten zijn, zijn het wel twee verschillende fietsen. Eerst maar het puntje geometrie: de Diverge STR is nóg iets langer en lager dan z’n evenknie zonder achtervering. En dat betekent dat deze dubbelgeveerde gravelaar nóg stabieler is en nóg meer controle biedt. Terwijl de ‘gewone’ Diverge op dat vlak al bovengemiddeld goed uit de bus komt.
En dan is er nog de Future Shock-achtervering die Diverge STR wel heeft en de gewone Diverge niet. Dat wil niet zeggen dat deze laatste oncomfortabel is. Integendeel. Zoals ik hierboven al vertelde is de Diverge juist bovengemiddeld comfortabel, met dank aan onder andere die lange en buigzame Roval Terra-zadelpen, die verrassend goed in staat is oneffenheden en schokken te absorberen. Uiteraard is de veel langere, in de speciale zitbuis geïntegreerde carbon zadelpen van de Diverge STR daar nóg beter in. Maar het grote verschil qua rijgevoel en comfortbeleving zit ‘m niet in de mate waarin beide zadelpennen kunnen veren, maar in de manier waarop deze veerbeweging gecontroleerd wordt.
Waar de verende carbon zadelpen bij de Diverge STR door middel van een hydraulische demper onder controle gehouden wordt, daar ontbreekt zo’n mechanisme bij de gewone Diverge. Resultaat: bij diepe kuilen of dikke wortels geeft de Roval Terra-zadelpen wel eens ‘een tikkie terug’ aan je zitvlak. En bij een (te) hoge trapfrequentie begint de pen te wippen. Persoonlijk stoort dat me niet; zodra de zadelpen van de Diverge de neiging krijgt te gaan wippen gewoon een tandje zwaarder schakelen en het probleem is opgelost. Maar als je er gevoelig voor bent, dan biedt de Diverge STR een wat strakker rijgevoel dan de gewone Diverge.
Conclusie
Het gebeurt bij Velozine niet vaak dat een gravelbike unaniem bij de gehele crew dezelfde enthousiaste reacties oproept. Maar de Specialized Diverge is zo’n gravelbike. Omdat-ie langer dan gebruikelijk op de redactie stond, hebben veel redacteuren en medewerkers erop gereden. En allemaal brachten ze ‘m na afloop van hun ritten helemaal happy weer terug. De rode draad in hun reacties: de Diverge rijdt makkelijk, wil vlot vooruit, is comfortabel en vergevingsgezind en wekt vertrouwen in afdalingen. Mijn eigen ervaring op deze allemansvriend sluit daar volledig op aan. Het is een gravelfiets waarop je gaat zitten en waar je je verder niet druk over hoeft te maken. Of anders gezegd: deze gravelfiets staat volledig in dienst van de rijder en niet andersom.
“Het gebeurt bij Velozine niet vaak dat een gravelbike unaniem bij de gehele crew dezelfde enthousiaste reacties oproept. Maar de Specialized Diverge is zo’n gravelbike. Deze gravelfiets staat volledig in dienst van de rijder en niet andersom.”
Dus ja, ik ben enthousiast over de Specialized Comp Carbon. Volgt natuurlijk de vraag: zou je ‘m zelf kopen? Ik denk het wel. Maar dan zou ik wel voor een uitvoering met enkelvoudig voorblad gaan. De geteste Diverge Comp Carbon is een model van dit jaar, maar het gelijknamige 2025 model staat inmiddels al op de website van Specialized. Voor dezelfde prijs, ook dat nog. En deze 2025 uitvoering is in tegenstelling tot de testfiets niet uitgerust met mechanisch Shimano GRX 2×11, maar met een draadloze Sram Apex AXS 12-speed-groep, met 11/50-cassette en een 40-tands voorblad. Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe gravelbike, dan zou dát ‘m wel eens kunnen worden.
Specialized Diverge Comp Carbon | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | FACT 9r-carbon |
Vork | FACT-carbon |
Achterderailleur | Shimano GRX 810, 11-speed |
Schakelaars | Shimano GRX 810, 2×11-speed |
Crankset | Shimano GRX 600, 46/30, 172,5 mm |
Cassette | Shimano Ultegra, 11-speed, 11-34t |
Ketting | Shimano Ultegra |
Remmen | Shimano GRX 810 |
Remschijven | Shimano RT-70, 160/160 mm (v/a) |
Velgen | DT Swiss G540, 25 mm hoog, 24 mm breed (intern) |
Wielnaven | Specialized |
Banden | Pathfinder Pro 2BR, 700×42 |
Stuur | Specialized Hover, 420 mm breed |
Stuurpen | Future Stem Comp, 90 mm |
Zadel | Body Geometry Power Sport, 143 mm breed |
Zadelpen | Roval Terra Carbon, Ø 27,2 mm |
Gewicht | 9,46 kg (framemaat 56) |
Prijs | € 4.500,00 |
Garantie | Levenslange op het frame |
Extra | Twee jaar garantie voor tweede eigenaar (vanaf de datum van aankoop door de oorspronkelijke koper) |
Geometrie
Website fabrikant: specialized.com