Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Arjan Kruik & Jeroen van den Brand
Het bandenassortiment van Specialized is niet minder dan indrukwekkend. Op al hun fietsen zitten eigen banden. En aangezien het fietsenassortiment niet bepaald beknopt is, geldt dat ook voor hun banden. Zo tel ik op hun website niet minder dan 44 verschillende mountainbikebanden. Niet dat er 44 verschillende profielen zijn. Nee, van diverse profielen brengt Specialized verschillende versies, waarbij de rubbersamenstelling en het karkas verschillen. Voor crosscountry-toepassingen heeft Specialized de Fast Trak, Renegade en Ground Control-profielen. De voorbije maanden probeerde ik een Fast Trak en een Renegade in de S-Works uitvoering uit op mijn crosscountry-hardtail.
Specialized S-Works Fast Trak en Renegade 2Bliss Ready T5/T7
Bij Specialized krijgt alles waarbij de meest geavanceerde technieken gebruikt worden de naam ‘S-Works’ mee. Oók bij de banden komen we die naam tegen. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de Fast Trak en Renegade in de S-Works-uitvoering het lichtste karkas hebben. Mijn 29 inch testexemplaren zijn 2.35 inch breed, waarbij de Fast Trak volgens Specialized 615 gram en de Renegade 590 gram weegt. Op mijn weegschaal doen ze respectievelijk 632 gram en 647 gram. Ja, zwaarder dan aangeven, maar laat er geen misverstand over bestaan: dan zijn nog altijd erg lichte banden. Ter referentie: een Schwalbe Racing Ray met hun lichtste Super Race-karkas weegt in dezelfde maat 745 gram. En 100 gram is in de wereld van xc-banden écht een groot verschil.
Als voor- én achterband
Zowel de Fast Trak als Renegade zijn op voor- en achterwiel toe te passen. Maar zoals Specialized zelf op veel van z’n crosscountry-fietsen doet, heb ik ze in combinatie toegepast. De Fast Trak leent zich met zijn meer schuin gehoekte noppen namelijk goed voor gebruik als voorband. Een voorband heeft het zwaarste werk: sturen. Het profiel van de Renegade bestaat uit kleinere, vierkante noppen waarvan er ook méér op het karkas staan. Bovendien zijn de noppen met 2,5 millimeter lager dan de 3 millimeter hoge noppen van de Fast Trak. Onder het motto ‘dat achterwiel volgt wel’, is de Renegade in mijn optiek dus prima rond het achterwiel op zijn plaats.
Beide banden zijn overigens gemaakt met twee rubbersamenstellingen. Gripton T5/T7 noemt Specialized die mix. De T5-samenstelling is wat harder en vind je op de middelste rij noppen voor minder rolweerstand. De schoudernoppen zijn gemaakt met de T7-samenstelling. Die is zachter en ook wat minder slijtvast dan het T5-rubber, maar daardoor ideaal voor schoudernoppen.
Specificaties
Specialized S-Works Fast Trak 2Bliss Ready T5/T7
- Breedte: 2.2 inch / 2.35 inch (getest)
- Karkas: S-Works, 120 tpi
- Compound: Loopvlak T5, schoudernoppen T7
- Gewicht:
- 29 x 2.2 inch: fabrieksopgave: 575 gram
- 29 x 2.35 inch: fabrieksopgave: 615 gram / gewogen: 647 gram
- Prijs: € 50,00
Specialized S-Works Renegade 2Bliss Ready T5/T7
- Breedte: 2.2 inch / 2.35 inch (getest)
- Karkas: S-Works, 120 tpi
- Compound: Loopvlak T5, schoudernoppen T7
- Gewicht:
- 29 x 2.2 inch: fabrieksopgave: 570 gram
- 29 x 2.35 inch: fabrieksopgave: 590 gram / gewogen: 633 gram
- Prijs: € 50,00
Website fabrikant: specialized.com
Probleemloze montage
Het eerste dat opvalt wanneer ik de banden voor het eerst in de hand heb, is hoe licht ze zijn. Dat gevoel wordt vooral ingegeven doordat het 120 tpi karkas extreem dun is. De zijkanten zijn slechts 0,7 millimeter. En dat is een stuk dunner dan wat je tegenwoordig bij andere fabrikanten tegengekomt. Zo zijn de zijkanten bij een Schwalbe Super Race karkas 1,2 millimeter dik.
Dit alles zit een tubeless-montage overigens niet in de weg. Ik heb de banden gemonteerde op een setje Newmen Advanced SL XA-wielen, waarbij ik vooraan een velg heb met een interne breedte van 30 millimeter en achteraan van 25 millimeter. Zowel de montage van de Fast Trak als de Renegade gaat met de gebruikelijke tubeless montagemethoden probleemloos. Opvallend is daarbij dat de banden, ondanks het dunne S-Works-karkas, niet extreem veel dichtmiddel nodig hebben om luchtdicht te zijn. Ook over langere perioden loopt de druk niet noemenswaardig meer af dan bij andere crosscountry-banden met dikkere karkassen.
De Renegade meet op de 25 millimeter brede velg over zijn schoudernoppen 57,6 millimeter. Dat is iets smaller dan de 2.35 inch (oftewel 59,7 millimeter) die de band volgens fabrieksopgave zou moeten zijn. De schuifmaat om de Fast Trak laat 60,4 millimeter zien. Dit is weliswaar óver de schoudernoppen gemeten, maar het breedste punt dat ik meet is echter gemeten tussen beide zijkanten. De oorzaak is uiteraard de 30 millimeter brede velg, die in de tijd dat deze banden ontwikkeld werden nog niet zo echt een standaard was. Beide metingen zijn overigens gedaan met de banden op 1.6 bar en pas na een aantal ritten, zodat de banden zich eerst goed konden zetten.
Snel, allround bandenpaar
Op een objectieve manier iets exacts zeggen over de rolweerstand kan ik niet; we hebben hier bij Velozine geen meetapparatuur. Bovendien zegt zo’n labmeting nauwelijks iets over de daadwerkelijke rolweerstand in het terrein. Niettemin durf ik de uitspraak wel aan dat de Fast Trak en – meer nog – de aandrijvende Renegade behoorlijk licht rollen. Op het verharde stuk naar de mountainbikeroute toe zit er gang er snel in. En ook op de zandgronden die zo typisch zijn voor Nederland, komt het gevoelsmatig allemaal licht lopend over.
Als het gaat om de grip die het profiel genereert doet de Fast Trak aan de voorkant niet echt onder voor de eerder genoemde Racing Ray van Schwalbe. Een band die de meesten van jullie ongetwijfeld wel kennen. Ook in bochten op zandgrond en over boomwortels, waarbij je veel van de schoudernoppen gebruikt, lijken beide banden redelijk aan elkaar gewaagd. Dat terwijl de schoudernoppen op de Fast Trak meer vierkant en groter zijn, maar ook iets lager in vergelijk met de meer schoep-achtige schoudernoppen op de Racing Ray, die juist op het uiteinden meer uitsteken. Ook op de gravel en het puin hier op de lokale vuilnisbelt biedt de Fast Trak volop houvast, ook wanneer het nat wordt.
Over nat gesproken: óók op de inmiddels modderige trails ontbreekt het de Fast Trak niet aan grip en loopt het profiel niet snel vol. De Renegade aan de achterkant komt eerder aan z’n grens. Dat komt niet alleen doordat de noppen iets lager zijn, maar ook omdat ze wat dichter op elkaar staan en zodoende minder door de modder naar harde ondergrond weten door te prikken. In ons vlakke Nederland is dit in mijn optiek zelden écht een probleem. Hooguit dat je bij het uit een bocht accelereren, of op steile klimmetjes met wortels en losse stenen iets minder extreem aan de gaskraan moet zitten. Wederom omstandigheden die in Nederland niet de overhand hebben.
Alles hosanna dus met het Specialized Fast Trak-Renegade-paar? Nee, bij voorgenoemde ervaringen zijn wel wat kanttekeningen te maken.
Tegengehouden door dun karkas
Het S-Works-karkas is Specializeds soepelste karkas, zo zeggen ze zelf op hun website. En nee, daar lijkt niets aan gelogen. Ze zijn erg soepel. Té soepel in mijn optiek. Want waar ik met mijn gewicht van 73 kilogram op veruit de meest crosscountry-banden prima uit de voeten kom met 1.25 tot 1.4 bar, moet ik de Fast Trak en Renegade minimaal op 1.6 bar zetten om te voorkomen dat de banden bij het sturen omklappen rond de velg. 0.2 bar lijkt niet veel, maar bij mountainbikebanden is dat het wel, zeker wanneer je iets als comfort en tractie óók mee laat wegen.
Pas vanaf 1.6 bar voelt de voorband stabiel en daardoor voorspelbaar omdat dan pas het loopvlak beter ‘onder’ de velg blijft. Op de korte draai- en keersecties van mijn lokale mountainbikeroutes blijft de Renegade rond het achterwiel zelfs bij 1.6 bar nog altijd wat zwalken, met name wanneer ik abrupt van richting verander. Nu is dat bij een achterwiel relatief goed op te vangen, maar het voelt alsof je achterwiel wat los zit en dat is géén prettige eigenschap.
Als remedie heb ik achteraan nu een TPU-binnenband gestoken van Eclipse. Een testverhaal over die kunststof binnenbanden volgt nog. Uit eerdere testen met de Schwalbe Aerothan en Tubolito TPU-binnenbanden was me namelijk bijgebleven dat dergelijke lichtgewicht binnenbanden redelijk wat ondersteuning geven aan een band, zonder noemenswaardig in te leveren op souplesse en rolweerstand. Met de Eclipse binnenband geïnstalleerd voelt de Renegade beduidend stabieler en daardoor beter voorspelbaar. Maar dan nog steeds alleen bij een – voor mijn begrip – relatief hoge bandendruk van 1.6 bar.
Minder comfortabel
Onder de streep zijn de S-Works Fast Trak en Renegade dus bij gelijksoortige voorspelbaarheid als de Schwalbe-tegenhangers met een Super Race-karkas minder comfortabel omdat je ze daarvoor harder moet oppompen. Bovendien betekent een hardere band dat je eerder aan de grens van de grip komt. Grip bestaat namelijk niet alleen uit het profiel en de rubber-samenstelling, maar óók uit de mate waarin het loopvlak mét het profiel zich naar de ondergrond kan zetten. Een band moet dus altijd kunnen vervormen. Het dunne karkas onder het loopvlak is dus ook niet per se een nadeel. Hooguit ten opzichte van lekresistentie. Maar ook het loopvlak vervormt door de hogere druk dus minder. En dat betekent op onverharde ondergrond dat je rolweerstand dus juist weer toeneemt. Zie hier dus ook de reden waarom vergelijkingstesten van offroad-rubber in een lab slechts een zeer éénzijdig – en vaak niet maar de praktijk overdraagbaar – beeld geven.
Conclusie
Het profiel van de Specializeds Fast Trak is allround te noemen. Als voorband kun je er in mijn optiek in Nederland het hele jaar prima mee vooruit. En de Renegade is een prima match als achterband. Achteraan heb je nu eenmaal op een crosscountrybike niet heel veel meer grip nodig dan de Renegade biedt. Pas wanneer het erg los én steil óf te modderig wordt is de grip van de Renegade misschien wat beperkt. Het maakt het Fast Trak en Renegade duo in de basis een interessant alternatief op de bekende en veel gebruikte bandensets. En met 50 euro per band zijn ze erg scherp geprijsd.
“…zijn voor jou een laag gewicht en een lage rolweerstand veel belangrijker dan stuurgedrag, dan zijn er momenteel maar weinig banden die zich kunnen meten aan de Specialized S-Works Fast Trak en Renegade.”
Maar feilloos is het Specialized bandenduo Fast Trak en Renegade in de S-Works-uitvoering helaas niet. Het extreem dunne karkas maakt dat je gemiddeld genomen met een hogere bandenspanning moet rijden om ze stabiel te houden. Zonder die verhoogde druk zijn ze al snel onvoorspelbaar, met name wanneer je abrupt van richting verandert of in een snelle kuipbocht flink wat druk zet. Die hogere bandendruk kun je voor lief nemen als comfort niet per se je uitgangspunt is. Maar een hogere druk gaat uiteindelijk óók ten kost van de maximale grip die een band geeft. Maar zijn voor jou een laag gewicht en een lage rolweerstand veel belangrijker dan stuurgedrag, dan zijn er momenteel maar weinig banden die zich kunnen meten aan de Specialized S-Works Fast Trak en Renegade. Je zou je wat mij betreft wel moeten afvragen of je jezelf niet van teveel lol berooft op de draai- en keerrondjes…