Test | Specialized Turbo Levo Expert 2023: Elektrische trailtijger

Nog steeds één van de beste e-mtb’s van dit moment

Is mountainbiken op een e-mountainbike wel écht mountainbiken? Als je net als wij een paar Alpentochten hebt gemaakt met de Specialized Turbo Levo is het antwoord op die vraag waarschijnlijk een “ja”. Natuurlijk is deze in Zwitserland (!) ontwikkelde e-mtb zwaarder dan een gewone dubbelgeveerde mountainbike. Maar dankzij z’n natuurlijk aanvoelende trapondersteuning en z’n fijne klim- en daaleigenschappen, vergeet je al snel dat je met een motortje onderweg bent. “Puur genieten”, vindt Arjan. “Dat ik met deze e-bike een véél betere klimmer ben is logisch. Maar dat ik óók beter zou afdalen had ik echt nooit verwacht.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan Alex Resch van mountainbikehotel Krone in Brixen voor z’n gastvrijheid en de routetips.

Specialized Turbo Levo Expert 2023: optimale integratie van mens en machine?

De tijd gaat snel. Z’n eerste Turbo Levo bracht Specialized al in 2015 op de markt en het huidige model is alweer de derde generatie. Je kunt dus wel stellen dat Specialized inmiddels ervaring heeft met het construeren van mountainbikes met trapondersteuning. Hoewel de vergelijking met de motorloze Stumpjumper voor de hand ligt, is de Turbo Levo beslist heel veel meer dan een Stumpy waaraan een motortje is gehangen. Wat heet; de integratie van motor, elektronica en accu staat bij deze e-mtb op een hoog niveau. Van de houtje-touwtje aanpak die je bij sommige andere merken nog wel eens ziet, is bij Specialized absoluut geen sprake.

De knappe koppen die dat allemaal voor elkaar gekregen hebben zitten trouwens niet in Amerika, maar in Zwitserland, waar het merk met de S een speciale ‘Turbo’-afdeling heeft opgezet. Dat is niet omdat Zwitserse technici slimmer zijn dan Amerikaanse, maar omdat de markt voor e-bikes in Europa het meest volwassen is. Wil je als fabrikant van e-bikes bovenop de ontwikkelingen zitten, dan moet je op het oude continent zijn.

Goed, even terug naar de vergelijking met een motorloze mountainbike. Als je de Turbo Levo tóch wilt vergelijken met een spierfiets, dan ligt de Stumpjumper Evo LTD het meest voor de hand. Beide bikes hebben 160 millimeter veerweg aan de voorkant en 150 millimeter achteraan. En allebei hebben ze geen 29 inch achterwiel, maar een exemplaar van 27.5 inch. Echter, binnen de Stumpjumper Evo-reeks is dat kleinere achterwiel een uitzondering, terwijl bij de Turbo Levo álle modellen een 27.5 inch achterwiel hebben. Sterker; deze de Turbo Levo is specifiek ontworpen als mullet, dat wil zeggen als bike met een achterwiel dat kleiner is dan het voorwiel. Doel: het realiseren van een kortere achterbrug, voor meer wendbaarheid.

Specialized Turbo Levo

Getest: Specialized Turbo Levo Expert e-mtb.

Spoiler alert: deze elektrische Specialized is één van de meest capabele e-mtb’s waarmee we ooit gereden hebben.

Specialized Turbo Levo: programma en prijzen

De huidige collectiepresentatie op de website van Specialized is redelijk verwarrend, aangezien er twee modeljaren door elkaar heen gepresenteerd worden. Zo treffen we twee verschillende Turbo Levo Experts aan. Onze testfiets, die is afgeprijsd van € 10.700 naar € 8.500, én een iets anders afgemonteerde Turbo Levo Expert in precies dezelfde kleur, die € 9.600 kost. Deze laatste uitvoering lijkt de nieuwere van de twee te zijn, ook al omdat ‘onze’ Turbo Levo online uitverkocht is.

Je moet dus zelf de website van Specialized even checken voor prijzen en beschikbaarheid. Het topmodel is de S-Works Turbo Levo, gevolgd door de Turbo Levo Pro, Expert en Comp. Daarnaast zijn er twee aluminium modellen, de Turbo Levo Alloy en de Turbo Levo Comp Alloy. Welke uitvoering je ook neemt, ze hebben allemaal een Sram-transmissie. De vering wordt door Fox of Rockshox geleverd.

De Turbo Levo komt in zes maten die allemaal een 29 inch voorwiel en een 27.5 inch achterwiel hebben. Alleen de kleinste maat heeft ook een 27.5 inch voorwiel.

Meer info op specialized.com

Frame: rondom carbon

Het frame – dus zowel de voor- als de achterdriehoek – van de Turbo Levo Expert is gemaakt van Specializeds FACT 11m-carbon. Dat materiaal levert een e-mtb op die in onze testmaat S4 22,8 kilo weegt. In vergelijking tot een spierfiets is dat een hele hoop kilo’s, maar voor een e-mountainbike met een 700 Wh accu en een keur aan betrouwbare, solide componenten is dat helemaal niet verkeerd.

Even over de maatvoering. Specialized gebruikt niet de conventionele maataanduiding XS tot XXL, maar de aanduiding S1 tot S6. Hierbij varieert vooral de léngte van de bike en in veel mindere mate de hoogte. Het idee daarachter: zo kun je als je van wendbare bikes houdt makkelijker een kleiner frame kiezen. Of juist een groter frame als je naar maximale stabiliteit streeft. Met mijn lengte van 1,80 meter kom ik volgens de maattabel van Specialized voor de maten S3, S4 en S5 in aanmerking. Omdat die precies in het midden valt ben ik voor de S4 gegaan.

Specialized Turbo Levo

Alles is dik aan deze e-mtb: dik frame, dikke banden, dikke voorvork. En natuurlijk dikke pret bij het afdalen.

Specialized Turbo Levo

Geleend van de Stumpjumper: de asymmetrische frame-constructie.

Specialized Turbo Levo

Prima beschermers tegen ketting- en steenslag op de liggende en de staande achtervork. Dat maakt van de Turbo Levo een stille e-mtb; niks klappert, piept of kraakt.

Specialized Turbo Levo

Ook het scharnierpunt is beschermd.

Specialized Turbo Levo e-mtb

Minitool in de vorkbuis.

Specialized Turbo Levo

Kabels gaan via een praktische kabelpoort het frame in.

Geometrie

Langer, luier en lager

Ehh ja, het bovenstaande kopje vindt je ook terug bij veel andere tests. Dat is omdat bikes nou eenmaal langer, luier en lager worden. Zo ook deze elektrische Specialized. Niet radicaal overigens. Zo bedraagt de reach van onze testmaat S4 bijvoorbeeld 477 millimeter, wat niet uitzonderlijk lang of kort is. Dito voor de stack van 635 millimeter. Voor wie de vorige generatie Turbo Levo kent, zijn de hoeken wél heel anders, met een luie balhoofdbuishoek van 64,5 graden en juist een steile zitbuishoek van 76,2 graden. En lager is-ie ook. Niet alleen qua frame – de zitbuis is slechts 425 millimeter kort – maar ook voor wat betreft de trapashoogte, die 350 millimeter bedraagt. Dat lijkt niet laag, maar voor een e-mountainbike met zoveel veerweg is dat niet veel. De afstand tussen beide assen, de wielbasis, is 1.255 millimeter.

Flipchips en lagerschalen

Verder nog wat opvallends? Een flipchip bij de demper zoals je die van bijvoorbeeld de Stumpjumper kent, ontbreekt bij de Turbo Levo. Maar dat betekent niet dat er geen verstelmogelijkheden zijn. De belangrijkste is de Horst-link in de liggende achtervork. Door hier een flipchip om te draaien wordt de liggende achtervork 5 millimeter langer en komt de trapas 7 millimeter omlaag. Dat lijkt een verandering van niks, maar in het terrein is het verschil significant. Daarover straks meer.

Ook via de balhoofdbuis kan de geometrie van de Turbo Levo aangepast worden. Daar heb je echter wel een aparte, asymmetrische lagerschaal voor nodig. Tijdens de test konden we hier helaas niet over beschikken, zodat we deze mogelijkheid om te geometrie te tunen niet hebben kunnen proberen. Heb je zo’n lagerschaal wél, dan kun je de balhoofdbuishoek een graad vlakker of juist rechter zetten ten opzichte van de neutrale stand van 64,5 graden.

De Turbo Levo gaat als een malle door de bocht.

De liggende achtervork kan 5 millimeter langer gemaakt worden. Daarmee komt tevens de trapas 7 millimeter omlaag.

In de korte stand trek je makkelijker het voorwiel omhoog…

En in de lange stand beschik je over meer controle in steile en of snelle afdalingen.

Optioneel (en niet door ons geprobeerd): met een andere lagerschaal kan de balhoofdbuishoek desgewenst een graad rechter of juist luier gezet worden.

Trapondersteuning

Specialized 2.2-motor met 700 Wh accu

Alhoewel Specialized z’n motor de naam ‘Turbo Full Power System 2.2’ geeft, is het een publiek geheim dat de Amerikanen hun motoren betrekken bij de Duitse toeleverancier Brose. In het geval van de Turbo Levo gaat het om de Brose Drive SMag, die over een koppel van 90 newtonmeter beschikt, met een maximaal vermogen van 565 watt. De behuizing van de motor is iets meer bulky dan bij sommige andere merken, maar desondanks mooi in het carbon frame geïntegreerd.

Ik snap overigens wel dat Specialized het heeft over een ‘eigen’ motor, want alles eromheen komt uit eigen huis; displays, sensors, software, accu, het hele spul. Dat geeft Specialized de mogelijkheid om de fiets te laten rijden en reageren zoals zíj dat willen. Bij een aanbieder als Bosch kan dat niet, hier zijn fietsfabrikanten verplicht het volledige pakket integraal af te nemen, zonder ruimte voor eigen aanpassingen of andere componenten dan die van Bosch.

Bij de motor van de Turbo Levo vallen twee dingen op. In de eerste plaats de geringe geluidsontwikkeling. De Specialized-motor is echt veel stiller dan die van bijvoorbeeld marktleider Bosch. En zelfs stiller dan de toch evenmin rumoerige Shimano EP8-motor. Ook het klunk-geluid dat de motoren van Bosch en Shimano maken zodra je de cranks stilhoudt, blijft bij de Specialized-motor achterwege.

Daarnaast is er de natuurlijke manier waarop de ondersteuning geleverd wordt. Het is inmiddels een fietsjournalistencliché, maar op de Turbo Levo heb je écht het gevoel dat je superbenen hebt. Of iets anders geformuleerd: je hebt te allen tijde het gevoel dat jij het zélf bent die de fiets vooruit trapt. Je bent piloot en geen passagier. Ik vond de Shimano EP8-motor op dit vlak al heel erg prettig, maar de trapondersteuning van Specialized gooit hier nog een schepje bovenop.

Drie standen en allemaal te tunen

Specialized houdt het simpel: één display in de bovenbuis en twee duimknopjes naast het linker handvat. Of meer precies: vier knopjes, want onder- en bovenop zitten ook nog twee secundaire bedieningstoetsen. Met de bovenste kun je een heel scala aan aan nuttige en minder nuttige gegevens op het beeldschermpje tevoorschijn toveren, mocht je daaraan behoefte hebben. En met de onderste activeer je de loopstand. De filosofie bij de ondersteuning volgt die van de bediening: in de basis dus lekker ongecompliceerd. Zo zijn er maar drie standen: eco, trail en turbo. Maar elk van die standen is voor wie dat wil tot in het oneindige te finetunen naar eigen wensen en behoeften.

Af fabriek is uitsluitend de ondersteuning in de trail-stand dynamisch. Dat wil zeggen: afhankelijk van de hoeveelheid druk die je op de pedalen uitoefent, waardoor je automatisch meer ondersteuning krijgt als je die nodig hebt. Je kunt de mate van ondersteuning met de Mission Control-app zelf aanpassen aan je smaak en de omstandigheden. Wil je een dynamische ondersteuning in de eco-stand? Kan ook. Zelf heb ik in de eco-stand de ondersteuning niet-dynamisch gehouden, maar wel van 35 naar 25 procent teruggeschroefd. Zo hebben niet alleen m’n benen wat meer te doen, maar komt mijn klimtempo ook meer overeen met dat van m’n fietsmaatjes.

Deze functionaliteit is overigens ook zonder app toegankelijk, gewoon tijdens het fietsen. Door de plusknop naast het linker handvat wat langer ingedrukt te houden, kun je de ondersteuning in stappen van tien procent verminderen of vermeerderen. ‘Microtune’ noemt Specialized dat. Daarmee stel je je snelheid nauwkeurig af op die van je medefietsers. Superpraktisch! Even helemaal geen zin om hard te trappen? Met de via de app toegankelijke shuttle-tune kan je bij alle modi de ondersteuning bij lagere trapfrequenties opschroeven. Een beetje een bejaardenstand, maar wel lekker als je moe bent.

Grote accu

In de onderbuis zit een 700 Wh accu. Dat is iets kleiner dan de 750 wattuur die je op sommige actuele Bosch-bikes vindt, maar in de praktijk blijkt het verschil verwaarloosbaar. Er zijn namelijk zoveel variabelen die de actieradius beïnvloeden. Daarbij denk je wellicht als eerste aan de gebruikte ondersteuningsstand, maar onderschat ook het gewicht van de berijder niet. Iedere tien kilo minder gewicht levert vele extra hoogtemeters op. Maar ook de rolweerstand van de banden, het type ondergrond en de temperatuur spelen een rol. Wil je toch een getal zien? Met mijn gewicht van 80 kilo – 74 kilo lichaamsgewicht plus zes kilo rugzak – zijn in de trail-stand ruim 2.000 hoogtemeters per rit haalbaar.

Specialized Turbo Levo

De Specialized-motor is in vergelijking tot sommige andere motormerken niet de meest compacte.

Specialized Turbo Levo

Meer heb je op een e-mtb eigenlijk niet nodig: druktoetsen op het stuur, een display in de bovenbuis.

Met een app kun je de ondersteuning naar eigen smaak instellen.

Specialized Turbo Levo

Om de binnenkant schoon en droog te houden is de laadpoort dubbel afgedicht.

Specialized Turbo Levo e-mtb

Als je de bout bij de pijl losdraait, kun je de accu via de onderkant uit de onderbuis trekken.

Vering: beproefd vierpuntssysteem

Als het gaat om het veersysteem kiest Specialized sinds jaar en dag voor de klassieke Horst-link in de liggende achtervork, waarbij de beweging van het achterwiel via een hevel wordt overgebracht op een horizontaal geplaatste demper. Nou is het toepassen van zo’n beproefde configuratie geen garantie voor goed functionerend vering, maar hey, Specialized past dit systeem al een kleine dertig jaar toe, dus ze weten wel hoe het werkt.

Een rondom aan te passen Fox Float X2 – je kunt je echt volledig verliezen in alle instelmogelijkheden – levert aan de achterkant 150 millimeter veerweg. De 160 millimeter aan de voorkant wordt geleverd door een superdikke Fox 38 met Grip 2-demper. Ook hier volop mogelijkheden voor het instellen van de demping en de rebound. Een Fox 38 lijkt overkill, maar zodra je ervaart waartoe de Turbo Levo in staat is als het om afdalen gaat, ga je de keuze van Specialized voor deze oversized voorvork begrijpen.

Springen is wel een dingetje. Niet alleen is de Turbo Levo in vergelijking tot een gewone mountainbike veel zwaarder, ook biedt de soepele vering minder tegendruk bij afzetten.

Specialized Turbo Levo

De 160 mm veerweg aan de voorkant wordt geleverd door een superdikke Fox 38 met Grip 2-demper.

Specialized Turbo Levo

Aan de achterkant levert een soepele Fox Float X2 150 millimeter veerweg.

Specialized Turbo Levo

Niet alleen beschikt de demper over een klimstand, ook is de demping van de ingaande én van de uitgaande slag in te stellen voor zowel highspeed als lowspeed.

Onderdelen

Transmissie

Net als alle Specialized Turbo Levo’s heeft ook de Expert-uitvoering een transmissie van Sram. De derailleur en schakelaar komen uit de X01-groep, de cassette en ketting dragen het logo GX. Persoonlijk had ik dat liever andersom gezien – X01-slijtdelen gaan echt veel langer mee – maar ik snap ook wel hoe het werkt. Een X01-derailleur doet het in de shop namelijk beter. Werken doet het overigens prima, niet in de laatste plaats omdat slag van de schakelaar door Specialized is beperkt tot slechts één krans per schakelbeweging. Ja, dat is in het begin even wennen. Maar het is het behoud van je drivetrain.

Reden: de motor vermenigvuldigt jouw trapkracht, waardoor de transmissie met name in steile secties overbelast kan raken. Waar de kettingen op de e-bikes van m’n maten onder zulke omstandigheden luidruchtig over de cassette ratelen en soms zelfs ronduit doortrappen, daar schakelt de transmissie op de Turbo Levo keer op keer feilloos van het ene verzet naar het andere. Okay, je moet wat vaker achter elkaar schakelen, maar dat heb ik er graag voor over.

Wielen en banden

De Turbo Levo heeft zoals gezegd een groot wiel voor en een klein wiel achter. Merk je daar wat van? Toch wel. Deze zogenaamde mullet-configuratie levert niet alleen een wendbaar karakter op, maar ook extra ruimte tussen m’n achterwerk en de achterband. Toucheert de achterband van m’n eigen 29er in steile, technische secties zo nu en dan m’n zitvlak, bij de Turbo Levo heb ik hier geen last van.

De wielen van Specializeds huismerk Roval hebben lekker brede aluminium velgen. De kwaliteit lijkt in orde; na een dikke 15 duizend hoogte- en dieptemeters over voornamelijk ruige paden is de spaakspanning nog prima en lopen ze nog mooi recht. De achtervelg heeft echter wel een dikke deuk in de rand opgelopen. Ik wijt dit eerder aan het relatief soepele karkas van de gemonteerde Specialized-banden dan aan de kwaliteit van de velg. Was deze Turbo Levo mijn eigen fiets, dan zou ik in ieder geval achter een band met een wat stugger karkas monteren.

Dan is er nog de dikte van die banden: 2.6 inch meten ze. Op mijn eigen, motorloze trailbike ben ik hiervan teruggekomen, ik rijd nu weer een paar jaar wat smallere banden. Reden: die geven meer feedback over wat er onder me gebeurt. Op een zware e-mountainbike als de Turbo Levo bevallen die dikke sloffen me echter erg goed. Ja, de terugkoppeling is wat minder. Maar de grip en demping zijn echt next level. Vooral de voorband met de nieuwe T9-compound is subliem, ik ben geen enkel moment grip verloren.

Remmen

Hierover kan ik kort zijn: de gemonteerde Sram Codes zijn m’n favoriete remmen. Okay, ik heb thuis ook een bike met Shimano Saint-remmen en die bieden nog meer stopkracht. Maar de doseerbaarheid van de Codes is onovertroffen. En met een supergrote 220 millimeter remschijf op het voorwiel en een 200 millimeter schijf aan de achterkant kom je aan remkracht niks tekort, ondanks de extra massa die vertraagd moet worden. Kramp in je vingers? Oververhitte schijven? Niet met deze set-up.

Specialized Turbo Levo

Sram X01 Eagle-derailleur met onze favoriete – want zeer goed verstelbare – X01-duimschakelaar. Deze schakelaar kan de ketting maar één krans per keer opschakelen. De cassette en ketting komen uit Srams GX-groep.

Specialized Turbo Levo

Typisch voor een moderne e-mtb: Praxis-cranks zijn maar 160 millimeter lang.

Specialized Turbo Levo e-mtb

Een 220 millimeter remschijf op de vooras; als je er aan gewend bent, wil je nooit meer anders.

Ondanks de korte cranks moet je toch opletten dat je pedalen geen wortels of stenen raken, vooral met de trapas in de laagste stand.

Specialized Turbo Levo

Wielen van Specializeds eigen merk Roval.

Specialized Turbo Levo

Een Specialized Eliminator achter en een Butcher voor, beide in 2.6 inch. Met name de voorband met de gripvaste en vooral zeer goed dempende T9-compound is heel erg fijn.

Een stugger karkas zou echter geen kwaad kunnen. Hier heeft een rots het gewonnen van de velg.

Hoe rijdt de Specialized Turbo Levo Expert?

Kampioen wortelpaden klimmen

Als je al tot hier gekomen bent met het lezen van mijn testverslag, dan zou je inmiddels de indruk kunnen hebben dat ik enthousiast ben over de Specialized Turbo Levo. Die indruk klopt. Sterker: ik ben superenthousiast! Neem het klimmen; tijdens een e-bike-tocht door de Dolomieten ben de enige die een lange, smalle en steile wortelsectie tot het hoogste punt kan uitrijden. Opvallend, want normaal gesproken, op een spierfiets, ben ik vaak de zwakste klimmer. Niet zozeer voor wat betreft m’n klimtechniek, die is prima, maar puur vanwege het beperkte wattage dat ik kan wegtrappen. Terwijl ik op de Turbo Levo ineens klimkampioen ben. Hoe dat kan?

In de eerste plaats de zeer goede dosering van de trapondersteuning. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel. Waar m’n maten op de wortels doorslipten wegens oncontroleerbare e-power, houd ik grip. Ook het doorlopen van de ondersteuning helpt. Wat dat wil zeggen, “doorlopen”? Op het moment dat je in een lastige sectie, zoals op een wortelpad, je cranks even stil moet houden, draait de motor nog heel even door, waardoor je nét even wat makkelijker over een wortel of rots rolt.

En dan zijn er natuurlijk nog de vering en de geometrie. Eerst even het laatste: vooral met de achtervork in de langste stand is grip voorgeprogrammeerd. Het enige dat qua klimmen wellicht beter zou kunnen is de zitbuishoek. Alhoewel die op papier al best steil is, klimt de fiets in de praktijk nog beter als je het zadel helemaal naar voren schuift. Ergo: als je de zitbuishoek steiler maakt. De gevoelige achtervering maakt het geheel af. Als een bloedhond volgt de achterband de ondergrond.

Minder duwerig

Ik heb het hierboven over lastige, steile beklimingen. Gematigd stijgende asfalt- of gravelklimmen zijn een ander verhaal. Ondanks z’n op papier hoge koppel en vermogen blijft de Turbo Levo hier achter bij de Bosch-bikes in de groep. Natuurlijk, dat is iets dat je kunt aanpassen met de Mission Control-app, maar ook dan blijft het gevoel dat de motor van de Turbo Levo je nét wat minder een ‘duwtje’ geeft dan Bosch-motoren dat doen. Voor mij persoonlijk geen probleem, maar als je met zo min mogelijk inspanning zo snel mogelijk een berg wilt opknallen, dan zijn er geschiktere bikes dan de Turbo Levo.

Ander puntje: in de smalle, soms diep uitgesleten paden die je vaak boven de boomgrens vindt blijkt de trapas in de low-positie wat aan de lage kant. Regelmatig blijven m’n pedalen hangen. Wie dat wil voorkomen kan het best de liggende achtervork in de kortste stand laten staan, zodat de trapas op z’n hoogst staat.

Afdaalkoning

Dan het dalen. Dit is de discipline waarin de Specialized Turbo excelleert. In secties met keien en wortels lijkt er geen grens te zijn aan de snelheid die je met deze e-mtb kunt bereiken. En ongeacht de snelheid heb je altijd het gevoel volledig in control te zijn. Hier valt echt álles samen; geometrie, zitpositie, vering, banden. Je denkt dat ik overdrijf? Dan ga ik het nog even erger maken. De Turbo Levo geeft me zóveel vertrouwen, dat ik technische secties ben afgedaald die ik op mijn eigen spierfiets honderd procent zeker was gaan lopen. Let wel: succesvol afgedaald, ik ben met de Specialized geen enkele keer onderuit gegaan.

Ook steile en krappe haarspeldbochten zijn geen enkel probleem. In een afdaling over een oude mulattierro uit de Eerste Wereldoorlog, met wel twintig op elkaar gestapelde haarspeldbochten, zie ik mijn maten op hun e-mtb’s regelmatig rechtdoor schieten, terwijl ik probleemloos de bocht kan volgen.

Anders gezegd: de Turbo Levo helpt me niet alleen met het verleggen van mijn grenzen als het pad omhoog gaat, maar ook in omgekeerde richting. En dat terwijl ik daar, dat is misschien nog wel het meest speciale, géén extra moeite voor hoef te doen. Want wat de berg je ook voor de voeten gooit, de Turbo Levo blijft een makkelijke bike. Dat is overigens niet altijd of voor iedereen een voordeel: op gladde flowtrails is de Turbo Levo wat saai, te weinig uitdagend. En z’n hoge gewicht ontneemt ‘m dan de speelsheid die je op een spierfiets wel hebt.

De Specialized Turbo Levo is niet alleen een van de beste klimmende e-mtb’s die we tot nu toe gereden hebben…

… maar ook een van de beste dalers!

Conclusie

De discussie wel of geen e-mountainbike ga ik niet meer aan. Ze zijn er nu eenmaal en gaan ook niet meer weg. En, zo is mijn ervaring inmiddels, bikes zonder en bikes met motor hebben allebei hun charme. Ik persoonlijk zal dus niet zo snel de keuze maken tussen de één of de ander. Soms bevalt een spierfiets me beter, op andere momenten een e-bike. Door dus naar de Specialized Turbo Levo. Wat een fiets! Ondanks dat de concurrentie niet heeft stilgezeten, is deze e-mountainbike nog steeds richtinggevend in z’n klasse. Geometrie, zitpositie, trapondersteuning, bediening, vering, onderdelen, het hele plaatje klopt. En dat resulteert, zo is mijn ervaring, in een immense hoeveelheid mountainbikeplezier.

“Ik zit inmiddels aan de verkeerde kant van de vijftig, maar de Specialized Turbo Levo doet me dat volledig vergeten. Sterker nog: deze e-mtb steekt zó goed in elkaar, dat-ie een betere biker van me maakt dan ik ooit geweest ben.”

Ik zit inmiddels aan de verkeerde kant van de vijftig, maar de Specialized Turbo Levo doet me dat volledig vergeten. Sterker nog: deze e-mtb steekt zó goed in elkaar, dat-ie een betere biker van me maakt dan ik ooit geweest ben. Allicht, denk je nu, je verwacht toch niet anders met een motortje in het vooronder? Dat is wat mij betreft te kort door de bocht. Er zijn namelijk tig mountainbikes te koop met motortjes, maar de meeste daarvan zijn ondanks hun elektrische krachtbron niet zo goed in het overwinnen van technische klimsecties als de Turbo Levo.

En dan heb ik het nog niet eens over het afdalen gehad, waarbij niet de motor, maar de zwaartekracht voor de aandrijving zorgt. Ook hier blijkt de Turbo Levo in staat me naar een voor mij ongekend hoog niveau te stuwen. Dat is een heerlijk gevoel. Verslavend ook. Want als ik de bergen weer achter me gelaten heb, blijft het kriebelen. Wanneer gaan we weer?

Onze uitvalsbasis voor de test van deze e-mtb is mountainbikehotel Krone in het fraaie Zuid-Tiroolse stadje Brixen/Bessanone.

Specialized Turbo Levo Expert 2023 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame FACT 11m-carbon
Vork Fox 38 Performance Elite, Grip 2-demper, 160 mm veerweg
Achterdemper Fox Float X2 Performance Elite, 2-pos., 150 mm veerweg
Motor Specialized 2.2, 90 Nm
Accu Specialized M3, 700 Wh
Display Specialized MasterMind TCU
Achterderailleur Sram X01 Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram X01 Eagle, 12-speed
Crankset Praxis Forged, 32t, 160 mm
Cassette Sram GX Eagle, 10/52t
Ketting Sram GX Eagle
Remmen Sram Code RS
Remschijven (v/a) Sram Centerline, 200/220 mm
Wielen Traverse 29/27.5
Voorband Butcher, Grid Trail-karkas, Gripton T9-compound, 29 x 2.6″
Achterband Eliminator, Grid Trail-karkas, Gripton T7-compound, 27.5 x 2.6″
Stuur Specialized Trail Alloy, 800 mm breed
Stuurpen Specialized Trail Alloy, 35 mm
Zadel Specialized Bridge Comp, 143 mm breed
Zadelpen X-Fusion Manic, 175 mm verstelbereik
Gewicht compleet 22,8 kg (framemaat L)
Prijs € 8.500,-
Garantie Levenslange op frame en 2 jaar voor motor en accu voor 1e eigenaar
Extra’s 2 jaar garantie voor 2e eigenaar (vanaf de datum van aankoop door de oorspronkelijke koper)

Geometrie

Geometrie

Website fabrikant: specialized.com

Alexander Resch van mountainbikehotel Krone in Brixen/Bressanone, zelf een mountainbiker van het eerste uur, kent écht alle trails in de buurt. Bedankt Alex!

Voor de test van deze e-mtb gereden routes

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie avonturen te beleven als wij. De routes die we voor deze biketest gereden hebben vind je daarom hieronder.





Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Guido
Guido
1 jaar geleden

Fijne fiets, inderdaad misschien wel één van de beste…, zolang de motor doet wat hij moet doen. Heb een 2020 model gehad met 4 jr garantie omdat men zoveel vertrouwen in het product had. Maar na 2 jaar en 6 motoren heb ik hem, met pijn in het hart, verkocht. Alles is altijd keurig onder garantie vervangen, maar het was iedere keer weer een gok of ik mijn rondje kon afmaken. Dan kan de fiets nog zo goed fietsen, als hij niet betrouwbaar is ben je er op een gegeven moment wel klaar mee. Rij nu met volle tevredenheid op… Lees meer »