SQlab 611 Ergowave Active 2.1: is nieuwer ook beter?
“Lichter, comfortabeler, ergonomischer”; marketeers in fietsindustrie grossieren in superlatieven en in z’n presentatie van de nieuwe 611 Ergowave Active 2.1 doet zadelmaker SQlab daar lustig aan mee. Maar marketing of niet, de claims van SQlab ten aanzien van hun vernieuwde 611 wekken me toch wel mijn interesse. Immers, ik heb de huidige versie van de SQlab 611 op al m’n bikes. En dat is niet omdat dit zadel zo beroerd zit. Integendeel. Dus als SQlab een voorseriemodel van de nieuwe 611 Ergowave Active 2.1 op de redactie van Velozine laat bezorgen ben ik toch wel benieuwd: is nieuwer ook echt beter?
De SQlab-filosofie
Voor ik je dat ga vertellen, zet ik eerst even globaal uiteen wat bij SQlab de achterliggend gedachten zijn. Immers, de 611 wijkt net als de meeste andere SQlab-zadels nogal af van wat gangbaar is. Het primaire uitgangspunt is dat het lichaamsgewicht het best gedragen kan worden door de zitbotjes. Deze zijn immers direct verbonden met het bekken en bovendien veel robuuster dan de weke en kwetsbare delen daartussen. Vandaar het vlakke dwarsprofiel van de 611 en het geultje in het midden. Dat dient om de gevoelige delen zoveel mogelijk te ontzien. En vandaar ook de relatief dunne en straffe polstering. Immers, bij een dikke en zachte polstering zouden de zitbotjes dieper in het zadel wegzakken, waardoor de gevoelige delen alsnog overmatig belast zouden kunnen worden.
Vier breedtematen
Omdat de afstand tussen de zitbotjes niet bij iedereen gelijk is, komen SQlab-zadels in meerdere breedtes. In het geval van de 611 in vier maten, van 13 tot 16 centimeter. Natuurlijk brengen tegenwoordig ook andere merken hun zadels in verschillende breedtes, maar vrijwel niemand gaat daarin zo ver als SQlab. Om de juiste breedtemaat te vinden is het belangrijk om eerst de afstand tussen je zitbotjes te meten. Met behulp van een zitpositietabel kun je vervolgens de juiste zadelmaat selecteren. Mijn zitbotjes zitten 12 centimeter uit elkaar en in combinatie met de semi-sportieve zithouding op mijn bike kom ik uit op een 611 van 14 centimeter breed.
Golvende langsprofiel
Daarnaast wordt de 611, de nieuwe nog meer dan de oude, gekenmerkt door een opvallend golvend profiel. De gedachte achter deze zogenaamde ‘ergowave’ is, dat de zitbotjes dankzij de achterste ‘golf’ in steile beklimmingen niet naar achteren glijden. Met als bijkomend voordeel dat je bij hard aanzetten je kracht beter op de pedalen kwijt kunt. In het begin is het wennen om op alleen maar op de zitbotjes te zitten. Maar na een paar ritten weet je niet beter, zo is mijn ervaring.
Kantelmechanisme
En dan is er, tot slot, het woord ‘active’ in de modelaanduiding van de 611. Die naam komt voort uit het feit, dat deze 611 om zijn lengteas kan kantelen. Hierdoor kan het zadel meebewegen met de bewegingen van het bekken. Hierdoor worden volgens SQlab de tussenwervelschijven ontzien en neemt de druk op de zitbotjes af. Bij de nieuwe 611 Ergowave Active 2.1 is de active-constructie niet alleen lichter, maar ook soepeler. Er is dus minder druk nodig om de kantelbeweging in gang te zetten, wat met name voor lichtere rijders goed nieuws is.
Is nieuwer ook beter?
Goed, er is dus een nieuwe 611 Ergowave Active. Hoe verhoudt deze 2.1 zich tot z’n voorganger? En zijn de veranderingen ook verbeteringen? Allereerst het geclaimde lagere gewicht: met 223 gram voor de nieuwe en 226 gram voor de oude 611 is op dat vlak nauwelijks vooruitgang geboekt. Erg? Dat niet, want echt veel wegen de zadels niet. Maar als iets niet zo is, moet je het ook niet beweren, toch? Overigens, van de oude 611 Ergowave Active is er ook een carbon uitvoering van slechts 200 gram. Of daar ook een 2.1 versie van komt is nog niet bekend.
Meer comfort?
Dan het comfort, dat nogmaals naar een hoger plan getild zou zijn. Hoe zit het daar mee? Dat zit goed, letterlijk. Het getrapte langsprofiel is meer geprononceerd dan bij de oude 611, het kuiltje in het midden is dieper en de neus is platter en minder grof. Het resultaat is inderdaad een verbetering van het zitcomfort ten opzichte van de oude 611. Niet mindblowing beter – de oude 611 vind ik namelijk ook ronduit lekker zitten – maar met name tijdens lange ritten is het comfort inderdaad een graadje beter. Vooral het diepere kuiltje in het midden lijkt erg goed te werken; er is echt geen enkele druk op de edele delen.
Meer ergowave?
Nog even over die getrapte vorm, de Ergowave. Die is op de nieuwe 611 meer geprononceerd. Op routes met veel beklimmingen is het verschil voelbaar. Tenminste, als je op het zadel blijft zitten. De ondersteuning aan de achterkant is dan duidelijker en in positieve zin voelbaar. Wordt de klim steiler en moet je naar voren om het voorwiel aan de grond te houden, dan vindt je zitvlak een kleine zeven centimeter meer naar voren een tweede ‘wave’. Die is subtieler dan die aan de achterkant, maar desondanks duidelijker aanwezig dan bij de oude 611 Ergowave Active. Zo ‘gelockt’ als bijvoorbeeld de SQlab 60X is de zit op de nieuwe 611 overigens niet. En dat is wat mij betreft een pluspunt.
Actiever active-systeem?
Tot slot het vernieuwde active-systeem; werkt dat beter? Ik heb de indruk van wel. De zijwaartse kanteling is bij de 2.1. uitvoering van de 611 Ergowave Active met mijn gewicht van 75 kilo in ieder geval makkelijker te initiëren. Daarbij gebruik ik bij zowel de oude als bij de nieuwe 611 de witte, meest soepele kunstrubber demper. Neem wel even mee dat ik al een fan was van het active-systeem. Zoals gezegd zet SQlab ‘active’ in de markt als een systeem dat de tussenwervelschijven ontziet en de zitbotjes ontlast. Maar bij mij persoonlijk komt daar nog bij dat het kantelmechanisme ook in staat is mijn beenlengteverschil van bijna een centimeter op te vangen. Ten opzichte van een ‘vast’ SQlab 611 Ergowave-zadel, dat ik eveneens geprobeerd heb, trap ik soepeler op een active-uitvoering in het algemeen. En het soepelst op versie 2.1. Los van de betere werking werking is het nieuwe active-systeem door de schaalverkleining ook minder prominent aanwezig. Het zadel ziet er op dat punt dus veel minder ‘geitenwollensokkig’ uit en dat is mijn beleving een pluspunt.
Conclusie
De SQlab 611 Ergowave Active heeft nu de toevoeging 2.1 in z’n naam. Zo’n getal staat voor ‘beter’. Klopt dat ook? Ik ben geneigd te zeggen van wel. De wat meer geprononceerde trapvorm levert een iets betere krachtoverbrenging, zonder de bewegingsvrijheid negatief te beïnvloeden, het iets diepere kuiltje ontziet de gevoelige delen nog iets beter en het active-systeem, de kantelbeweging in langsrichting, is inderdaad iets soepeler. Al deze kleine verbeteringen samen maken de nieuwe 611 Ergowave Active inderdaad tot een nog beter product. Let wel op dat woordje ‘nog’, want de oude 611 Ergowave Active was in mijn beleving ook al goed.
SQlab 611 Ergowave Active 2.1 | Prijzen en specificaties
SQlab brengt de 611 Ergowave Active 2.1 vooralsnog alleen met een chromo-stalen onderstel. Je kunt daarbij kiezen uit vier breedtematen, van 13 tot 16 centimeter. De nieuwe 611 Ergowave Active 2.1 kost € 159,95 en ligt waarschijnlijk vanaf midden januari 2022 in de winkels. SQlab past de nieuwe Active-constructie ook toe in de 612 Infinergy Ergowave Active 2.1 (€ 149,95) en de 60X Infinergy Ergowave Active 2.1 (€ 199,95). Of er ook uitvoeringen komen met carbon onderstel is nog niet bekend gemaakt.
Meer informatie: www.sq-lab.com
Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Hi Arjan, Ik overweeg om dit zadel aan te schaffen maar wat ik me afvraag is bij een afstand van 12cm van je zitbotjes hoe kom je dan tot maat 14 van het zadel? Moet dat niet maar 12 zijn? gr Danny
Dag Danny, bij SQlab komt de zadelbreedte niet in alle gevallen overeen met de afstand tussen de zitbotjes. SQlab adviseert alléén bij een horizontale positie van de rug (lees: als je op een racefiets onderin de beugels zit) een zadelbreedte die overeenkomt met de afstand tussen de zitbotjes. In mijn geval zou ik dan inderdaad een SQlab-zadel moeten hebben van 12 cm breed. Echter: als je minder diep zit (zoals vaak op de mountainbike), dan moet een SQlab-zadel bréder zijn dan de afstand tussen de zitbotjes. In mijn geval, aangezien ik semi-sportief op m’n mountainbike zit (dus niet extreem diep… Lees meer »
Ik heb ca. 4 jr de 612 active op m’n racefiets en superzadel, echter nu op m’n nieuwe fiets de 612 active 2,1 eveneens in 14cm. Echter wat me direct opviel tijdens rijden was de breedte (zeg maar in de liesstreek) het leek of het zadel wat breder was, aan het meten geslagen en op diverse punten gemeten met schuifmaat. En waarempel, vanaf de punt op 3 verschillende punten gemeten en waar zeg maar het zadel uitwaaierd (zeg maar breder wordt) scheelde het bijna 4 a 5 mm dat de 2.1 breder was. Er nu kleine 450km op gereden en… Lees meer »