Gelukkig biedt transport-specialist Thule daarvoor diverse oplossingen, waaronder de UpRide fietsdrager voor op het dak. Wij monteerden die en gingen op pad… met auto én bike.
Als je je bike niet ín de auto kunt vervoeren, heb je twee opties aan de buitenzijde van je auto: achterop of bovenop. Wanneer je géén trekhaak hebt, kun je ook nog kiezen voor een drager voor op de achterklep. Je moet dan wel een hatchback of stationwagen hebben. Maar kijkende naar wat er rondrijdt op Neerlands wegen is die kans vrij groot. Dit soort dragers werken in de regel allemaal met een klemming van een framebuis of zadelpen. Met carbonframes en dropper zadelpennen werkt dat niet super. Sterker nog; ik wíl niet eens mijn frame of de zadelpen inklemmen. De Thule UpRide fietsdrager komt me hierin tegemoet; al betekent het wel dat ik m’n bike bovenop mijn auto kwijt moet.
Opbouw
De UpRide is met zijn prijs van € 209,95 het topmodel fietsdrager uit het dakdrager-programma van Thule. Hij is redelijk universeel. Dat wil zeggen; hij kan bikes met wielen van 20” tot 29” aan, met een bandbreedte tot 3” (zelfs 5” met een Fatbike adapter) én hij past op vrijwel elke auto. Tenminste, als je de juiste dakdragers hebt. De UpRide monteer je namelijk niet rechtstreeks op je dak. Voor mijn Nissan Qashqai uit 2014 zijn dat 2 Thule Evo WingBar’s die als dwarsbalken boven op de dakrails van de auto komen. Thule’s systeem is geheel modulair, waarbij je diverse zaken kunt monteren op de dakdragers dankzij de T-gleuven die over de gehele lengte van het profiel (en dus breedte van je auto) lopen. Net zoals de UpRide een accessoire is dat je óp de dakdrager monteert, kun je er ook specifieke koffers, of dragers voor je ski’s, snowboard’s of zelfs je kayak op kwijt.
Up and… Ride…
Je bike vervolgens in de UpRide monteren gaat vrij eenvoudig. Maar in plaats van uitleggen, laten we dat liever gewoon zien:
Monteren van je bike is dus vrij snel en eenvoudig. Nou ja, in combinatie met een SUV is het handig als je zelf ook enigszins lengte hebt. En dat is dan ook meteen hét nadeel van een dakdrager. Wanneer je zelf niet groot bent kan het nog best een uitdaging zijn om een fiets hoog genoeg op te tillen. Vervolgens is de hele combinatie, zeker op een SUV, best hoog. Het is dus beslist aan te bevelen (ongeacht de hoogte van je auto) om de exacte hoogte van auto + fiets eens op te meten én dat te noteren op een post-it op je dashboard. Je zult niet de eerste zijn die zo zijn bike afschrijft bij een parkeergarage…
Met de boel aangespannen stond m’n bike overigens in een handomdraai goed stabiel. Merk daarbij op dat de voorwielbeugels vooral goed werken om de boel stabiel in te klemmen, wanneer je een beetje volumineuze banden hebt. Een racefiets kan uiteraard ook meegenomen worden, maar je zult dan misschien nog iets beter op de voorspanning van de achterste beugel moeten letten. Met mijn 29×2,35″ banden is er niet veel nodig om hem stabiel te krijgen. Op de snelweg bewoog ‘ie ook niet meer dan ik van andere dakdragers gewend ben. Het is echter onvermijdelijk om bij hogere snelheden wat windgeruis te horen, al moet ik zeggen dat ik het geheel op snelheid stil genoeg vond om het eigenlijk niet op te merken.
Tot slot is het nog noemenswaardig dat er een kabelslot verwerkt zit in de ligger. Die zal niet bestand zijn tegen een betonschaar, maar mocht je je bike (en auto) toch kortstondig alleen moeten laten, dan is er in elk geval een beetje meer zekerheid dat ‘ie nog op je dak staat nadat je betaald hebt bij het tankstation.
Specificaties Thule UpRide fietsdrager
- Laadvermogen: 20 kg;
- Geschikt voor 20 tot 29″ wielen met banden tot maximaal 3″ breed;
- Voor fatbike banden tot 5″ wordt de UpRide Fatbike adapter apart verkocht.
De setup zoals wij die nodig hadden voor een Nissan Qashqai uit 2014:
- Thule UpRide: € 209,95;
- Thule EVo Wingbar, bestaande uit:
- Wingbar Evo 127;
- EVO raised Rail;
- Setprijs: € 274,00;
- Totaal: € 483,95
Op de website van Thule kun je een kit samenstelling op basis van jouw auto. De prijs van de totale kit kan dus variëren.
Fabrikant: www.thule.com
Conclusie
Met een totale setprijs van € 483,95 is de Thule UpRide fietsdrager niet de allergoedkoopste manier van het vervoeren van je bike. Als je echter nog geen trekhaak hebt (of niet kan, of niet mag installeren omdat je je auto least), dan ga je niet snel een stabielere manier van vervoer vinden. Dragers voor de achterklep, of goedkopere dakdragers waar een complete fiets in kan, waaronder uit Thule’s eigen programma, hebben allemaal het compromis dat ze een framebuis vasthouden. De enige alternatieven voor op het dak zijn dragers waarbij je de voorvork met zijn dropouts monteert in een houder, zoals bij de door ons eerder getestte SeaSucker. Heb je een Cannondale met een Lefty of Ocho voorvork dan is dat ook niet echt handig. Maar goed; dat gehannes is een gevolg van je fietskeuze. Nu is een voorwiel in de regel nog wel in de auto mee te nemen. Tenzij je dus met het hele gezin op vakantie gaat; dan is ruimte een luxe die je vaak niet hebt.
Wanneer je bijvoorbeeld ook op wintersport gaat, dan is een modulaire setup zoals Thule ze aanbiedt nóg een stuk interessanter, omwille van het brede assortiment van Thule. Is dat niet per se een zwaarwegende factor voor je, dan heb je aan de Thule nog altijd een zeer eenvoudig, snel werkende en vooral robuuste drager om je bike veilig te vervoeren.
Tekst, foto’s & video: Mark ten Napel
Hey Mark, welke wiebelt minder: de Proride of de Upride?
Hallo Paul,
Die vraag is gemakkelijk te beantwoorden. Dat is de Thule Upride.
Doordat de fiets vastgezet wordt aan het wiel staat deze veel steviger/stabieler op de drager.
Mvgr,
Mark