Test | Trek Checkpoint SL 6 eTap 2022 gravelbike

Veelzijdige gravelen met ‘vering’ (soort van)

In 2018 haalde Trek met z’n eerste gravelbike Checkpoint direct een succesnummer in huis, zowel qua rijeigenschappen als commercieel. Ze gingen namelijk als warme broodjes over te toonbank. Goed voor Trek en z’n aandeelhouders, maar lastig voor de ingenieurs en productmanagers. Want hoe maak je iets dat al goed is nog beter ? De nieuwe Checkpoint SL is hun antwoord. Arjan ging ermee op pad.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan onze vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaarmaken van de testfiets.

Test Trek Checkpoint

Trek Checkpoint SL 6 eTap 2022: gravelbike volgens het boekje?

“De Checkpoint SL 6 eTap is een carbon gravelbike die ontworpen is om je te vervoeren naar plaatsen die je nooit op een standaard racefiets zou kunnen bereiken”, zegt Trek. Een open deur van jewelste, maar daarom niet minder waar. Want rijden op andere plekken dan met een racefiets mogelijk is, dat is natuurlijk preciés waar het bij gravelbiken om gaat. De huidige Checkpoint SL is alweer de tweede generatie, de opvolger van de eerste Checkpoint uit 2018. Alhoewel de ontwikkelingen binnen het gravelsegment nog steeds alle kanten opgaan, dirigeert Trek z’n nieuwe gravelbike nadrukkelijk nog meer richting offroad, met een langere bouw en dikkere banden.

“De nieuwste versie van de Trek Checkpoint is dus letterlijk groter geworden. Groter als in een langere wielbasis, een langere achterbrug, een langere reach en een langere bovenbuis.”

De afstand tussen Treks endurance-racer Domane en z’n crosser Boone, waarmee de eerste generatie Checkpoint nog flink wat geometrische raakvlakken had, is in de nieuwste versie dus letterlijk groter geworden. Groter als in een langere wielbasis, een langere achterbrug, een langere reach en een langere bovenbuis. Deze laatste wordt gecompenseerd door een kortere stuurpen en een korter stuur toe te passen, zodat de afstand tussen zadel en handen bij de oude en de nieuwe Checkpoint min of meer gelijk is. Terwijl, zo is de bedoeling van Trek, de koersvastheid en stabiliteit van deze nieuwe gravelbike juist beter zijn geworden.

Trek Checkpoint 2022: programma en prijzen

Checkpoint SLR

Onze testfiets, de Trek Checkpoint SL 6 eTap, kost € 4.099,-. Als je dat veel geld vindt, maak dan je borst maar nat. Het Checkpoint-gamma gaat namelijk tot € 12.099,-! Voor dat bedrag krijg je de Checkpoint SLR 9 eTap, die met een frame van OCLV 700-carbon en een elektrische Sram Red eTap AXS-transmissie het lichtste en beste biedt dat Trek in huis heeft. De SLR-modelreeks – waarbij de ‘R’ verwijst naar het woord ‘race’ – start pas bij € 7.099,-.

Checkpoint SL

Daaronder vind je drie SL-modellen, waarvan onze testfiets de middelste is. Deze SL’s zijn gemaakt van het iets minder lichte OCLV 500-carbon, met daarnaast een IsoSpeed-veerysteem dat anders is uitgevoerd. Bovendien zijn de SL-frames rondom voorzien van montagepunten en nokjes voor spatborden, bagagedragers, frametassen en bidons. De SL-reeks begint bij € 3.599,-.

Checkpoint ALR

Met de toevoeging ‘ALR’ brengt Trek ook een aluminium Checkpoint. Die Checkpoint ALR 5 heeft geen Isospeed-frame, maar is met € 2.499,- wel gunstiger geprijsd.

Meer info op trekbikes.com/nl

Test Trek Checkpoint

“De Checkpoint SL is een gravelbike die ontworpen is om je te vervoeren naar plaatsen die je nooit op een standaard racefiets zou kunnen bereiken”, zegt Trek. Waarvan akte.

De Trek Checkpoint SL is gemaakt van OCLV 500 carbon, Treks op één na lichtste carbonconstructie.

test Trek Checkpoint

De Trek Checkpoint SL weegt 9,55 kg in framemaat 58. De losse frameset, dus frame plus voorvok, zou volgens Trek op 1.975 gram komen.

Een kunststof plaat op de onderbuis beschermt het kostbare carbon tegen steenslag.

IsoSpeed-decoupler: verende zitbuis

Een van de meest onderscheidende kenmerken van de nieuwe Checkpoint SL – naast natuurlijk de ‘kofferbak’ in de onderbuis – is de IsoSpeed-decoupler. Hierbij zijn de zitbuis en zadelpen met behulp van een lager losgekoppeld van de bovenbuis en staande achtervork. In combinatie met de onderin fors afgeplatte zitbuis, kan de zadelpen dankzij IsoSpeed relatief makkelijk achteren buigen ter verhoging van het rijcomfort. Het systeem is subtiel in het frame geïntegreerd, want als je niet beter weet zou je zeggen dat je met een gewone gravelbike onderweg bent. Terwijl er toch echt wat speciaals aan de hand is.

IsoSpeed minder effectief dan op Trek-mountainbikes

Werkt het, IsoSpeed? Natuurlijk werkt het; Trek past de constructie niet voor niets al járen toe in een grote hoeveelheid verschillende fietsen, van endurance-racers tot mountainbikes. Echter, in vergelijking tot de Trek Procaliber mtb-hardtail die we vorig jaar op de proef stelden, is het comfortverhogende effect op de Checkpoint toch minder. Dat komt, denk ik, doordat de verende werking van de IsoSpeed-koppeling sterk afhankelijk is van de lengte van de zadelpen. Of beter gezegd: van het stuk zadelpen dat bóven de koppeling uitsteekt. Hoe langer de zadelpen, hoe groter de hefboom en hoe meer het systeem zal werken.

Bij een mountainbike als de Procaliber, met z’n schuin aflopende, sloping bovenbuis en korte zitbuis, steken meer centimeters zadelpen boven de IsoSpeed-koppeling uit dan bij een gravelfiets als de Checkpoint, met een minder schuine bovenbuis en een relatief lange zitbuis. Trekt zegt de souplesse van het IsoSpeed-systeem hierop af te stellen, wat ongetwijfeld ook gebeurd is, maar dat neemt niet weg dat de comfortwinst op de Checkpoint toch echt minder evident is dan op de Procaliber. Als maximaal comfort bij jou hoog op je prioriteitenlijstje staat, zou ik je adviseren – zéker als je net tussen twee framematen inzit – om voor een maatje kleiner te gaan. Dan steekt zomaar twee tot drie centimeter extra zadelpen boven de IsoSpeed-koppeling uit. Resultaat: meer rijcomfort.

Trek IspoSpeed

Het belangrijkste onderscheidende kenmerk van de nieuwe Trek Checkpoint SL is de IsoSpeed-‘vering’ aan de achterkant.

Trek IsoSpeed

Zo werkt IsoSpeed: als het achterwiel een oneffenheid raakt, beweegt de zadelpen onder deze belasting naar achteren. Deze beweging wordt gefaciliteerd door de versmalde onderkant van de zitbuis, die enigzins naar voren kan bewegen. De IsoSpeed-koppeling fungeert daarbij als centraal scharnierpunt tussen zitbuis en zadelpen.

Ook met de opbergruimte in de onderbuis onderscheidt de Checkpoint SL zich. De praktische opbergbuidel voor binnenband, CO2-patroon en bandenlichters krijg je er bij…

… evenals een multitool aan de binnenkant van het afdekklepje. Goed geregeld Trek!

Gravelbike? Of grasbike? Geeft ’t maar een naam, de Checkpoint SL voelt zich overal thuis.

Ook gematigde singletrack hoef je met de Trek Checkpoint SL niet uit de weg te gaan.

Test Trek Checkpoint

De kabels gaan bij bij het balhoofdlager het frame in. Fraai, behalve als je nieuwe balhoofdlagers nodig hebt…

Nokjes, overal waar je kijkt nokjes. Voor spatborden, bidons, tassen en bagagedragers. In totaal zitten er 29 montagepunten op de Checkpoint SL!

 Bontrager Adventure bovenbuistas

Zo vind je op de bovenbuis twee nokjes voor het vastzetten van deze optioneel verkrijgbare (en zeer praktische) Bontrager Adventure-bovenbuistas.

Bontrager bags

Nog meer tassen nodig? Heeft Bontrager ook voor je…
Test Trek Checkpoint 2022

Amerikaanse limo

Niet dat de Checkpoint SL een oncomfortabele fiets is. In tegendeel. Wie van de racefiets overstapt op deze gravelbike weet niet wat-ie meemaakt. Alsof je van een kart overstapt in een Amerikaanse limo! Een heel groot deel van dat comfortabele zweefgevoel komt uit de soepele, volumineuze en door Trek reeds tubeless gemaakte 40 mm bandjes, die – als je ze niet te hard oppompt, in mijn geval een bar of twee – kleine oneffenheden perfect absorberen.

Die luchtdruk is natuurlijk sterk afhankelijk van je lichaamsgewicht en van de ondergrond waarop je rijdt. Rijd je meertijds onverhard, dan is een lage druk fijn, zitten op jouw routes veel asfaltsecties, dan kan een hogere bandenspanning beter zijn. Overigens, vork en frame bieden volop ruimte aan nóg dikkere banden. Volgens Trek tot aan 45 mm, maar 50 mm moet volgens mij ook kunnen. Ik heb dat, bij gebrek aan banden, nog niet kunnen proberen, maar voor mulle zomerse zandwegen lijkt me dat ideaal.

De volumineuze Bontrager-banden krijgen van mij dus een hoop comfortcredits. Maar ook het frame op zich is op dat vlak niet verkeerd. Okay, de IsoSpeed-koppeling doet z’n werk iets minder overtuigend dan op de mountainbikes van Trek, maar hij doét het wel. En ook de lengte van de fiets speelt mee in de comfortbeleving. De algehele lengte, maar specifiek ook de lengte van de achterbrug. Hoe dichter de achteras onder je zitvlak zit, hoe directer oneffenheden doorkomen. En met een lengte van 43,5 cm heeft de achterbrug van de Checkpoint mountainbike-achtige proporties. Oftewel: die achteras zit lekker ver weg.

Zitpositie Trek Checkpoint: sportief gestrekt

Ook de zitpositie op de Checkpoint biedt in principe een prettige mix van comfort en sportiviteit. De zit is diep genoeg om goed kracht te kunnen zetten en om helemaal onderin de beugels te duiken als je wind van voren hebt, maar tegelijkertijd comfortabel genoeg om rug, nek en schouders niet al te zwaar te belasten. Wat dat betreft vervullen de balhoofdbuis (relatief lang), de stuurpen (relatief kort) en de racebocht (relatief kort én ondiep) uitstekend de hun toegekende rol. Maar dat alles neemt niet weg, dat de Checkpoint een lánge fiets is. Val je net tussen twee maten in, dan adviseer ik je de kleinste van de twee te nemen, voor een beetje extra speelruimte tussen zadel en cockpit en voor een speelser rijgevoel.

 Bontrager GR1 Team Issue

De Checkpoint SL 6 komt met 40 mm Bontrager GR1 Team Issue-banden, maar 45 mm rubbers passen ook makkelijk.

Keurige bescherming ook tegen chainsuck, plus een dikke beschermer tegen kettingslag aan de onderkant. Maar waar is de beschermer tegen kettingslag bovenóp de liggende achtervork?

De Bontrager GR1 Team Issues zijn redelijk snel op zand en gravel en behoorlijk comfortabel. Voor asfalt zijn er echter snellere banden. En voor modder zijn ze te fijn genopt.

bontrager paradigm comp 25

De Bontrager Paradigm Comp 25-velgen hebben een binnenbreedte van 25 mm en worden af fabriek tubeless geleverd. Daarmee komen de wielen inclusief remschijven en cassette op respectievelijk 1,54 kg en 2,09 kg.
Test Trek Checkpoint

Rondom snel

Ondanks dat de Trek Checkpoint SL 6 niet echt een lichtgewicht is – met ruim 9,5 kg, waarvan 3,7 kg voor de wielen, heeft-ie aardig wat vet op z’n botten – is het toch een uitermate rappe fiets. Op asfalt komt-ie goed mee, maar z’n forte ligt op onverharde wegen en paden. Vooral met een ondergrond van grind – zeg maar de Nederlandse equivalent van gravel – gaat-ie echt als een speer. Hier laten de Bontrager-banden zien welke kwaliteiten ze in huis hebben. Maar ook op zand- en bosgrond wil de Checkpoint SL graag vlot vooruit. Daarbij ligt z’n voorkeur meer op lange rechte wegen dan op smalle slingerpaadjes. Natuurlijk, het is geen enkel probleem zo nu en dan eens een stukje singletrack mee te pakken, maar dat vraagt vanwege z’n gestrekte geometrie zo nu en dan wel om een beetje duwen en trekken.

Ook als het omhoog gaat komt de Checkpoint SL met de besten mee. Of de enkelvoudige aandrijflijn daarbij geen beperking is? Hangt ervan af waar je rijdt. In Nederland kom ik er in ieder geval goed mee weg, terwijl ik toch een notoir slechte klimmer ben. Praat je over buitenlandse bergen, dan kan het wellicht zinvol zijn een kleiner voorblad te steken. Verder naar beneden meer over de aandrijflijn.

Omlaag: stabiel dankzij lengte

Als de zwaartekracht niet tegen- maar meewerkt, dan behoort de Checkpoint SL eveneens tot de meest vertrouwenwekkende bikes in z’n soort. Natuurlijk, alles is relatief en als het om afdalen gaat is de Checkpoint bij lange na niet zo capabel als een mountainbike. Maar in vergelijking tot bijvoorbeeld de Cube Nuroad C:62 waarmee we onlangs ook mochten rijden, boezemt de Checkpoint in lastige afdalingen duidelijk meer vertrouwen in. Hier zie je dat het geometrieconcept van Trek – een tamelijk steile balhoofdbuis met daarachter een flinke lel fiets – in de praktijk prima werkt.

Trek Checkpoint SL review

De Checkpoint SL is een relatief grote en lange fiets. En dus bij twijfel tussen twee maten wat ons betreft altijd gaan voor de kleinste van de twee.

Ondanks dat de Checkpoint niet een échte lichtgewicht is, gaat-ie als een speer omhoog.

Bontrager Elite gravelstuur

Fijn, dat Bontrager Elite GR-gravelstuur. Bovenin 44 cm breeed, onderin een flinke 52 cm!

test Trek Checkpoint

Het stuur heeft een reikwijdte van 75 mm en een ‘drop’ van 128 mm. De stuurpen is 90 mm lang.

 Bontrager P3 Verse Comp

Even wennen, dat Bontrager P3 Verse-zadel. Net zo breed als mijn eigen zadel, maar toch niet met de juiste billen-match. Maar trek je hier niks van aan, niks zo persoonlijk als een zadel…
Test Trek Checkpoint

Transmissie en remmerij: Sram Rival XPLR eTap AXS

Enkelvoudig of dubbel? 1x of 2x? Is het in de racefietserij zo klaar als een klontje dat je 2×11 of 2×12 rijdt en zie je op sportieve mountainbikes tegenwoordig louter enkelvoudige aandrijflijnen, in het gravelsegment is het antwoord veel meer diffuus. Niet voor niets bieden vrijwel alle gravelbikemakers en dus ook Trek het allebei aan: 1x én 2x. Maar goed, de Checkpoint SL 6 heeft dus maar één voorblad. Lichter en minder complex, maar ook met een kleiner bereik. Alhoewel; daar heeft Sram een mouw aan weten te passen: de Rival XPLR-cassette. Die heeft 10 tandjes op de kleinste krans en 44 op de grootste, wat een een bereik oplevert van 440 procent. Dat is minder dan de 475 procent van de veelgebruikte Shimano GRX 2×11-aandrijflijn, maar niet heel veel minder. Oftewel: met Rival XPLR biedt Sram bijna best-of-both-worlds.

Maar hoe vaak ook 1x of 2x een onderwerp van gesprek is, wie kennismaakt met de Checkpoint SL 6 begint toch als eerste over de manier waaróp dat schakelen gaat. Draadloos elektrisch namelijk. En dat verloopt echt feilloos. Staand in de pedalen onderaan een steile helling lichter schakelen? Sram Rival eTap AXS heeft er echt geen enkele moeite mee. Uren door de regen zwoegen, bedekt door een koek van zand en modder? Sram Rival eTap AXS doet onverstoord zijn werk. Het systeem schakelt snel en accuraat, altijd en overal. Alleen niet vergeten de batterijen in de gaten te houden. Alhoewel ook dat meevalt. De accu die de derailleur van stroom voorziet gaat namelijk door de bank genomen ruim 50 rij-uren mee. En de stroomvoorziening in de shifters zelfs 1.500 uur.

Sram Rival-remmen: effectief en goed doseerbaar

Ook de hydraulische remmen uit dezelfde serie, met 160 mm remschijven voor en achter, doen wat ze moeten doen: het effectief vertragen van de fiets. Dat doen ze al bij een relatief lage knijpkracht en de doseerbaarheid is daarbij prima, zodat je niet een wiel blokkeert als je dat niet wilt. Alles hosanna dus? Niet helemaal. De Rival-remgrepen zijn echt spekglad. In combinatie met de onhandige bolling bovenin de remhendel vinden je handen, als je die bovenop de remgreeprubbers hebt, nauwelijks houvast op de remgrepen. Dat betekent dat je lastige secties het best kunt nemen met je handen onderin de beugels, van waaruit je vingers wél grip hebben op de remgrepen. Zo hoort het ook, zou collega Jeroen zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in een steile afdaling graag onderin de stuurbocht gaat hangen. Bovendien: bij de GRX-remgrepen van Shimano doet dit probleem zich niet voor.

SRAM Rival eTap AXS

We schreven het al vaker en ik schrijf het nu weer: Srams elektrische AXS-transmissie, in dit geval in de Rival eTap-uitvoering, schakelt altijd en overal foutloos.

SRAM Rival

Bij de Checkpoint SL 6 moet je het doen met maar één voorblad. Aantal tandjes: 40 stuks.

SRAM Rival

Gelukkig krijg je ter compensatie een breedbandige Sram XPLR XG-1251 12-speed cassette met een 10 als kleinste krans en een 44 als grootste.

SRAM Rival crank

Jammer: de zwarte lak op de aluminium Sram Rival-crank slijt snel weg.

Trek neemt het zekere voor het onzekere en monteert een kettinggeleider. Ziet er fraai uit, maar staat té ver bij het kettingblad vandaan om effectief te zijn.

Trek Checkpoint test

Had ik al gezegd dat de Checkpoint SL ook lekker rijdt op mountainbikepaadjes…?

O ja, het frame van de Checkpoint SL heeft gewoon een derailleurnok. Wie wil gravelen met 2×11 kan dus ook bij Trek terecht.

SRAM Rival eTap AXS

De Sram Rival eTap-remgrepen zijn erg glad. Hierdoor is het met name als je zonder handschoenen rijdt opletten bij onverwachte remacties.

Met een afneembare hendel om de steekassen los te draaien is Trek niet uniek. Maar dat maakt zo’n ding niet minder functioneel.
review Trek Checkpoint

Conclusie

Trek Checkpoint SL 6 eTap 2022 is een doordachte en onderscheidende gravelbike. En dan doel ik niet alleen op de bagageruimte in de onderbuis of de comfortverhogende IsoSpeed-constructie. Natuurlijk, daarmee weet Trek de aandacht op zich te vestigen. Maar wie van kwade wil is, kan deze kenmerken ook afdoen als ‘gimmicks’. Of laat ik het zo formuleren: als je de IsoSpeed-vering en het bagagecompartiment wegdenkt, is de Checkpoint dan nog steeds onderscheidend? Ik denk het wel. In een markt die nog steeds volop in beweging is, durft Trek duidelijke keuzes te maken. Met de tweede generatie Checkpoint gaat Trek namelijk meer voor offroad dan voor road.

“Als je graag lange tochten rijdt met daarin zoveel mogelijk onverharde wegen en paden, dan kan de Checkpoint SL precies het stuk gereedschap zijn dat je nodig hebt.”

Althans, in het geval van de Checkpoint in de SL-uitvoering die wij gereden hebben. Natuurlijk, op asfalt gaat die nog steeds heel vlot vooruit. Maar het dynamisch racefietsgevoel dat andere sommige andere merken hun gravelbikes meegeven, is bij de Checkpoint SL wat meer op de achtergrond geraakt. Te lang, te koersvast. Is dat erg? Wel als je specifiek dát in een gravelbike zoekt. Maar als je graag lange tochten rijdt met daarin zoveel mogelijk onverharde wegen en paden, dan kan de Checkpoint SL precies het stuk gereedschap zijn dat je nodig hebt. Want de koersvastheid die je op de weg wellicht als log ervaart, biedt offroad juist het vertrouwen dat je nodig hebt.

En niet alleen als je met bepakking onderweg bent, maar zéker ook als je al de nodige kilometers achter de kiezen hebt en de vermoeidheid toeslaat. Maar let op! Voor rijders die net tussen twee maten in vallen, kan de Checkpoint SL ook té lang zijn. Probeer dus vooraf proef te rijden en neem bij twijfel de kleinere maat.

test trek checkpoint

Ook volgehangen met tassen geeft de Checkpoint SL geen krimp.

Checkpoint SL 6 eTap 2022 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame OCLV 500 carbon
Vork OCLV 500 carbon
Achterderailleur Sram Rival XPLR eTap AXS, 12-speed
Schakelaar Sram Rival eTap AXS, 12-speed
Crankset Sram Rival, 40t, 175 mm lengte
Cassette Sram XG-1251, 10/44t
Remmen Sram Rival
Remschijven Sram Paceline, 160/160 mm (v/a)
Wielen Bontrager Paradigm Comp 25, 700x25C, 12 mm steekassen
Banden Bontrager GR1 Team Issue, aramide, 700 x 40c
Stuur Bontrager Elite Gravel, 440 mm
Stuurpen Bontrager Pro, 90 mm
Zadel Bontrager P3 Verse Comp, 145 mm breed
Zadelpen Bontrager, carbon, Ø 27,2 mm
Gewicht 9,55 kg (framemaat 58 cm)
Prijs € 4.099,-

Geometrie

vz_cx_geometry

Framemaat 58 cm
Zitbuislengte ST 580 mm Offset O 45 mm
Bovenbuislengte TT 597 mm Trail T 66 mm
Reach R 411 mm Balhoofdbuislengte HT 165 mm
Stack S 609 mm BB drop BBD 74 mm
Zitbuishoek STA 72,5° Liggende achtervork CS 435 mm
Balhoofdbuishoek HTA 72,3° Wielbasis WB 1.058 mm
Framemaat 58 cm
Zitbuislengte ST 580 mm
Bovenbuislengte TT 597 mm
Reach R 411 mm
Stack S 609 mm
Zitbuishoek STA 72,5°
Balhoofdbuishoek HTA 72,3°
Offset O 45 mm
Trail T 66 mm
Balhoofdbuislengte HT 165 mm
BB drop BBD 74 mm
Liggende achtervork CS 435 mm
Wielbasis WB 1.058 mm

Website fabrikant: www.trekbikes.com/nl

test trek checkpoint sl 2022
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Carlo
Carlo
2 jaren geleden

Zie er gelikt uit trek heeft zijn best gedaan top