Test | Trickstuff 223 mm Downhill HD remschijf

Is groter altijd beter?

Bij remschijven is er in ieder geval één basisregel: hoe groter de schijf is, hoe beter-ie remt. En dus zie je op downhillbikes en zware e-mtb’s tegenwoordig ook remschijven met de immense diameter van 223 mm. Overdreven of zinvol? Arjan schroefde zo’n extra grote remschijf van Trickstuff op een dikke e-mountainbike en probeerde ‘m in de Alpen.
Trickstuff Dachle remschijf

Trickstuff Downhill HD remschijf: is 223 mm overdreven groot?

Een paar jaar treug heb ik een paar remschijven van Trickstuff getest. Trickstuff Dächle HD heet deze remschijf. Dat “HD” staat voor Heavy Duty. En dat is omdat ze extra dik zijn; geen 1,8 mm zoals gebruikelijk, maar 2 mm. In het testpakket zat behalve de geteste 203 mm schijven ook een nóg grotere 223 mm remschijf: de Trickstuff Downhill HD. Nooit gebruikt, die megaschijf, want met 203 mm schijven rondom op mijn Alpenbike kom ik qua vertragen echt niks tekort. En dus verdween die pannekoek van een remschijf in het remschijvenlaatje van de werkplaats. Tot afgelopen zomer.

Toen liet Stevens Bikes een E-Inception AM 9.7.2 GTF op de redactie bezorgen. Ja, dat is een mond vol, maar wat je moet onthouden is dat deze dikke e-mtb bijna 23 kilo weegt. Terwijl ik zelf met volle rugzak, inclusief camera en lenzen, op zo’n 85 à 90 kilo kom. Okay, dat is natuurlijk niet superzwaar, maar alles bij elkaar moeten de remmen toch zo’n 110 kilo zien te vertragen. Terwijl ik van plan was een aantal tochten te gaan maken in de bergen rond het Italiaanse Lago di Como, met afdalingen van minstens 1.000 hoogtemeters aan een stuk en meestal veel meer. En dus nam ik het zekere voor het onzekere en monteerde ik die extra grote Trickstuff-remschijf op het voorwiel van de Stevens E-Inception. Beter mee verlegen dan om verlegen, toch?

Ja, 223 mm is écht groot!

Zware bike en lange afdalingen? Grote schijf!

Blij dat ik het gedaan heb, die extra grote schijf monteren! Na een paar kleine rondjes over de mulattieri, zeg maar muilezelpaadjes, in de buurt van mijn vakantieverblijf om even te wennen een de elektrische Stevens en om de schijf en de remblokjes in te remmen, is het tijd voor de eerste grote tocht: omhoog naar de Passo San Jorio, een bergpas op 2.012 meter op de grens van Italië en Zwitserland. Aantal hoogtemeters tussen het Comomeer en de Passo San Jorio: ruim 1.800! Tijdens het afdalen is niet te missen dat de stopkracht van zo’n grote schijf beter is. En, niet onbelangrijk, met een verrassend geringe krachtsinspanning. Verkrampte vingers en handen? Geen sprake van. Ook de doseerbaarheid heeft niet te lijden onder de extra grote diameter van de voorschijf.

Trickstuff claimt een verschil van 10% tussen hun 203 mm schijf en de hier geteste 223 mm remschijf. Ik kan mijn ervaring niet in precentages uitdrukken, maar mijn gevoel zegt dat de grote schijf zelf béter dan dat remt. Deze indruk onstaat wellicht doordat de 223 mm schijf niet heet loopt. Natuurlijk wordt hij warm. Maar sporen van oververhiiting zijn niet of nauwelijks zichtbaar. Terwijl de achterste schijf, met 203 mm diameter en een dikte van 2 mm ook niet bepaald een kleintje, aan alle kanten oververhit raakte.

Trickstuff Dachle remschijf

De grotere diameter heeft geen negatieve invloed op de doseerbaarheid van de remmen, maar de remkracht wordt wél merkbaar groter.

E-mountainbikes hebben méér massa én meer grip

“Foute remtechniek!”, hoor ik je nu roepen. Maar natuurlijk weet ik ook dat je de voorrem het meeste werk moet laten doen. Maar dat is een beetje een ding met zware e-mtb’s. Juist omdat ze zoveel wegen laat het achterwiel zich beter vertragen dan het achterwiel van een gewone mtb. Zéker in combinatie met de zéér gripvaste Muddy Mary-banden van Schwalbe die Stevens gemonteed heeft. De achterband heeft gewoonweg méér grip en doorslippen bij remmen komt daardoor veel minder vaak voor. En om zo’n zwaar en grippy gevaarte te vertragen, heb je ook voor- en achterem beide hard nodig. Lang verhaal kort: zou de E-Inception AM mijn eigen bike zijn, dan ging er ook aan de achterkant zo’n extra grote 223 mm remschijf op.

Trickstuff Dachle remschijf

Bij remschijven geldt: liever iets te groot dan te klein.

Je ziet het, zelfs na een paar duizend hoogtemeters is er van oververhitting geen sprake geweest.

Terwijl de achterste schijf, met 203 mm toch ook geen kleintje, aan de verkleuring te zien flink heet is geweest.

Conclusie

Ik verklapte het net al. Alhoewel zo’n extra grote 223 mm remschijf mij in eerste instantie nogal overdreven leek, ben ik na mijn trip naar het Italiaanse Comomeer volledig om: helemaal top, zo’n grote glimmende pannekoek van Trickstuff in het voorwiel! En in het vervolg liefst ook achter! Althans, op een zware e-bike. Daar komt de extra remkracht en zéker ook de betere warmteafvoer die zo’n mega-remschijf biedt heel erg goed van pas. En ook de geringe kracht die je op de remhendel hoeft uit te oefen om zo’n zware e-mtb te vertragen is in mijn ogen een flinke plus.

“Ik verklapte het net al. Alhoewel zo’n extra grote 223 mm remschijf mij in eerste instantie nogal overdreven leek, ben ik na mijn trip naar het Italiaanse Comomeer volledig om: helemaal top, zo’n grote glimmende pannekoek van Trickstuff in het voorwiel!”

Echter, de lange afdaling die ik hierboven beschrijf heb ik óók gereden met mijn ‘gewone’ mountainbike, dus zonder motortje. En dan zijn conventionele, 203 mm grote remschijven groot genoeg. Althans, bij mijn gewicht van zo’n 75 kilo. Echter, ga jij richting 90 kilo of meer, dan kan zo’n extra grote schijf óók op een normale trailbike helemaal niet verkeerd zijn. En het extra gewicht dan? Dat stelt niks voor: de Trickstuff Downhill HD weegt maar 22 gram meer dan een 203 mm grote remschijf van Trickstuff. Dus daarvoor zou ik het zéker niet laten.

Prijzen en specificaties Trickstuff Downhill HD remschijf

  • Diameter: 22e5 mm
  • Materiaal: edelstaal
  • Dikte: 2,05 mm
  • Gewicht: 218 gram
  • Prijs: € 96,50 (getest).

Meer informatie: trickstuff.de

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments