Innerbarends zien er grotendeels uit als normale bar ends… maar je monteert binnenboord, direct aan de binnenzijde van je handvatten. Ze beloven je een ergonomische, aërodynamische extra houding, en zijn bedoeld voor iedereen die daar de voordelen van inziet. En als het goed is, kun je vanaf de Innerbarends óók nog bij je remmen. Zó simpel kan het zijn. Dus… rijden maar!
Montage en passing
Of wacht, éérst nog even monteren. De SQLab Innerbarends 411 zijn geschikt voor alle sturen met de standaard diameter van 22,2 mm, inclusief carbon exemplaren. De passing is érg strak: ik moest de bout demonteren en – voorzichtig – met een platte schroevendraaier de klem wat uitéén de drukken om ze over het stuur te krijgen. Wat dat betreft was een scharniertje handiger geweest. Het was dan ook mogelijk om ze snel te (de)monteren zonder de handvatten af te nemen. Maar goed, een scharnier verhoogt ook gewicht en kostprijs.
De montagebouten zijn relatief dik, en met je inbus 5 draai je ze al snel te hard aan… waarmee je mogelijk je stuur beschadigt. Gebruik daarom een momentsleutel en hou je aan het maximum van 3 Nm. Om bij die geringe voorspanning toch genoeg houvast te krijgen op het stuur, levert SQlab grippasta mee. Gebruik dat!
Voor het vastzetten moet je uiteraard eerst nog even een goede plaats geven op je stuur en afstellen. Op een singlespeed met Shimano XT 8000 remmen was dat simpel. De ruimte tussen het uiteinde van de handvatten en de klem van de remhendels wás al nagenoeg even breed als de klem van de innerbarend. Ze moesten enkel nét wat meer rechtop dan ik had verwacht om ruzie met de reservoirs op de remhendels voorkomen. Het bleek gelukkig ook de stand waarop ze goed reden.
Montage van de SQlab Innerbarend 411 op een 2020 Canyon Lux CF bleek een grotere opgave. Meer specifiek aan de linkerkant, waar de XT M8100 remhendel (met dubbele afsteuning!), een dubbele Fox remote lockout én een dropperhendel zónder de Innerbarends al om een plekje vechten. Canyon en/of Fox zouden er goed aan doen om hiervoor een gecombineerde remote te maken zoals op hun Strive, maar dat terzijde. Helaas zijn de klemband van de lockout en de klemband van de dropperhendel ook nét wat te breed om tussen de twee ondersteuningspunten van de M8100 remhendels te passen. Uiteindelijk kregen we alles toch gemonteerd. Rijden dan maar?
Jawel, rijden
Zowel op een 16 graden gebogen SQlab stuur van de singlespeed als op het ‘standaard’ 9 graden stuur van de Canyon is de zit op de Innerbarends vanaf de eerste rit ontspannen en prettig. Als ze in de goede stand staan, vallen je handen precies in de gekromde vorm, zodat je zonder te knijpen of teveel druk op je handpalm een goede grip en zit hebt. Ook je polshoek is dan ontspannen. Hier is duidelijk goed over nagedacht. Na een tijdje zoek je ze op rechte wegen en niet ál te hobbelige paden dan ook vanzelf op.
Een blik op de fietscomputer toont aan dat je op de Innerbarends inderdaad iets minder wind vangt. Een logisch gevolg van het feit dat je iets meer voorover zit en je handen meer vóór, in plaats van naast je lichaam uitkomen. En u we het daar toch over hebben: op het 74 cm stuur van de singlespeed zitten de Innerbarends hart-op-hart 46 cm van elkaar. Da’s iets breder dan op een breed racefietsstuur.
Wil je nog verder voorover, dan kun je nog je armen buigen. Dat geeft op den duur wel vermoeidheid in je armen omdat je polsen niet ondersteund worden. Ze zijn ook zeker niet zo aëro als al-dan-niet geïntegreerde mini-aërostuurtjes, die óók nog eens je polsen ondersteunen. Tot slot: met je onderarmen los rustend op het stuur – waarbij je onderarmen in dit geval best handig tegen de Innerbarends steunen – of zelfs met je handen geklemd op de vorkkroon ben je nóg sneller. Maar goed, dát alles doe je enkel op glad asfalt.
Los van de äerodynamica: de zit op de SQLab Innerbarends 411 is stabiel, zodat je ze ook op te niet ál te hobbelige en bochtige paden gewoon kunt gebruiken. En… je zou het misschien niet verwachten, maar je kan op de Innerbarends gewoon bij de remmen én je kan ze zelfs goed moduleren. Je kan zelfs opschakelen, als je een Shimano shifter hebt. Dat alles maakt dat je ze vaker kan gebruiken dan je verwacht.
Worden de paden technischer, hobbeliger en bochtiger, dan blijf je echter beter van de Innerbarends af. Bergop merk je wederom dat de innerbarends gemaakt zijn om op te steunen zonder je handen te klemmen. Dus rustig een beetje uit het zadel gaan kan, maar Bart Brentjens-stijl bergop beuken doe je dus niét op de Innerbarends. Bergaf zitten ze gelukkig nooit in de weg.
Al met al…
…verdienen de Innerbarends een plekje op het stuur van iedere mountainbiker die graag wat ontspannen afwisseling in houding wil, of op lange rechten stukken iets minder wind wil vangen. Dat je op de Innerbarends 411 ook nog gewoon prima kan remmen, is een dikke veiligheidsplus. Dat alles leveren ze voor een redelijke van € 39,95 en een meergewicht van 108 gram per paar (fabrieksopgave). Mag het wat duurder én lichter zijn, draai dan de getallen van prijs en gewicht grofweg om: voor € 129,95 scoor je de Innerbarends 411 R Carbon, die wegen volgens de fabrikant slechts 39 gram per paar. Zijn ze onmisbaar? Nee. Zijn ze prettig? Jazéker!
Meer informatie: www.sq-lab.com
Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Ruben Meijerink, Lars vogelenzang
Uitstekende review van deze fijne barends