Zijn de veranderingen van de ene naar de andere modelcyclus bij veel schoenenmerken meestal subtiel, de nieuwste generatie AM Moab-mountainbikeschoenen van Vaude – AM Moab Syn, genaamd – lijkt in niets meer op de oude. Nieuw bovenwerk, nieuwe tussenzool, nieuwe profielzool, alles nieuw. Zelfs de pasvorm is compleet anders. Het enige dat onveranderd is, is de toewijding van Vaude voor het milieu. Zo claimt deze Duitse buitensportspullenmaker dat de binnenkant van de schoen voor 40% uit gerecyclede materialen bestaat. En de Ortholite-inlegzool zou voor de helft van petflessenplastic gemaakt zijn.
Lekker licht
De door mij gereden nieuwe AM Moab Syn. – waarbij de letters ‘AM’ staan voor all-mountain en de afkorting ‘Syn.’ voor synthetisch – is een lekker licht schoentje; net iets meer dan vierhonderd gram per schoen. Zoals de toevoeging aan de naam al aangeeft, is de schoen zoveel mogelijk van synthetische materialen gemaakt. Het bovenwerk is van waterafstotend canvas, dat op strategische plaatsen versterkt is met kunstrubber. Op de hiel en neus zijn bovendien extra versterkingen aangebracht. De tussenzool is van dempend EVA-schuim, waarop een rubber profielzool is aangebracht.
Was de zool van de oude Moab nog een exemplaar van Vibram, de nieuwe komt bij de eveneens in zolen gespecialiseerde Zwitserse leverancier SUPtraction vandaan (zie uitklapkader hieronder). Tussen de voorvoet en de voetboog, zeg maar de plek waar de zool en het pedaal elkaar raken, is de rubbersamenstelling zachter en stroever, zodat de pedaalpinnen zich beter kunnen vastbijten. Bij de hak is het rubber juist harder, voor minder slijtage bij lopen. Voor en achter vindt je bovendien een noppenprofiel dat op modderige ondergronden houvast moet bieden. Bij het contactoppervlak lijkt de zool op het eerste gezicht vlak, maar blijkt bij nadere beschouwing toch subtiel geprofileerd. Een beetje als visschubben, waardoor de schoen extra grip zou genereren.
Lopen
Zoals je uit de bovenstaande bijschrijving kunt opmaken heeft Vaude de AM Moab Syn schoen bedoeld voor zowel lopen als fietsen. Eerst maar even dat lopen: dat gaat ze prima af. De schoen is onder de bal van de voet prettig soepel en rolt goed af. Willen mijn hielen bij veel andere schoenen in steile looppassages nogal eens uit de hielkuip slippen, bij deze Vaude’s is dat niet het geval. De grip die het rubber en het profiel op de ondergrond genereren is in de meeste gevallen goed, er vanuit gaande dat dit natuurlijk geen bergschoenen zijn. Iets minder tevreden ben ik met de hoogte van de schacht; die is zowel aan de binnen- als aan de buitenkant nogal laag. Dat geeft de schoen z’n casual sneaker-look, maar biedt wel minder ondersteuning.
Een ander dingetjes is de pasvorm. Zat de eerste generatie Moab mij als gegoten, de leest van de huidige versie is duidelijk smaller. Omdat ik brede voeten heb is dat in mijn geval een nadeel. Ook drukt het uiteinde van de tong bij omhoog lopen tegen de bovenkant van de wreef. Dat heeft deels met mijn relatief hoge wreef te maken, maar voor een belangrijk deel ook met het wat stugge, harde materiaal van de tong.
Fietsen
De bovenstaande opmerking over de lage instap van de schoen geldt ook bij het fietsen; een iets hogere instap zou meer steun en bescherming bieden. Maar dat is eigenlijk mijn enige punt van kritiek op de Vaude AM Moab Syn. De SUPtraction-zool biedt op mijn Catalyst-pedalen en Specialized Boomslang karrenvrachten grip, de EVA-tussenzool levert erg goede prestaties als het om schokdemping gaat en de vanaf de bal van de voet verstevigde zool zorgt voor efficiënt trappen. Met name dat laatste punt is een verbetering ten opzichte van het vorige model. Maar ook de grip ligt in vergelijking tot de oude Moab op een hoger niveau. ‘Hoger’ als in ‘precies goed’. Want alhoewel de schoenen een zeer zekere verbinding aangaan met de pedalen, is het nog wel mogelijk de positie van de voeten tijdens het fietsen te corrigeren.
Wat me verbaasde – in positieve zin – is de slijtvastheid van de zool. Ondanks behoorlijk intensief gebruik hebben de pedaalpinnen het rubber nog niet vermalen tot pulp. Met hierbij gelijk de opmerking, dat ik deze Moabs vooral in Nederland gebruikt heb en slechts een paar keer in de Alpen. En daar, waar je in de afdalingen veel langer echt op de pedalen staat, slijten platformpedaalzolen natuurlijk veel sneller.
Maar ook de rest van de schoen is kwalitatief goed. Ja, de EVA-tussenzool laat inmiddels wat plooitjes zien, maar dat doen álle EVA-tussenzolen. Het canvas bovenwerk en het daarop verlijmde rubber vormen nog steeds één geheel en ook de aanhechting van het bovenwerk en de EVA-tussenzool is nog steeds perfect, evenals de verbinding tussen tussenzool en profielzool. Ook de voering bij het contrefort is nog steeds netjes, ondanks zeer regelmatig aan- en uitrekken van de schoen zonder de veters goed los te maken. De Ortholite-inlegzool zit er trouwens niet meer in, die heb ik vervangen voor een setje van Superfeet.
Vierseizoenenschoen
Mijn vorige Moabs waren voorzien van een waterdicht membraan. Fijn als het regent, want dan blijven je voeten lekker droog. Maar met warm weer ook wat klam. De nieuwe Moab syn. moet het doen zonder zo’n membraan, maar desondanks zijn ze behoorlijk weersbestendig. En áls ze uiteindelijk toch nat worden, zijn ze vervolgens ook snel weer droog. Fijn bij een meerdaagse tocht, want dat betekent dat je ’s ochtends niet in drijfnette schoenen hoeft te stappen. Ook de bescherming tegen kou is heel behoorlijk; ik heb er de gehele afgelopen winter mee doorgereden, met uitzondering van de dagen dat de temperatuur onder de vier graden zakte. Terwijl de schoenen ’s zomer juist niet snel te warm zijn.
Conclusie
Fijne flatpedal-schoen, die nieuwe Vaude AM Moab syn. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor mij. Loopt prima, biedt veel grip op en naast de pedalen, trapt behoorlijk efficiënt en is gemaakt van degelijke, slijtvaste en milieuvriendelijke materialen. Kortom, een aanrader. Tenminste, als ze je goed passen. Voor mij, met mijn Donald Duck-voeten, hadden ze wel wat breder gemogen. En ook het drukpunt van de tong op de wreef is storend. Maar goed, dat is bij mijn allesbehalve doorsnee voeten. Ik vermoed dat de Moab normaalvoetigen veel beter zal passen. Maar ook als ik standaard voeten zou hebben, dan nóg was de geteste Moab niet mijn eerste keus; ik zou dan namelijk toch gaan voor de Moab Tech, een model op basis van dezelfde leest en zool, maar dan met aan de binnenkant een hogere schacht. Net zo eco, maar dan met meer ondersteuning en een betere bescherming.
Prijzen en specificaties
De Vaude AM Moab syn. kost € 120,-. Voor € 30,- meer heeft Vaude ook een exemplaar van milieuvriendelijk nubuckleer voor je. Die oogt nog wat cleaner, maar ja, er zit dus wel koe in. Die heeft overigens volgens Vaude wel een goed leven gehad. Daarnaast is er de Moab Tech, een halfhoge versie met Boa-sluiting en klittenbandflap over de wreef die € 180,- kost, en de Moab MID STX, een hoge leren uitvoering waarvoor je € 190,- moet neertellen. Maar geheel synthetisch, van blije koe of halfhoog met Boa, in alle gevallen biedt Vaude de Moab uitsluitend hele maten aan.
Meer informatie: www.vaude.com
Tekst en foto’s: Arjan Kruik