Test | Wolf Tooth Supple Bar Tape: extra dik stuurlint voor de gravelbike

Soepel en zacht siliconenlint voor extra offroad-comfort

Ondanks bredere banden en lagere bandenspanning krijgen handen, polsen en schouders van een gravelbiker meer te verwerken dan van een racefietser. Een schokdempend stuurlint is daarom geen overbodige luxe. Ook grip en houvast zijn cruciaal, zeker als de ondergrond wat ruiger worden. Het Amerikaanse Wolf Tooth claimt met z’n extra dikke en brede stuurlint van siliconenrubber precies dát te bieden: een betere schokdemping én meer grip. Arjan zocht uit of deze claims waargemaakt worden.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Wolf Tooth Supple Bar Tape

De Wolf Tooth Supple Bar Tape doet z’n naam eer aan. Het siliconenmateriaal waarvan dit stuurlint is gemaakt is supersoepel. En superdik.

Wolf Tooth Supple Bar Tape: meer comfort dankzij siliconen?

Mooi werk, dat gravelen. Maar zodra je de verharde weg verlaat het wel gedaan met het comfort. Althans, als je zoals ik gewend bent om je offroad-kilometers op een dubbelgeveerde mountainbike te rijden. Maar ook zonder vering valt er heel wat aan het comfort van een gravelbike te verbeteren, zo heb ik het afgelopen seizoenen ontdekt. Zo kan een paar soepele en vooral volumineuze banden een wereld van verschil maken. En de verende stuurpen en dito zadelpen van Cane Creek die ik afgelopen voorjaar uit nieuwsgierigheid op m’n gravelbike gemonteerd heb, zijn er nadien nooit meer afgegaan. Met name de zadelpen is ronduit subliem.

Tijd voor de volgende fase: het stuurlint. Het stuurlint van Fizik dat af fabriek op m’n gravelbike zit, het gaat om het type Tempo Bondcush, is op zich niet verkeerd. Ik rijd meestal zonder handschoenen en het handgevoel van het Italiaanse lint is dan echt zeer prettig. Ik zou het gevoel als suède-achtig omschrijven. Last van zweterige handen? Bij het Fizik-stuurlint veroorzaakt dat geen problemen op het vlak van grip. Echter, het is ook relatief dun en hard, waardoor ik na verloop van tijd pijn in m’n handen krijg. Met twee rolletjes ‘Supple Bar Tape’ van het Amerikaanse merk Wolf Tooth hoop ik dat probleem op te lossen. Dit stuurlint is volgens de makers “extra dik, extra breed, extra zacht en extra gripvast”. Dat is wel héél veel “extra” in één product…

Wolf Tooth Supple Bar Tape

Hadden we al gezegd dat het Wolf Tooth-stuurlint dik en breed is?

Het wikkelen is vanwege de dikte en de breedte even anders dan je gewend bent, maar als het Wolf Tooth-stuurlint eenmaal zit, heb je er – ondanks het ontbreken van een kleefstrip – geen omkijken meer naar.

Wolf Tooth Supple Bar Tape

Ziet er comfortabel uit en dat is ook zo.

Het monteren van de stuurdoppen is vanwege de dikte van het materiaal niet heel erg makkelijk.

Wikkelen is wennen

Alles aan het Wolf Tooth-stuurlint is anders dan je gewend bent. De dikte, de breedte en het gevoel van het materiaal. Het lint is niét voorzien van een kleefstrip aan de binnenkant, het moet dus zichzelf fixeren op basis van de eigen elasticiteit en stroefheid. De procedure bij het wikkelen is nét even anders; je moet het lint flink op spanning brengen, zodat de slagen op hun plaats blijven. Vanwege de breedte en de dikte moet je bovendien letten op de overlap, je hebt al snel teveel en dan wordt het lint te dik. Omdat een kleefstrip ontbreekt is dat op zich geen probleem; je kunt het lint eindeloos opnieuw wikkelen. Belangrijk daarbij: vanwege de breedte en dikte moet je het iets schuiner leggen dan een regulier stuurlint. Het Wolf Tooth-lint heeft dus letterlijk minder slagen nodig. Als je daar rekening mee houdt blijkt het eindelijk toch niet al te lastig om het stuurlint goed te wikkelen.

De afhechtbandjes die Wolf Tooth meelevert zijn eveneens van siliconenrubber gemaakt. Dat materiaal is zeer elastisch en zorgt ondanks de dikte van het stuurlint voor een strakke en gladde overgang. Het plaatsen van de stuurdoppen is redelijk lastig, ook weer vanwege de dikte van het stuurlint. Hier is het belangrijk om het stuurlint niet teveel te laten uitsteken. Bij voorkeur alleen de relatief dunne en flexibele rand van het lint, zodat je het makkelijker naar binnen kunt duwen met de stuurdop.

Wolf Tooth Supple Bar Tape

Zo ben ik in eerste instantie gaan proefrijden. Links het siliconenlint van Wolf Tooth, rechts het originele Tempo Bondcush-stuurlint van Fizik.

Zeer comfortabel

Om uit te vinden wat de toegevoegde waarde is van het siliconenstuurlint van Wolf Tooth heb het in eerste instantie alléén links rond het stuur gewikkeld. Rechts heb ik het oude Fizik-stuurlint laten zitten. En zo ben ik gaan rijden. Het verschil is op alle vlakken groot. Met de Wolf Tooth Supple Bar Tape rond het stuur neemt de diameter flink toe. Zo voelde een racebocht niet eerder! Even wennen dus.

Het verschil in rijcomfort is niet te missen. De rechterkant van het stuur met het oude, dunne stuurlint voelt ineens zo veel harder, zo veel minder comfortabel. Met name onderin de beugels is de comfortwinst die het dikke siliconenmateriaal biedt enorm. Maar ook met de handen bovenop het stuur of op de remgrepen – de buitenkanten van de handen rusten in dat geval op het stuurlint – komen oneffenheden in de ondergrond merkbaar minder hard door.

Minder grip bij regen

De fors toegenomen diameter moet je wel liggen. Ik heb niet zulke kleine handen, dus ik ervaar het niet als een bezwaar. Maar ik kan me voorstellen dat dat wel het geval is als je kleine handen hebt. Het kan in dat geval lastiger zijn optimaal houvast te vinden. Maar grote of kleine handen; doordat er flink wat soepel materiaal tussen je handen en het stuur zit, is het contact met dat stuur wat minder direct. Plus: naarmate de trails spannender worden ga je ook harder in het stuur knijpen. Omdat het veerkrachtige siliconenmateriaal dan ’terugduwt’ kan dat vermoeiing in de hand werken.

Maar voor mij is een ander kenmerk van de Wolf Tooth Supple Bar Tape een groter bezwaar: het siliconenmateriaal zelf. Ja, dat absorbeert trillingen en schokken als een malle. En de houvast is vanwege het gripvaste, ietwat ‘plakkerige’ siliconenspul ronduit goed. Dat wil zeggen: bij droog weer. Maar als het regent neemt de grip flink af. Ik had die negatieve ervaring lang geleden ook al met mountainbikehandvatten van siliconenschuim en het gevoel van toen was ineens weer helemaal terug

Ook gaat het siliconenrubber minder goed om met zweterige handen dan het originele stuurlint. Ik bent me er plots van bewust dat m’n handen transpireren. Bij het originele Fizik-stuurlint is dat geen issue. Nogmaals: ik rijd bijna altijd zónder handschoenen. Rijd jij meestal mét handschoenen, dan speelt dat probleem natuurlijk veel minder of zelfs geheel niet. Punt is dan wel, dat het stuur met handschoenen aan nóg dikker aanvoelt, zéker als je handschoenen hebt met verstevigingen of gelkussetjes op de handpalm.

Wolf Tooth Supple Bar Tape

Op zoek naar meer rijcomfort? Het siliconenstuurlint van Wolf Tooth biedt dat in overvloed.

Conclusie

Het siliconenstuurlint van Wolf Tooth doet wat de makers beloven: het biedt een enorme toename in comfort. Dat komt wel met een paar hele en halve nadelen. De wat andere manier van wikkelen hoort daar niet bij; als je dat een keer gedaan hebt, gaat het de tweede keer vanzelf. Geen nadeel dus, maar gewoon even wennen. Dat geldt eigenlijk ook voor de toegenomen diameter van het stuur. Dat voelt de eerste kilometers wat vreemd aan, maar na een tijdje weet je niet beter en komt vooral de waardering voor de verbeterde schokdemping. Nee, het échte nadeel is in mijn beleving de gladheid van het siliconenmateriaal als het nat wordt. Tenminste, als je net als ik altijd zonder handschoenen fietst. Mét handschoenen speelt die gladheid in de regen in mindere mate.

Kopen, dit stuurlint? Laat ik het zo zeggen: ik laat het voorlopig lekker op m’n stuur zitten. Ik rij een groot deel van m’n gravelbike-kilometers over klassieke Brabantse mountainbikeroutes en dan is het extra comfort dat de dikke laag siliconenrubber biedt niet te versmaden. Is op de routes die jij rijdt het offroad-aandeel niet zo groot, dan is het siliconenstuurlint van Wolf Tooth wellicht wat teveel van het goede.

Wolf Tooth Supple Bar Tape-stuurlint: prijs en specificaties

  • Prijs: € 38,00
  • Materiaal: siliconen
  • Dikte: 5 mm
  • Breedte: 40 mm
  • Lengte: 152 mm
  • gewicht: 118 g per rol
  • Kleuren: zwart, rood, bruin, oranje en blauw

Meer info: wolftoothcomponents.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments