Test | WTB TCS Rocket Plug Kit: Supersnel gaten dichten in tubeless banden

De voordelen van tubeless rijden zijn legio: lichter rollen, met een lagere luchtdruk kunnen rijden, minder lek rijden. Maar als dat laatste ondanks de antilekvloeistof aan de binnenkant tóch gebeurt? Je kunt dan altijd ouderwets een binnenbandje omleggen. Maar een plug werkt veel sneller, zo ontdekte Arjan toen hij tijdens een Alpentripje lek reed. “En de TCS Rocket Plug Kit van WTB is dankzij de losse, puntige ankertjes het allersnelst. En bovendien het meest bedrijfszeker, want eenmaal verankerd in de band kan de plug er niet meer uit.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

WTB TCS Rocket Plug Kit, Tubeless band pluggen

Getest: TCS Rocket Plug Kit van WTB.

Lek rijden is een keuze

Sinds er door de binnenkant van mijn banden antilekvloeistof stroomt, rij ik zelden of nooit meer lek. Maar het gebeurt zo nu en dan nog wél, met name bij banden die eigenlijk een te licht en te dun karkas hebben voor het terrein waaraan ze blootgesteld worden. In die zin is lek rijden een keuze. Neem een zwaardere band en de kans op doorprik- of stootlek wordt kleiner, zo simpel is het. Maar een zwaardere band rijdt over het algemeen minder lekker en dus moet iedere sportieve fietser bij het kiezen van z’n banden telkens weer de afweging maken tussen een laag gewicht enerzijds en lekbestendigheid anderzijds.

Ook bij de Schwalbe Wicked Will die we onlangs hebben getest is die afweging gemaakt. Omwille van het lagere gewicht en de grotere souplesse koos ik voor Schwalbe’s Supergroud-karkas en niet voor het stevigere maar zwaardere Trail-karkas. Tijdens de test zelf leverde die keuze geen problemen op, terwijl we er toch behoorlijk uitdagend terrein mee hebben gereden in de Italiaanse Alpen. Echter, tijdens een tripje ná de publicatie van de test van de Wicked Will, naar het befaamde trailcenter van het Zuid-Tiroolse Kronplatz, ging het toch nog mis: lek! Alsof de duvel er mee speelt, want ik heb toevallig net een nieuwe gadget bij me: de TCS Rocket Plug Kit van WTB.

De TCS Rocket Plug Kit van WTB.

Binnenin het gereedschapje is een viertal aluminium ‘ankertjes’ opgeborgen.

Dat zijn deze dingen. Je kunt ze telkens weer hergebruiken. De kleine zijn voor één tot twee pluggen, in de grotere kun je tot vier pluggen tegelijk rijgen.

Dit zijn de pluggen. Je vindt binnenin vijftien van die kleverige staafjes.

Het is de bedoeling dat je zo’n tubeless plug door een anker rijgt. Dat anker zet je vervolgens op de prikker.

Zo dus.

Door de kleine ankers passen maximaal twee tubeless pluggen, de grote bieden plaats aan drie tot vier pluggen. Hoe groter het gat, hoe meer pluggen je nodig hebt om het te dichten.

Deze priem zit in de korte dop. Je gebruikt ‘m om het gaatje in je tubeless-band tijdelijk dicht te stoppen, zodat er geen lucht meer ontsnapt en je tijd hebt om de plug klaar te maken.

Supersnel gaten dichten

Ik merk het lek in de Wicked Will op onderaan de Kronplatz, na een run over de befaamde Herrensteig. De luchtdruk neemt geleidelijk af en antilekvloeistof sijpelt naar buiten, niet in staat het lek te dichten. De volgende keer toch een dikker karkas nemen! Normaal gesproken zou ik in zo’n geval een reservebandje uit m’n rugzak vissen en dat omleggen. Maar nu heb ik de TCS Rocket Plug Kit van WTB bij me en dat blijkt flink sneller te werken. Plugje door het ankertje rijgen, plug op de prikker plaatsen, prikker plus plug door het gaatje in de band duwen, klaar.

Klink supersimpel en dat is het ook, maar het kan geen kwaad de handelingen thuis even te oefenen, zodat je niet staat te stressen als de nood aan de man is. Alhoewel stress niet nodig is, want TCS Rocket Plug Kit komt inclusief een ‘derde handje’ in de vorm van een in de kleinste dop geïntegreerde metalen priem. Die kun je gebruiken om het gat tijdelijk te dichten, zodat je alle tijd hebt om de plug en het ankertje klaar te maken.

Ankertje blijft achter

Over ankertje gesproken: dit puntige lichtmetalen piefje blijft dus, nadat je de plug hebt aangebracht, ín de band achter. Dat is een groot verschil met ‘plugnaald’ die een open, vorkvormige punt hebben. Dit soort naalden kun je, nadat je de plug hebt aangebracht, weliswaar weer uit de band trekken zonder dat er een ankertje in de band achterblijft, maar die vaak wat brede punt kan het lastiger maken de naald door het gaatje in de band te prikken. Plus: het komt voor dat je met het terugtrekken van zo’n open plugnaald óók de plug weer terugtrekt. Qua gebruiksgemak is het systeem van WTB wat mij betreft dus superieur.

Je kunt als je thuis komt de band demonteren, plug en ankertje verwijderen en het gat plakken. Maar je kunt de boel ook gewoon laten zitten. Ik heb tijdens het rijden met de plug geen nadelen ervaren. Ik zal het ankertje dus pas weer verwijderen als de band vervangen moet worden.

Oeps! Lek gereden…

Anker en tubeless plug door het gat drukken.

En klaar. Het aluminium ankertje blijft dus achter in de band.

Tijdens het rijden merk je niks van de reparatie.

Zo ziet de plug eruit na een tweede rondje Herrensteig.

Conclusie

De TCS Rocket Plug Kit doet wat WTB belooft: snel en ongecompliceerd een lek in een tubeless band dichten. Het reparatiesetje is compact, gebruiksvriendelijk en effectief. Met de kennis van nu zou ik voorafgaand aan m’n trip naar de Alpen wel eerst even geoefend hebben, zodat een eventuele reparatie nog soepeler verloopt. Bovendien heb ik inmiddels ook twee reeds klaargemaakte pluggen in de tool gestopt, zodat ik die kleverige dingen niet op locatie door de ankers hoef te rijgen. Zo zit ik als ik lek rijd nóg sneller weer op m’n fiets.

Blijft de reserveband vooraan thuis? Rationeel gezien zeg ik ja, want de kans dat een lek zich met behulp van de WTB TCS Rocket Plug Kit niet laat repareren is uitermate klein. Maar aan de andere kant: die kans is er natuurlijk wel. En om te voorkomen dat ik vanwege een niet te repareren lek bovenop de berg vast kom te zitten, gaat er tóch nog een reservebandje in m’n rugzak. Zo ben ik op alles voorbereid.

WTB levert voor 14,95 euro ook een Rocket Refill Kit met 15 pluggen en vier ankertjes.

WTB TCS Rocket Plug Kit | Prijs en specificaties

• Prijs: € 39,95