Nu is het tijd voor die twee andere tassen: die voor aan het stuur en aan het zadel. Die zijn beduidend ruimer. Daarmee minder geschikt voor de dagelijkse rit, maar dankzij slimme sluitingen des te méér geschikt voor wanneer je nog even 350 km wilt aftikken vóór je middagpauze.
Het primaire verschil tussen de tassen in het vorige artikel en deze Handlebar Pack Boa en Seat Tube Pack Boa zit ‘m inderdaad in het sliuitingemechanisme. Een Boa-sluiting — die je vooral zult kennen van je fietsschoenen — houdt de tassen aan stuur/zadelpen, waar de frametassen simpelweg met klittenband vast zitten. Beide tassen gebruiken ook nog eens een rol-sluiting a la dry bag. Raar is dat laatste natuurlijk niet. Het zijn tassen waarbij een gewone rits niet echt handig zou zijn. Het oprollen zorgt er ook voor dat de inhoud van de tas altijd strak vast zit, ongeacht hoe vol je de tas propt. Gewoon verder dichtrollen indien nodig, dus.
Prijzen
- Handlebar Pack BOA:
- M (2,5L): € 119,95;
- L(5L): € 139,95
- Seat pack BOA: S (1L): € 99,95
Meer info: evocsports.com
Distributie: tehava.com
Handlebar Pack Boa
Net als de Multi Frame en Top Tube Packs is de Handlebar Pack in meer maten verkrijgbaar. Er is een ‘M’ die 2,5 L (20 x Ø12,5 cm) meeneemt en een maat L die twee keer zo groot is (5 L – 30 x Ø15 cm). Zoals in de intro al aangeduid, rol je de tas dicht, waarna je hem sluit met de gespen aan weerskanten. Deze maakt dat je de inhoud altijd op kunt sluiten. Dus ook als je hem niet maximaal vol stopt met spullen, hoeft er niets te rammelen. Tevens zorgt het ervoor dat je het geheel nog tussen een 44 cm (of smaller) drop stuur kan persen. Intern zorgt een plastic koker van zo’n 20 cm breed ervoor dat de tas stevig aan het ophangmechanisme zit en enigszins vorm behoudt wanneer leeg. En daarmee is de hele tas meteen stabiel en stevig.
De bevestiging van de Handlebar Pack aan het stuur gaat middels rubberen riemen die aan beide kanten van de stuurpen passen. Beide riemen zijn voorzien van gespen die in elkaar klikken. Vervolgens trek je beide gespen vast met één(!) Boa-sluiting. Het is een vernuftig systeem, want je kan zo makkelijk een volgeladen tas aan je stuur monteren met twee handen. Nergens hoe je een riem door te voeren of te frunniken aan een complexe sluiting. Gebruiksgemak ten top!
Dry-bag met stuurbevestiging
Deze tas blijkt ideaal voor volumineuze, niet al te zware dingen die eigenlijk niet nat mogen worden, zoals kleding. Zeker in de geteste maat L is dit een ideale tas om de extra lagen voor een extreme tocht mee te nemen. Ter voorbeeld: Endura waterdichte trail pants, thermo-handschoenen én een warme, wind- en waterdichte jas passen allemaal ruim. Door de rolsluiting kan je snel iets uit beide kanten van de tas pakken, ook met verkleumde handen of in absolute paniek (omdat het al hoost).
De ophanging zelf is redelijk stevig, en wordt vooral beperkt door hoe hard je de Boa-sluiting aan kan of durft te draaien. Ik heb aardig wat handkracht (type “hé, kan je helpen deze bout los te krijgen”); bij maximaal aandraaien van de sluiting blijft de tas met kleding op z’n plek. Stop je er zwaardere dingen in dan zakt het geheel tot de achterkant van de tas op de remhendels en kabels steunt. Ik heb dat zelf niet als problematisch ervaren, maar let wel op dat je kabels hierdoor niet knikken of bewegingsvrijheid missen, uiteraard.
Zwaarder beladen voel je het gewicht van de tas zo aan je stuur natuurlijk wel. Ik vond het echter niet hinderlijk. Ook als het terrein behoorlijk ruw wordt zit de Handlebar Pack stevig genoeg. Een flinke drop kan de riemen wat doen schuiven maar dat is dan ook alles wat er over te zeggen valt. Het zicht naar voren is met de tas op maximale breedte nog prima. Ook op de meest technische, langzame trails kijk je in de praktijk ver genoeg vóór je voorwiel uit dat je aan de Evoc geen hinder ondervindt.
Seat Pack BOA
De Seat Pack van Evoc gebruikt veel van dezelfde techniek als de Handlebar Pack, maar nét op een andere manier. Er is een enkele Boa-Sluiting met één gesp. Ook hier maakt dat monteren van een volle tas kinderspel. Daarnaast zijn er echter de klittenband riempjes die om de radeltrails gaan. Iets dat we kennen van iedere gemiddelde zadeltas. Net als bij de stuurtas is er een rolsluiting… maar dan anders. Loze ruimte rol je inderdaad weg, maar de sluiting zit niet aan het (open) einde van de tas. Nee, je rolt de tas op en gebruikt de lus om het geheel te borgen. Een aparte keuze, wellicht gemaakt omwille van verhoogde stabiliteit.
Zadeltas XXL
De Seat Pack is ietsje kleiner dan de handlebar pack, en is verkrijgbaar in drie maten: S (1 L, 10 x 22 x 10 cm ), M (2 L, 10 x 27 x 12) – getest en L (3 L, 11 x 37 x 19). De korte kant van de tas past deels om de zadelpen heen, middels een rubber-gecoate groef. Hoewel de hoek daarvan niet altijd perfect overeen komt met de oriëntatie van de zadelpen, is de grip altijd uitstekend. Combineer dat met twee riemen (voorzien van klittenband) die nog om de zadelrails gaan en het geheel zit érg stabiel. Hierdoor blijkt het mogelijk aardig wat zwaar(der) materiaal mee te nemen: een flinke pomp, multitool, CO2-patronen en een paar 100 g voedsel. In de M past hier bovenop nog wel een dun (regen)jasje en wat arm- of kniestukken. Combineer de Seat Pack met de Multi-Frame pack en je kan praktisch alles mee nemen wat je voor een dagtocht op xc- of gravelbike nodig denkt te hebben.
Deze tas sluit aan het open einde door middel van een paar stukken klittenband. Daarna is het een kwestie van strak oprollen en de borgende lus er eveneens strak omheen trekken. Het sluiten van de lus moet je overigen wél met twee handen doen. Andersom: zo maar openschieten is er óók niet bij. Voor waterdichtheid is het wel zaak de tas zó te vullen (en rollen) dat eventuele kieren in het open einde natuurlijk niet richting regen of spray van het achterwiel wijzen.
Dropper-compatibiliteit
Compatibiliteit met droppelzadelpennen betekent bij de meeste zadeltassen een kwestie van accepteren dat je een paar centimeter drop gaat missen. Ter bescherming van de binnenpoot van de pen is er zelfs een adapter verkrijgbaar. Nóg interessanter wordt het als je ook flink wat achtervering hebt: raakt je band wel of niet je tas? Er is maar één manier om er achter te komen en dat is de demper leeg te laten en het te controleren.
Mijn hardtail bleek met z’n pseudo-dropperpen wel bijzonder lastig, omdat de Boa-sluiting en bevestiging precies op kraag van de pen uit wamen. Die kraag is wel érg breed en licht bolvorming. Eerder noemde ik dat de stabiliteit bij zowat alle zadelpennen goed is, maar hier lag toch duidelijk de grens. De oplossing: de hele zadelpen 35 mm omhoog zetten en het dropper gedeelte droppen. Jammer, maar wie rijdt er nou (nog) met een 35 mm dropper?
Conclusies
Het grote verschil met de kleinere twee frame tassen uit de On Bike serie is vooral dat ze wat minder zinvol zijn voor algemeen gebruik. Tenzij… je dagelijkse rit er ééntje is waarbij je met een 20ºC lagere temperaturen in een Alpenhut start, of vóór de middagpauze eventjes 350 km weg wilt tikken. Goed, dat is natuurlijk een inkoppertje, wanneer je kijkt naar het volume dat ze kunnen herbergen.
Waar je de minimalistische Top Tube Pack en Multi Frame Pack gevuld met broodnodige accessoires eigenlijk altijd op je fiets kan laten zitten, zijn de Handlebar Pack en Saddle Pack vooral voor het meenemen van méér. Combineer ze met met een middelgrote rugtas, of een grotere frametas en je hebt ruimte genoeg om alles mee te nemen voor een overnachting in de bergen
Neem één van beide mee tijdens je gravelrit met wisselvallig weer; je hebt dan genoeg ruimte voor wat extra lagen kleding en een rantsoen aan eten, om een dagtocht op je gravelbike in nagenoeg alle weersomstandigheden te kunnen overleven. Dit zonder dat je de zakken van je shirt dusdanig moet volstouwen, dat ze achter je aan over de grond slepen…
De Handlebar Pack en Seat Pack Boa zijn in mijn optiek uitblinkers in kwaliteit en doordachtheid. Ze zijn waterdicht — iets wat ik bij rugzakken van Evoc nog eens graag zou zien, overigens — en zéér gebruiksvriendelijk. Evoc is een merk dat geruime ervaring heeft met tal van soorten (sport)tassen. En voor die ervaring betaal je… Maar dát betaalt zich vervolgens ook weer uit in de volledige On Bike Series.