Groot platform
Even als opfrisser als de test die we hebben uitgevoerd met de Catalyst-pedalen van Pedaling Innovations niet is blijven hangen: deze platformpedalen zijn bedacht door de Amerikaanse mountainbiker James Wilson, die zich tijdens het trainen in de sportschool afvroeg waarom je bij het fietsen de kracht overbrengt via de bal van je voet, terwijl je bij het heffen van gewichten juist de gehele voet gebruikt, inclusief de hiel. Kan je dan ook bij fietsen niet beter het vermogen op de pedalen overbrengen met de hele voet? Niet alleen heb je op deze manier meer kracht beschikbaar, bedacht Wilson, maar bovendien sta je stabieler.
Om de proef op de som te nemen ontwikkelde hij de Catalyst, een contraptie die meer weg heeft van een treeplank dan van een pedaal. 143 mm lang is-ie, met een effectief oppervlak van 128 bij 95 mm! Daar past inderdaad bijna je hele voet op. Dat is dan ook precies de bedoeling; je plaatst bij deze pedalen de voetboog boven de as, zodat het grootste gedeelte van de voet door het immense platform ondersteund wordt.
Gemaakt in Europa
Werden de originele Catalysts geproduceerd door de Taiwanese specialist VP Components, de nieuwe Catalyst Evo wordt gemaakt door het Britse Superstar Components, met het binnenwerk van de Superstar Nano-X. De vorm van de Catalyst Evo is nagenoeg identiek aan die van het origineel, maar de details wijken op belangrijke punten af. Zo heeft de Evo geen dunne pinnetjes met inbuskop aan de bovenkant, maar M4-boutjes die je van onderaf inschroeft. Voordeel: zo zijn ook beschadigde pinnetjes makkelijk(er) te verwijderen. Omdat de nieuwe pinnetjes een wat kleinere diameter hebben, zou de grip volgens Pedaling Innovations beter moeten zijn. Om die reden vind je op de Evo geen 18 pinnen meer, maar ‘slechts’ 10. Omdat de makers toch gaten aan het boren waren voor de pinnen, hebben ze – simpel gezegd – ook de rest van de body aangepakt met de boormachine. Dat resulteert in een iets lager gewicht dan het origineel: 499 gram versus 525 gram. Tot slot is ook het binnenwerk geheel vernieuwd, met (per pedaal) 2 MR12 kogellagers, een kunststof Igus glijlager en een betere afdichting.
Hoe ze rijden?
… Eerlijk gezegd net als de oude. De kleinere hoeveelheid pinnetjes heeft geen nadelige invloed op de grip, dus die claim van Pedaling Innovations lijkt te kloppen. Wat me vooraf zorgen baarde is de weerstand van de verbeterde afdichting. De as draait namelijk nogal stroef als je ’m met de hand probeert te verdraaien, maar in het terrein heb ik daar gelukkig niets van gemerkt. De tijd zal leren of de nieuwe lagers en afdichtingen degelijker zijn dan de oude. Ik heb tot nu toe zo’n 250 km met de Catalyst Evo’s geklokt, tot nu toe zonder problemen, ondanks de overvloedige regenval aan het eind van de winter en het stof van het afgelopen voorjaar. Mijn oude Catalysts draaiden twee seizoenen rond voordat de binnenboel vernieuwd moest worden. Het zou mooi zijn als de Evo-versie hier nog een schepje bovenop doet. Maar los daarvan; in combinatie met de andere aanpassingen staat voor mij buiten kijf dat een goed product nog beter is gemaakt.
De Europese distributeur, het Britse Big Chaps, biedt de Catalyst-pedalen in zwart, blauw, rood en grijs aan voor € 133,95, inclusief verzendkosten. En dat is dan wel weer jammer, want deze prijs komt erop neer, dat je voor de Evo-uitvoering dik dertig euro meer betaalt dan voor de originele Catalyst. O ja, mochten je na verloop van tijd – niets heeft immers het eeuwige leven – een nieuw binnenwerk nodig hebben: een rebuild-kit met assen, kogel- en glijlagers en afdichtingen kost € 24,-.
Meer info: www.pedalinginnovations.com
Tekst & foto’s: Arjan Kruik