Enkele jaren geleden brachten we nog een bezoek aan Urge bikeproducts. Met hun ontwerpstudio in Cogolin, nabij St. Tropez, zit het Franse merk dicht op het hart van enduro. Voordat dát een populaire term was bracht Urge al een aantal eigenzinnig vormgegeven helmen op de markt, vooral gericht op het zwaardere werk. De nadruk op het hergebruik van materialen en een méér natuurvriendelijke productie én levering zette Urge nog verder apart van de concurrentie.
Inmiddels is het productenpallet uitgegroeid tot 12 verschillende modellen dat alles van kinderhelmen tot downhill-specifieke full-face modellen omvat. Een aantal modellen is inmiddels flink gereviseerd en gemoderniseerd, inclusief een look die wat meer gangbaar is en een breder publiek aan moet spreken. Hieronder valt ook dé klassieker in het assortiment, de Endur-O-Matic.
Onder meer de extra bescherming en het flexibele, haast onbreekbare visor maakte de originele Endur-O-Matic innovatief. De ronde ventilatiegaten en 1983 moto-trials vorm deed deze oer-Urge vooral ook (te) komisch ogen. Versie 2.0 heeft een veel agressievere, moderne look, mede dankzij de grotere, meer ‘normale’ ventilatieopeningen – 24 stuks in totaal. Daarmee vervalt vermoedelijk ook één van de kritiekpunten op de originele Endur-O-Matic: hij was best warm. Verdere verbeteringen zijn onder meer nieuwe pads, een BOA-sluiting op het achterhoofd en een MIPS variant. De aparte kleurstellingen blijven, evenals de klassieke visor en de overvloed aan bescherming. Tenslotte is ook de Enduro-O-Matic 2 veel meer dan een XC helm…
Waar de eerste Endur-O-Matic relatief simpel leek is de constructie van versie 2.0 volwassener. Niet alleen de BOA-sluiting draagt hier aan bij: de inserts in de helm waar de riempjes aan vast zitten ogen degelijk en robuust. De algehele kwaliteit van de afwerking is hoog. De Endur-o-Matic heeft slechts aan de buitenkant een plastic schaal. De randen hiervan zijn net afgewerkt. Opvallend genoeg scoort de helm volgens Urge zelf nog steeds 6 uit maximaal 7 punten op hun eigen duurzaamheidsschaal – ondanks de vernieuwde, complexere constructie.
Typisch voor een moderne helm maakt de Endur-o-Matic geen gebruik van één doorlopende riem maar van twee losse delen: één rechts, één links. Hierdoor is de bevestiging doorgaans wat stabieler. Het nadeel is dat waar de gesp onder je kin uit komt vastligt. Deze lengte wordt immers bepaalde door de lengte van het rechter riempje. Het geheel door de helm heen trekken en verschuiven is er dus niet bij! Gelukkig zijn – in tegenstelling tot wederom veel moderne helmen – de gespen onder de oren in positie verstelbaar.
Draagcomfort
De pasvorm is grofweg gelijk aan die van Giro. Tijdens onze zeer ruime testperiode ontdekte we nooit vervelende drukpunten aan de zijkant (pasvorm te ovaal) of aan de voor- danwel achterkant (pasvorm te rond). De BOA-sluiting op het achterhoofd is makkelijk in te stellen, comfortabel en blijft goed zitten. Hetzelfde geldt voor de riemen. Zoals bij iedere helm kost het even wat tijd om alles perfect in te stellen, daarna bleef – niet zoals bij iedere helm(!) – alles netjes zitten.
Vaak genoeg klagen mensen over de aanwezigheid van een klep (op dit soort helm mijn inziens juist een must!) of het gebrek aan afstelbaarheid. Ook bij de Endur-O-Matic 2 zit de visor in één stand vast. In de praktijk blijkt dit ook de juiste stand… Tenzij je heel erg voorover zit en je neusharen trillen van de luchtwervelingen veroorzaakt door je voorwiel. De klep doet prima z’n werk en zorgt ervoor dat je met een lichtere (of geen) bril kan rijden. Grappig genoeg zorgt het ronde ventilatiegat in het midden voor nét wat extra lichtinval, waardoor de invloed op je gezichtsveld nog wat kleiner lijkt.
De Endur-O-Matic 2 is geen lichte helm: in maat S/M (53-57 cm) weegt ‘ie 409 g, ver van de geclaimde 349 g. Vermoedelijk is dat gewicht met de dunnere van de twee sets pads. Ter vergelijking: een Troy Lee A1 weegt in maat M/L (57 cm) 362 g, een klassieke Giro Atmos is nog eens 100 g lichter. Toch is het gewicht acceptabel: je hebt er geen last van.
Conclusies
Na bijna een jaar aan matig gebruik in verschillende omstandigheden (en temperaturen) bevalt de Endur-O-Matic 2 goed. Er is gelukkig geen crash-test mee uitgevoerd; dan nog ziet de helm er nog praktisch nieuw uit! Vergeleken met een normale XC of weg helm is de Endur-O-Matic 2 zwaarder en een fractie minder geventileerd. Logisch: dit hoofddeksel heet niet voor niets Endur-O-Matic. In ruil krijg je namelijk een stuk meer bescherming dan een sub-250 g helm kan bieden. Voor lompere paden dan je in je plaatselijke Staatsbosbeheer-bosje tegen zal komen is dit mijn inziens geen overbodige luxe – misschien zelfs een must. Anderzijds: wil je maar één helm en/of zoek je iets dat er wat stijlvoller en speelser uit ziet dan wat de gemiddelde Tour de France-deelnemer draagt, dan voldoet de Endur-o-Matic 2 thuis ook helemaal prima!
Meer info: urgebike.com
Adviesprijs: €160,- (reguliere versie, zoals getest), €213,- (MIPS versie)