Nu lanceren de Italianen de X-LR serie. Lichtgewicht zadels specifiek voor mountainbikers.
De huidige versies van de Flite en SLR vormen nog steeds de boventoon in het imposante programma van Selle Italia, te meer om dat ze voor beide disciplines geschikt zijn. Niet unisex, maar unisport… of zoiets. Niettemin is zitcomfort heel persoonlijk én aan verandering onderhevig, vooral waar het mountainbiken aangaat. We zijn namelijk in de loop der jaren – gemiddeld – wat anders gaan zitten op de fiets met noppenbanden: velen zijn iets meer rechtop zijn gaan zitten. Onder meer dankzij veranderde geometrie, méér veerweg, en bijvoorbeeld grotere wielen waardoor het stuur in de regel wat hoger staat. Selle Italia lanceerde dan ook onlangs specifiek voor mountainbikers de X-LR serie met 7 modellen.
7 Modellen
In basis is de vorm van alle 7 versies hetzelfde. Selle Italia geeft aan dat het mountainbike-specifieke vooral te vinden is in de neus die naar beneden wijst. Dit maakt de typische verplaatsing naar voren over het zadel bij een steile klim een stuk aangenamer. Op zich is dit niet zo heel innovatief; de Flite heeft dat immers ook. Net als vele andere zadels, overigens… Maar om het nóg beter af te stemmen op mountainbikegebruik is de neus dan ook voorzien van een iets gladdere coating én een schuimvulling die 20% zachter is dan de rest van het zadel.
Het centrale deel van het zadeldek is bij de ‘Fill’ modellen verlaagd om verlichting te geven aan het zitvlak. Bij de ‘Superflow’ varianten is het zadeldek geheel geopend voor een lager gewicht, én een gratis remspoor op je broek bij slecht weer… De schouders hebben kunststof beschermranden, zodat het zadeldek niet beschadigt wanneer je je fiets onvoorzichtig wegzet (tegen de muur of door onvrijwillig af te stappen…). Tot slot wordt omwille van comfort de zadelrails via elastomeer blokjes gemonteerd aan de schaal.
Naast de ‘Fill’ en ‘Superflow’ versies, zijn er verschillen in materiaal van het zadeldek, de rails en de breedte van het zadel. Selle Italia bestempelt de topmodellen als ‘Handmade’. Deze zadels hebben een zadeldek van Fibra-Tek (soort kunstleder) dat met de hand opgespannen wordt. Daaronder wordt een schuim toegepast met twee dichtheden. Dat geheel is thermisch verlijmd op een schaal waar 30% carbon en 70% nylon is toegepast. Bij deze ‘Handmade’ versies heb je naast de keuze uit lengte ook de keuze uit carbon fiber of titanium zadelrails.
De modellen ónder de ‘Handmade’-versies maken gebruik van zogeheten ‘Air Cross’-technologie. Hierbij worden met een hogedrukspuit twee lagen schuim op een kunststof schaal gespoten, waarbij beide lagen een andere structuur en dus dichtheid hebben. De buitenste laag is meteen de afwerking die waterdicht is én slijtvast. De binnenste laag is er vooral voor het comfort. Dit proces bespoedigt de totale productie van de zadels en is dus goedkoper. Deze ‘Air Cross’ modellen zijn alleen verkrijgbaar met magnesium zadelrails.
Er is ook een specifieke E-bike versie die een zelfde zadeldek heeft als de ‘Handmade’ modellen en voorzien is van titanium rails. Deze versie heeft ook een dikkere vulling. De gedachte hierbij is dat e-bikers over het algemeen wat minder snel gaan staan op hun pedalen en dus méér zitcomfort wensen.
Proefzitten: X-LR Kit Carbonio
X-LR Kit Carbonio
Van importeur Oneway Distribution kregen wij een X-LR Kit Carbonio toegestuurd. Een zónder gat, dus de ‘Fill’ versie, in de breedtemaat ‘L’. Van de 151 geadverteerde grammen, wogen wij er slechts 150. Heel superleggera dus. De algehele afwerking is erg goed en oogt degelijk. De Carbokeramic zadelrails zijn 9 mm hoog, maar gelukkig 7 mm breed en passen zodoende in vrijwel alle zadelpennen.
De vorm van het zadel leek aanvankelijk redelijk overeen te komen met het Prologo Zero II zadel op mijn Cannondale Scalpel Si. De X-LR is echter toch iets ronder. De schouders lopen méér af, maar daar merkte ik onderweg niets van. De ronding in de lengte merkte ik wel. De Prologo heeft een duidelijke sweet spot waar je ‘in’ zit; de achterkant loopt iets omhoog en daar zit je dus min of meer tegenaan. Bij de X-LR is dit beduidend minder, waardoor ik in eerste aanleg dacht dat ik misschien het zadel juist wat meer voorover moest kantelen om niet telkens naar achteren te schuiven. Na deze impuls onderdrukt te hebben tijdens de eerste rit (lees: eigenlijk gewoon niet willen stoppen om te sleutelen…), blijkt het ook gewoon gewenning, want die impuls verdween.
De overgang tussen het matte deel van het zadeldek en de gladde, én zachtere punt is feilloos. Wat heet; ik voel het niet. Dat geldt ook wat voor de zachtere punt. Bij de steilste klimmetjes schuif ik inderdaad naar voren, maar dat is vaak dermate kort dat ik daar nooit last van ondervond. De zachtere vulling klinkt logisch, maar vooralsnog voor mij blijkbaar geen must. Hoewel de matte afwerking van de rest van het zadeldek iets meer grip geeft, stroopt geen van mijn baggy’s op bij het verschuiven over het zadel. De sterk aflopende zijkanten zonder scherpe randen weerhouden de baggy er ook van vast te haken. Bij technische passages had ik daar met menig ander zadel wel eens last van.
Tot slot valt het me op dat de Carbokeramic zadelrails (een carbon rails met een ceramische coating, waarvan mij het nut ontgaat, overigens) én de nylon/carbon schaal vrij stijf zijn. Vulling ten spijt, maakt het dat het toch een vrij hard zadel is. Nu is zitcomfort niet rechtstreeks te koppelen aan de mate van vulling. De vorm van het zadel is daarin méér van belang. Die bepaalt namelijk hoe je zitbotten worden ondersteund. Zelfs harde zadels kunnen zodoende comfortabel zitten. Bij ritten tot 2 uur kan ik stellen dat het zadel comfortabel genoeg is voor mij persoonlijk. Langere ritten heb ik er nog niet mee ondernomen.
idmatch
Of dit zadel dus geschikt is voor jou, is niet door mij te zeggen. Zit is erg persoonlijk. Selle Italia heeft deze zadels dan ook in verschillende breedtes die gelabeld (Large/Small) worden volgens het idmatch-concept. Idmatch is een bikefitting-concept waar vanuit wetenschappelijk onderbouwde methodes gekeken wordt naar de juiste maten en afstelling van je fiets en accessoires, om ze perfect te laten matchen met jouw lichaamsbouw, rijstijl en conditie. Wil je dus weten welk model én welke lengtevariant bij je past, laat dan een bikefitting doen bij een idmatch BikeLab. Er is helaas nog maar één idmatch Bikelab in Nederland. Is het te lastig om naar Vlaardingen te rijden, dan zul je proefondervindelijk tot een keuze moeten komen. Hiervoor moet je lokale dealer dus vriendelijk aankijken om een zadel te proberen en te ruilen indien nodig; een tip die overigens opgaat voor elk zadel, uiteraard.
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand