Routenetwerk Salland: Deventer Mountainbikeroutes

Over biken en bouwen… midden in de stad!

Sinds 1995 mountainbike ik al in de bossen rondom Deventer. Eerst Jaaaarenlang op dezelfde saaie, brede paden.

Sinds een jaar of tien gebeurt er echter iets bijzonders in Nederland: mountainbikers leggen met goedkeuring en medewerking van overheid en landeigenaren specifieke mountainbikeroutes aan.

Zo ook rondom mijn domicile Deventer: daar liggen onder de naam ‘MTB Salland’ inmiddels vier verschillende routes, met een totale lengte van circa 100 kilometer. Ik ben érg blij met die ontwikkeling.

…al moet ik er eerlijk bijzeggen dat ik op vrije dagen meestal de auto pak richting Holten, de Utrechtse Heuvelrug, of Nijmegen. Daar is meer hoogteverschil… dus simpelweg meer vertier. Maar terug naar Deventer. Dat is een middelgrote stad, met flink wat platteland eromheen. Maar het is lastiger dan je wellicht denkt om in dat vlakke, versnipperde coulissenlandschap leuke routes aan te leggen. Je hebt namelijk te maken met verbindingsstukken, maar ook vele verschillende grondeigenaren en andere belanghebbenden. Dat de routes zich toch blijven ontwikkelen en het aantal kilometers trails stijgt terwijl het asfalt vermindert, is voornamelijk te danken aan hun harde werk, creativiteit en doorzettingsvermogen. Wat dát betreft sowieso een groot compliment aan alle bouwers. Er is echter één route die er qua ontwikkelingen bovenuitspringt…

Wijn berg oostermaet

Het steilste punt van “De Wijn-berg climb” (een heet lokaal Strava-segment) op de Oostermaetroute: een golvend pad vlák langs de milieustraat op het industrieterrein.
De Wijn-berg climb live! Video: De Stentor.

De Oostermaetroute: Hier gebeurt wat bijzonders!

Het was déze route die in 2017 tijdens de eerste uitreiking van de Dutch MTB Trail Awards de ‘Botte schop’ aanmoedigingsprijs kreeg. En niet zonder reden. Eerder dat jaar werd hoofdbouwer Ben Wijnberg tijdens een omwonenden-informatieavond ‘nog net niet met fakkels en hooivorken naar buiten gesleept’ toen hij het idee opperde om een stukje geluidswal om een nieuwbouwwijk van Deventer te gebruiken voor de route. Terwijl dat juist perfect was om kilometers asfalt te vervangen door een leuk pad…

Maar “De Oostermaetjes” zetten door, wat nu heeft geleid tot een route met een uniek, dubbel karakter: Deels platteland, deels urbaan. Hij slingert – bewust zichtbaar voor alle Deventernaren – deels door de stad en zelfs dwars over het industrieterrein! Er is ook een aantal ‘technische features’ in aangelegd: drops, grovere stenen, steile klimmetjes, schuin aflopende grond, sprongetjes. Waardevol en leerzaam, voor zowel beginners als gevorderden. En er komt nog véél meer aan!

Mountainbikeroute Deventer

Kom kom Lars, het is leuk, een beetje lachen graag!

We praten bij met Ben en zijn belangrijkste Kompaan Herwin Welink. Ben:

“Dat idee van ‘urban biking’ is achteraf gezien eigenlijk begonnen met dat plan om die wal te gebruiken als verbindingsstuk. De wens om het mountainbiken bewust zichtbaar te maken in de stad ontstond pas in de afgelopen twee vorig jaar. zo kregen we goedkeuring voor een uitdagend stukje route rondom de Douwelerkolk. Dat stukje loopt vlák langs een basisschool… en als vanzelf gingen de kids er met hun stadsfietsen op rondraggen! Dat zette me aan het denken: “We moeten het mountainbiken zichtbaar maken voor de burger!”.

En het mooie was: Gemeente Deventer bleek óók gevoelig voor die gedachte en werkt beter mee dan ooit. De Oostermaet heeft door zijn unieke ligging en karakter te maken met veel verschillende belanghebbenden. De gemeente helpt mee bij gesprekken met kritische aanwonenden, begrijpt dat goed onderhoud helpt bij de acceptatie van belanghebbenden, stelt stukjes gemeentegrond ter beschikking, houdt de aanliggende bedrijven op de hoogte, en was aanwezig bij de officiële opening van de vernieuwde route zomer 2020.”

Hoogteverschil is er ook

Nog technischer

Zijn we er dan voorlopig? Nee, de plannen voor de Oostermaet gaan nog veel verder! De wil is om rood steeds technischer te maken, waarbij hij geschikt moet blijven voor beginners én gevorderden. Dus én chicken runs en waarschuwingsborden (plus op termijn waarschijnlijk aansluiting bij het in ontwikkeling zijnde landelijke NTFU routeclassificatiesysteem), maar ook sprongetjes die zó zijn aangelegd dat je ze kan ‘dubbelen’ als je écht vaart hebt. Maar het wordt nóg gekker…

Op een groenstrook, direct in het zicht langs een brede doorgaande weg midden op het industrieterrein, wordt de komende maanden ‘Urban Skils & Bike park Deventer’ aangelegd. Er is al een oude vrachtwagenoplegger aangeschaft, waarop en -omheen een aantal technische features wordt gebouwd in een ‘industriële sfeer.’ Dus denk aan pallets, wiebelige paadjes over grote trekkerbanden, met gasveren wegklappende panelen en veel staal. De mountainbikeafdeling van de lokale wielervereniging heeft aan aangegeven daar Trainingen te gaan houden.

Ook het budget is al rond: Eerder kreeg de Stichting maar liefst 25.000 € subsidie van de provincie. Daarmee zijn de belangrijkste recentere verbeteringen aan de route bekostigd, zijn in overleg met de gemeente ecologen ingeschakeld, wordt dit skillspark gebouwd, doet Tracks & Trails een veiligheidsaudit en er is zelfs budget gereserveerd waarmee de stichting clinics kan gaan geven.

De Deventer-routes: om blij van de te worden

Blijdschap. Dus tóch.

De andere drie routes

Opmerking: de onderverdelingen en benamingen op mtbroutes.nl wijken af van de routes in onderstaande kaart.

  • zwart: Wechelerveld (blauw op dit kaartje, maakt deel uit van “Deventer”, op mtbroutes.nl) — Mijn vaste startroute, en de plek waar alle routes samen komen. Op een voormalig exercitieterrein van onze landmacht ontstond in 2013 de eerste vaste mountainbikeroute van Deventer. Circa 4 km lang, met ‘ongeveer 100 meter rechtuit’ en maximaal gebruik van het aanwezige hoogteverschil. Ontwerper Patrick Jansen noemde het ooit “zijn favoriete Nederlandse speelrondje.”
  • Groen: Ijsselland (“Diepenveen”, op mtbroutes.nl) — Als ik rondom huis blijf, reed ik de afgelopen jaren ná Wechelerveld negen van de tien keer de 30 km lange, groen uitgepijlde Ijsselandroute. De belangrijkste reden is dat die grotendeels uit slingerende paadjes bestaat in een landelijke setting, goed gebruik maakt van het — helaas beperkte — hoogteverschil en vooral: relatief weinig asfalt bevat. Want asfalt vind ik enkel leuk als ik op de racefiets zit….
  • Paars: Salland (“Heeten”, op mtbroutes.nl) — … Dat is dan ook de reden dat ik de 34 paarse kilometers meestal links laat liggen: die bevat wel érg veel lange brede paden en asfalt. Edoch: ook die worden tegenwoordig steeds meer afgewisseld met stukjes extreem bochtige paden. Dat helpt je om beter te leren sturen.

Routekaart MTB Netwerk Salland

Deventer routes: beheer, toegang en onderhoud

De vier routes worden beheerd door zelfstandige groepen, met elk hun eigen manier van organisatie. Pas sinds kort is er een overkoepelende stichting, MTB Salland als juridische beheerder van de routes.

De routes zijn vrij toegankelijk. Weliswaar kun je bij fietsenzaken rondom Deventer en online een routevignet kopen waarvan de opbrengst voor 100% ten goede komt aan de routes, maar dat is niet verplicht. Het is nog onbekend of hij op termijn al-dan-niet verplicht wordt.

Vignet Stichting MTB Salland

Uiteraard ben je meer dan welkom om eens te helpen bij aanleg en onderhoud. Dus wil je eens graven, meld je dan aan op oostermaetjes@mountainbikenetwerkdeventer.nl

Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Foto Hissink
Video: De Stentor.

Dit artikel is een bewerking van een artikel dat ik in september 2020 schreef voor De Stentor.

Geplaatst in Reizen en routes en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments