Onze sport is relatief jong. In Marin County, Californië, legde in de jaren ’70 een groep hippies de basis voor wat we nu kennen als mountainbiken. Met hun uit oude onderdelen samengestelde fietsen met dikke banden reden ze van Mount Tamalpais af. Deze fietsen gingen telkens stuk en er ontstond behoefte aan degelijker spul. Dat bestond nog niet, dus begon men dat zelf te maken. Daarmee gaven ze de aftrap voor wat vrij snel een grote tak van de fietssport en -industrie werd die de hele wereld over zou gaan. Het was een sport die opgepikt werd door avonturiers over de hele wereld. Wim van Dam van Damka Trading uit Venray was er zo één. In het najaar van 1985 nam hij vijf mountainbikes mee vanuit Amerika.
Eén van die fietsen werd gekocht door Ruud van Roekel. Hij was de toenmalige voorzitter van Wielervereniging Ede (WVE) waar de dikke-banden-fiets met scepsis werd ontvangen. Algemene consensus bij de fietsvereniging én de fietshandel: het zou een hype zijn die snel voorbij zou gaan. Het weerhield WVE echter niet om op 26 januari 1986 de eerste Terrein-fietstocht in Nederland te organiseren. Sporadisch waren er al wel wat cyclocross-toertochten in Nederland, maar een specifieke tocht voor die nieuwe hype, de terreinfiets, was er nog niet eerder.
Na afloop kregen alle deelnemers van de tocht een herinneringstegeltje mee met daarop een afdruk van deze flyer. Eén van deze tegeltjes is, hoe kan het ook anders, te bewonderen in het Mountainbike Museum van Jeroen van Roekel (overigens géén familie van Ruud van Roekel)
Het ging er bij deze eerste tocht wel wat anders aan toe dan tegenwoordig. Zo waren er slechts een handje vol ‘terreinfietsers’. Via Damka Trading en nog een andere handelaar kreeg WVE de beschikking over alle adressen van de, tot dan toe, ongeveer 80 kopers van zo’n terreinfiets en nodigde ze persoonlijk uit voor de tocht. 26 personen kwamen op dagen, waaronder 3 (toen nog) West Duitsers! De tocht was 36 kilometer lang en niet, zoals nu gebruikelijk, uitgepijld. Er werden diverse groepen gemaakt, elk met een voorrijder.
In een krantenartikel in de lokale krant zegt van Roekel: “Iedereen trok de conclusie dat deze tochten meer georganiseerd moeten worden, terwijl verder het terreinfietsen gepromoot zal worden”. Nu, 30 jaar later, kunnen we concluderen dat dát aardig gelukt is…
Trivia: Eén van de eerste mountainbikes in Nederland, destijds gekocht door Marten Hoffmann, is nu in het bezit van Ernie Frieke. Details en foto’s van deze fiets zijn te bewonderen op zijn website.
Met dank aan: Hans Uijttewaal van Wielervereniging Ede voor de achtergrondinformatie en kopij.
Tekst: Jeroen van den Brand